Auto voor de toekomst

Mechanix

Kilometervreter
Ondanks dat we beiden weinig rijden, hebben mijn vrouw en ik allebei een auto. Zij een Swift en ik een Fiesta. Beide wagens zijn uit 2010. De gedachte hierachter was dat het handig is om twee auto's te hebben als we allebei eens afzonderlijk op pad willen. In de praktijk komt dat echter bijna niet voor. Daarnaast vindt mijn vrouw de zitpositie van mijn Fiesta niet prettig en rijdt ze liever in haar Swift. Voor mij is dat weer precies omgekeerd.

Maar goed beschouwd is het niet nodig om er twee auto's op na te houden. De Swift moest onlangs gekeurd worden, en toen moest er behoorlijk aan gesleuteld worden om hem door de APK te krijgen. Kortom, het is ook allemaal niet gratis. Daarnaast worden we binnenkort ouders, en zou een iets ruimere auto ook geen gek idee zijn.

Ons idee is om op termijn beide auto's in te ruilen, en er een wat grotere auto voor terug te kopen waar we allebei prettig in kunnen zitten en rijden. Wij hebben de volgende wensen:

- Een overzichtelijke auto met een hogere zit
- Voldoende ruimte voor jonge kinderen en toebehoren
- De tegenwoordig gebruikelijke opties
- Automaat
- We wonen in een doodlopende straat en hebben een korte oprit, dus liever geen lange auto (korter dan 4.30 m)

We denken zelf aan een Suzuki Vitara uit '17/'18. Een andere optie zou bijvoorbeeld een Skoda Fabia combi zijn van de op een na laatste generatie. Ik heb ook nog naar een Astra K station gekeken, maar die is weer erg lang en ik vraag me af of dat voor mijn vrouw ook een fijne auto is. Als alternatief zou een oudere en goedkopere auto zijn, zoals een Nissan Note of C-Max. Maar daar schieten we misschien ook niet zoveel mee op.

Wat zijn jullie gedachten hierbij?

Zij vindt die Vitara mooi. Ik vind hem duur, je bent wel 18k kwijt voor een minimaal 5 jaar oude auto. Maat goed, dat is wel gebruikelijk tegenwoordig.

Met jouw ervaring zal ik zelf 1 van beide auto´s of beide zelf verkopen ipv in te ruilen. Een vitara is erg gewild , wellicht heb je een betere deal als je voor een s-cross gaat, misschien ben jij met een Baleno ook al wel bediend. ipv een oudere nissan note is een zo nieuw mogelijk note ook niet verkeerd lijkt mij. ps nog gefeliciteerd met de aanwinst.

Hou er wel rekening mee dat de Note automaat niks mag trekken en de Astra met cvt automaat ook niet.

Een Fabia Combi is absoluut geen hoogzitter - is dat echt vereist? - ,maar zeker een ontzettend fijne gezinsstation. Relatief simpel en daarom denk ik juist zo goed. Ik had er eentje uit 2017, gereden van 2017-2020, rijdt volwassen en de begageruimte is enorm. Ben je zelf lang, dan is de beenruimte voor passagiers snel beperkt en zou je een Octavia Combi van het vorige model kunnen overwegen.

De 1.0 TSI is een betrouwbare motor, wel zou ik zelf kiezen elke 15.000km een olieservice uit te laten voeren dan kun je er jaaaaaren mee vooruit.

Zowel van de Octavia als de Fabia kun je een laat exemplaar nemen, 2018-2020, dan heb je een fijne uitgerijpte auto.

Een crossover of SUV van recent bouwjaar betaal je de hoofdprijs voor, want die zijn erg gewild.

Ik zou dan eerder voor de S-cross gaan, die heeft een iets grotere kofferbak.
Maar persoonlijk zou ik voor een station gaan, zeker een Fabia heeft een enorme kofferbak, 530liter ze zijn een stuk minder populair dan de SUV/Crossovers. Maar is een Skoda Scala nog iets?
Clio kan ook, helaas maar 1 in GT-line uitvoering en die is zwart.

Een Skoda Scala vind ik geen verkeerd voorstel, maar als je E18.000 aan de prijs vindt , dan is wellicht een skoda rapid / Seat Toledo een goedkopere optie.

Gefeliciteerd alvast! :)
Een Suzuki SUV is geen gek plan. Bekijk wel goed wat je niet bevalt aan elkaars auto.
Dacia Duster, is dat ook nog een optie?

Ik denk dat Auto encyclopedie een goeie tip geeft. Zelf verkopen. Inruilen is makkelijk, maar op twee auto's een hap extra vangen is ook niet verkeerd en als je er toch twee hebt staan zit je logistiek ook niet zonder.

Ja even markeren!

zoekopdracht: Aankomend-papa-zoekt-nieuwe-auto-alarm
www.autoweek.nl

Aankomend-papa-zoekt-nieuwe-auto-alarm!

De gedachte hierachter was dat het handig is om twee auto's te hebben als we allebei eens afzonderlijk op pad willen. In de praktijk komt dat echter bijna niet voor.

Ik zou nog even wachten met inwisselen voor één, grotere, auto. Ja, dat is makkelijker met alle spullen die je (mogelijk) meesleept met de baby straks. Maar, wie weet gaat jullie veranderende leven wel zodanig kantelen dat blijkt dat jullie vaker afzonderlijk van elkaar de auto nodig hebben.

Zeker in de periode van zwangerschapsverlof na de geboorte.. zit jij alweer (denk ik) op je werk te zwoegen en mag je vrouw nog thuis zijn. Even op stap met de baby (als alles ermee goed gaat) is dan zo gepland, is mijn ervaring.

Tnx voor alle reacties!

Ik zou nog even wachten met inwisselen voor één, grotere, auto. Ja, dat is makkelijker met alle spullen die je (mogelijk) meesleept met de baby straks. Maar, wie weet gaat jullie veranderende leven wel zodanig kantelen dat blijkt dat jullie vaker afzonderlijk van elkaar de auto nodig hebben.

Zeker in de periode van zwangerschapsverlof na de geboorte.. zit jij alweer (denk ik) op je werk te zwoegen en mag je vrouw nog thuis zijn. Even op stap met de baby (als alles ermee goed gaat) is dan zo gepland, is mijn ervaring.

Ja, dit is waarom we initieel beide auto's wilden houden. Dus we kijken het sowieso nog even aan, zeker nu er weer goed geld in de Swift gepompt is.

Wat betreft de 'nieuwe' auto, van mij hoeft het niet perse een suv te zijn. Dat oogt natuurlijk wel leuk, maar je betaalt er ook voor. Mijn zwager heeft een Skoda Fabia combi gehad en hij was daar wel blij mee. Ik zou daar ook prima mee kunnen leven. Een C-segment station vind ik persoonlijk gewoon te groot. Dat is niet handig en daar zie ik mijn vrouw niet in rijden. Een Clio estate zou ook nog kunnen, en een Nissan Juke vind ik zelf een grappige auto. Maar ik weet niet of die laatste praktisch is.

Als we naar 1 auto willen switchen, is de vraag vooral waar mijn vrouw wel en niet in kan/wil rijden. Geen zin om een hoop geld uit te geven aan een auto die zij uiteindelijk niet fijn vindt, dan kunnen we nog beter de huidige situatie handhaven.

Fabia en Clio zijn prima opties. Clio wat dynamischer om te zien. Fabia wat meer 'grundlich'

Hieronder een lijstje met automaten van beiden, qua bedrag afgetopt op 15k:
https://www.gaspedaal.nl/stationwagon?trns=14&merk=149,164&model=695,537&pmax=15000&srt=bj-d

Feit dat je een automaat zoekt, betekent dat ze vaak net wat ouder/duurder zijn dan een handbak.

Dit vind ik zelf wel een mooi exemplaar (kleur, uitrusting)
skoda fabia combi/1-0-tsi-110pk-dsg-style-ecc-navigatie-sportstoelen-trekhaak

skoda-fabia-combi-1-0-tsi-110pk-dsg-style-ecc-navigatie-sportstoelen-trekhaak.jpg

Laatst bewerkt:
Oud forummer CorZa rijdt ook zo'n Fabia. Heel wat anders dan die Leon die ie had maar de Fabia bevalt m goed.
Is trouwens ruimer dan de ook genoemde Clio Estate, die vind ik maar krap.

Volgens de experts op dit forum is een hogere zit alleen voor oude mensen.
Of voor kleine mensen? Eerste wat ik telkens doe bij een nieuwe ( gebruikte ) auto is de stoel helemaal omlaag pompen, want met mijn 1.85m zit ik juist te hoog en kijk ik tegen het dak.

@Mechanix hebben jullie een electrische auto overwogen? Ik reed in een Suzuki Celerio rond, daar heb ik mij nog lang mee weten te behelpen. Maar net als de Swift, is dat op ten duur toch aan de kleine kant voor een gezinnetje.

Nu rij ik een Nissan Leaf, alweer de 2e.... in minder dan een jaar tijd. Maar afgezien van de niet zo geniale keuze van Nissan, om het accupakket niet te conditioneren. Is de Nissan Leaf wel een uitstekende familieauto: daar staat de afkorting ja ook voor.

Leading Environmentally-friendly Affordable Family vehicle: het is geen reisauto, meer dan 500km op een dag wil je er niet mee afleggen. Maar al je bagage past met gemak in de auto. De mijne staat nu geparkeerd rondom het vliegveld van Düsseldorf en ik had geen enkele moeite, om twee koffers. Twee kleine koffers en nog wat rugzakken mee te nemen, waarbij een 3e koffer ook nog wel in gepast had.

De wel geliefde Tesla Model 3 onder leaserijders, daar ben ik 1x getuige geweest wat voor gestuntel het was voor de leaserijder om een opgevouwde kinderwagen in die kofferbak te krijgen. Dus de Leaf heeft een veel ruimer kofferbak. Wanneer je niet perse met een sleurhut, naar Zuid Frankrijk op vakantie wilt? Dan is het wel te doen.

Ze zijn tevens tweedehands nu tussen de € 13.000 en € 18.000 waarbij je ook nog € 2000 Sepp subsidie krijgt. Voor € 15.000 koop je een nette Tekna uit 2018 of 2019 en voor € 18.000 krijg je al eentje, uit 2020 met slechts 40.000km's op de teller.

Het is wel echt hoofdzaak om met Leafspy het accupakket uit te lezen en bij voorkeur een testrit te doen, waarbij je de accu zo leeg mogelijk rijdt. Bij de 2e heb ik dat gedaan, bij de 1e had ik daar niet de mogelijkheid toe. Als ik dat wel gedaan had, dan had mij dat enorm veel stress gescheeld.

Maar goed desondanks mijn accuproblemen met de 1e Leaf welke ik 10 maanden gereden heb, rij ik nu toch weer eentje: kijk voor een facelift vanaf bouwjaar 2019? Die hebben een groter navigatiescherm, is toch best een groot verschil. Met het oudere navigatiesysteem, wat in de 2018 en begin 2019 zit.

Persoonlijk zou ik een 2018 ook niet zo snel kopen: accudegradatie is wel een dingetje bij electrische autos. Je hebt kalender degradatie en degradatie, door de afgelegde KM's. Maar als zo'n leaserijder denkt dat hij Max Verstappen is, dan zal de accudegradatie hoger zijn. Dan wanneer een particulier, alle ongeschreven regels volgt en zuinig rijdt.

Dan heb je namelijk minder volledig laad-cyclussen gehad, omdat een zuinigere rijder minder kWh's verbruikt dan iemand die denkt dat ie Max Verstappen is. Mijne 2e Leaf is van een particulier geweest: echt dag en nacht verschil, in vergelijking met de vorige. Welke door een leaserijder gereden was.

Ze zijn alleen heel weinig particulier verkocht, dus de meeste electrische autos zijn sowieso door leaserijders gereden. Een particulier betaald zo'n auto van zijn eigen geld, dus in de regel zijn ze er wel zuiniger op en vaak rijden ze ook electrische auto uit overtuiging.

Niet vanwege de 4% bijtelling.... particuliere EV rijders krijgen op vrijstelling van wegenbelasting en eenmalig SEPP subsidie. Helemaal niet zoveel voordeeltjes, als die zakelijke leaserijders gekregen hebben. Maar op stroom rijden, is definitief goedkoper dan benzine. Al ligt het ook aan je rechtervoet.

De auto zelf is natuurlijk wel duurder, maar het is dan ook een C-segmenter en geen A-segmenter.

Of voor kleine mensen? Eerste wat ik telkens doe bij een nieuwe ( gebruikte ) auto is de stoel helemaal omlaag pompen, want met mijn 1.85m zit ik juist te hoog en kijk ik tegen het dak.

@Mechanix hebben jullie een electrische auto overwogen? Ik reed in een Suzuki Celerio rond, daar heb ik mij nog lang mee weten te behelpen. Maar net als de Swift, is dat op ten duur toch aan de kleine kant voor een gezinnetje.

Nu rij ik een Nissan Leaf, alweer de 2e.... in minder dan een jaar tijd. Maar afgezien van de niet zo geniale keuze van Nissan, om het accupakket niet te conditioneren. Is de Nissan Leaf wel een uitstekende familieauto: daar staat de afkorting ja ook voor.

Leading Environmentally-friendly Affordable Family vehicle: het is geen reisauto, meer dan 500km op een dag wil je er niet mee afleggen. Maar al je bagage past met gemak in de auto. De mijne staat nu geparkeerd rondom het vliegveld van Düsseldorf en ik had geen enkele moeite, om twee koffers. Twee kleine koffers en nog wat rugzakken mee te nemen, waarbij een 3e koffer ook nog wel in gepast had.

De wel geliefde Tesla Model 3 onder leaserijders, daar ben ik 1x getuige geweest wat voor gestuntel het was voor de leaserijder om een opgevouwde kinderwagen in die kofferbak te krijgen. Dus de Leaf heeft een veel ruimer kofferbak. Wanneer je niet perse met een sleurhut, naar Zuid Frankrijk op vakantie wilt? Dan is het wel te doen.

Ze zijn tevens tweedehands nu tussen de € 13.000 en € 18.000 waarbij je ook nog € 2000 Sepp subsidie krijgt. Voor € 15.000 koop je een nette Tekna uit 2018 of 2019 en voor € 18.000 krijg je al eentje, uit 2020 met slechts 40.000km's op de teller.

Het is wel echt hoofdzaak om met Leafspy het accupakket uit te lezen en bij voorkeur een testrit te doen, waarbij je de accu zo leeg mogelijk rijdt. Bij de 2e heb ik dat gedaan, bij de 1e had ik daar niet de mogelijkheid toe. Als ik dat wel gedaan had, dan had mij dat enorm veel stress gescheeld.

Maar goed desondanks mijn accuproblemen met de 1e Leaf welke ik 10 maanden gereden heb, rij ik nu toch weer eentje: kijk voor een facelift vanaf bouwjaar 2019? Die hebben een groter navigatiescherm, is toch best een groot verschil. Met het oudere navigatiesysteem, wat in de 2018 en begin 2019 zit.

Persoonlijk zou ik een 2018 ook niet zo snel kopen: accudegradatie is wel een dingetje bij electrische autos. Je hebt kalender degradatie en degradatie, door de afgelegde KM's. Maar als zo'n leaserijder denkt dat hij Max Verstappen is, dan zal de accudegradatie hoger zijn. Dan wanneer een particulier, alle ongeschreven regels volgt en zuinig rijdt.

Dan heb je namelijk minder volledig laad-cyclussen gehad, omdat een zuinigere rijder minder kWh's verbruikt dan iemand die denkt dat ie Max Verstappen is. Mijne 2e Leaf is van een particulier geweest: echt dag en nacht verschil, in vergelijking met de vorige. Welke door een leaserijder gereden was.

Ze zijn alleen heel weinig particulier verkocht, dus de meeste electrische autos zijn sowieso door leaserijders gereden. Een particulier betaald zo'n auto van zijn eigen geld, dus in de regel zijn ze er wel zuiniger op en vaak rijden ze ook electrische auto uit overtuiging.

Niet vanwege de 4% bijtelling.... particuliere EV rijders krijgen op vrijstelling van wegenbelasting en eenmalig SEPP subsidie. Helemaal niet zoveel voordeeltjes, als die zakelijke leaserijders gekregen hebben. Maar op stroom rijden, is definitief goedkoper dan benzine. Al ligt het ook aan je rechtervoet.

De auto zelf is natuurlijk wel duurder, maar het is dan ook een C-segmenter en geen A-segmenter.

Je epistels hier en elders over al het gedoe dat je met dat ding hebt is wel dusdanig anti-reclame dat ik eigenlijk niet snap waarom je hem dan vervolgens wel aanraadt...

Ik had experts eigenlijk tussen quootjes moeten zetten. Ik doelde op de mensen die reageren op nieuwsartikelen op het andere deel van deze site. Die vinden alles wat nieuws is per definitie niks, en SUV's zijn het toppunt van nix. Volgens die mensen die waarschijnlijk net een 20 jaar oude Daihatsu kunnen betalen....

De genoemde Clio en Fabia zijn (ruime) B-segmenters. En je hebt er geen enkele 'range anxieny' mee. Tankstation opzoeken, tank vullen en weer door... Elektrisch met beperkt laadvermogen, is dat met laden toch een ander verhaal.

Verder heeft hier nog niemand een A-segmenter aangeraden. Ook de Fiesta en de Swift de Mechanix nu rijdt vallen in het B-segment. Dus waar de vergelijking C-segment vs A-segment vandaan komt, ontgaat me.

Ik heb een Clio Estate gehad. Erg fijne auto. Interieur is niet meer zo hip met dat glimmende plastic, maar verder prima. Ruime kofferbak ook voor een compacte auto.
Een Fabia vind ik ook een goede.

Zelf heb ik een Octavia, maar nu tijdelijk een hogere T-Roc.
Als je de hogere instap fysiek niet nodig hebt zou ik het niet doen. Ik rijdt er al een maand in en vind het in het verkeer niets toevoegen. (Pas als de zit zo hoog wordt als in een bedrijfsbus heeft het echt meerwaarde)
De auto verbruikt echter met dezelfde motor wel meer brandstof dan een lagere Octavia die qua gewicht ongeveer gelijk is.
De hogere auto's zijn in mijn ogen veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt

Ik had experts eigenlijk tussen quootjes moeten zetten. Ik doelde op de mensen die reageren op nieuwsartikelen op het andere deel van deze site. Die vinden alles wat nieuws is per definitie niks, en SUV's zijn het toppunt van nix. Volgens die mensen die waarschijnlijk net een 20 jaar oude Daihatsu kunnen betalen....
Mijn Daihatsu tikt ook bijna de 20 jaar aan en idd iets anders zit er voor mij helaas voorlopig nog niet in.

De genoemde Clio en Fabia zijn (ruime) B-segmenters. En je hebt er geen enkele 'range anxieny' mee. Tankstation opzoeken, tank vullen en weer door... Elektrisch met beperkt laadvermogen, is dat met laden toch een ander verhaal.

Verder heeft hier nog niemand een A-segmenter aangeraden. Ook de Fiesta en de Swift de Mechanix nu rijdt vallen in het B-segment. Dus waar de vergelijking C-segment vs A-segment vandaan komt, ontgaat me.
Met een electrische auto hoef je nooit meer naar zo'n stinkende tankstation: in de rij staan, omdat er 2 cent korting gegeven wordt op de benzine prijs. Bij electrische rijden is het grootste deel van het jaar, gewoon een paar keer per week inpluggen.

Dan heb je ook geen last van ongeduldige automobilisten, die niet even een halve minuut kunnen wachten totdat je de km-stand genoteerde hebt voor je persoonlijke administratie.

Alleen zoals gezegd: het is geen reisauto, om met de sleurhut naar Zuid-Frankrijk mee te gaan. Je hebt dus zeker nadelen, maar de voordelen wegen veel zwaarder dan de nadelen. Want met welke benzineauto rij je voor € 0,05 aan brandstof per km? Als je zonnepanelen hebt, kan het zelfs nog goedkoper.

PS dat ik met mijn 1e Leaf zulke problemen had, was ook voor een deel omdat de verkopende partij het maar niet serieus wilde nemen. Nu de auto eindelijk omgeruild is, ben ik er eigenlijk wel weer blij mee.

Er zullen zo ook vast mensen zijn, die negatieve ervaringen met een Suzuki Swift gehad hebben: bij iedere auto kun je problemen ondervinden, hoe betrouwbaar het merk ook aangeschreven staat.

Het is in iedere geval wel zo, dat electrische gezinsautos tweedehands al gauw goedkoper zijn dan jonge benzineauto's. Een Toyota Hybride van maximaal 5 jaar oud, zal waarschijnlijk duurder zijn. Daarom deed ik de suggestie om ook eens, naar electrische autos te kijken. En dan specifiek de Leaf, omdat die gewoon heel betaalbaar zijn gebruikt.

Fabia en Clio zijn prima opties. Clio wat dynamischer om te zien. Fabia wat meer 'grundlich'

Hieronder een lijstje met automaten van beiden, qua bedrag afgetopt op 15k:
https://www.gaspedaal.nl/stationwagon?trns=14&merk=149,164&model=695,537&pmax=15000&srt=bj-d

Feit dat je een automaat zoekt, betekent dat ze vaak net wat ouder/duurder zijn dan een handbak.

Dit vind ik zelf wel een mooi exemplaar (kleur, uitrusting)
skoda fabia combi/1-0-tsi-110pk-dsg-style-ecc-navigatie-sportstoelen-trekhaak

skoda-fabia-combi-1-0-tsi-110pk-dsg-style-ecc-navigatie-sportstoelen-trekhaak.jpg
Oeh, die blauwe Fabia vind ik heel mooi. Is zo'n dsg tegenwoordig betrouwbaar? Daar las je ooit nog wel eens negatieve/ dure verhalen over.

Ja, die Celerio kan ik me nog wel herinneren. Daar was je toen heel blij mee. Maar nu toch voor een grotere auto gegaan?

Aan een ev heb ik ook gedacht, maar wat nu voor 15k te koop staat vind ik niet zo aantrekkelijk. Dan koop ik voor de komende 5 jaar liever nog een keer een benzineauto, en daarna een goede ev met acceptabele range.

Standaard DSG is gewoon een ijzersterke en goede versnellingsbak. De hoge vermogens en de hybrides hebben wel wat kleine issues gekend maar met een benzine en een normale setting qua vermogen en complexiteit moet het enorm tegen zitten wil je daar echt iets mee hebben.

Die blauwe Fabia is mooi. Ook erg goed uitgerust. Kijk wel of de stoelen je passen. Ik dacht dat die hoofdsteun wat vervelend kan zijn als je lang bent.

Die Fabia ziet er zeker goed uit.
Mooie opties ook als climate control en adaptieve cruise control.
Heb dezelfde kleur op mijn Octavia. Heel gaaf vind ik!
De 1.0TSI is ook zeker pittig genoeg voor de Fabia en zeer zuinig te rijden (had dezelfde motor in mijn vorige Octavia)

Ja, die Celerio kan ik me nog wel herinneren. Daar was je toen heel blij mee. Maar nu toch voor een grotere auto gegaan?

Aan een ev heb ik ook gedacht, maar wat nu voor 15k te koop staat vind ik niet zo aantrekkelijk. Dan koop ik voor de komende 5 jaar liever nog een keer een benzineauto, en daarna een goede ev met acceptabele range.
Hele betrouwbare auto gebleken die Celerio: maar het was wel echt behelpen op vakantie. Toen ik afgelopen maandag terugkwam van twee weken vakantie, ging er in de Leaf drie grote koffers in de kofferbak. Uiteraard hoedenplank wel thuis gelaten.

Een kleine koffer voor de voorstoel, rugzak etc op de bijrijdersstoel. Achterbank hoefde geeneens ingeklapt te worden. Dus ik heb mij heel lang beholpen, met een kleinere auto.

Echter het was wel steeds een gepuzzel: volgens mij kreeg ik een grote koffer enkel in de kofferbak, als in dan eerst de bank in deed klappen. Anders kreeg ik de koffer er niet in. En dan pastte er nog een kleine koffer bovenop.

Als ik meer mee wilde nemen? Moest de bank half ingeklapt worden, of voor de zittingen geplaatst worden. Nu is het zelfs zo erg: mijn dochtertje, die wilde niet dat ik haar mini koffertje voor haar zitting deed plaatsen. Bij de Celerio had ik geen andere keus, maar met de Leaf: krijg ik die wel in de kofferbak.

Zodoende heb ik mijn schoonmoeder, ook 1x echt de instructie moeten geven: neem slechts 1 koffer mee, want anders past het niet. Ik begrijp overigens wel, dat je nog eventjes afwacht. Maar zelf vind ik de uitdaging juiste enorm leuk, om zoveel mogelijk KM's uit een relatief bescheiden accupakket van netto 35kWh te halen.

Nu moet ik mijn schoonmoeder wel de instructie geven: wachten met uitstappen, want op parkeerplaatsen is het wel een krappe bedoening. Fileparkeren heeft sindsdien mijn voorkeur, omdat ik anders binnen no time allemaal krassen op mijn auto heb.

Ja, een beetje ruimte is wel lekker.

Mijn vrouw vindt de Fabia station wel mooi, dus dat wordt een optie. Ik zag alleen dat een Octavia amper duurder is. Dat vind ik wel weer apart.

De B segmenters zijn relatief duur inderdaad. Maar ik begrijp dat je een lange auto minder goed kwijt kunt dus ik zou toch voor de Fabia gaan. Vergeet de Scala of Kamiq overigens ook niet!

Veel mensen willen een b-segmenter. Geldt ook voor de a-segmenter. Daarom behouden die sterker hun waarde. En als je dan 2e hands gaat kijken, koop je voor vergelijkbaar geld (of net iets meer) met vergelijkbare uitrusting etc. vaak ook een segment groter. Dat is marktwerking (vraag en aanbod). Als je dan wat groter zoekt ben je eigenlijk spekkoper, immers je krijgt meer voor hetzelfde geld. Maar ook je vaste en variabele lasten zullen iets hoger liggen:
* een octavia had een hogere nieuwprijs en is zwaarder, dus kost waarschijnlijk wat meer aan verzekering
* een octavia is zwaarder en dus duurder in de wegenbelasting
* een octavia is zwaarder en dus zal het brandstofverbruik waarschijnlijk wat hoger liggen.
Dus ik schat in dat de jaarlijkse kosten wat hoger uitkomen. Maar je hebt ook wel meer auto.
* een fabia is goed qua binnenruimte en kofferbak; de octavia beter
* een fabia is netjes qua kwaliteitsbeleving, een octavia net wat beter

Eerder gaf je aan dat je het vooral belangrijk vind dat je vrouw zich prettig voelt in de auto. Een octavia (4,79 meter) is echt wel een slag groter dan een fabia (4,26 meter). Dus ik zou haar dan zeker in beiden laten rijden.

Voor hetzelfde geld als de eerdere blauwe Fabia automaat:

Koop je ook deze nagenoeg even oude witte Octavia automaat:

Ik zou het nog een lastige keuze vinden. Persoonlijk zou ik gaan voor de Octavia in dit geval. Meer auto. En ik vind de Octavia persoonlijk ook geslaagder om te zien dan een Fabia. Hoewel het blauwe exemplaar wel een heel goed exemplaar is (wat beetje kleur en nette velgen al niet kunnen doen aan het 'smoel' van een auto)

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat een EV als eerste auto niet voor 15000 te krijgen is. Maar autokosten moet je berekenen per jaar.
Geen MRB, amper onderhoud en goedkoop laden met dynamisch stroom contract zetten zoden aan de dijk.
Er gaan dit jaar best wel wat ex-lease EV's op de markt komen uit 2019. En dat wordt alleen maar meer. Dus die 15k gaat wel in de buurt komen.
Zie BMW i3 , KIA e-Niro, Peus e-2008.
Voorbeeld:

Laatst bewerkt:
Inmiddels is de Fiesta weer goedgekeurd, dus die kan weer een tijdje. Ik heb geoefend met de autostoel en dan merk je dat het qua ruimte niet overhoudt. Maar dat zal in een Fabia niet veel beter zijn. De kofferbak is natuurlijk wel een stuk groter.

Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit wat nu echt handig gaat zijn. Wellicht is een hoger model toch ook nog te overwegen. Een Ford B-Max bijvoorbeeld, een beetje een rare auto maar natuurlijk wel erg praktisch met die schuifdeuren.

Die kleine Aziatische mpv's vind ik alleen wel echt suffe auto's. Ik hoef helemaal niemand te imponeren, maar zo'n bejaardenmobiel gaat net wat te ver.

Een S-Cross vind ik nog wel leuk, maar gevoelsmatig vind ik hem ook behoorlijk aan de prijs:

Maar goed, als je een Toyota Verso wil of iets dergelijks ben je hetzelfde geld kwijt voor een nog oudere auto...

Dat werkt ook weer door als je over 5 jaar dat ding weer verkoopt.

Met een auto is het altijd een balans tussen ratio en emotie.. een yaris verso is 100% ratio. Een B-max is in mijn ogen net zo suf alleen minder betrouwbaar.

eGolfjes gaan er tegenwoordig voor dumpprijzen uit. Heb net te vroeg zo een ding voor de deur neergezet.

Een Yaris Verso wordt het in ieder geval niet.

Een eGolf is leuk, maar ik vraag me af of dat een handige keuze is als enige auto. Mijn gevoel zegt beter nog 1x een benzineauto te nemen, en daarna EV. De ontwikkeling gaat hard nu en misschien koop je over 5 jaar voor redelijk geld een ev met een actieradius van 400+ km.

Verder zag ik dat een cx5 eigenlijk ook best betaalbaar is. Maar dat is wel weer meteen een stevige auto.

Of een Lync en Co? Dat aanbod op de tweedehandsmarkt wordt steeds groter en dat drukt de prijzen.

Dat werkt ook weer door als je over 5 jaar dat ding weer verkoopt.

Met een auto is het altijd een balans tussen ratio en emotie.. een yaris verso is 100% ratio. Een B-max is in mijn ogen net zo suf alleen minder betrouwbaar.

eGolfjes gaan er tegenwoordig voor dumpprijzen uit. Heb net te vroeg zo een ding voor de deur neergezet.
Restwaarde vind ik persoonlijk altijd een beetje onbelangrijk: daar valt namelijk geen touw aan vast te knopen. Leasemaatschappijen hadden zich ja ook helemaal rijk gerekend aan de restwaarde van Tesla's, maar toen bleek die voorspelling totaal fout te zijn.

Het beste kun je gewoon de auto kopen, die past bij je persoonlijke voorkeuren: als je graag een petjes Golf rijdt? Nou prima toch? Maar als je nu een Kia Frikadel koopt, omdat deze nu een hoge restwaarde hebben?

Dan kom je wellicht bedrogen uit, als over 5 jaar blijkt dat Kia heeft zitten sjoemelen: sowieso erg zuinig zijn ze niet, dus er komt een moment dat dit van invloed kan zijn. Momenteel kijkt geen kip naar het verbruik van zo'n autootje, maar dat bepaalt mede je autokosten.

Als je kijkt naar TCO, zou het zomaar kunnen zijn dat een elektrische auto goedkoper is dan een benzineauto. Al helemaal als je goedkoop kunt laden: per km ben ik € 0,05 aan stroom kwijt, terwijl dat bij een vergelijkbare benzineauto al gauw richting de € 0,15 per km. Vooral met die benzineprijzen in Nederland....

En dat is met publieke laadpalen: als je thuis kunt laden, kan het nog veel goedkoper.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels is de baby er en wordt de Fiesta ingezet als gezinswagen. Enkele observaties:
- De auto zit bomvol als de reiswieg en kinderwagen mee moeten.
- Door de autostoel van de baby zit mijn vrouw bijna in het dashboard.
- Vakantie met deze auto wordt een uitdaging.

Kortom, iets meer ruimte zou geen luxe zijn. We willen dan meteen een automaat wat de keuze drastisch inperkt. Persoonlijk geef ik liever geen klein fortuin uit aan een auto. Wat te denken van deze Note met automaat?

Is die CVT van Nissan enigszins te vertrouwen, of beter ver van wegblijven? Op I-net lees ik verschillende horrorverhalen...

Een Octavia kan ook gewoon, maar dan zit je nog wel met de 1.2 tsi:

Heb je al eens nagedacht aan de aanschaf van een compacte opvouwbare kinderwagen? Wij hebben dat destijds ook met de Suzuki Celerio gedaan, die pastte vervolgens tussen rugleuning van de bijrijdersstoel en de achterbank.

Mijn dochtertje kon dan nog gewoon in het Isofix autostoeltje zitten, welke nu trouwens ook gewoon meeverhuisd is naar de Leaf. Natuurlijk is op vakantie een beetje behelpen, maar juist daarom dat wij ook snel afscheid genomen hebben van de kinderwagen.

Het nadeel is dat ik in Hongkong mijn dochtertje van 3 jaar bijna twee weken de hele tijd heb mogen dragen, wanneer ze niet wilde lopen. Maar ik vind wel dat wanneer een kind kan lopen, die kinderwagen ook langzaam met pensioen gestuurd kan worden. Vooral als je met het vliegtuig op vakantie gaat, is dat niet praktisch.

Hebben jullie 1 of twee kinderen? Want wij doen het eigenlijk zo, dat mijn vrouw altijd op de achterbank zit naast mijn dochtertje. Dus dit zit niet op de bijrijdersstoel, al had ze daar met haar 1.48m ook gewoon voldoende beenruimte bij de Celerio. Dus ik vind een grotere auto wel fijn, maar kostentechnisch? Ga ik misschien terug naar een maatje kleiner wanneer er wegenbelasting voor EV's betaald moet worden.

Ik zeg misschien: want tot nu toe, blijkt mijn Leaf een lichtgewicht voor EV maatstaven. Veel andere EV's in hetzelfde segment, zijn namelijk veel zwaarder.

Inderdaad voor de kinderwagen en reiswieg (in 1 "apparaat") is een handigere optie. Mijn kleindochter met alles erbij (een kleine volksverhuizing) past eenvoudig met 2 volwassenen in onze Aygo.

Heb je al eens nagedacht aan de aanschaf van een compacte opvouwbare kinderwagen? Wij hebben dat destijds ook met de Suzuki Celerio gedaan, die pastte vervolgens tussen rugleuning van de bijrijdersstoel en de achterbank.

Mijn dochtertje kon dan nog gewoon in het Isofix autostoeltje zitten, welke nu trouwens ook gewoon meeverhuisd is naar de Leaf. Natuurlijk is op vakantie een beetje behelpen, maar juist daarom dat wij ook snel afscheid genomen hebben van de kinderwagen.

Het nadeel is dat ik in Hongkong mijn dochtertje van 3 jaar bijna twee weken de hele tijd heb mogen dragen, wanneer ze niet wilde lopen. Maar ik vind wel dat wanneer een kind kan lopen, die kinderwagen ook langzaam met pensioen gestuurd kan worden. Vooral als je met het vliegtuig op vakantie gaat, is dat niet praktisch.

Hebben jullie 1 of twee kinderen? Want wij doen het eigenlijk zo, dat mijn vrouw altijd op de achterbank zit naast mijn dochtertje. Dus dit zit niet op de bijrijdersstoel, al had ze daar met haar 1.48m ook gewoon voldoende beenruimte bij de Celerio. Dus ik vind een grotere auto wel fijn, maar kostentechnisch? Ga ik misschien terug naar een maatje kleiner wanneer er wegenbelasting voor EV's betaald moet worden.

Ik zeg misschien: want tot nu toe, blijkt mijn Leaf een lichtgewicht voor EV maatstaven. Veel andere EV's in hetzelfde segment, zijn namelijk veel zwaarder.
Kinderwagen is uiteraard opvouwbaar. Ik zal eens kijken of het onderstel tussen de bijrijdersstoel en achterbank past. Nadeel blijft wel dat m'n vrouw bijna in het dashboard zit vanwege de babystoel op de achterbank.

Terug
Bovenaan