Auto met hoog olieverbruik...

A

Anoniem

Guest
Ik heb een VW Polo 1.2 benzine, drie cilinder met een hoog olieverbruik. Ik moet ongeveer tussen de 300/500 km een litertje olie bijvullen.

Auto rookt niet, rijdt uitstekend, ik merk geen trek verlies want heb een 1.2 van een vriend gereden en trekt hetzelfde op. Auto heeft altijd zijn longlife 5W30 intervallen gehad.

Ik kan geen afscheid nemen van de auto, hij is zuinig in onderhoud en wil hem oprijden voor ik hem ooit naar de sloop breng, auto kost toch geen drol meer.

Kan ik een wat dikkere motorolie toevoegen? Een flesje additieven in het motorblok gooien? Ik zou bijvoorbeeld niet van 5W30 naar 20W50, maar ietwat dikker kan dat kwaad? Puur om wat minder het olie te bij te vullen elke keer, koelvloeistof is helder roze etc. Ook zal ik een wat kwaliteitsvolle olie kopen, een met een smeerfilm etc. Zodat de olie toch overal rond pompt/komt.

Ik hoor het graag, dank je wel!

Controleer de carterventilatie en de PCV klep ook even. Als die verstopt zit, of de klep vast, kan het olieverbruik enorm toenemen.

W 3934126 zei:
Kan ik een wat dikkere motorolie toevoegen? ...
... Ik zou bijvoorbeeld niet van 5W30 naar 20W50, maar ietwat dikker kan dat kwaad? Puur om wat minder het olie te bij te vullen elke keer...

Met dikkere olie zal het olieverbruik waarschijnlijk iets minder worden..... en de smering van je lagerschaaltjes op de krukas waarschijnlijk ook.
Het zijn juist die "longlife" intervallen die er een "shortlife" motortje van maken, maar aan dat gegeven heb je nu helaas niets meer.
Gewoon de goedkoopste juiste olie er in blijven kieperen.

En verder wat hierboven ook al vermeld is, even de carterventilatie en pcv-klep controleren.

Je kan ook een motorflush op de goedkope manier doen met een litertje atf olie. En zeker ook kijken naar de punten die Pietzoveel al noemt.

Ik ben echter bang dat het sloop of ruilmotor wordt.

Het beste pas je deze motor aan door de zuigers te (laten)modificeren. Dit hebben we al vaker gedaan, zeker bij de 1,2/1,4 tfsi is dit een goede oplossing.

Jos.

Ik heb er ook een olie ingedaan die iets dikker is en dat heeft gedeeltelijk geholpen.
10W40 niet te duur: https://www.oliewinkel.nl/product/motorolie-sl-10w40/
Hou er rekening mee dat het brandstof gebruik ietsie omhoog gaat, lekker met de met de huidige prijzen ;-)

Bedenk wel dat je het met een dergelijk verbruik bij de volgende APK wel afscheid kunt nemen. Dit is killing voor je lambda-sensor.

Nissan GTR R34 zei:
Casanova zei:
Bedenk wel dat je het met een dergelijk verbruik bij de volgende APK wel afscheid kunt nemen. Dit is killing voor je lambda-sensor.
Ik zou me meer zorgen maken over de katalysator.

Het is killing voor beide. Je lambda sensoren gaan eraan, je kat. ook.
De klepseals van m'n 626 zijn niet zo best meer. 1 lange afdaling als je echternach binnen rijdt (als je van junglingster naar echternach gaat).
En het was klaar. Rookte als een stoom locomotief. o_O

marcel21674 zei:
De klepseals van m'n 626 zijn niet zo best meer. 1 lange afdaling als je echternach binnen rijdt (als je van junglingster naar echternach gaat).
Klopt, maar een katalysator is een stuk duurder. ;)

Nissan GTR R34 zei:
marcel21674 zei:

Als het zover is, is een nieuwe kat. en een lambda sensor niet meer voldoende, vrees ik.
De kosten zullen dan nog wel wat hoger oplopen dat de kat en de lambda's samen.

Nissan GTR R34 zei:
marcel21674 zei:

Ts heeft een bam en in zijn andere topic heb jij daar ook een reactie opgegeven:D https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,6042793,6042793#msg-6042793

Terug
Bovenaan