Auto reparatie in Duitsland

A

Anoniem

Guest
12 juni wilde ik mijn differentieel laten vervangen in Osnabrück (uur over de grens).

Het onderdeel is lastig te verkrijgen, dus ik was blij het te hebben gevonden en wil dat daar ook laten monteren.

Maar mag het wel, 15 juni mag het in ieder geval weer, dus ik ben net een paar dagen te vroeg.

Wat vinden en weten jullie hiervan?

Ik tank de laatste weken al weer gewoon in Duitsland en ga geregeld de grens over. Als je een beetje meegaat in hun regels vinden ze het geen probleem.

Zorg dat je desinfectant in de auto hebt, voor je handen enzo, een mondkapje voor in de winkels en in gebouwen. En neem even een bewijs mee van afspraak en dergelijke.

Ik ben twee weken geleden in Düsseldorf geweest: er kraait in NRW geen haan naar, als je naar Duitsland gaat. Anders was ik wel door de politie staande gehouden. Realiseer je alleen dat een auto reparatie niet essentieel is...

Naar Duitsland gaan is geen enkel probleem, de grens tussen Duitsland en Nederland is de hele periode gewoon open gebleven.
Ben er iedere week geweest en geen enkele keer gecontroleerd, ook veel over de A30 tussen Nederland en Osnabrück gekomen.
Wel inderdaad mondkapjes meenemen. Die zijn niet alleen in winkels verplicht, maar bijvoorbeeld ook als je afrekent bij een tankstation.
En wellicht ook in een garage of werkplaats.
Je ziet ook veel mensen met mondkapjes lopen.
Maar dus geen enkel probleem verder.

Zunigrijje zei:
Ik ben twee weken geleden in Düsseldorf geweest: er kraait in NRW geen haan naar, als je naar Duitsland gaat. Anders was ik wel door de politie staande gehouden. Realiseer je alleen dat een auto reparatie niet essentieel is...

Het niet essentieel snap ik. Daar zat ik zelf ook al mee. Ik neem de voorzorgsmaatregelen (mondkapje en desinfectant).

Maar in het ergste geval sturen je terug?

Nee, ze sturen je niet terug, hebben ze ook nooit gedaan.
De problemen waren aan de grens met België, Duitsland niet.
Maakt ook niet uit of je rit essentieel is, maak je niet te veel zorgen, gewoon gaan.

Erwin 2090858 zei:

Nee doen ze niet, zolang je maar wel duidelijk zorgt voor dat je voorzorgsmaatregelen hebt genomen. De politie snapt ook wel dat we niet allemaal ziek zijn en zal je gewoon een paar vragen stellen.
Als je ziek bent...ja dan sturen ze je echt wel terug. Maar dan had je ook zelf moeten bedenken dat je andere niet in gevaar moet brengen en gewoon thuis moet blijven.

Ik denk dan op mijn beurt altijd, als we samen ervoor zorgen dat we allemaal op die manier met elkaar omgaan, dan kunnen we bijna alles ook weer naar normaal zetten zonder dat we enorme druk leggen op welke IC dan ook. En dan moet je naar mijn bescheiden mening inderdaad ook gewoon zeggen. Nou ik ben gezond, ik heb een mondkapje, handschoenen en weet ik het. Ik heb een afspraak ik let ff op de afstand tussen mij en mijn medemens en t is goed. Toch?

Nico GTR zei:
Erwin 2090858 zei:

Nee doen ze niet, zolang je maar wel duidelijk zorgt voor dat je voorzorgsmaatregelen hebt genomen. De politie snapt ook wel dat we niet allemaal ziek zijn en zal je gewoon een paar vragen stellen.
Als je ziek bent...ja dan sturen ze je echt wel terug. Maar dan had je ook zelf moeten bedenken dat je andere niet in gevaar moet brengen en gewoon thuis moet blijven.

Ik denk dan op mijn beurt altijd, als we samen ervoor zorgen dat we allemaal op die manier met elkaar omgaan, dan kunnen we bijna alles ook weer naar normaal zetten zonder dat we enorme druk leggen op welke IC dan ook. En dan moet je naar mijn bescheiden mening inderdaad ook gewoon zeggen. Nou ik ben gezond, ik heb een mondkapje, handschoenen en weet ik het. Ik heb een afspraak ik let ff op de afstand tussen mij en mijn medemens en t is goed. Toch?

Inderdaad, mondkapje in winkels en ik zou bij het tanken handschoenen dragen. Er zitten namelijk nogal wat mensen aan zo'n vulpistool. (Dat is hier natuurlijk niet anders)

Erwin 2090858 zei:
12 juni wilde ik mijn differentieel laten vervangen in Osnabrück (uur over de grens).

Het onderdeel is lastig te verkrijgen, dus ik was blij het te hebben gevonden en wil dat daar ook laten monteren.

Maar mag het wel, 15 juni mag het in ieder geval weer, dus ik ben net een paar dagen te vroeg.

Bel er gewoon even heen (of stuur een mailtje), dan weet je in ieder geval zeker waar je aan toe bent.
Het reizen er naar toe zal het probleem niet zijn, mar hoe diegene er verder mee handelt verschilt nogal tussen de bedrijven in Duitsland.

Muddy Bandit zei:
Erwin 2090858 zei:

Bel er gewoon even heen (of stuur een mailtje), dan weet je in ieder geval zeker waar je aan toe bent.
Het reizen er naar toe zal het probleem niet zijn, mar hoe diegene er verder mee handelt verschilt nogal tussen de bedrijven in Duitsland.

Ik heb een afspraak gemaakt, ze weten dat ik uit Nederland kom.

'Mijn' Duitse garage is de hele tijd open gebleven. In het begin was het sleutels afgeven bij de deur, later mocht je wel naar binnen zolang je je mond plus neus maar bedekte.

Erwin 2090858 zei:
Zunigrijje zei:

Het niet essentieel snap ik. Daar zat ik zelf ook al mee. Ik neem de voorzorgsmaatregelen (mondkapje en desinfectant).

Je kunt een boete krijgen: maar zodra je de grens over bent, word je eigenlijk niet meer staande gehouden is mijn ervaring. De vraag is alleen of Nedersaksen ook soepel omgaat met de corona maatregelen?

Dat is weer een andere Duitse deelstaat en ik heb begrepen dat sommige deelstaten, automobilisten tegenhouden die niet in de deelstaat wonen.

Zunigrijje zei:
Erwin 2090858 zei:
Zunigrijje zei:

Je kunt een boete krijgen: maar zodra je de grens over bent, word je eigenlijk niet meer staande gehouden is mijn ervaring. De vraag is alleen of Nedersaksen ook soepel omgaat met de corona maatregelen?

Dat is weer een andere Duitse deelstaat en ik heb begrepen dat sommige deelstaten, automobilisten tegenhouden die niet in de deelstaat wonen.
Ik woon in Nedersaksen vlak onder de grens maar heb de laatste tijd niet gehoord dat er moeilijk gedaan werd over grens verkeer.

Grensverkeer is gewoon weer open hoor, men zal hooguit op drukke dagen de boel een beetje reguleren (zoals dat in Nederland ook speelt). Zoals al gesteld hierboven: vraag even bij de garage na hoe men omgaat met (Nederlandse) klanten, verder desinfecterende zeep/handgel, mondkapje en papieren meenemen.

Erwin 2090858 zei:

Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de Umweltzone in Osnabrück?

Ik hoef niet in het centrum te zijn. De auto heeft wel een groene sticker.

Zones beginnen soms al op de ring, of in ieder geval buiten het centrum.

Eerder naar Duitsland is inderdaad prima mogelijk. Let er wel op dat je er na 14 dagen in zelf-quarantaine gaat. Verder is er niks aan de hand.

BenzTown zei:
Eerder naar Duitsland is inderdaad prima mogelijk. Let er wel op dat je er na 14 dagen in zelf-quarantaine gaat. Verder is er niks aan de hand.

Waarom zou je in zelf-quarantaine gaan? Als je naar een Nederlandse garage gaat doe je dat toch ook niet?

MBdoubleyou zei:
BenzTown zei:

Waarom zou je in zelf-quarantaine gaan? Als je naar een Nederlandse garage gaat doe je dat toch ook niet?

Misschien omdat dat de richtlijnen zijn? Kom je voor 15 juni, prima, maar dan zijn dat de regels;)

BenzTown zei:
MBdoubleyou zei:
BenzTown zei:

Misschien omdat dat de richtlijnen zijn? Kom je voor 15 juni, prima, maar dan zijn dat de regels;)

Dat klopt 2x niet.
Ten eerste geldt dat voor zorgmedewerkers werkzaam in Dld. en ten tweede zijn die maatregelen in de meeste deelstaten per 15 of 22 mei afgeschaft.
Wel moet je een zwaarwegende reden hebben om Dld binnen te gaan, waar overigens geen controle op is.

Het is allemaal prima verlopen.

Probleem is verholpen en de reis verliep zonder problemen.

Ik heb netjes afstand gehouden net als ik in Nederland zou doen. Voor de rest niets bezocht dan de garage. Dus verdere maatregelen lijken mij onzinnig.

Maar inderdaad, genoeg Nederlanders te zien.

Ja, differentieel is vervangen en geluid is weg.

Was om 8:30 daar en om 12 uur reed ik weer weg.

haarr zei:
Ten eerste geldt dat voor zorgmedewerkers werkzaam in Dld. en ten tweede zijn die maatregelen in de meeste deelstaten per 15 of 22 mei afgeschaft.
Wel moet je een zwaarwegende reden hebben om Dld binnen te gaan, waar overigens geen controle op is.

15 Juni. Nog even in quarantaine en maandag mag het weer;)

Durashift zei:
Erwin 2090858 zei:
(..)

Maar inderdaad, genoeg Nederlanders te zien.

Dat is andersom, gelukkig, toch ook?

Zeker, is toch een blijk van wederzijdse band. Ik mag het Duitse volk wel. Ze hebben ten slotte mijn auto weer gemaakt.

Terug
Bovenaan