Het Grote Topic over de Kleine Citybug! (Aygo/C1/107/108)

Gepost door Jay DoubleYou 

Citybug-topic


Ben benieuwd of er animo is voor een dergelijk topic, want ik weet dat er hier ook (mede-)eigenaren zitten van een Citybug.
Het leek me wel leuk om ervaringen, informatie en andere leuke dingen te verzamelen in dit topic omtrent deze modellen. Ook links naar webshops of advertenties van accessoires en/of onderdelen zijn welkom. Het zijn namelijk autootjes die je makkelijk naar je eigen wensen kunt aanpassen, kale exemplaren zijn eenvoudig aan te kleden. Dat maakt ze wat mij betreft erg leuk.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 13:49 door Jay DoubleYou.
Zelf hebben we als tweede auto een 3-deurs Peugeot 107 Urban Move uit 2007 in Gris Gallium, met ongeveer 30.000 km nu. Toen deze vorig jaar met 6.200 km in ons bezit kwam was die zo kaal als het maar kan, en dat hebben we afgelopen maanden stukje bij beetje aangepakt, maar hij is nog niet klaar wat mij betreft. grinning smiley

Gedane aanpassingen:
- Toerenteller
- Fabrieksradio
- Achterlichten ph3 (donkerrood)
- Kleinere antenne
- Dashboardklepje
- Ingebouwde TomTom (zeldzame optie)
- Aftermarket handsfree-set
- Deels lederen stoelen
- Gespoten spiegelkappen/deurgrepen

Wensen:
- Achterspoiler
- Getinte "Envy"-zijruiten en achterklep.
- Airco
- Centrale vergrendeling
- Elektrische ramen



9 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2018 15:06 door Jay DoubleYou.
Leuk!
Wij hebben een 2010 Aygo, gekocht in 2014 met 30K op de teller, nu 4 jaar later staat er net iets meer als 70K.
Staat op 15 inch lichtmetaal, dak gewrapt, airco, toerenteller. Best een leuk wagentje en ideaal als 2e auto.
Laag in maandelijkse kosten, onderhoud is prima zelf te doen.
Die had ik inderdaad al gezien. thumbs up Van de drieling vind ik de Aygo wel het leukst, maar de 107 kwam op ons pad dus vandaar dat die in ons bezit is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 14:38 door Jay DoubleYou.
Wij vonden destijds de Aygo ons ook het meeste aanspreken, de huidige generatie is dat totaal andersom.
Hier ook een Citybug. Wij kwamen uit bij een C1 (2006) aangezien we juist een behoorlijke kale versie (mijn vrouw heeft het liefst een zo simpel mogelijke auto) voor een lage prijs wilden hebben. De C1 was met de meest kale uitrusting nieuw geleverd en is ook nu nog meestal goedkoper. Het verhaal ging ook dat de C1 andere schokdempers had die iets minder stuiterig zijn. Of dat echt zo is..? De grijze/heldere achterlichten van de C1 zijn ook meer mijn smaak.

Ook hier als 2e auto maar een vorige eigenaar had het waarschijnlijk wel als 1e auto. We hebben een jaar geleden de onze gekocht met net iets minder dan 2ton op de klok. Inmiddels zijn we er voorbij maar de 10.000km per jaar halen we misschien maar net. Het maakt de auto er niets minder op. Goede kwaliteit, doordacht, en gunstig van wegenbelasting, verzekering, onderhoud tot verbruik.

De kofferbak is op het eerste gezicht belachelijk klein maar het valt nog best mee. Het enige nadeel wat ik gemerkt heb zijn de stoelen die echt niet al te best zitten. Maar dat is bij de concurrenten ook zo.

Aanpassingen? Behalve onderhoud niets. Nouja; in het dashboard vakje ligt een stukje rubber om gerammel tegen te gaan. Wel proberen we de boel soms wat op te poetsen en lak beschadigingen bij te werken. Het moet er wel netjes uit blijven zien. Ohja; en de kenteken houder is vervangen door eentje met de tekst "My other car is a Corvette".. big smile smiley Een van de weinige keren dat het waar is denk ik zo.

Een mooie Franse eigenaardigheid die we ontdekt hebben: de bekerhouders voor de versnellingspook zijn precies goed voor een wijnfles elk.
Quote
Engineer2
Een mooie Franse eigenaardigheid die we ontdekt hebben: de bekerhouders voor de versnellingspook zijn precies goed voor een wijnfles elk.

Leuk weetje. Zouden de Fransen dat expres gedaan hebben? grinning smiley
Quote
Jay DoubleYou

Gedane aanpassingen:

- Fabrieksradio

Bij de Urban Move was de radio toch standaard?
Quote
speedtouch
Quote
Jay DoubleYou

Gedane aanpassingen:

- Fabrieksradio

Bij de Urban Move was de radio toch standaard?

Er zat een hele oude aftermarketradio in met cassettespeler. grinning smiley
Paar plaatjes erbij
IMG_20180818_135942 by M R, on Flickr
IMG_20180819_150347 by M R, on Flickr
Van tijdens het onderhoud en lak bijwerken

IMG_20180425_082456_1 by M R, on Flickr

In mijn topic komt de C1 ook nog weleens voorbij.
Ik heb op het moment een zilvergrijze C1 uit 2014 te koop staan. Ik ben niet echt weg van de Citybugs eerlijk gezegd, de Up!/Mii/Citigo-drieling is wat mij betreft fijner. De C1 is natuurlijk wel heel lekker goedkoop en als je de stad niet uit gaat zijn ze ook best vlot.
Vergeet niet dat de Up! nou eenmaal moderner is dan het andere trio en dat heeft zo z'n voordelen! Er is overigens een aanzienlijk verschil al tussen de 107 (uit 2005) en de 108 van nu!
Ik heb het ook voornamelijk over de tweede generatie Aygo en C1 en de 108, daar heb ik meer ervaring mee dan de eerste generatie.
Quote
Caspian
Ik heb op het moment een zilvergrijze C1 uit 2014 te koop staan. Ik ben niet echt weg van de Citybugs eerlijk gezegd, de Up!/Mii/Citigo-drieling is wat mij betreft fijner. De C1 is natuurlijk wel heel lekker goedkoop en als je de stad niet uit gaat zijn ze ook best vlot.

Is ook een leuke drieling.
Op de Aygo Plus uit 2006 van mijn zus heb ik zelf een originele airco opgebouwd. Was goed te doen en een hele leuke aanvulling :-)
Quote
VW Golf II
Op de Aygo Plus uit 2006 van mijn zus heb ik zelf een originele airco opgebouwd. Was goed te doen en een hele leuke aanvulling :-)

Lijkt me ook. Er heeft heel lang een advertentie op Marktplaats gestaan van een originele airco, maar nu die eraf is kan ik 'm wel gebruiken. grinning smiley
Deze gebakjes trekken mij op een of andere manier ook altijd wel aan. (eerste phase)
mijn top is dan
1. peug.
2. citroen
3. toyo.
Grappig dat iederen zo zijn voorkeuren heeft.
Wel hoor ik zo L&R om me heen dat ze nogal water lekken, dat er hemelwater naar binnen komt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2018 21:06 door Stif.
Dat was voornamelijk het eerste modeljaar, opgelost met betere rubbers.

De originele stereo klinkt extreem slecht, misschien op te lossen met een setje behoorlijke speakers. Wat isolatiemateriaal hier en daar kan ook geen kwaad.

Doordat de motor vrij weinig trekkracht bij lage toerentallen levert, hebben sommige mensen de neiging om op te trekken met veel toeren en slippende koppeling. Ik heb er al een paar gezien waar de koppeling uit lag met minder dan 50k op de teller.

Verder vind ik de rechtuitstabiliteit bij >110 km/u te wensen overlaten. Misschien dat goede banden iets helpen.

Voordeel van minder hard rijden is dat je met wat anticiperen makkelijk de 1:25 haalt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2018 20:52 door Klassiekerrijder.
Quote
Klassiekerrijder
De originele stereo klinkt extreem slecht, misschien op te lossen met een setje behoorlijke speakers.

Klopt, hebben wij ook gedaan. Het is natuurlijk nog steeds geen B&O of Bose (om er maar een paar te noemen), maar het klinkt veel mooier nu.
Dit autootje verdient wel een eigen topic. Ik heb er eentje gereden van 2008 tot 2011, totaal drie jaar en een paar weken. Het was mijn eerste leaseauto. De bijtelling was €55 per maand en in die drie jaar tijd heb ik er ongeveer een ton mee gereden. Natuurlijk woon-werk, maar ook naar de Worthersee in Oostenrijk (1200km op één dag), heen en weer naar Frankfurt op één dag en een weekendje Geneve.




Ik heb heel veel plezier gehad met dit autootje. Als je zo'n auto gewend bent, heb je niks groters nodig. Maar toen ik later een C1 als leenauto meekreeg toen ik een DS3 had, viel het toch een beetje tegen smiling smiley

Een paar jaar terug zochten we voor mijn vrouw een andere auto. Toen nog wezen kijken bij een blauwe C1 vijfdeurs, de mooiste van de drieling in de mooiste kleur. Maar er zat wel wat werk aan dat exemplaar en daar had ik toch niet zo'n zin in. Toen hebben we een Alto gekocht. Exact hetzelfde concept, maar minder populair en dus iets goedkoper. Daarnaast zijn de stoelen véél fijner.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2018 19:52 door Barri.
Quote
Barri
Dit autootje verdient wel een eigen topic.

Dat vond ik ook!

@allen: Leuk dat dit topic zo enthousiast ontvangen wordt.
Quote
Barri

Leuk rijtje zo. De achterlichten van de C1 vallen zo wel positief op, dat staat naar mijn mening toch beter dan die van de Peugeotjes.
Quote
Caspian
Leuk rijtje zo. De achterlichten van de C1 vallen zo wel positief op, dat staat naar mijn mening toch beter dan die van de Peugeotjes.

Ik vond de standaard achterlichten ook een beetje saai. Wij wilden ook C1-achterlichten, en we dachten die gekocht te hebben, maar toen we ze kregen waren het Lexus-look lampen. Tijdje mee gereden, maar uiteindelijk geruild voor wat andere dingetjes en later een setje Ph. 3-lampen gekocht. Dus die van de laatste facelift. Voorbeeldje...




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2018 23:09 door Jay DoubleYou.
Leuk! Wat mij is bijgebleven is de verliefdheid van velen op dit basic autootje.
De Citybugclub werd in no time een meetingplace voor wel heel veel enthousiastelingen.
Wat mij betreft geheel terecht, het eerste minimaal budget stadsautootje dat leuk was.

Nog even over de stoelen, de oprichter van het Citybugclub-forum had de voorstoelen vervangen door exemplaren uit een Citroen C6, electrisch en met leer bekleed. spinning smiley sticking its tongue out
Quote
Hans Incog
Nog even over de stoelen, de oprichter van het Citybugclub-forum had de voorstoelen vervangen door exemplaren uit een Citroen C6, electrisch en met leer bekleed. spinning smiley sticking its tongue out

Oké! cool smiley Was ik vergeten te vermelden, maar wij hebben de standaard stoelen vervangen door zwarte exemplaren met alcantara/leder uit een luxere uitvoering. Ook een lederen stuurwiel en andere pookknop waren onderdeel van die set.

Zag op YouTube een filmpje van iemand, die had met onderdelen van de 1e generatie Ford Mondeo elektrische spiegels in zijn Aygo gemaakt icm de originele Aygo-spiegels.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2018 08:30 door Jay DoubleYou.
Dingetjes zijn dus vaak 1 op 1 over te zetten.
Wat ik me afvraag is een 3 deurs nu kleiner dan de 5 of wat?
Is bv een deur van een 5 uit te wisselen met een 3, of is een deur van een 3 groter. (dus instap groter)
Ze zijn nog steed populair, dat is ook te zien aan de prijzen, zelfs schade auto's zijn nog aan de prijs.
De deur van een driedeurs is groter maar de stoelen zijn gelijk. Die van de vijfdeurs kon je dus ook omklappen maar dat is niet heel gemakkelijk.

Achterlichten C1: zoals je ziet op de eerste foto heb ik nog een tijdje chroom lichtbolletjes erin gehad, dan oogt het nog wat strakker!
Quote
Stif
Dingetjes zijn dus vaak 1 op 1 over te zetten.
Wat ik me afvraag is een 3 deurs nu kleiner dan de 5 of wat?
Is bv een deur van een 5 uit te wisselen met een 3, of is een deur van een 3 groter. (dus instap groter)
Ze zijn nog steed populair, dat is ook te zien aan de prijzen, zelfs schade auto's zijn nog aan de prijs.

Die deuren zijn niet uit te wisselen, bij de 3-deurs is de voordeur langer.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2018 15:09 door Jay DoubleYou.
Quote
Jay DoubleYou
Quote
VW Golf II
Op de Aygo Plus uit 2006 van mijn zus heb ik zelf een originele airco opgebouwd. Was goed te doen en een hele leuke aanvulling :-)

Lijkt me ook. Er heeft heel lang een advertentie op Marktplaats gestaan van een originele airco, maar nu die eraf is kan ik 'm wel gebruiken. grinning smiley

Ik heb een complete set bij Libacars in Barendrecht gekocht. Goede service en tot de laatste schroef compleet.
Quote
VW Golf II
Quote
Jay DoubleYou
Quote
VW Golf II
Op de Aygo Plus uit 2006 van mijn zus heb ik zelf een originele airco opgebouwd. Was goed te doen en een hele leuke aanvulling :-)

Lijkt me ook. Er heeft heel lang een advertentie op Marktplaats gestaan van een originele airco, maar nu die eraf is kan ik 'm wel gebruiken. grinning smiley

Ik heb een complete set bij Libacars in Barendrecht gekocht. Goede service en tot de laatste schroef compleet.

Die bedoel ik ook. winking smiley
Kan iemand me ook vertellen waarom de koplampen van dit trio zo afgesteld staan dat ze ál-tijd hinderlijk in de ogen schijnen als ik er voor rijd?
Alléén bij dit trio? Hoe krijgen ze het voor elkaar!
Quote
TomTom
Kan iemand me ook vertellen waarom de koplampen van dit trio zo afgesteld staan dat ze ál-tijd hinderlijk in de ogen schijnen als ik er voor rijd?

Haha, is mij ook opgevallen... Hemelverlichting lijkt het wel.
Quote
TomTom
Kan iemand me ook vertellen waarom de koplampen van dit trio zo afgesteld staan dat ze ál-tijd hinderlijk in de ogen schijnen als ik er voor rijd?

Ik ga maar niks zeggen over Seats. grinning smiley
Vandaag het setje ontvangen met de gespoten delen, morgen installeren.
Quote
TomTom
Kan iemand me ook vertellen waarom de koplampen van dit trio zo afgesteld staan dat ze ál-tijd hinderlijk in de ogen schijnen als ik er voor rijd?

Is mij ook al eens opgevallen, ik heb daar toen geloof ik zelfs eens een topic over geopend. Het is niet bij alle kleintjes van de drieling het geval, alleen diegene met passagiers achterin... Komt waarschijnlijk doordat de vering niet helemaal berekend is op vier hollanders.
Quote
Jay DoubleYou
Ik ga maar niks zeggen over Seats. grinning smiley

...De Cordoba is de beste auto ter wereld spinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out
Quote
TomTom
Quote
Jay DoubleYou
Ik ga maar niks zeggen over Seats. grinning smiley

...De Cordoba is de beste auto ter wereld spinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out

Dat weet ik niet, maar dat is de Citybug natuurlijk ook niet. grinning smiley
Quote
Dizono
Quote
TomTom
Kan iemand me ook vertellen waarom de koplampen van dit trio zo afgesteld staan dat ze ál-tijd hinderlijk in de ogen schijnen als ik er voor rijd?

Is mij ook al eens opgevallen, ik heb daar toen geloof ik zelfs eens een topic over geopend. Het is niet bij alle kleintjes van de drieling het geval, alleen diegene met passagiers achterin... Komt waarschijnlijk doordat de vering niet helemaal berekend is op vier hollanders.

Komt waarschijnlijk doordat de bestuurder te dom/te lui is om de koplampen te verstellen.
Quote
Marcel Br
Quote
Dizono
Quote
TomTom
Kan iemand me ook vertellen waarom de koplampen van dit trio zo afgesteld staan dat ze ál-tijd hinderlijk in de ogen schijnen als ik er voor rijd?

Is mij ook al eens opgevallen, ik heb daar toen geloof ik zelfs eens een topic over geopend. Het is niet bij alle kleintjes van de drieling het geval, alleen diegene met passagiers achterin... Komt waarschijnlijk doordat de vering niet helemaal berekend is op vier hollanders.

Komt waarschijnlijk doordat de bestuurder te dom/te lui is om de koplampen te verstellen.

Kan deze discussie ook verder per PM? Dit was namelijk niet mijn doel met dit topic. Er zijn zat andere auto's die ook problemen hebben met de koplampafstelling. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2018 22:23 door Jay DoubleYou.
Spiegelkapjes zitten erop, handgreepjes komen nog. Is even wat meer werk. Maar het maakt de auto gelijk 10 jaar jonger. cool smiley
Heeft iemand ook ervaring met de automaat variant van de eerste Aygo/C1/107? Zijn nu op zoek naar een goedkope automaat in een leuke kleur, (rood,blauw,geel). Zover ik hier heb gezien, zouden we het beste het eerste modeljaar kunnen vermijden i.v.m. deurrubbers en lekkages etc? Ook heb ik het idee dat de gele kleur van de eerste 107's, nu toch wel wat meer pastelgeel worden spinning smiley sticking its tongue out
Leuk om te zien dat er nog zo enthousiast gedacht wordt over de vorige generatie citybugs.
Op het Citybug-forum is vast wel wat te vinden. Dat forum is niet meer actief, maar de topics zijn bewaard gebleven.
Heel erg leuk Jay Double You dat je dit topic bent gestart, zeker omdat het lijkt dat iedereen is uitgepraat over de drieling en alles al is gezegd o.a. in het reeds gesloten forum Citybugclub.nl.
Zoals jullie in mijn vorige reactie hebben gezien heb ik nu ook een 107. Ik ben niet van plan om hem nog aan te passen, maar ik zou wel graag een bredere achter ruitenwisser willen plaatsen. Wie heeft weet of dit mogelijk is en zo ja, welke specifieke wisser past in dat geval?
Quote
kleineman
Heel erg leuk Jay Double You dat je dit topic bent gestart, zeker omdat het lijkt dat iedereen is uitgepraat over de drieling en alles al is gezegd o.a. in het reeds gesloten forum Citybugclub.nl.
Zoals jullie in mijn vorige reactie hebben gezien heb ik nu ook een 107. Ik ben niet van plan om hem nog aan te passen, maar ik zou wel graag een bredere achter ruitenwisser willen plaatsen. Wie heeft weet of dit mogelijk is en zo ja, welke specifieke wisser past in dat geval?

Een zoektocht van wel 5 seconden op het Citybugforum......
Er past een wisser van 35 of 40 cm op. Oude even meenemen naar de automaterialenzaak voor vergelijking van de aansluiting.
Veel Citybugeigenaars haalden trouwens de complete wisser en motor eraf voor een cleanere look.
Quote
kleineman
Heel erg leuk Jay Double You dat je dit topic bent gestart, zeker omdat het lijkt dat iedereen is uitgepraat over de drieling en alles al is gezegd o.a. in het reeds gesloten forum Citybugclub.nl.
Zoals jullie in mijn vorige reactie hebben gezien heb ik nu ook een 107. Ik ben niet van plan om hem nog aan te passen, maar ik zou wel graag een bredere achter ruitenwisser willen plaatsen. Wie heeft weet of dit mogelijk is en zo ja, welke specifieke wisser past in dat geval?

Welkom hier. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2018 15:53 door Jay DoubleYou.
Nog een paar weken, dan zal ik dit topic weer eens afstoffen.
We zijn benieuwd.

Ik heb trouwens ook wel iets ter afstoffing. Onze C1 heeft een knipperend airbag lampje sinds kort. Een heel snelle zoekopdracht gaf de connectoren onder de stoelen aan. Dat zal best kloppen alleen wij hebben geen zij airbags en de bijrijders stoel heeft niet zo'n mat om te meten of er iemand zit. Er zit dus geen bekabeling aan de stoelen. Een wat uitgebreidere tweede blik is dus nodig en misschien uitlezen. Mocht er iemand het zo weten dan hou ik me aanbevolen.
Geen idee waar je woont, maar in Lunteren zit een bedrijf die gespecialiseerd is in de Citybug.
Quote
Engineer2
We zijn benieuwd.

Ik heb trouwens ook wel iets ter afstoffing. Onze C1 heeft een knipperend airbag lampje sinds kort. (..). Er zit dus geen bekabeling aan de stoelen. Een wat uitgebreidere tweede blik is dus nodig en misschien uitlezen. Mocht er iemand het zo weten dan hou ik me aanbevolen.

Ik kwam dit (vermakelijke) draadje tegen.

[forum.driving-fun.com]

Mogelijk toch even de kabels bij je gordelspanners controleren?
Halverwege pagina 1 kan je nog een informatieve PDF van Hella downloaden omtrent de werking / testen / vervangen van een ABS sensor. winking smiley

Op pagina 2 lees je dan dat het mogelijk ook de airbag ecu kan zijn..

Maar ehm.. als OBD specialist kan je die bug toch zelf wel ff uitlezen? drinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2018 23:21 door Durashift.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.