Auto start niet meer na lange tijd stilstaan

A

Anoniem

Guest
Een jaar geleden heb ik mijn Honda Civic 1.6 uit 1995 geschorst en in de schuur weggezet. Hij liep op dat moment nog perfect.

Een jaar later heb ik hem uit de schuur gehaald om er weer mee te gaan rijden. Op dat moment zat er ongeveer 5 liter oude benzine in, hier heb ik 5 liter nieuwe benzine bij gedaan, en vervolgens heb ik hem proberen te starten. Dit lukte nauwelijks tot niet, alleen als ik hem een tijdje vooruit sleepte aan een andere auto wilde hij na een tijdje wel een keer aanslaan. Maar eenmaal lopend, liep hij erg slecht, hij valt erg snel uit, stottert etc.

Wat heb ik gedaan:
- Nieuwe bougies --> geen resultaat
- Verdelerkap bekeken, deze was erg vochtig, en de contactpuntjes waren geoxideerd, deze heb ik opgeschuurd en de kap heb ik schoon gemaakt. --> geen resultaat.

Er is geen probleem met de startmotor, ik start de auto met behulp van 25mm² startkabels, omdat ik anders de accu binnen no-time leeg start. Startmotor gaat rond, maar de motor slaat niet aan.

Wat kan ermee aan de hand zijn?
 
Ik denk eerder hier aan:



Maar of je hem weer mooi lopend krijgt met alleen dit spul weet ik niet.
 
Bij een beetje verkoper van tuingereedschappen kun je Aspen benzine kopen. Die is wel flink duurder als gewone benzine maar blijft jaren goed, terwijl de huidige benzine van bij de pomp na een maand of 4 niet eens meer wil branden.
Dus da's een tip voor een volgende keer.

In dit geval zou ik beginnen met al die oude benzine af te tappen en eventueel nog een keer spoelen totdat alle prut eruit is.
Vervolgens een flesje reiniger erin zoals hierboven beschreven en dan desnoods aanslepen totdat hij loopt en dan goed warm laten draaien (liefst rijden).

Groetjes,
Jan
 
Tegenwoordig kan je Aspen benzine zelfs bij bouwmarkten als de Gamma kopen, afdeling verhuur. Je krijgt voor benzinegestookt gereedschap een flesje Aspen omdat die dampen van "normale benzine" nogal schadelijk zijn voor de gezondheid. Reken wel op 2 tot 3 euro per liter.....

De kans dat dit schoonmaakspul (Forte) werkt is niet al te groot. Als de motor de werking van een (of meer) cilinder(s) mist, kan dat het gevolg zijn van verstopte injectoren. Moderne benzine (vooral de goedkopere soort voor automotoren) bevat soms toevoegingen die niet 100% oplosbaar zijn. Deze toevoegingen kunnen na verloop van tijd een soort taaie gom vormen die met name in injectoren en brandstofpompen de doorstroming verstoren.
Reinigers zoals Forté lossen deze gom op, maar dan moet de benzine wel door de injector kunnen stromen cq druppelen.
Een goede kwaliteit benzine (BP Ultimate en concurrenten) bevat veel minder van deze vergommende stoffen en Aspen benzine is zuivere vloeistof. Ik zou zeker een tijdje spoelen met een premium benzine als hij eenmaal weer goed loopt.     

Een specialist kan de injectoren ultrasoon reinigen, maar daarvoor moeten ze uitgebouwd worden. En ook dit ultrasoon reinigen werkt niet altijd.


P.s. Wat Jan ook schrijft: Als je een voertuig langere tijd wil wegzetten, rij dan de laatste tankjes op "premium benzine".... Dat geldt eigenlijk nog meer voor carburatiemotoren dan voor injectiemotoren.
 
Stel, ik haal de luchtfilter eraf, ik spuit er wat Express motorstart of Remmenreiniger in en daarmee start hij dan wel, ligt het probleem dan aan de resten oude benzine?
En zoja, hoe kan ik er alle oude benzine uithalen? :)
 
Altijd de auto volgetankt weg zetten. Dat is altijd een goede zet. Voorkomt roestvorming in de tank.

je hebt de bougies al vervangen en de verdelerkap schoongemaakt. Maar vervang de verdelerkap nou eens en de bougiekabels? Ook bij stilstaan kunnen ze over hun houdbaarheid heen gaan.........klinkt gek, maar tis wel zo.
 
Strider zei:
Stel, ik haal de luchtfilter eraf, ik spuit er wat Express motorstart of Remmenreiniger in en daarmee start hij dan wel, ligt het probleem dan aan de resten oude benzine?
En zoja, hoe kan ik er alle oude benzine uithalen? :)
Dan is het probleem in ieder geval iets met de brandstof, ontsteking en compressie zijn dan in orde.

- Quatrelle - zei:
Altijd de auto volgetankt weg zetten. Dat is altijd een goede zet. Voorkomt roestvorming in de tank.

je hebt de bougies al vervangen en de verdelerkap schoongemaakt. Maar vervang de verdelerkap nou eens en de bougiekabels? Ook bij stilstaan kunnen ze over hun houdbaarheid heen gaan.........klinkt gek, maar tis wel zo.

Dat is ook waar. De bougiekabels kunnen verdrogen en daardoor last krijgen van vocht. Vroeger spoten we ze in met haarlak, dat hielp een paar dagen. Inspuiten met WD40 werkt ook even. Dan weet je in ieder geval of het aan de kabels ligt, originele bougiekabels zijn niet goedkoop.   

De tank kan je leegmaken middels hevelen (slangetje, let op dat je geen benzine in je mond krijgt). Je kan ook de aansluiting bij het motorblok zoeken waar de benzineleiding de benzine onder druk afgeeft aan de injectoren en die los maken.
 
Vandaag proberen te starten met remmenreiniger, maar dat gaf geen effect, vervolgens een nieuwe verdelerkap geprobeerd, maar ook dat gaf geen effect.

Wat zijn de volgende stappen? :)
 
Heb je geen ongedierte in de auto gehad tijdens het stil staan? Wat voor een soort bobine heb je en hoe is de bekabeling er naar toe er aan toe? Heb je gecontroleerd of je een goede vonk hebt?
 
Ik heb nog eens de ontsteking nagekeken, en ben er nu achtergekomen dat hij het toch niet meer doet, mijn bougies vonken niet. Nu vermoed ik dat mijn ontstekingsmodule defect is, maar ik kan deze helaas niet vervangen, omdat de schroef waarmee de rotor vast zit helemaal vastgeroest is. Ik betwijfel het of ik deze nog los ga krijgen, WD40 bracht geen verlossing.
 
Strider zei:
Ik heb nog eens de ontsteking nagekeken, en ben er nu achtergekomen dat hij het toch niet meer doet, mijn bougies vonken niet. Nu vermoed ik dat mijn ontstekingsmodule defect is, maar ik kan deze helaas niet vervangen, omdat de schroef waarmee de rotor vast zit helemaal vastgeroest is. Ik betwijfel het of ik deze nog los ga krijgen, WD40 bracht geen verlossing.

Nou, eerste oorzaak gevonden, dan is het nu eerst een kwestie van doormeten waar de fout zit. De auto is rijdend weg gezet en bobines geven doorgaans voornamelijk de geest door hoge thermische belasting. Kan dus defect zijn, maar zou niet mijn eerste gedachte zijn. Heb je spanning op de bedrading naar de bobine of ontstekingsmodule toe? Is deze auto reeds voorzien van een startonderbreker? Heb je de reservesleutel ook al geprobeerd?
 
Het probleem is dat de ontstekingsmodule achter een kapje zit, wat er alleen maar af kan gaan als ik de rotor demonteer. En de rotor krijg ik er op dit moment niet vanaf, omdat de schroef waarmee de rotor vastzit is vastgeroest. Dus ik weet niet hoe ik dit nu kan doormeten.

Mijn auto heeft een klasse 3 alarm, dus inderdaad met een startonderbreker, maar zover ik weet onderbreekt die alleen de 12v van de benzinepomp, en die gaat gewoon aan.
 
Strider zei:
...... omdat de schroef waarmee de rotor vast zit helemaal vastgeroest is. Ik betwijfel het of ik deze nog los ga krijgen, WD40 bracht geen verlossing.

WD40 is GEEN roestoplosser. Gebruik een echte roestoplosser, desnoods imal.
 
Strider zei:
Het probleem is dat de ontstekingsmodule achter een kapje zit, wat er alleen maar af kan gaan als ik de rotor demonteer. En de rotor krijg ik er op dit moment niet vanaf, omdat de schroef waarmee de rotor vastzit is vastgeroest. Dus ik weet niet hoe ik dit nu kan doormeten.

Mijn auto heeft een klasse 3 alarm, dus inderdaad met een startonderbreker, maar zover ik weet onderbreekt die alleen de 12v van de benzinepomp, en die gaat gewoon aan.

Dan zou ik eens bij het alarm beginnen. Startonderbrekers kunnen op 3 circuits onderbreken (ontsteking/ECU, brandstofpomp en startmotor) en doen dat doorgaans op een combinatie van 2 of 3. Niet ondenkbaar dat één van de schakelcircuits (relais) door het stilstaan is gaan plakken. Kun je ook niet bij de aansluiting naar de ontstekingsmodule toe? Heeft dat ding spanning of niet? Zo niet, zou ik de bedrading er naar toe eerst controleren, evenals de startonderbreker(s) van alarm en eventueel de auto zelf.
 
De startonderbreker zit op de startmotor en benzinepomp, niet op de ontsteking. Ik heb geen idee waar ergens ik de aansluiting van de ontstekingsmodule kan testen, behalve bij de module zelf. Rotor eraf is het makkelijkste, ik dacht zelf dat WD40 de schroef, ondanks dat hij geroest is, uiteindelijk wel wat beweeglijker zou kunnen maken.

Stel mijn bdp sensor is defect, zou de ECU dan een melding moeten geven?
 
Terug
Bovenaan