Auto stottert, maar niks te vinden. Tips?

Frankvns

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik heb een vraag. Mijn auto houdt soms in en stottert tijdens rijden. Vooral bij optrekken heeft de auto dan beduidend minder vermogen en je voelt schokken tijdens optrekken. Klacht is altijd bij warme motor en doet zich voornamelijk voor tussen 2000 en 4000 toeren. Vanaf 4000 toeren nooit last en krijgt de auto gevoelsmatig echt een boost.
De klacht is niet opwekbaar, maar doet zich soms voor. Gek genoeg vaak als ik een tijd op snelweg of provinciale wegen heb gereden. De klacht is er al langere tijd, vooral als het warmer weer wordt (zomermaanden).

Auto:
Toyota Verso uit 2009
1.8 vvti motor
193000 km gereden

Wat al gedaan:
- auto meermaals laten uitlezen. Geen storingen opgeslagen en geen brandende lampjes
- bougies vervangen en bobines doorgemeten.
- Ik rijd altijd superplus (euro 98)
- uitlaat laten controleren. Die is gasdicht.

Kapotte LLM of lamba zouden storingsmelding moeten geven toch?

Ik hoor graag of ik wellicht iets over het hoofd zie en of jullie tips hebben.

Mvg, Frank

Ik weet dat deze motoren soms nog wel eens een slokje olie lusten.
Ik weet niet hoe je olie verbruik is? kan zijn dat de katalysator dicht aan het slippen is.

Ik weet dat deze motoren soms nog wel eens een slokje olie lusten.
Ik weet niet hoe je olie verbruik is? kan zijn dat de katalysator dicht aan het slippen is.
Auto verbruikt geen druppel olie. Kan ik de kat op een bepaalde manier (laten) controleren?

Het begint om te controleren of alles wel goed werkt (ondanks dat er geen foutmeldingen zijn). Werkt de nokkenas verstelling wel goed? Vacuüm lek ergens? gasklephuis vervuild? Doorslaande bobine? Elektronische gaspedaal versleten? etc etc.... Een zoekplaatje! Op problemcar.nl kom je van deze motoren verschillende zaken tegen, met allemaal hetzelfde gevolg : stotteren en inhouden....

Het begint om te controleren of alles wel goed werkt (ondanks dat er geen foutmeldingen zijn). Werkt de nokkenas verstelling wel goed? Vacuüm lek ergens? gasklephuis vervuild? Doorslaande bobine? Elektronische gaspedaal versleten? etc etc.... Een zoekplaatje! Op problemcar.nl kom je van deze motoren verschillende zaken tegen, met allemaal hetzelfde gevolg : stotteren en inhouden....

Kapotte LLM of lamba zouden storingsmelding moeten geven toch?

stel je voor zo'n sensor heeft een meetbereik tussen 1 en 10. Pas als hij 11 of hoger gaat geven krijg jij een storingsmelding. Maar als hij 8 meet waar hij eigenlijk 4 zou moeten meten, dan is de LMM wel degelijk stuk terwijl je geen storingsmelding krijgt. Via 'live data' kun je dat uitsluiten met uitlezen.

Ik denk zelf eerder dat je een luchtlekkage ergens hebt. Met andere woorden; er stroomt lucht na de LMM de auto in.

Maar met de info die je nu hebt is het wel lastig, zeker omdat het niet altijd voor komt is het voor de garage ook lastig zoeken. Er zijn tientallen zaken te bedenken waar dit door zou kunnen komen. Maar ik zou nog eens heel goed alle luchtleidingen eens controleren op broosheid, scheurtjes of iets.

Klinkt als een nokkenasversteller die niet goed doet wattie moet doen. Feit dat het boven een bepaald toerental (en niet zozeer een gaskleppositie) weer normaal lijkt, stuurt mij in elk geval in die richting.
Dit Kan een foutmelding opleveren maar hoeft dat niet perse.
Verder is het handig om live sensorwaarden te gaan uitlezen, dus ritje maken en de sensorwaarden monitoren via een grafiek of gewoon op het oog. Daar moet vast iets afwijkends in te zien binnen de normale waardes zijn wat daardoor geen foutmelding oplevert.

Terug
Bovenaan