Auto start niet (VW Polo 1997)

Guest
Hallo,
Ik ben sinds twee jaar in het bezit van een Polo uit 1997. Ik heb op een gegeven moment het probleem gehad dat ik af en toe meerdere keren mijn sleutel moest omdraaien om de motor te starten. Ik hoorde dan helemaal niks en als ik het dan nog een keer probeerde startte hij zonder problemen. Ik trok me hier niet zoveel van aan.

Nu viel mijn auto vorige week tijdens het rijden ineens uit. Na verschillende startpogingen (waarbij ik weer niks hoorde) deed hij het weer. Gisteren viel hij weer uit maar nu kreeg ik hem niet meer aan de praat. De wegenwacht heeft er een nieuwe bobine in gezet, startkabels aangesloten en hij startte gewoon weer.

Nu heb ik (niet zo slim) niet gelijk een flink stuk gereden maar mijn auto gelijk weer naar huis gereden en vandaag was dus mijn accu leeg. Na het aansluiten van de startkabels startte hij gewoon in een keer.
Ik dacht dat alles nu verholpen was. Helaas merkte ik in de loop van de dag dat ik elke keer meer keren mijn sleutel moest omdraaien om te starten. De laatste keer een stuk of acht.

Weet iemand waar dit in ligt? Ik vermoed mijn accu of startmotor. Er gebeurt gewoon niks als ik mijn sleutel omdraai. Na een paar keer doet ie het dan ineens alsof er niks aan de hand is.

Ik zou zeggen de startmotor, vooral omdat je een paar pogingen moet doen voordat hij start. Mocht de accu leeg zijn, dan zou hij na een paar pogingen ook niet starten, en zou de startmotor wel rond moeten draaien, maar dan erg langzaam.

Andere optie kan ook zijn dat de accupolen iets geoxideerd zijn, waardoor er slecht contact gemaakt wordt met de accu.

Je accu danwel dynamo is sowieso een probleem op zich, aangezien je vaker met startkabels hebt moeten starten.

In elk geval zou ik de accu allereerst vervangen, en vervolgens meten of die wel word bijgeladen (c.a. 14,4 volt met draaiende motor)
Als dat in orde is en het probleem blijft (een half dode accu kan ook andere spookproblemen opleveren) kun je controleren of het startrelais wellicht de boosdoener is.

Hoor je wel een klik maar start de auto niet of begint de startmotor niet te lopen, dan verdenk ik het contactblokje. Dit is de schakelaar die word bediend met de contactsleutel. Dit kan ook het geval zijn als er helemaal niets te horen is.

Je moet trouwens bij het omdraaien van de sleutel in de positie voor het starten de brandstofpomp horen die onder je achterbank zit (goed hoorbaar bij de meeste) Die gaat dan een paar seconden aan. Als je die al niet hoort zit het probleem 9 van de 10x in het contactblokje wat een zeer bekend probleem is. Helaas is het vervangen ervan niet eenvoudig zonder de juiste gereedschappen.

Maar ik zou eerst eens die accu vervangen voor een nieuwe of tijdelijk een goeie gebruikte (of leen er even eentje van iemand), kun je eerst testen)

Startblokkering is het in elk geval niet. Bij deze polo's gaat ie dan aan maar valt gelijk weer uit.

Terug
Bovenaan