Auto valt uit tijdens optrekken.

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden,

Mijn moeder rijd een Suzuki Splash (2010) met 86pk 1.2 motortje, hetzelfde blok is volgens mij ook geleverd in Opel Agila en Corsa.

Nu is het zo dat de auto vaker afslaat wanneer ze wilt optrekken, dit gebeurd niet continu; het is de een voor de andere keer.
De auto loopt niet op 3 cilinders, brand geen lampje, en mankeert verder niks. Er staat pas 40dkm op de teller dus het lijkt me sterk dat de koppeling al versleten is.

Waar zouden jullie het probleem zoeken? Elektronisch of mechanisch?

Ik verneem graag jullie input!

Meeuw zei:
Even langs de dealer :confused:

Dealer moet ze (en ik ook trouwens) persoonlijk niks van hebben, voor een onderhoudsbeurt sturen ze je naar huis, kun je niet op wachten; en de rekening die je achteraf krijgt moet je een loterij voor gewonnen hebben. Nog niet te spreken over het vervangend vervoer om überhaupt thuis te kunnen komen.. €40 per dag. Leenauto's boden ze niet eens aan, alleen huurauto's.

Een geluk dat ik monteur in opleiding ben, en onderhoud + APK tegenwoordig zelf aan de auto doe.
Echter ben ik niet zo bekend met het bovenstaande probleem.. het zou misschien aan een bepaalde sensor kunnen liggen, of wellicht wel iets met de ontsteking?

Denken jullie dat de ECU uitlezen stap 1 betreft?

Weet je zeker dat het niet ligt aan je moeders rijkunsten? Met andere woorden: Gebeurt dit ook als iemand anders langere tijd in die auto rijdt?

En ja, ik zou beginnen met het uitlezen van de boordcomputer. Dan krijg je in ieder geval een foutmelding waar je mee verder kunt werken.

PauseBreak zei:
Weet je zeker dat het niet ligt aan je moeders rijkunsten? Met andere woorden: Gebeurt dit ook als iemand anders langere tijd in die auto rijdt?

En ja, ik zou beginnen met het uitlezen van de boordcomputer. Dan krijg je in ieder geval een foutmelding waar je mee verder kunt werken.

Ze rijd inmiddels alweer bijna 35 jaar lang onafgebroken auto en heeft niet eerder zo'n vreemde dingen aan de auto gehad (voor zover ik het me kan herinneren). Maar goed, alles is mogelijk natuurlijk en ik pak haar auto morgen even om mee naar me stage te rijden. Ben benieuwd of ik iets merk. Zo ja, kan ik meteen even verder zoeken of een ervaren monteur erop af sturen ;)

Mmm. Mijn moeder reed 60 jaar auto en wist toch binnen een paar 1.000 km de koppeling van mijn Panda te slopen. O.k., Italiaans, maar toch.

Daarom zeg ik je weet maar nooit ;)

Ik neem de auto morgen eens mee en laat jullie dan weer wat weten wat me bevindingen zijn.

Een geluk dat ik monteur in opleiding ben, en onderhoud + APK tegenwoordig zelf aan de auto doe.
Echter ben ik niet zo bekend met het bovenstaande probleem.. het zou misschien aan een bepaalde sensor kunnen liggen, of wellicht wel iets met de ontsteking?

------------------------------

Als je onderhoud en APK zelf doet, dan snap je toch ook wel dat de 1ste stap het uitlezen is?
Niet dat je alles kan vinden met het uitlezen van de ECU, maar als er wel wat staat maakt dat het zoeken naar een oplossing soms een stuk makkelijker.

Mountainrunner zei:

------------------------------

Als je onderhoud en APK zelf doet, dan snap je toch ook wel dat de 1ste stap het uitlezen is?
Niet dat je alles kan vinden met het uitlezen van de ECU, maar als er wel wat staat maakt dat het zoeken naar een oplossing soms een stuk makkelijker.

Dit is niet altijd makkelijk en kan je soms ook juist op het verkeerde spoor zetten.

Ik heb al meegemaakt dat een auto een foutcode in het systeem heeft staan gerelateerd aan lambdasondes, na ze allebei (achteraf onnodig) vervangen te hebben, en bedrading gecontroleerd te hebben; bleek het de luchtmassameter te zijn. Dit apparaat regelt verkeerd waardoor de lambda vreemde waardes krijgt en het motormanagementlampje laat oplichten.

Met andere woorden, ik wil het nog graag op de ''ouderwetse'' manier proberen op te lossen. Zo ging het toch ook toen er nog geen diagnoseapparatuur was?

Even een update: ik heb er vandaag een stuk mee gereden en de auto is me geen enkele keer uitgevallen, een probleem dat niet aanwezig is kun je niet oplossen zeg ik maar..

DutchCarManiac zei:
Even een update: ik heb er vandaag een stuk mee gereden en de auto is me geen enkele keer uitgevallen, een probleem dat niet aanwezig is kun je niet oplossen zeg ik maar..

volgende stap: gewoon een flink stuk met je moeder meerijden.

Kijk goed naar de luchtinlaat, scheurtjes, slechte sluitingen, door het accelereren trekt het blok ietsje waardoor er valse lucht binnenkomt en de boel afslaat vanwege verkeerde luchtmassa e.d. Het kan ook voorkomen in bochten of accelereren in een bocht, bijvoorbeeld op een klaverblad waar jij toevallig net niet getest hebt. Je kan proberen wat tegen het blok te duwen tijdens stationair draaien.

Elektra kan hetzelfde hebben maar dan heb je meestal wat helderdere OBD codes (sensor XYZ kapot etc.)

Terug
Bovenaan