Auto om laten bouwen naar LPG

Status
Niet open voor verdere reacties.

daangroot f4988125

Net ingestapt
Ik heb een Skoda Octavia combi 1.4 tsi stationwagen. 1Z5. En ik rij 40000 kilometer minimaal per jaar. Kan geen diesel vanwege milieu zones rijden. Dus wou mijn benzine auto naar Lpg laten ombouwen. Is dat het waard? En krijg ik daardoor veel extra onderhoud?
 
Of dat het waard is zul even uit moeten rekenen, beginnend bij het aanvragen van een offerte voor LPG inbouw. Je mag er vanuit gaan dat je zo'n 10% tot 15% meer gaat verbruiken. Dus als je nu rond de 1 op 17 zit, wordt dat 1 op 14,5.

Houdt er rekening mee dat per 1 januari 2026 de wegenbelasting op LPG omhoog gaat. De wegenbelasting gaat dan zo'n €30,- p/m omhoog t.o.v. wat het nu is (voor LPG). Wat je exact gaat betalen aan wegenbelasting op dit moment kan je hier berekenen.

LPG heeft wat extra onderhoud. O.a. wat extra filters die jaarlijks bijgehouden dienen te worden. Daarnaast kan er natuurlijk ook iets meer kapot. Ik zou dus wel wat extra onderhoudsbudget reserveren. Bij 40.000km per jaar kan het al-met-al wel uit verwacht ik, maar rekenen geeft uitsluitsel.

Alternatief zou een euro6 diesel kunnen zijn, daarmee mag je de milieuzones wel in. Of gewoon doorrijden. Uiteindelijk is zo'n Octavia per kilometer niet duur door het lage gewicht en relatief lage verbruik.

Eventueel kan je een online calculator gebruiken, zoals deze.
 
Of dat het waard is zul even uit moeten rekenen, beginnend bij het aanvragen van een offerte voor LPG inbouw. Je mag er vanuit gaan dat je zo'n 10% tot 15% meer gaat verbruiken. Dus als je nu rond de 1 op 17 zit, wordt dat 1 op 14,5.
Je laat erg duidelijk zien dat je 15 jaar achterloopt. Verschil in verbruik merk ik nauwelijks nog iets van, net zo min als mindere prestaties. De rest van je adviezen heb ik niet eens meer gelezen.
 
Je laat erg duidelijk zien dat je 15 jaar achterloopt. Verschil in verbruik merk ik nauwelijks nog iets van, net zo min als mindere prestaties. De rest van je adviezen heb ik niet eens meer gelezen.
De calorische waarde is 26% lager van LPG tov benzine, dus om evenveel warmte te ontwikkelen heb je 26% meer LPG dan benzine nodig.....
 
De calorische waarde is 26% lager van LPG tov benzine, dus om evenveel warmte te ontwikkelen heb je 26% meer LPG dan benzine nodig.....
Nee.
Want de verbranding verloopt efficiënter en is meer volledig. Juist bij deellast is het meerverbruik duidelijk minder dan 26%, het zit vaak richting de 10-15%.
Mijn laatste LPG-auto (Mitsubishi Carisma 1.6 16V) liep op gas gemiddeld 1 op 13,5; als dat 26% meerverbruik zou zijn dan zou ik op benzine met diezelfde auto dus 1 op 18,24 moeten rijden. En op lange stukken met cruisecontrol op 105-110 reed ie 1 op 15,4 op gas, dat zou op benzine dan dus 1 op 20,8 zijn...

ot: het allerbelangrijkste is dat je een goede gasinbouwer vindt. Vraag eens naar ervaringen, bv hier en/of op een VW of Skoda forum.
En laat je niet tegenhouden door mensen die nog nooit op gas hebben gereden.
Reken op lagere brandstofkosten van plm. €0,07/km dat levert je op jaarbasis €2.800 op.
Stel je doet het en rijdt er nog 4 jaar mee.
Besparing aan brandstof €10.200
Meerkosten wegenbelasting in die 4 jaar (met die komende verhoging per 1.1.26 meegerekend): €2912
inbouwkosten bv €2288
Dan bespaar je dus na 4 jaar €5000 !!
En ook niet onbelangrijk: iedere extra km levert je bij het tanken een grote glimlach op...als je straks bij het tanken (na de komende accijnsverhoging...) €100 betaalt of €30.....
En als je gewoon door blijft rijden: ieder extra jaar is je besparing €1856...
 
Of lpg inbouwen loont, hangt -afgezien van het jaarkilometrage- ook af van de auto zelf: is deze (in de praktijk) geschikt om op lpg te rijden en hoeveel kilometer kan deze realistisch gezien nog mee naar verwachting.

Ik vind je argument om geen diesel te rijden nogal vergezocht, maar als je liever op lpg rijdt maakt dat natuurlijk niet uit.

De Octavia 1.4 tsi heeft volgens de spritmonitor op benzine een verbruik van 7 liter per 100 km, tegenover een verbruik van 9 liter per 100 km op lpg.
 
Ik ben vooral benieuwd hoeveel kilometers de auto al gelopen heeft.
Een ombouw van enkele duizenden euro's is best een investering en de vraag of het rendabel is hangt ook daarvan af.
Het ombouwen zelf is nogal invasief. Een motor die al behoorlijk veel kilometers gelopen heeft, is zo'n ombouw eigenlijk niet heel verstandig bij.
Omdat het voor extra problemen kan zorgen, hoge kilometerstanden zijn sowieso al een moment voor meer problemen bij elke auto.
 
De calorische waarde is 26% lager van LPG tov benzine, dus om evenveel warmte te ontwikkelen heb je 26% meer LPG dan benzine nodig.....
Op benzine rijd ik met moeite 1:12 en op lpg met gemak 1:11,5 dus dat scheelt maar een procent of 4. Oké ook nog elke 10.000 km 30 liter benzine
 
Onze auto's waar veel kilometers mee werd/word gereden hebben we altijd op LPG gehad.
Volvo V70 T5 met een kleine 490.000 kilometer, gemiddeld per jaar een kleine 30.000 km.
En zoals bij de eerste reactie al staat reken iets meer voor onderhoud.
Volvo's reden vaak goed op LPG of dat bij Skoda ook zo is kunnen de andere forum leden je hopelijk vertellen.
Wij hebben wel 'AutoLube' er in laten zetten voor extra smering van de kleppen.
Bij de injectie uitvoering nooit gemerkt dat vermogen terug loopt.
Op de plaats van het reserve wiel ligt een ronde tank met een behoorlijke inhoud.
Voordeel vonden wij altijd de lage prijs van LPG en de mogelijkheid om bij een lege tank nog eens verder te kunnen rijden op benzine.
Nadeel is een wat beperkte actieradius en LPG is niet in elk land overal verkrijgbaar
 
Laatst bewerkt:
Jaren op lpg gereden.
De extra onderhoudskosten bij een correcte lpginbouw en de goede motor voor lpg cq hydraulische klepstoters beperkt zich tot een lpgfilter.
Een goede inbouwer(niet de goedkoopste) is pouls in baarlo.
 
Afhankelijk van je woon of werkplek is tanken in België erg goedkoop. Zelf wel eens om die reden een 140 liter tank gehad in een w211.Met verbogen vlotter 136 liter bruikbaar.
 
Ik reed met mijn xc90 80.000 km per jaar op lpg, nooit problemen gehad met LPG. Nu mijn S80 (beiden 8 cilinder) circa 50.000 km per jaar, iedere 20.000 km gasfilter vervangen (10 minuten bij LPG inbouwer, geen afspraak nodig) enb verder 0.0 problemen. LPG 70 cent, Benzine 1.90 Euro
 
Laatst bewerkt:
LPG heeft een hoop voordelen. Heel lang geleden moest je cilinderkop aangepast worden met speciale klepzittingen en kleppen. Toen loodvrij "standaard" werd was dat niet meer nodig. Nu zie je door de constructie zonder klepzittingen dat het soms weer mis gaat en er aparte smeer- en koelsystemen voor de kleppen worden toegepast. Een paar nadelen zijn er ook: De ontsteekspanning is hoger, dus de bobine krijgt meer voor zij kiezen en die kunnen eerder doorslaan. Ook is bij een armer mengsel (let op, die + 26%) de temperatuur van de verbranding aanmerkelijk hoger met mogelijk gevolg van verbrandde kleppen of koppakking.... Sommige motoren kunnen het allemaal probleemloos aan, anderen hebben aaneenschakeling van ellende.
 
Laatst bewerkt:
Als toevoeging op Pietzoveel:
* er zijn, juist voor motoren met directe injectie, ook LPG-systemen die niet 100% op LPG lopen. Men rijdt dan eigenlijk op bv 85% LPG en 15% benzine. Dit om het benzinesysteem gangbaar te houden.
Dit noemt men hier in Polen een G4: LPG installatie van de 4e generatie.
Oa BRC SQ SDI 2.0, Landi Renzo Omegas Direct, Lovato Easy Fast Direct Injection, PRINS VSI-2.0 DI of VSI-3.0 DI, KME NEVO SKY DIRECT, STAG 400 DPI, ZAVOLI DIRECT ALISEI
* er zijn ook (helaas niet vaak voorkomend) LPG-systemen welke het LPG vloeibaar direct in de cilinder injecteren; dit heeft 2 hele grote voordelen: het is efficiënter, en omdat de overgang van vloeibaar naar gas in de cilinder plaatsvindt vindt daar afkoeling plaats (omzetting vloeibaar naar gas heeft energie nodig, die haalt het uit de omgeving en die koelt dus af): het nadeel van de hogere verbrandingstemperatuur vervalt daarmee grotendeels.
* de nadelen van een eventuele hogere verbrandingstemperatuur kan je deels zelf ondervangen: die hogere temperaturen riskeer je vooral bij zware belasting (in de bergen rijden, zware aanhanger, hoge snelheden); in die specifieke gevallen kan je ook besluiten om tijdelijk even op benzine te rijden.
* problemen wel of niet hangt eigenlijk af van 2 zaken: de motor en de inbouwer. Zoek dus (hier of op VW of Skoda forum) naar ervaringen van inbouwers en van deze motor. Hier in Polen rijden er zat met deze motor op LPG, maar het loont echt om ook een specialist te nemen qua inbouw

Tip: Prins Direct LiquiMax is speciaal voor Tsi geschikt. Is een zgn 6e generatie en spuit vloeibaar LPG dus direct in de cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb vroeger op gas gereden. Nooit problemen gehad.

Momenteel rijden zowel mijn vrouw als ik met een auto die is omgebouwd naar LPG.
Wel heb ik ervoor gekozen om een kleppen smeer systeem erin te laten zetten. Zo kunnen alle onderdelen worden ingespoten met een goedje dat helpt om alles netjes en schoon te houden. Als je keurig na 25.000 km de gasfilter laat vernieuwen (ca 85,-) dan zul je merken dat je zonder problemen heel lang kan rijden.
Ikzelf rijd ca 40.000 km per jaar en ik heb de inbouw er al uit. Mijn vrouw rijdt minder en zin zal naar verwachting de inbouw er binnen anderhalf jaar uit hebben. Neem in de berekening inderdaad de verhoogde WB mee (en dan nóg verdien ik een hoop centen per maand terug)!

Let wel op dat je bij een goed bedrijf laat inbouwen. Soms iets verder weg loont!!
Onze LPG installaties zijn beiden ingebouwd bij Sandor Balla (Autotronic) en hij is Official Prins dealer. Hij werkt netjes, overlegd en denkt goed mee.
Zoals gezegd, misschien iets verder weg, maar écht perfect!

Onlangs heb ik mijn auto ingeruild en je voelt t al, het andere voertuig staat er alweer om de lpg met kleppen smeer systeem in te bouwen!
Ik word en ben hier heel gelukkig mee (ondanks de hogere W:cool: en voor de mileutrutten: het is duurzaam want ik stoot minder uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan