Auto verzekerd lenen

Fletcher1983

Net ingestapt
Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum en hoop een antwoord te krijgen op de volgende vraag: ik wil de auto van mijn vader lenen, maar deze auto heeft enkel een WA verzekering. Kan ik tijdelijk de auto casco verzekeren? Überhaupt heb ik begrepen dat bij schade dit ten koste gaat van zijn schadevrije jaren en dat zijn premie na een evt. schade door mij omhoog kan gaan. Weet iemand hoe ik een tijdelijke verzekering kan afsluiten? Ik heb al een rondje gebeld naar verzekeraars, maar zij hebben het over in-en- uitschrijven van de auto. Dat lijkt me een beetje omslachtig om tijdelijk (3 dagen) de auto te lenen. Wellicht dat iemand ervaring heeft met het verzekeren van een gedeelde/geleende auto.

Als je maar drie dagen de auto van je vader gaat lenen en hij er verder gewoon zelf in blijft rijden, zou ik gewoon helemaal niets aanpassen aan de verzekering. Waarom is het een probleem voor je dat de auto "alleen" WA verzekerd is?

Als ik schade maak aan zijn auto dan is dit niet verzekerd. Het is een Outlander uit 2009. Een schade kan toch flink oplopen.

Meestal loopt het niet zo'n vaart. Rustig en normaal rijden helpt. Maar zal je net zien dat er binnenkort een topic komt: help, ik heb de Outlander van pa platgereden! Wat nu, hij was alleen WA verzekerd!

Zo'n bericht wil ik idd voorkomen :). En nu vind ik wel dat ik voorzichtig rij, maar ik ga naar Antwerpen, dus is toch een stukje rijden en met zo'n grote stad blijft het altijd spannend. Goed verzekerd de weg opgaan geeft toch een stukje rust tijdens het rijden.

Als je het echt officieel wil doen dan kan je misschien via snappcar of mywheels de auto van je vader huren.

Ik kan me ook voorstellen dat je vader de full risk + noclaim beschermer betaalt voor een maand (aanvragen en daarna weer opzeggen), dat is waarschijnlijk het goedkoopst. Een noclaimbeschermer raakt je vader soms wel in schadevrije jaren, maar niet in premie en uiteindelijk is hij ook weer zo'n vader die z'n auto uitleent aan z'n roekeloze kinderen... terecht dat hij schadevrije jaren verliest ;)

Een lokale verzekeringsagent heeft hier misschien ook wel een (snellere) oplossing..

In je vraagstelling, zit eigenlijk al het antwoord ( verborgen) opgesloten.

Je wilt voor 3 dagen casco verzekeren en de vragen die daar bij horen zijn "waarom zou dit interessant zijn voor een verzekeraar " en "wat voor premie moet je dan vragen".
Ten eerste zijn deze 3 dagen redelijk risicovoller voor de verzekeraar ( je geeft zelf de reden)dan een heel jaar casco verzekeren ; ten tweede is de administratie net zoveel werk voor 3 dagen ten opzichte van 1 jaar AR verzekerd zijn en wat voor zinvolle premie moet je vragen voor die 3 dagen.
Verzekeraars rekenen met kansberekening per vol kalenderjaar en daar is de jaarpremie op gebaseerd, maar geen drie dagen.

VORQ geeft eigenlijk al aan wat een gedoe het is voor 3 dagen.

En let op dat als je vader besluit Casco erbij te doen, het de vraag is wat de polisvoorwaarden zeggen over voortijdige ( na 1 maand en voor de vervaldatum) restitueren van de onverdiende casco premie.
Verder kan je in de problemen komen bij een flinke schade, omdat je niet bij de verzekeraar te boek staat als regelmatige bestuurder, juist omdat het in je eigen ogen om een risicovollere rit gaat naar het buitenland. Juist dan kan de verzekeraar dit argument gebruiken. Deze bepaling staat in alle polisvoorwaarden. Het hoeft geen probleem te worden , maar de ene verzekeraar is strenger in de leer dan de andere en WA schades zijn flink opgelopen de laatste 3 jaar, dus zal men oplettender zijn bij claims.

Het is maar ter overweging....

Misschien een domme reactie, maar als ik iets afbreek dat niet van mij is dan gaat dat toch via mijn persoonlijke WA-verzekering?

Verder: je vader vindt het blijkbaar niet nodig om all-risk te verzekeren. Dat kan, is een keuze. Feitelijk zeg je daarmee: ik kan als eigenaar de eventuele schade zelf financieel dragen, daar heb ik geen andere partij voor nodig.
Vervolgens zeg jij als lenende partij: ik durf dat risico niet aan, ik heb die financiële middelen niet. Volgens mij heb je dan twee opties: je vader en jij vertrouwen elkaar, mocht het misgaan dan blijft jouw vader degene die de schade (in eerste instantie) op zich neemt en dat regel je vervolgens onderling. Optie twee: je komt tot de conclusie dat het risico te groot is, ofwel dat de auto jou blijkbaar niet toevertrouwd is. Dan zou ik 'm lekker laten staan en gewoon een auto huren. Klinkt wat zwart-wit misschien allemaal, maar zo zul je het ook moeten zien als die Outlander total loss in de greppel ligt.

Leon in z'n SEAT zei:
Misschien een domme reactie, maar als ik iets afbreek dat niet van mij is dan gaat dat toch via mijn persoonlijke WA-verzekering?

Aangezien een auto verplicht WA verzekerd is zal je persoonlijke WA niet nodig zijn en voor de auto van een ander waar je in rijdt: nee dat zal wel heel netjes uitgesloten zijn.

Leon in z'n SEAT zei:
.. lekker laten staan en gewoon een auto huren. Klinkt wat zwart-wit misschien allemaal, maar zo zul je het ook moeten zien als die Outlander total loss in de greppel ligt.

Klopt, misschien nog het voordeligste ook nog geen 4 tientjes lang weekend 400km:
https://www.borent.nl/auto-huren/product/toyota_aygo_reclame/vat:incl
(en geen slijtage en gemis aan de auto van je vader! Hij zal trots op je zijn ;)

Als je voor 3.dagen een aparte verzekering wil afsluiten wordt dat zo'n duur grapje dat je beter een auto kunt huren...

V0RQ zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Aangezien een auto verplicht WA verzekerd is zal je persoonlijke WA niet nodig zijn en voor de auto van een ander waar je in rijdt: nee dat zal wel heel netjes uitgesloten zijn.
Ja dat snap ik, maar feitelijk heb je dan met die WA autoverzekering de schade afgedekt die je met je auto bij derden veroorzaakt. Dus de 'geldstroom' tussen pa en iemand anders. Echter pa zat zelf niet achter het stuur. Hij heeft dus schade zonder dat hij daar schuld aan heeft. Dat heeft TS immers veroorzaakt. Kan pa dan niet een claim bij TS neerleggen, die dat vervolgens op z'n WA-verzekering verhaalt?

Leon in z'n SEAT zei:
... Echter pa zat zelf niet achter het stuur. Hij heeft dus schade zonder dat hij daar schuld aan heeft. Dat heeft TS immers veroorzaakt. Kan pa dan niet een claim bij TS neerleggen, die dat vervolgens op z'n WA-verzekering verhaalt?

Nee want volgens mij is de eigenaar van het voertuig aansprakelijk (voor het zonder handrem wegrollen, lenen door (on)bevoegden zoals familie, boeven, monteurs etc) allemaal dus prima geregeld via de auto-WA.

Dat je bonus-malus omhoog gaat is dan een beetje de schuld van het uitlenen (laten pikken) en veel verzekeringen laten je bonus malus intact als het buiten je schuld was (diefstal).

De schade die de vader lijdt aan z'n eigen voertuig zou wel kunnen als de zoon met ladder (of zelfs fiets) de auto beschadigd maar niet als bestuurder van..

Even in overdreven termen: Ik vraag mijn opa een Ferrari te kopen en WA te verzekeren. Vervolgens 'leen' ik de auto elke dag, schrijf mezelf netjes op de WA verzekering van mijn opa als regelmatig bestuurder. Ik rij auto total loss of de auto wordt gepikt en opa claimt dit van mijn WA verzekering van een tientje per maand ;)
(Ferrari all-risk kost waarschijnlijk €200 per maand)

Dank voor jullie al jullie reacties! Ik heb ondertussen een oplossing gevonden, maar eerst even wat reacties beantwoorden want het heeft me toch bezig gehouden vandaag :)
1. De auto van mijn vader lenen lijkt me toch makkelijker dan een auto huren. Hierbij speelt dat een geleende Mitsubishi Outlander toch wat veiliger voelt voor een langere rit dan een gehuurde Toyota Aygo. Het is de 3e auto van mijn ouders, dus vandaar enkel WA verzekerd. Als ik er nu pas zo over nadenk heeft een evt. schade zelfs gevolgen voor zijn andere auto's omdat de BM ladder persoonsgebonden is. Nu kun je zeggen dat hij er met drie auto's financieel wel goed bij zit, maar mij geeft het toch geen lekker gevoel en een schade van een paar duizend euro blijft veel. Hoeveel een premieverhoging is weet ik niet, maar ik denk zo een paar tientjes per maand.
2. Ik vind het raar dat een auto huren met verzekering voor drie dagen goedkoper is dan een auto lenen. De constructie om via SnappCar een auto te huren was een goede optie. Een collega kwam vandaag ook met deze oplossing, hij heeft al eerder gebruik gemaakt van SnappCar, waarbij je auto verzekerd is bij Allianz. Dat brengt me op een bruggetje met de oplossing na wat ge-Google op internet en gezoek op Facebook:
3. Er bestaan twee producten van verzekeraars die een tijdelijke dekking bieden, het zijn beide pilots, maar ze bieden wel de gewenste dekking:
A. Gapie van Nationale Nederlanden, maar hierbij moest ik een App uit de Iphone store downloaden - terwijl ik een Android toestel heb (en ze zijn een euro duurder dan optie :cool:
B. CareShare van Allianz, primitief via Facebook/Whatsapp maar wel bij de tijds :). Ze geven aan dat je al verzekerd bent vanaf 4 Euro en als je doorklikt blijkt het max. 10 Euro per dag te zijn! Ik heb net contact gehad en ze waren super enthousiast met mij als klant omdat ze pas net gestart en dit product zelf nog aan het testen zijn. Op de website van CareShare kun je je telefoonnummer achterlaten en ik werd binnen een uur teruggebeld.

Wat een gedoe, ik had voor het aygo’tje van de bo-rent gekozen. Rijd best goed en in een stad als Antwerpen verplaats ik me liever in zo’n compact karretje dan in een bakbeest. Maar goed, dat is mijn mening.

Lijkt mij ook. Een eventueel deukje of krasje doet dan ook geen pijn. Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen insteek :) Wel mooi dat je het met een tijdelijke verzekering op kan lossen, blijkbaar ben je niet de enige met deze wens.

Mr PMG zei:
Wat een gedoe, ik had voor het aygo’tje van de bo-rent gekozen. Rijd best goed en in een stad als Antwerpen verplaats ik me liever in zo’n compact karretje dan in een bakbeest. Maar goed, dat is mijn mening.
Daar heb je wel een punt, het is voor mij ook meer het gemak qua flexibiliteit in halen/brengen (ik wil bijvoorbeeld voor 6.00 uur vertrekken en dus de dag ervoor al halen en kom op 3e dag laat thuis, dus dan kan ik hem een dag later terugbrengen bij m'n vader), bij Borent kost dat waarschijnlijk 2 extra dagen en afhankelijk van openingstijden + Borent is verder dan mijn ouders. Het is ook nog eens goedkoper (ok, niet de benzine :)). En ik voel me dus wat veiliger dan in een Aygo op de snelweg. En ik zocht ook alvast een oplossing voor de wintersport, dan ga ik weer zijn auto lenen en dan passen de spullen van de kinderen en m'n snowboard toch wat makkelijker in een Outlander dan in een Aygo :).

Aangezien je vader niet op zwart zaad zit, de auto niet direct nodig is én je ook nog zelf vader blijkt te zijn:

Je kan het ook op een akkoordje gooien, mocht er wat gebeuren dan betaal je hem binnen x jaar terug.

Het meest waarschijnlijke is wat lakschade of een deuk. Als 3e auto heb je dus geen leenauto nodig, als bijklus bij een spuiter is dat redelijk te overzien qua kosten. Spotrepair (veel goedkoper) met mogelijk wat kleurverschil zal ook geen punt zijn, ik neem aan dat dit een soort werk-/honden-/klusauto is.

De auto zelf totalloss rijden is wel even slikken, maar de kans dat dit gebeurd (tijdens die paar ritjes per jaar) is natuurlijk wel héél erg klein en direct financieel voor jou en je vader te samen wel te overzien.

Gewoon even ter overweging, het is natuurlijk ook zonde om die verzekercowboys voor elke trip een paar tientjes over te maken, met ophalen heb je het al over 4 dagen. Ook die ritten heel angstvallig verzekeren is leven vol angst en vrees :)

laat je vader de auto verhuren via Snappcar. Jij huurt 'm dan via Snappcar, je betaalt dan een x-bedrag; provisie Snappcar en een verzekeringspremie gaan daar vanaf. De auto is dan AR-verzekerd dus als je schade rijdt heeft je vader 0,0 nadelige gevolgen. Je vader zou jou het geld dat ie vangt terug kunnen geven zodat je uiteindelijk alleen de premie betaalt (iets van een tientje per dag) en de provisie.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
laat je vader de auto verhuren via Snappcar. Jij huurt 'm dan via Snappcar, je betaalt dan een x-bedrag; provisie Snappcar en een verzekeringspremie gaan daar vanaf. De auto is dan AR-verzekerd dus als je schade rijdt heeft je vader 0,0 nadelige gevolgen. Je vader zou jou het geld dat ie vangt terug kunnen geven zodat je uiteindelijk alleen de premie betaalt (iets van een tientje per dag) en de provisie.

Leuk voor privé-auto's, maar niet verstandig om te doen als de auto zakelijk geboekt is en al helemaal niet als er nog gebruik gemaakt wordt van de investeringsaftrek... verhuur is dan namelijk niet eens toegestaan.

Muddy Bandit zei:
FW Ta-183 Huckebein I zei:

Leuk voor privé-auto's, maar niet verstandig om te doen als de auto zakelijk geboekt is en al helemaal niet als er nog gebruik gemaakt wordt van de investeringsaftrek... verhuur is dan namelijk niet eens toegestaan.

auto's van 8 jaar oud staan zelden op de zaak

Terug
Bovenaan