Auto tot €1500 voor vakantie en dagjes weg

A

Anoniem

Guest
Deze zomer wil ik met mijn vriend op vakantie gaan met de auto. Het plan is om te gaan kamperen in Zuid-Frankrijk of Italië. Ik heb gekeken naar het huren van een auto in Nederland om mee naar het buitenland te gaan (via een huurbedrijf dan wel Snappcar), maar ik kom al snel uit op kosten van €800 tot €1100. Aangezien we het ook fijn vinden een auto te hebben om af en toe een dagje weg te gaan (1 keer in de maand, meer dan 100 km enkele reis), of soms een weekendje weg in Belgie, Frankrijk of Duitsland (1-2 keer per jaar) en naar mijn werk als het regent (3 km enkele reis), overweeg ik een tweedehands auto te kopen voor het zelfde bedrag als of iets meer dan de huurprijs van een auto.

Ik ben op zoek naar een relatief zuinige en betrouwbare auto met automaat met een budget tot €1500. De auto mag klein zijn. Wij zijn maar met z'n tweeën en zullen eigenlijk nooit iemand op de achterbank hebben. Zolang de achterbank omlaag kan zodat er genoeg ruimte is voor kampeeruitrusting en wat bagage is dat genoeg voor ons. Het uiterlijk van de auto maakt me helemaal niets uit. Ik lees goede dingen over kleine modellen van Japanse en Koreaanse merken, maar ik zie ook dat het dan vaak meer om stadsauto's gaat terwijl ik de auto eerder voor langere afstanden zal gebruiken. Ook vraag ik me af of lange afstanden rijden in een klein model als de Alto of Cuore slim is qua veiligheid.

Wat voor modellen en uit welke jaren raden jullie aan? Ik ben me ervan bewust dat met dit budget geluk altijd een rol zal spelen. Ik zal zeker proberen iemand met meer verstand van auto's dan ik mee te nemen als ik naar een auto ga kijken. Als jullie denken dat iets kopen met dit budget een te groot risico is en/of dat huren toch echt een beter idee is, dan hoor ik dat ook graag! Alvast bedankt voor de ideeën!

Ik zou dan een maatje groter pakken. Swift, Fiesta, zoiets. Met name die eersten zijn ook vaak te vinden met airco, best lekker in de zomer(y)

Besef wel dat je met huren een topauto met 24/7 service hebt en voor dat budget kopen is een lot uit de loterij en wil je in ieder geval anwb wegenwacht erbij, verzekering komt erbij, belasting, onderhoud, etcetera..

Een Alto is géén topper voor veiligheid en comfort, maar vroeger reed iedereen met degelijke simpele wagens naar Zuid-Frankrijk.

Zoek een Toyota Corolla 1.3 van 1997 die voor 950KG op kenteken staat.. oa. de Limited en Smash uitvoeringen.
Ze zijn er zelfs met airco. Goedkoper en betrouwbaarder kan je niet rijden.

Mitsubishi Colt
mitsubishi-colt-1-3-glxi-automaat-nieuwe-apk.jpg

Peugeot 306
peugeot-306-1-8-xr-automaat-weinig-km-apk-09-19-nap.jpg

Daewoo Lanos
daewoo-lanos-1-5-sx-automaat-airco.jpg

Paar voorbeelden. Let eigenlijk bij alle auto's op roest.
Dit zijn iets grotere en zwaardere auto's maar wel ruim en fijner als je grote afstanden rijd, het zijn daarbij alleen voorbeelden.

Met een Alto de Brennerpas over en naar Italië....ik weet het is een voorbeeld, maar je zoekt een klein gebakje voor heel weinig.

Als je niet persé een achterbank wilt, misschien een Smart (cabrio). Heb er één bij de zaak gehad, goedkoop en zuinig. Was ook automaat. Best nog een redelijke bagageruimte.

Epica zei:
Mitsubishi Colt
mitsubishi-colt-1-3-glxi-automaat-nieuwe-apk.jpg

Peugeot 306
peugeot-306-1-8-xr-automaat-weinig-km-apk-09-19-nap.jpg

Daewoo Lanos
daewoo-lanos-1-5-sx-automaat-airco.jpg

Paar voorbeelden. Let eigenlijk bij alle auto's op roest.
Dit zijn iets grotere en zwaardere auto's maar wel ruim en fijner als je grote afstanden rijd, het zijn daarbij alleen voorbeelden.

Zo'n colt heb ik ook gehad, inderdaad goed opletten op roest. Dat heeft die van mij uiteindelijk de das omgedaan.

Goedkoop maar niet snel, je moet rustig rijden met deze auto's:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/logo/44104895/extra-gegevens
0-99712958-a03e-42f7-822f-043ccd78d8bd.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/alto/43978352
0-079ce361-3d80-4b89-bcc1-6c6269c417af.jpg

De Mitsubishi Spacestar, Renault Clio en CitroennXsara lijken mij geschikte opties.

Renault Twingo is een ruimtewonder, Renault Clio zou ook zeker een goede zijn. Golf III ook.
En Swift/Corolla/Starlet/Charade/Colt, beetje in die klasse vind je ook wel leuke goede auto's.

Nee hoor, die zal worden ingeruild op mijn nieuwe auto.

De combi zuinig, betrouwbaar en automaat maakt het er niet gemakkelijker op maar het is best mogelijk om wat te vinden dat daaraan voldoet.
Ik zou toch naar een kleine Japanse automaat kijken.

haarr zei:
De combi zuinig, betrouwbaar en automaat maakt het er niet gemakkelijker op maar het is best mogelijk om wat te vinden dat daaraan voldoet.
Ik zou toch naar een kleine Japanse automaat kijken.

Ik ook.

Gelet op het vrij incidentele gebruik en het feit dat gebruik vooral gepland van aard is, is dit wellicht een goed alternatief: Greenwheels

Bedankt voor alle tips! Ik heb nu een mooi lijstje aan auto's en ik zal de verschillende websites in de gaten gaan houden de komende tijd.

Greenwheels heb ik ook overwogen, maar alle auto's in de buurt zijn handgeschakeld. Andere soortgelijke diensten (behalve Snappcar) bieden geen auto's aan in Tilburg, dus het is niet echt een optie.

Even uit een ander topic geplukt, maar is dit niet wat voor je?

https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-0-gl-automaat-87-000km-30399802/details.html
suzuki-swift-1-0-gl-automaat-87-000km.jpg

Technisch gewoon oerbetrouwbare dingen (wat er niet op zit gaat ook nooit kapot), het zwakke punt zijn de dorpels dus goed controleren op roest.

Terug
Bovenaan