Auto rijdt schokkerig/stotterend

Guest
Goedemiddag,

Ik rijd sinds januari 2014 een Fiat Punto 55 uit 1998 (1.0). De auto heeft bij mij altijd prima gereden, heb er in de periode dat hij van mij is 18.000 km mee gereden (totaal 149.900).
Sinds kort rijdt de auto erg stotterend, ik heb een lijst die de problemen het beste omschrijft:

- Auto rijdt schokkerig bij het optrekken / gas geven;
- Trekt moeizaam op;
- Het lijkt alsof de benizinetoevoer open en dicht gedraaid wordt (aantal seconde krijgt hij bezine en trekt goed op, daarna weer even niet, dan weer wel enz.);
- motor draait ene moment schokkerig / niet constant, het andere moment loopt hij weer even goed;
- Het rijden voelt aan alsof hij opeens te weinig benzine krijgt;
- Naarmate hij warmer wordt verbeterd de situatie zich. Dit was eerder het geval, echter sinds gisteren vertoont hij de problemen ook op de snelweg;

Is er iemand die deze problemen herkent en me zou kunnen vertellen waar het aan kan liggen? Voorheen startte de auto nog goed, afgelopen week echter startte hij na een dag stil gestaan te hebben erg moeilijk, en gisteren sloeg hij af toen ik weg wilde rijden.
Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Yvette

Kan heel zijn zoals bougies (kabels), benzinefilter, smerig gasklephuis, sensoren of LMM die niet goed meer zijn, wanneer heeft de auto een grote beurt gehad? geen storingsmeldingen?

Hoi! Nee er zijn geen storingsmeldingen.. de auto heeft vlak voor ik hem kocht een grote beurt gehad, daarna niet meer. Wel is hij afgelopen week APK gekeurd, toen is er denk ik niets opgevallen anders hadden ze er wel iets aan gedaan, toch?

apk kijkt niet naar je motor, alleen of die binnen de uitstootnormen valt.
Kan best zijn dat je na goedkeur niet eens meer de garage uit komt ;)

Afgezien van dat:

temperatuursensor wil nog wel eens voor problemen zorgen met koudstart. Net zoals een verstopt benzinefilter.
Beide hoeven geen foutmeldingen te geven!
Vervuilde gasklep en of luchtmassameter is ook een mogelijkheid.

Oké.. enig idee wat het ongeveer zal gaan kosten om dit te laten checken bij een garage?

Controle: een uurtje werk. 70 euro bij een gemiddelde universeel.
Bijkomende reparaties is anybody's guess.

Ik zou ook tippen op iets met de ontsteking.

Benzinepomp / pompdruk / benzinefilter....daar zou ik beginnen met zoeken.

Je hebt hem 18.000km geleden gekocht.
Daarvoor heeft hij voor het laatst een beurt gehad. Misschien wel 20.000km geleden dus. Hoogste tijd voor onderhoud.
Fiat werkt niet met 20.000km-beurten maar iets korter interval toch?
Goeie kans dat ie dan weer als een zonnetje rijdt.

Ik zou eerst laten uitlezen. Bij een universele garage een euro of 30-40.

De oorzaak kan hem met deze informatie in heel veel dingen zitten, dus zomaar aan het vervangen gaan heft niet veel zin.

Terug
Bovenaan