Auto voor op- en neer naar Schiphol...

A

Anoniem

Guest
Hi!

Ik heb wat suggesties nodig. Binnenkort begin ik aan een tijdelijke opdracht in het buitenland. Hiervoor vlieg ik dan elke week een aantal dagen vanaf Schiphol.

Momenteel hebben we 1 auto en die gebruikt mijn vrouw. Met de trein/OV naar Schiphol is geen optie want de vlucht die ik "moet" nemen vertrekt om 07:00 en er rijdt gewoonweg geen OV vanuit mijn woonplaats naar Schiphol om op tijd te komen voor die vlucht.

Een avond ervoor vertrekken (en dan met de trein) zou kunnen, maar kost me een avond en nacht minder met het gezin, ook niet ideaal. Daarnaast heeft de trein een reistijd van 2,5 uur en de auto 1 uur en 5-10 minuten. Een vaste Schiphol-taxi is ook vrijwel niet te regelen en is ook inflexibel (vooral bij terugkomst in de avond bij vertragingen).

Kortom, er moet een auto(tje) bijkomen die dan ongeveer 25-30 keer (opdracht duurt een jaar) 100 km naar Schiphol heen rijdt, daar 3-4 dagen geparkeerd staat en dan weer 100 km terug tuft. Vanuit de werkgever worden kms en parkeren vergoed.

Naast de ritjes naar Schiphol zal er ongetwijfeld ook wel eens boodschappen o.i.d. mee worden gedaan.

De opdracht duurt dus ongeveer een jaar, dus ik wil er niet een al te grote investering aan doen. Budget hou ik even open, maar ik wil er in ieder geval niet mijn spaarvarken compleet voor leegtrekken.

Bedankt voor het meedenken!

Voor <2,5k rijd je in een b-segmenter (Clio of C3 formaat) met airco en cruise. Maar zonder budget of andere eisen kunnen we alle kanten op. Waar zit je zelf naar te kijken?

Ik denk: doe eens innovatief.
Laat je baas een operational occasion lease nemen, van een gebruikte auto die net uit de lease terug is gekomen of die voortijdig is ingeleverd.
Of een short lease voor 12 maanden.
Hij kan de BTW verrekenen, en de kosten van de winst aftrekken.
Een bedrag van €300/mnd bruto kost de baas dan €215 netto.
Vervolgens betaalt hij jou €165/mnd minder bruto salaris (incl. werkgeverslasten bespaart hij zo precies €215).
€165 minder bruto kost jou netto iets van €117/mnd
En als je dan max gemiddeld 41 km per maand voor boodschappenritjes doet heb je geen bijtelling.

In welk segment zoek je iets? Een diesel koop je nu voor een prikkie, maar raak je straks wellicht aan de straatstenen niet kwijt. Een benzine betaal je nu meer voor en is maar weer afwachten wat je er voor krijgt en een hybride betaal je de hoofdprijs.

Je kan nog besparen om voor een 3 deurs te gaan, maar dat merk je ook weer bij verkoop/inruil

Een twingo 2e generatie is een auto uit het a-segment, maar deelt veel net de clio van de 3e generatie. Beide veel auto voor een mooie prijs. De tce is een fijn blok en de 1.5 dci ook.

Een mitsubishi colt biedt ook veel voor weinig.

Het hangt er compleet vanaf wat je budget is, maar voor deze situatie lijkt een elektrische auto me heel interessant. Je gaat er geen lange afstanden mee rijden en je kunt de auto (waarschijnlijk) thuis maar sowieso op Schiphol opladen. De kosten voor gebruik zijn daardoor heel laag. En je betaalt geen wegenbelasting. Je kunt waarschijnlijk prima uit de voeten met een kleinere, relatief goedkope EV, zoals een Renault Zoe, Nissan Leaf of VW eUP. Waarschijnlijk kun je 'm na een jaar weer goed verkopen.

Een andere optie die zeker het uitzoeken waard is, is (private) lease. Online vind ik prijzen van rond de 250 euro per maand voor een looptijd van een jaar.

Is dit allemaal geen optie? Dan zou ik gaan voor een betrouwbare, comfortabele auto die goedkoop is in gebruik en aanschaf. Bv een hybride met een relatief hoge kilometerstand. Zoiets als dit: https://www.autowereld.nl/honda/civic/1-3-hybrid-35593239/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

Hi allemaal,

dank voor de eerste suggesties. Ik ga er even op in.

Ik heb zitten kijken naar de bekende drieling. Maar, het is 100 km enkele reis, het wordt minder weer, dus misschien is een B-segmenter beter. Iets meer kreukelzone :) Diesel lijkt me voor de wegenbelasting niet heel handig, hybride is wellicht inderdaad beter. Electrisch onbetaalbaar denk ik zo.

Mijn werkgever zit in het buitenland en kan dus niet makkelijk een short-lease constructie aangaan aangezien ze geen juridische entiteit hier hebben.

Laten we het budget maar eens zetten op 2500-3000 euro om mee te beginnen.

Zelf was ik altijd gecharmeerd van de Punto, maar die zijn er in deze prijsklasse met name in benzine. En relatief met hoge kilometer standen. Wordt het dus vooral goed kijken naar de staat van het onderhoud. Misschien is een Panda beter dan :)

Thuiswerken heb ik nu sinds maart 2020 gedaan, maar nu moet ik een reorganisatie leiden in zes landen. En dat vereist toch echt enige aanwezigheid.

Denk ik ook ff out of box, een rent-a-car?
Je haalt hem op Schiphol op terugkomst, rij je naar huis.
Blijft bij je een paar dagen. Op Schiphol lever je hem weer in als je naar werk gaat?

Je moet dan alleen eenmalig allereerste keer op andere wijze op Schiphol komen. En het zal wel wat papierwerk kosten maar tja...

Ik denk juist dat een grande punto/ Punto Evo binnen jouw budget juist vaak diesels zijn.

De grande punto kent klein leed

https://youtu.be/EVRQrMgsnlo

https://youtu.be/hXSoCVnmhFM

Phils zei:
Een andere optie die zeker het uitzoeken waard is, is (private) lease. Online vind ik prijzen van rond de 250 euro per maand voor een looptijd van een jaar.

Ook ik denk dat private lease een goede optie is. Er bestaan partijen die jong gebruikt aanbieden waardoor de maandprijs onder de 200 euro uitkomt.

Bijvoorbeeld: www.yourlease.nl/

Smilie zei:
Denk ik ook ff out of box, een rent-a-car?
Je haalt hem op Schiphol op terugkomst, rij je naar huis.
Blijft bij je een paar dagen. Op Schiphol lever je hem weer in als je naar werk gaat?

Je moet dan alleen eenmalig allereerste keer op andere wijze op Schiphol komen. En het zal wel wat papierwerk kosten maar tja...

Dit is een heel goede optie en zou best eens het goedkoopst kunnen zijn. En ideaal, je kan de auto gewoon ophalen in de garage.

Ik zou ook voor zoiets gaan idd als yourlease.
Voor 250€pm rijd je een B-segmenter (Nissan Micra met 100pk). Komt prima met het verkeer mee, modern en veilig, en als je je km's vergoed krijgt kost het je tov een auto zelf kopen denk ik behoorlijk wat minder. (en voor 339 een Leaf, laden op Schiphol en dus nauwelijks branstofkosten)

Je kunt je auto toch niet zomaar op Schiphol 5 dagen aan de laadpaal laten staan?
Elektrisch lijkt me niet zo handig dus.

Lekker een goedkope B segment wagen halen. Corsa, 206, Clio, Yaris oid.
Weinig wegenbelasting, verzekering persoonsafhankelijk maar bij WA ook nog laag, verbruik is met jouw kilometrage niet zo relevant.

Zoek bij voorkeur iets met een verse APK zodat je zeker een jaar vooruit kunt.

Ik weet niet op welke parkeerplaats je gaat staan, maar als het het buitenterrein bij P3 wordt zou ik ook niet gaan voor een hele strakke auto. Ik vermoed dat die daar nooit deukvrij blijft.

Gewoon een A of B-segmenter op benzine lijkt mij verreweg het meest praktische, ding zal ook amper nog afschrijven in dat jaar en die paar duizend kilometers, blijft alleen de wegenbelasting en de verzekering over, de baas betaald de rest.

Zoiets?

1e eigenaar, NAP, airco

Koop er een met blikschade voor weinig, mijn ervaring met parkeren op schiphol is bar slecht, auto komt altijd met schade terug.

Dank allemaal voor het meedenken,

Ik ga in 2 dingen duiken; een jaar private lease of een beetje OK A/B-segmenter met verse APK.

LifelinerOne zei:

Ik ga in 2 dingen duiken; een jaar private lease of een beetje OK A/B-segmenter met verse APK.

Ik zou een huurauto nog niet uitsluiten. Scheelt een hoop parkeerkosten en geeft extra gemak en minder zorgen.

Twix zei:
LifelinerOne zei:

Ik zou een huurauto nog niet uitsluiten. Scheelt een hoop parkeerkosten en geeft extra gemak en minder zorgen.

Net even gekeken wat zoiets kost maar behalve erg duur lijkt het me ook onhandig.
Wat als er een keer een weekje niet via Schiphol gereisd hoeft te worden? ( al dan niet ingepland/verwacht )
Dan heb je dus opeens i.p.v. 3-4 dagen die auto wel 10-11 dagen zo goed als ongebruikt voor de deur staan.
Even snel zoeken en ik zag dat de allergoedkoopste auto voor 3 dagen huren uitkomt op iets van 180 Euro.
Dus zelfs al ga je wekelijks dan ben je alleen aan huurkosten al grofweg 720 Euro per maand kwijt, dat ga je nooit kunnen betalen van de vergoeding van werkgever. Ja je bespaard op parkeerkosten maar die zouden toch al betaald worden door de werkgever, kan verder echt geen voordelen ontdekken.

Daihatsu Cuore.

https://www.autoweek.nl/occasions/daihatsu/cuore/51623632/1-0-premium-5-drs-airco-radio-cd-stuurbekr-c-v-afstand-deelbare-achterbank-isofix-14-lmv-dakspoiler/

Total Loss zei:
Twix zei:
LifelinerOne zei:

Net even gekeken wat zoiets kost maar behalve erg duur lijkt het me ook onhandig.
Wat als er een keer een weekje niet via Schiphol gereisd hoeft te worden? ( al dan niet ingepland/verwacht )
Dan heb je dus opeens i.p.v. 3-4 dagen die auto wel 10-11 dagen zo goed als ongebruikt voor de deur staan.
Even snel zoeken en ik zag dat de allergoedkoopste auto voor 3 dagen huren uitkomt op iets van 180 Euro.
Dus zelfs al ga je wekelijks dan ben je alleen aan huurkosten al grofweg 720 Euro per maand kwijt, dat ga je nooit kunnen betalen van de vergoeding van werkgever. Ja je bespaard op parkeerkosten maar die zouden toch al betaald worden door de werkgever, kan verder echt geen voordelen ontdekken.

Misschien wel de werkgever wel meebetalen. Een ander belangrijk voordeel is flexibiliteit (geen lease contact) en betrouwbaarheid (want vrij nieuwe auto).

Mij lijkt een Suzuki Swift heel geschikt. Net wat groter dan A segment, maar nog steeds licht en goedkoop. Betrouwbaar en heel veel aanbod rond de 2500 euro. En ook wel populair, dus makkelijk weer te verkopen.

Phils zei:
Mij lijkt een Suzuki Swift heel geschikt. Net wat groter dan A segment, maar nog steeds licht en goedkoop. Betrouwbaar en heel veel aanbod rond de 2500 euro. En ook wel populair, dus makkelijk weer te verkopen.

Voor het zelfde geld heb je meer waar voor je geld bij een colt, clio of punto micra. Zoals je zegt bij de Swift betaal je er voor dat ze populair zijn. De colt is qua betrouwbaarheid ook iets hoger das niveau yaris en de clio heeft een unieke betrouwbare 1.2 turbo 4 cilinder die zorgt voor gunstig verbruik en mooi koppel

https://youtu.be/6rJXf-K53W0

Twix zei:
LifelinerOne zei:

Ik kom net iets nieuws tegen.. of althans: een nieuwe partij met een redelijk bekend verdienmodel: het auto abonnement.

https://www.anyways.nl/hoe-het-werkt-betalingen

3 / 4 honderd euro per maand, na één maand opzegbaar, kilometerbundel die je mee kan nemen naar de volgende maand..

Even een andere insteek.

Is er geen betrouwbare familie, student, gepensioneerde of bedrijf die of jou chauffeurt of de auto weer ophaalt?

Twee uur rijden, €50 (eigenlijk parkeerkosten) in de handen. Voor normale werktijden klaar. Ik zou het bijna zelf aanbieden! :D

Of opa kees die lekker met het treintje en een krantje de auto ophaalt.

Elektrisch zou ik zeker niet doen, je wil gewoon geen verrassingen met half lege batterijen bij die oude EVs.

V0RQ zei:
Elektrisch zou ik zeker niet doen, je wil gewoon geen verrassingen met half lege batterijen bij die oude EVs.

Volgens mij zijn we ondertussen ver genoeg in de kennis over hoe al die accu's oud worden om dat toch in twijfel te trekken.

SoH test en je weet of die idd binnenkort wegvalt of dat die nog maar halverwege is. Eerste generatie Leaf is dan eigenlijk de enige die je echt moet laten staan.

Total Loss zei:
Gewoon een A of B-segmenter op benzine lijkt mij verreweg het meest praktische, ding zal ook amper nog afschrijven in dat jaar en die paar duizend kilometers, blijft alleen de wegenbelasting en de verzekering over, de baas betaald de rest.

Zoiets?

1e eigenaar, NAP, airco

zo zou ik het ook doen. A of B segment auto

gewoon de auto met de minste afschrijving en redelijk comfort. 100km is nu ook geen wereldreis.

Pre-corona ging ik ook bijna elke maand vliegen vanaf schiphol, ook met de auto want OV was geen doen ivm nachtvluchten. Ik zet hem altijd neer op P1 (previum) en daar kun je hem ook gewoon aan een laadpaal hangen als je wil. Maar kostentechnisch denk ik niet zo interessant.

Auto encyclopedie zei:
Phils zei:

Voor het zelfde geld heb je meer waar voor je geld bij een colt, clio of punto micra. Zoals je zegt bij de Swift betaal je er voor dat ze populair zijn. De colt is qua betrouwbaarheid ook iets hoger das niveau yaris en de clio heeft een unieke betrouwbare 1.2 turbo 4 cilinder die zorgt voor gunstig verbruik en mooi koppel

Aangezien hij 'm weer goed moet kunnen verkopen zou ik geen Colt of Micra doen, inderdaad meer waar voor je geld, maar minder populair en dus ook slechter weer te verkopen. Ik had de Swift ook gekozen vanwege het lage gewicht. Een Clio is een stuk zwaarder, dat scheelt bijna 200 euro wegenbelasting. De Punto is zelfs nog lichter dan de Swift, dat wist ik niet.

In de prijsklasse tot € 2.500 is het veel belangrijker dat de auto gewoon in goede staat is en goed rijdt. Het merk is minder van belang, kijk ook gewoon welke auto je lekker en comfortabel vindt rijden. Het is ook fijn als de auto lekker op de snelweg rijdt.

Punt van aandacht bij de Swift is de versnellingsbak, die gaan nog wel eens kapot. De Clio 3 is een volwassen auto in dit segment, een Micra, Colt, Grande Punto of Fiesta zijn ook prima keuzes. Een Goede B segment auto kun je bijna altijd goed verkopen.

Phils zei:
Auto encyclopedie zei:
Phils zei:

Aangezien hij 'm weer goed moet kunnen verkopen zou ik geen Colt of Micra doen, inderdaad meer waar voor je geld, maar minder populair en dus ook slechter weer te verkopen. Ik had de Swift ook gekozen vanwege het lage gewicht. Een Clio is een stuk zwaarder, dat scheelt bijna 200 euro wegenbelasting. De Punto is zelfs nog lichter dan de Swift, dat wist ik niet.

200 euro wegenbelasting verschil tussen de swift en de clio? https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=35514&id2=48023

voordeel van minder populair is dat je de zekerheid hebt dan voorganger de afschrijving voor zijn rekening heeft genomen, wat je er zelf maar weer voor terug krijgt is echter nooit een zekerheidje. voor 2500 euro shop je echt aan de onderkant van de markt als je voor een swift generatie 2005-2010 gaat.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

Uiteindelijk is het mijn moeder die de oplossing brengt, want ze heeft besloten om te stoppen met autorijden. Door wat lichamelijke ongemakken wil/kan ze niet meer rijden en doet ze haar auto weg. Ik regelde al de beurtjes voor haar autootje en die neem ik dus over. Een 2011 107tje met 65000 km, airco etc. Kost me 2.000 euro en dat lijkt me voorlopig prima.

Nogmaals dank!!

Dat klinkt zeker als een perfecte oplossing in mijn ogen, helemaal met veel lange afstanden lijkt mij 200.000 km of hoger mij geen enkele probleem voor deze auto's dus je kan nog even (y) Gefeliciteerd!

LifelinerOne zei:
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

Uiteindelijk is het mijn moeder die de oplossing brengt, want ze heeft besloten om te stoppen met autorijden. Door wat lichamelijke ongemakken wil/kan ze niet meer rijden en doet ze haar auto weg. Ik regelde al de beurtjes voor haar autootje en die neem ik dus over. Een 2011 107tje met 65000 km, airco etc. Kost me 2.000 euro en dat lijkt me voorlopig prima.

Nogmaals dank!!

Leuk! Mocht je het leuk vinden dan heb ik een topic die gaat over o.a. de 107 omdat ik er zelf ook eentje heb.

Je vindt het hier.

Terug
Bovenaan