Auto van het jaar 2023

iDS

Wegverkenner
De winnaar is zonet in Brussel bekend gemaakt:
694


HLN zei:
Voor 2023 mag de Jeep Avenger zich de Auto van het Jaar noemen. Met een score van 328 punten ging hij de Volkswagen ID.Buzz (241 punten) en de Nissan Ariya (211) vooraf. De bij de lancering door problemen geplaagde tweeling Toyota bZ4X / Subaru Solterra heeft met amper 133 punten de rode lantaarn in deze verkiezing.

het volledige artikel

694
 
@COTY-23-all-1-1920x1440.jpeg


Totale uitslag:
1. Jeep Avenger 328
2. Volkswagen ID. Buzz 241
3. Nissan Ariya 211
4. Kia Niro 200
5. Renault Austral 163
6. Peugeot 408 149
7. Toyota bZ4X/Subaru Solterra 133

Bron: https://www.caroftheyear.org/

https://www.youtube.com/watch?v=kFfcH70XK-c

Terechte winnaar denk ik, want de concurrenten zijn niet al te sterk. De Kia Niro is misschien de beste allrounder, maar nauwelijks vernieuwend ten opzichte van zijn voorganger. De Japanse EV's zijn niet bepaald grensverleggend. De MG 4 had natuurlijk ook genomineerd moeten worden, want dat lijkt een vernieuwendere auto dan de genomineerden, zelfs al lijkt de auto te worden geplaagd door kinderziektes. Maar daarin staat de MG 4 niet alleen; Toyota (en Subaru) kunnen erover meepraten.
 
De verkiezing wordt mee georganiseerd door Autovisie. Is dat de reden dat AW precies niet op de hoogte is?
Op zicht zou het niet mijn keuze zijn (niet zo’n SUV-fan).
De VW vind ik voor een keer leuker ( en vooral het enige ID-model van VW dat om aan te gluren is) al is de meerwaarde aan het concept van het busje erg beperkt in vergelijking met de andere ID-modellen (ook enkel 5.zits, nauwelijks moduleerbaar interieur). Misschien dat dat tekort aan voordelen van de vormgeving meegespeeld in de beoordeling?
 
Nogal een misser dat AW 3 dagen na dato nog helemaal niets heeft gepubliceerd over de COTY-uitslag 2023...
 
Zebo zei:
Nogal een misser dat AW 3 dagen na dato nog helemaal niets heeft gepubliceerd over de COTY-uitslag 2023...
het is geen Vag product......
 
“Is dat de reden dat AW precies niet op de hoogte is?“
.
Deze site plaatst werkelijk alles. Upgrade van een exotische Tsjech, mini-Box in Japan, spoiler setje voor n Tesla.
.
En dan niet weten dat er een C I/t Y uitslag is?? 😅
 
Tuurlijk weten ze het wel. AutoBild en AutoExpress melden het ook niet. Zij zitten dan denk ik niet in de jury en wellicht wel in een andere verkiezing.
 
Bij AutoBild en consorten hebben ze "Das Goldene Lenkrad", daar kunnen ze hun eigen "spelregels" hanteren! ;)
 
Je zou het haast denken. Nu dan wel een lullig berichtje, maar heus niet de opening van de site. Kom op AW, niet zo kleinzielig!
 
Als dit al de auto van het jaar is dan laat dat meteen zien dat ook deze prijs niet veel meer voorstelt.
Niks vernieuwds aan of ook maar iets dat deze auto specialer maakt dan de andere kandidaten.
 
Frits79 zei:
Als dit al de auto van het jaar is dan laat dat meteen zien dat ook deze prijs niet veel meer voorstelt.
Niks vernieuwds aan of ook maar iets dat deze auto specialer maakt dan de andere kandidaten.

Toch wel, het is eindelijk een EV die geen 3 ton weegt en voor de particulier net nog betaalbaar is (goedkoper dan een e-208) zonder daarom tot een Dacia Spring veroordeeld te worden.
 
brg zei:
Frits79 zei:
Als dit al de auto van het jaar is dan laat dat meteen zien dat ook deze prijs niet veel meer voorstelt.
Niks vernieuwds aan of ook maar iets dat deze auto specialer maakt dan de andere kandidaten.

Toch wel, het is eindelijk een EV die geen 3 ton weegt en voor de particulier net nog betaalbaar is (goedkoper dan een e-208) zonder daarom tot een Dacia Spring veroordeeld te worden.
Dat doet hij ook al niet dus dat argument gaat al niet op. De Renault Mégane E-TECH, de MG4 en MG5 wegen al minder en zijn goedkoper. Daarbij is hij zeker niet goedkoper dan de e-208 wel groter.
 
Jan 7666490 zei:
En is het een markant design, dat goed gelukt is. Ook wat waard;)
Het is gewoon de zoveelste Jeep, het design kennen we ondertussen wel en zeker geen reden om auto van het jaar te worden.
 
De MG4 en MG5 zijn niet genomineerd. Die eerste had de nominatie mijns inziens wel verdiend, maar goed.

Kennelijk was de jury het erover eens dat de Avenger de titel meer verdient dan de andere genomineerden en waarom niet. De ID. Buzz is voor een busje met het formaat e-Berlingo uiterst duur, de Ariya kan niet op tegen de Tesla Model Y en Kia EV6 (Auto van het Jaar 2022) met onder meer een te beperkt rijbereik en nogal hoge prijzen, de Niro is iets teveel nieuwe wijn in oude zakken (plus de EV6 won vorig jaar al), de Austral is niet meer dan een middenmoter in zijn segment met een dertien-in-een-dozijn vormgeving, de 408 is rechtstreeks afgeleid van de vorig jaar genomineerde 308 en de bZ4X en Solterra rijden dan wel lekker, maar schieten op elektrisch vlak tekort.

Dan is de keuze voor de Avenger goed te verantwoorden, die kreeg zeker voor een Jeep verrassend goede testrecensies. De vanafprijs van 37 duizend euro valt mee (al lijkt alles duur nu de Tesla's zijn afgeprijsd), de auto heeft een leuke vormgeving en is ondanks zijn compacte formaat verrassend ruim vanbinnen. De auto zit in dezelfde gewichtsklasse als de Mégane EV40, terwijl de Jeep een groter accupakket heeft (40 versus 51 kWh bruikbaar). De Mégane is 12 cm langer, maar is voor het formaat juist behoorlijk krap en kost hetzelfde met dat kleine accupakket, dus de Jeep is misschien wel de slimmere van de twee.
 
Dat laat dus zien dat de Jeep de minst slechte is van alle mogelijkheden die er zijn en als je dan nog concurrenten weg laat ja dan stelt zo'n prijs ook weinig voor.
 
Ach kijk naar de andere winnaars; Yaris, XC40, 208, 308, 3008, Passat, Astra, Golf, Insignia, Clio, 307, Panda, Bravo/a etc. Allemaal prima auto's maar in de meeste gevallen die niets nieuws brachten. Ik hecht er niet zoveel waarde aan.
 
Terug
Bovenaan