auto uitlenen voor buitenland (4 maanden) maar dan niet verzekerd?

Kees 7728339

Net ingestapt
Ik gebruik mijn auto eigenlijk niet meer en mijn kleindochter (25) begint een stage in Italie voor 4 maanden, waar ze eigenlijk een auto nodig heeft. Ons idee was haar de auto voor die 4 maanden uit te lenen. Mijn verzekering zegt echter dat, dat niet gaat. Het zou okay zijn als IK met mijn auto tot een half jaar in Italie rijd. En het is okay dat ik mijn kleindochter in NL de auto voor 4 maanden uitleen. Maar mijn verzekering vertelt me dat het niet okay is, dat ik mijn kleindochter de auto uitleen voor 4 maanden in Italie. Ik begrijp deze argumentatie van mijn verzekering hier niet. Is dat in orde wat ze mij vertelen? Of kan ich daartegen iets ondernemen en hoe doe ik dat het beste?

Groet, Kees

U bent de verzekerde en heeft aangegeven dat u de hoofdbestuurder bent, als u dochter dan de auto een keer gebruikt, dan wordt dat ook gedekt.
Als u dochter dan de auto meeneemt naar Italië en u verblijft hier, dan is wel duidelijk wie in die 4 maanden de hoofdbestuurder is.
Logisch dat er dan niet wordt uitgekeerd bij schade.

Een 25 jarige, zeker in het buitenland, heeft een véél hoger risico profiel dan een 60 plusser. Dat ze niet moeilijk doen over 4 maanden in NL is al verbazend. Gewoon "Nee" is het makkelijkst en voordeligste voor de maatschappij.

Verzekering oversluiten naar een partij die dat beter kan uitleggen is een idee, desnoods op haar naam of zij als frequente bestuurder.

Als het erop aankomt is je auto bij mijn weten altijd verzekerd. Tenzij je bewust een 16 jarige erin laat rijden of dergelijke uitwassen. Het lijkt me niet aannemelijk dat jij moet bewijzen dat je op een Italiaanse camping stond terwijl je kleindochter even de auto leende of dat het lenen niet langer duurde dan 24 uur.

ik vind het prima (en ook korrekt) dat we een beetje meer betalen, zodat zij kan rijden. (Ik rijd al jaren schadevrij) . Maar dat wilde mijn verzerking ook niet. Dat het helemaal niet gaat, blijf ik gek vinden. Wilde daarom graag jullie ervaring/mening hierover horen en of dat voor een verzekering normaal is.

MX6 zei:
U bent de verzekerde en heeft aangegeven dat u de hoofdbestuurder bent, als u dochter dan de auto een keer gebruikt, dan wordt dat ook gedekt.
Als u dochter dan de auto meeneemt naar Italië en u verblijft hier, dan is wel duidelijk wie in die 4 maanden de hoofdbestuurder is.
Logisch dat er dan niet wordt uitgekeerd bij schade.

Ik trek dat zeer in twijfel. Bij een ongeval wordt er toch nergens naar de duur van het verblijf gevraagd of gerapporteerd. Ik kan toch bij mijn zoon in Rome op bezoek gaan met de auto. Hij heeft een geldig rijbewijs. Ik vlieg terug vanwege omstandigheden, hij brengt de auto terug. Alles in 12 uur of 12 maanden. Ik hoop niet dat de verzekering hier inzage kan krijgen (hoe?) of mag vragen over de reden of duur van mijn of mijn zoons verblijf in Rome.

MX6 zei:
U bent de verzekerde en heeft aangegeven dat u de hoofdbestuurder bent...

Dat zal het probleem hier waarschijnlijk zijn.

Mijn verzekering is op de hoogte van meerdere bestuurders (dit i.v.m. bedrijfsmatig gebruik), het kost wel wat meer aan premie maar ik kan ook gerust iedereen (met rijbewijs) ongeacht leeftijd erin laten rijden voor langere periodes.
De vraag blijft natuurlijk of je dit ook moet willen i.v.m. de risico's voor je no-claim bij schade, maar het lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is de verzekering zo aan te passen dat je kleindochter er ook voor een langere periode gebruik van mag maken. (en let daarbij ook even op de jaarkilometers gezien 1 retourtje Italië al snel 3000 km betreft)

Dat is precies wat ik zo gek vind: ik zou het prima vinden (en ook korrekt) dat we een beetje meer betalen, zodat zij kan rijden. (Ik rijd al jaren schadevrij) . Maar dat wilde mijn verzerking niet. Ze willen het partout niet toe laten. Daarom wilde ik graag jullie ervaring/mening hierover horen en of dat voor een verzekering normaal is.

Natuurlijk zouden we kunnen doen alsof ik in Italie met haar ben, en als er iets gebeurd, was ik er toevallig net niet bij, maar zo wilde ik dat niet. Ik dacht het gaat ook op een korrekte manier. Dan had ik die hele discussie met mijn verzekering. En ik erger me daarover nog steeds.

Kees 7728339 zei:
ik vind het prima (en ook korrekt) dat we een beetje meer betalen, zodat zij kan rijden. (Ik rijd al jaren schadevrij) . Maar dat wilde mijn verzerking ook niet. Dat het helemaal niet gaat, blijf ik gek vinden. Wilde daarom graag jullie ervaring/mening hierover horen en of dat voor een verzekering normaal is.
Kan ze niet worden bijgeschreven bij het verzekering als regelmatige bestuurder?

Je verkoopt de auto "op papier" aan je kleindochter, die sluit een verzekering en jij betaalt haar de premie terug.... Auto even op haar naam zetten. Bij terugkomst zet je 'm weer op je eigen naam.

Pietzoveel zei:
Je verkoopt de auto "op papier" aan je kleindochter, die sluit een verzekering en jij betaalt haar de premie terug.... Auto even op haar naam zetten. Bij terugkomst zet je 'm weer op je eigen naam.

Je kan misschien pas per maand opzeggen maar de verzekering en eigendom zijn toch geheel onafhankelijk?
[

In Nederland kan je bij verkoop van je auto direct de verzekering beëindigen. Veelal hangt het eigendom én de verzekering (particulier) wel samen in de voorwaarden....

Pietzoveel zei:

Ja, die optie vertelde me zelfs mijn verzekering! En waarschijnlijk gaan we het nu ook zo doen. Voor mij blijft het echter totaal belachelijk dat het alleen zo gaat. Soms voelt men zich in NL echt voor gek verklaard en alleen gelaten. Dus bedankt voor al jullie suggesties en support!

Je bent dan ook wel erg braaf. Een "gewoon doener" had geen centje bureaucratie ervaren, ook niet bij een ernstig ongeval en stevige claim. Nogmaals: de verzekering heeft er niets mee te maken waar (op groene kaart) je auto laat rijden en door wie (met rijbewijs) hooguit haar aanmelden als hoofdbestuurder.

Het enige wat ze doen is zich indekken. Je hebt ook nog kans dat een tweede keer bellen een ander antwoord oplevert.

Ik vind het een raar verhaal. Ik kon voor 3 tientjes mijn dochters als regelmatige bestuurders verzekeren. En jij moet dan je auto overschrijven en een dure verzekering zonder noclaim korting accepteren. Waar ben je in s'hemelsnaam verzekerd?

Dochters en zonen lukt nog wel.... (De reden waarom de schadefrequentie een stijging laat zien bij +/- 50 jarige autobezitters), daarna wordt het ingewikkeld. De buurman van de nicht van de postbode gaat meestal niet.

Pietzoveel zei:
Dochters en zonen lukt nog wel.... (De reden waarom de schadefrequentie een stijging laat zien bij +/- 50 jarige autobezitters), daarna wordt het ingewikkeld. De buurman van de nicht van de postbode gaat meestal niet.

En dat is toch vreemd. Want die persoon kan al 100 jaar je vaste klusjesman of boezemvriend zijn die met veel plezier je auto van en naar een stalling/garage etc brengt.

Ik denk dat het allemaal één grote bangmakerij is. Verzekeringsmaatschappijen hebben natuurlijk weinig trek in gestunt door 25-minners met auto's van mensen die al 15+ schadevrije jaren hebben. Zelfs na twee keer bonus malus verdienen ze niet veel aan die premies. Puur in de polis staat er volgens mij nergens hoeveel een ander in je auto mag rijden en hoe je dat moet vastleggen.

@Kees, je kan eens kijken bij mywheels.nl, volgens kan je daar je auto verhuren aan onbekenden of juist alleen bekenden en dan dekken zij de schade. Het minimumbedrag (per dag?) valt misschien tegen.

@VORQ: Het heeft ook iets te maken om "katvangers" tegen te gaan..... Er wordt nogal wat gefraudeerd in auto verzekeringsland..... En zeker met de constructies a la MyWheels... Je huurt een auto, pleegt een opzetschade (bijvoorbeeld de auto van je vriendin met schade aanrijden op dezelfde plek) en iemand anders gaat betalen... en dat voor een paar euro premie op 1 dag.

Het is toch volstrekt logisch? De verzekeraar heeft een contract afgesloten met Kees 7728339, gebaseerd op zijn risicoprofiel (voor hen bekende rijder, 20 jaar schadevrij, woont in Braverveen, 40 jaar rijervaring, jaar-kilometrage van 10.000km, etc). Kees 7728339 vraagt nu aan de verzekeraar: mag mijn kleindochter 4 maanden op dit contract rondrijden? Welke kleindochter? Die brave die net zo voorzichtig is als haar opa of dat losgeslagen exemplaar die in Italië alle festivals afgaat samen met een paar losbolvriendinnen, met als uitvalsbasis het centrum van Napels?

Ik vermoed dat je, wanneer je zelf eigenaar zou zijn van een verzekeringsbedrijf, zelf ook zou zeggen: de jongedame mag zelf een verzekering afsluiten.

Hogerland zei:
Het is toch volstrekt logisch? De verzekeraar heeft een contract afgesloten met Kees 7728339, gebaseerd op zijn risicoprofiel (voor hen bekende rijder, 20 jaar schadevrij, woont in Braverveen, 40 jaar rijervaring, jaar-kilometrage van 10.000km, etc). Kees 7728339 vraagt nu aan de verzekeraar: mag mijn kleindochter 4 maanden op dit contract rondrijden? Welke kleindochter? Die brave die net zo voorzichtig is als haar opa of dat losgeslagen exemplaar die in Italië alle festivals afgaat samen met een paar losbolvriendinnen, met als uitvalsbasis het centrum van Napels?

Ik vermoed dat je, wanneer je zelf eigenaar zou zijn van een verzekeringsbedrijf, zelf ook zou zeggen: de jongedame mag zelf een verzekering afsluiten.
Wat is het verschil tussen dit en wanneer de kleindochter zelf een auto zou verzekeren? Dan wordt er ook een premie berekend op basis van inschatting. Dat zou nu ook gewoon kunnen.

Hogerland zei:

Jij bent zeker die nieuwe bij klaverblad :D

Je verhaal klopt wel alleen is er een norm dat alle bestuurders in jouw auto verzekerd zijn. Ik zou ook niet snel kiezen voor een verzekering waar alleen ik en garagepersoneel in de auto mag rijden.
Dit wordt slim ondervangen door bonus malus, hoe braaf en volwassen je ook bent: uitlenen aan roekeloze familie zorgt er vanzelf voor dat je meer gaat betalen.
Verzekeraars willen natuurlijk liever dat ook nog tegengaan en ik denk dat ze dus een ontmoedigingsbeleid voeren op hun klantenbalie. Alles wat anders, ingewikkeld of langdurig klinkt: "mag niet." Dit levert veel minder risico op en jaagt bijna geen klanten weg.
En nogmaals het kan ook een thuiswerkende, Netflix kijkende, helpdeskfiguur zijn die wel uitkijkt om dingen uit te zoeken en helemaal deze toe te zeggen.

Pietzoveel zei:
@VORQ: Het heeft ook iets te maken om "katvangers" tegen te gaan..... Er wordt nogal wat gefraudeerd in auto verzekeringsland..... En zeker met de constructies a la MyWheels... Je huurt een auto, pleegt een opzetschade (bijvoorbeeld de auto van je vriendin met schade aanrijden op dezelfde plek) en iemand anders gaat betalen... en dat voor een paar euro premie op 1 dag.

Goed punt!
Ik vernam ook wel eens dat ze een auto huren en allerlei slijtagedelen vervangen met hun eigen auto.

Terug
Bovenaan