Auto stottert en lampen flikkeren

Karel 5028707

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Vorige maand heb ik mijn dynamo laten vervangen. Ik heb dat door een aan-huis-monteur laten doen die ik via internet heb gevonden, omdat mijn eigen garage het te druk had. Sinds ik de dynamo heb laten vervangen, flikkeren de lampen steeds (zwakken af) en rijdt mijn auto in de lage toeren erg trillend . Ook is het één keer voorgekomen dat, op de snelweg, de snelheidsmeter even wegviel. Ik heb de aan-huis-monteur gevraagd om er naar te kijken, maar volgens hem kan het niet door de dynamo komen en is het dus zijn probleem niet. Hij denkt dat de accu kapot is, maar als ik die doormeet krijg ik goede voltages. Ook met motor aan trouwens, wat dan volgens mij zou betekenen dat de dynamo het gewoon doet. Mijn eigen garage heeft de accu ook al doorgemeten, en massapunten schoongemaakt, maar het probleem blijft. Zij zeggen dat het wel degelijk aan de dynamo kan liggen, en dat zij verder ook niet veel kunnen doen omdat ze niet aan andermans ''werk'' willen sleutelen.

Enfin, ik zit vast. Wat te doen? Kan een accu goede voltages doorgeven, en de auto gewoon normaal starten, maar toch kapot zijn? Of is het toch de dynamo? Of iets anders?

Als je die accu meet met draaiende motor, wat voor voltage krijg je dan? Dat moet boven de 13V zitten. Is het 12 V of lager, dan laadt de dynamo in ieder geval niet.

Olds 76 zei:
Als je die accu meet met draaiende motor, wat voor voltage krijg je dan? Dat moet boven de 13V zitten. Is het 12 V of lager, dan laadt de dynamo in ieder geval niet.

Weet niet meer precies, maar was boven de 14 V. Sluit dat de dynamo helemaal uit als boosdoener van de problemen?

Accuspanning met lopende motor 13,5-14V duidt vrijwel altijd op een goedwerkende dynamo...
Hoe gaat het starten, moeizaam of vlot?

Kees 9379262 zei:
Accuspanning met lopende motor 13,5-14V duidt vrijwel altijd op een goedwerkende dynamo...
Hoe gaat het starten, moeizaam of vlot?

Auto start soepel en vlot. Maar gelijk daarna hoor je de motor in vermogen schommelen, en ook de blowers en lampen doen daarin dus mee.

Misschien de gelijkrichter in de dynamo kapot, (of verkeerd aangesloten) waardoor je nu wisselstroom krijgt. Dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken wat zo iets zou kunnen veroorzaken qua dynamo. Anders denk ik toch dat je het probleem ergens anders moet zoeken.

Je bedoelt dat hij in toerental schommelt. Hoe snel gaat dat schommelen? Heel langzaam, of heel snel? Kan je er anders eens een filmpje van maken?

Nissan GTR R34 zei:
Je bedoelt dat hij in toerental schommelt. Hoe snel gaat dat schommelen? Heel langzaam, of heel snel? Kan je er anders eens een filmpje van maken?

Bij nader inzien valt het schommelen in toerental eigenlijk mee. Wel valt het me nu op dat, als de motor uit staat, de lampen en de blowers gewoon constant blijven. Zodra ik de motor aan zet, beginnen ze te flikkeren. En de auto stottert dus bij het rijden in lage toeren.

Er lijkt iets aan de knikker met de dynamo, is dat een nieuwe of een sloopexemplaar?
Ik denk aan een defecte spanningsregelaar, maar of die dan toch , gemeten, 14 V kan leveren weet ik ook niet.
Ooit had ik een dynamo die 17 Volt leverde waardoor er ook het een en ander stuk ging, maar dat kon je gewoon meten.

Kees 9379262 zei:
Er lijkt iets aan de knikker met de dynamo, is dat een nieuwe of een sloopexemplaar?

Niet nieuw, het is een ''tweedehandsje'', zoals de monteur het verwoordde. Ik neem aan dat dat een eufemisme is voor ''van de sloop''.

Wat was er mis met de oude? Je kan ze ook gewoon laten reviseren of repareren, is meestal helemaal niet zo duur. (en een veel beter idee als een ding van de sloop)

Welke auto hebben we het eigenlijk over?

Spanningsregelaar en massa-aansluiting van de dynamo zou ik eerst naar kijken. Zou niet de eerste keer zijn dat een slechte massa-aansluiting zulke dingen laat zien.

Het is nu een beetje speculaas zonder echte getallen en informatie.

Wat is de exacte laadspanning en is dit ook een stabiele waarde? Hoe wordt er gereageerd op het inzetten van verbruikers? Accupolen goed vast?

Van een te hoge spanning gaan je lampjes niet flikkeren. Spanningsregelaar lijkt me daarom uitgesloten. Die zorgt alleen maar er voor dat een te hoge spanning wordt terug geregeld. Accu is ook (nog) niet kapot, anders start je auto niet. Het flikkeren wordt veroorzaakt door spanningsdippen en dat kan alleen maar als het voltage van de dynamo tegengesteld is aan dat van de accu. Ofwel, wat Nissan GTR R34 al schreef, de accu levert wisselstroom in plaats van gelijkstroom.

Alle dynamo's zijn tegenwoordig wisselstroomdynamo's, het gelijkrichten en afvlakken e.d. gebeurt in : de spanningsregelaar.

Maarrr, de accu zit ertussen als buffer en daarom vind ik de suggestie van slechte massa wel heeeeel logies......
Kan ook gewoon een accupool zijn die sloddig is teruggezet

Nissan GTR R34 zei:
Wat was er mis met de oude? Je kan ze ook gewoon laten reviseren of repareren, is meestal helemaal niet zo duur. (en een veel beter idee als een ding van de sloop)

Welke auto hebben we het eigenlijk over?

De oude dynamo was echt kaduuk. Laadde de accu niet meer op, tot het punt dat ik stil kwam te staan. Het is een Fiat Punto Grande.

Maandag gaat er nog een keer naar de auto gekeken worden. Hopelijk dan duidelijk wat het probleem is.

Terug
Bovenaan