Auto met hoge instap prijsklasse 2000

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben opzoek naar een betrouwbare auto met een hoge instap. Ik heb helaas een klein budget dus ik moet een oudere auto kopen. Ik wil graag weten welke merken en type auto's betrouwbaar zijn in deze klasse.

Hoge instap(rugklachten)
Het liefst een automaat maar vraag me af of die betrouwbaar zijn vanaf 2003-2005

Er zijn genoeg opties alleen zijn auto's met automaat betrouwbaar als ze 2 ton op de teller hebben uit 2003

https://www.autowereld.nl/suzuki/wagon-r-plus/1-3i-16v-gl-automaat-5-deurs-nieuweapk-70-512-km-nap-hoge-zit-en-hoge-instap-zuinig-in-ver-35778038/details.html?_ga=2.216550166.1889599811.1639411747-516256561.1624303642

Zoiets misschien? Jammer van het deukje in de achterklep natuurlijk, maar het drukt de prijs, de km stand is laag en je houdt wat over voor het eerste onderhoud.

Daihatsu YRV
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/148180097/Android?s=6-6-0-0-1-2&portals_amount=2&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Deze auto kan geloof ik niet tegen E10 benzine, moet E5 of ron 98 in.

Ik berij nu 1,5 jaar een Mitsubishi Space Star, eerst 1 jaar een benzinewagentje (bj. 2002), daarna eentje op lpg.(bj 2005) sinds 6 maanden.
Beide hoge kilometerstanden (240000 en meer) , maar nog geen klap gemist en er wordt elke dag mee gereden.
Met de eerste heb ik in 1 jaar 15000 km gereden en NUL onkosten gehad
Wel handgeschakeld, de reputatie van de gebruikte automaat is mij persoonlijk niet bekend, maar op het Mitsubishi forum zit er een met een automaat en LPG en die is er content mee.

Auto's met zo weinig km op teller en zo oud zijn gebruikt voor kleine ritjes is dat niet juist slecht?

Dat kan inderdaad duiden op veel korte ritjes waarbij de motor amper op temperatuur komt, maar hoeft natuurlijk niet persee.

Julian 1711333 zei:
Auto's met zo weinig km op teller en zo oud zijn gebruikt voor kleine ritjes is dat niet juist slecht?

Dat is altijd een gok. Als ze echt te lijden hebben gehad van korte ritten zal je dat wel vernemen met een proefrit of kunnen zien aan b.v. sludge aan de oliedop, overmatige rook uit de uitlaat.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-scenic-2-0-16v-expression-clima-benzine-grijs-5263cfb1-1fd7-4e4e-9779-f14b9c7c20d1?utm_source=android-share

Ik heb deze gezien bij en gerage in de buurt

In deze prijsklasse, hoge instap en met automaat. Dat betekent heel goed opletten, en de auto laten keuren.

Zo maar wat goede opties:
Opel Meriva
Citroën Xsara Picasso
Mitsubishi Spacestar
Renault Modus

Geen hoge instap in deze

Clio 1.6
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147158948/Android?s=262-50-8-8-1-21&portals_amount=2&portals_dealersite=0

ak2 zei:
In deze prijsklasse, hoge instap en met automaat. Dat betekent heel goed opletten, en de auto laten keuren.

Zo maar wat goede opties:
Opel Meriva
Citroën Xsara Picasso
Mitsubishi Spacestar
Renault Modus

Meriva had ik ook in mijn hoofd. Mijn moeder vindt het de fijnste auto die ze tot nu toe gehad heeft, al hadden wij een handgeschakelde.

Mazda 2 (of de technisch gelijke Ford Fusion)
Suzuki Liana
Daihatsu GranMove
Fiat Multiphla
Hyundai Matrix

Edit: ik vergeet misschien wel de beste: de Honda Jazz!

Suzuki Ignis
suzuki-ignis-1-3-16v-gl-automaat-met-onderhoudshistorie-nap-en-een-nieuwe-apk.jpg

https://www.autotrack.nl/a/nissan-note-benzine-2007-51571685?_ga=2.56606763.1286862931.1641152773-370639830.1605373364

Ook een beetje in de buurt, een Nissan Note.
0-e1ed2fc9-df3c-4c7f-9891-f0221115e557.jpg

0-2edcb90a-6116-4248-bcf1-d7b0c329ac0f.jpg

^^ soms lijkt een auto een hoge instap te hebben.. maar valt dat best tegen. Denk dat dit voor een Note ook geldt.

De al genoemde Ignis en Agila / Wagon R hebben een werkelijk hoge instap. Zijn ook het breedst (binnenruimte) binnen hun segment van destijds.

Lijkt mij dat je voor 2 duizend euro best wel wat moet kunnen kopen. Ja, de gouden speld in de hooiberg niet.
Zoals met elke, gebruikte, auto moet je een stukje geluk hebben.
In het algemeen staan de traditionele automaten in de 'bekende' Japanners toch redelijk goed bekend.
Kijk naar de onderhoudsbehoeften van de automaten. Wordt er een oliewissel voorgeschreven of denkt de fabrikant dat het een leven lang mee kan?

In het algemeen zullen de automaten in de compacte klasse vooral lokaal en regionaal ingezet worden.. dus ja, relatief veel schakelmomenten dan een snelwegcruiser.. Hoeft niet slecht te zijn.

Julian 1711333 zei:
Dat is wel een goede optie idd

Beste Julian in welk segment zoek je eigelijk? Ik zie a-segmenters voorbij komen als agila, en b-segmenter als de modus en je komt zelf met een scenic, das een c-segmenter.

Ik zal ook in de koreaanse hoek zoeken als de Kia carens en of de hyundai matrix. De daewoo /chevrolet tacuma staan ook in de koopjeshoek

Voor jouw wellicht niet interessant maar de carens en tacuma mogen 1500 kg trekken

Bij de carens generatie 2006-2012 rij je met jouw budget er fris bij

De jazz zal ik overslaan dan shop je aan de onderkant van je budget, dan loop je risico op hoge reperatie kosten van de cvt automaat

De 5 deurs colt is ook hogei nstapper, maar heeft een verschrikkelijke half automaat

Binnen jouw budget altijd voor een 4 traps automaat gaan.

Bedankt voor de goede reactie. We kwamen nu vaak op c-sigment uit (renault) omdat die veel worden aangeboden en betaalbaar zijn. Alleen is dit al de 3e die in 3 jaar kapot gegaan is. Dus nu zit ik te denken aan koriaans of Japans.

Durashift zei:
^^ soms lijkt een auto een hoge instap te hebben.. maar valt dat best tegen. Denk dat dit voor een Note ook geldt.
De vraag is of TS echt een hoge instap wil. Een verhoogde Defender heeft een hoge instap, een Transporter ook. Maar dat is vast niet de wens. Een 'rechtop' zithouding wel, vermoed ik. En dat in combinatie met een vlakke vloer (geen hoge dorpel zoals de Zafira A). En een zitting op een hoogte van een iets hogere keukenstoel. Dus niet klimmen, en je niet in de diepte laten storten.
Een eerste Yaris vind ik dan altijd een goed voorbeeld: geen hoge zit, maar wel precies wat TS zoekt vermoed ik, qua zithouding in elk geval.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-carens-2-0-cvvt-ex-clima-automaat-nw-apk-benzine-grijs-71f7d59b-9fa1-486e-a7d8-0e02514d318d?utm_source=android-share

Is dit een 4 traps?

Ik weet natuurlijk niet wat er die 3 keer kapot is gegaan maar je shopt nu eenmaal ook in een prijsklasse waarin je af en toe geconfronteerd zult worden met een serieuze garage rekening door slijtage of achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar.
Ik krijg de indruk dat ook je maandelijkse budget voor onderhoud e.d. vrij beperkt is. Dan zou ik zelf toch echt voor een agila of yrv ofzo gaan. Minder belasting, minder verbruik, goedkopere banden...voor je het weet bespaar je 500 per jaar. Best serieus geld in deze klasse.
Maar misschien zeg nu iets heel geks:p

Dus ik moet eigelijk naar een auto kijken die goed onderhouden is. En zelf ook zorgen dat ik de auto goed onderhoud dan maakt het merk en type niet zoveel uit.

Uiteraard moet je zoeken naar een goed ( zo goed mogelijk voor het budget) onderhouden auto.
Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik voor een kleine/ lichte auto zou gaan. Dat scheelt ieder maand geld.
De wegenbelasting voor die kia carens is 66 per maand , voor een opel agila 26 per maand. Dat is al 40 per maand. 480 euro per jaar! En je bespaard op benzine. Onderhoud is ook goedkoper, bijvoorbeeld omdat de banden kleiner zijn. Op een setje nieuwe banden rondom scheelt dat zomaar 50 euro ofzo. Alles bij elkaar een hoop geld in jouw situatie. Althans, dat denk ik.

Ja het probleem Allen is dat mijn vriendin een hoge instap nodig heeft voor haar rug. Minimaal 70 cm

Het lastige is dat je naar auto’s zoekt in een hele lage prijsklasse die zeker 15 jaar oud zijn, en ook nog een automaat moeten hebben. De kans dat je dan aanloopt tegen achterstallig onderhoud, gewoon onderhoud, of reparaties vanwege de ouderdom of slijtage is dan ook groot. Ongeacht het merk en model wat je koopt. Als de reparatiekosten niet al te gek zijn en de auto verder in goede staat, dan is repareren vaak een goede keus, je weet immers wat je hebt.

Vaak is het handig om een eenvoudige auto te kopen. Alles wat er niet op zit gaat ook niet kapot. De Opel Agila A is eigenlijk een Suzuki Wagon R+, is een eenvoudig en betrouwbaar autootje. Realiseer je wel dat in deze prijsklasse gewoon veel oude rommel te koop staat. Roest kan inmiddels ook een serieus probleem zijn bij oude Japanse en Koreaanse auto's.

Soms kun je ook bij het merk Daihatsu nog wel eens wat vinden.

Misschien is de Fiat Idea nog een aardige keus, niet gezocht dus goedkoop, en technisch was het een goede auto.

Goed en regelmatig onderhoud is zeker bij een oudere auto gewoon belangrijk, anders is het vaak een kwestie van tijd tot er problemen komen.

Ak2 zegt het goed, lastige situatie!
Misschien is dit een optie?
https://www.autowereld.nl/renault/scenic/1-6-16v-rxt-35976258/details.html?_ga=2.49381542.1889599811.1639411747-516256561.1624303642
Want met nieuwe apk. En of er qua betrouwbaarheid heel veel veranderd als 2000 ipv 1000 uitgeeft...ik vraag het me af. Dit geeft in iedergeval een buffer voor onderhoud. En als je mazzel hebt kun je wat sparen voor de toekomst. Bij soort auto's is het wel fijn als je iemand kan meenemen die er verstand van heeft. Zo niet: er zijn genoeg tips op internet/ youtube te vinden die best wat houvast geven.

We hadden nu een renault scinic uit 2003 met 150 duzind op de teller. 1.5 jaar me gereden en toen ging de pomp in de versnellingsbak stuk. Ik kan wel een auto van 3000 euro kopen alleen vind ik dan niet echt iets beters. Een aantal jaar jonger dat wel.

Ja die pimp is al 600 euro en dan moe tdie bak nog open. Hij rijd nu max 60 want dan gaat hij naar een versnelling en komt er een shok en gaat hij uit. Vorige maand nieuwe apk.

Dus iets van 1000 tot 1250 euro?
Waar vindt je een andere auto met een jaar apk en een betrouwbare bak voor dat bedrag? Ik zou hem laten maken. Misschien is het nog de moeite 1 of 2 offertes op te vragen voor de reparatie.

Julian 1711333 zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-carens-2-0-cvvt-ex-clima-automaat-nw-apk-benzine-grijs-71f7d59b-9fa1-486e-a7d8-0e02514d318d?utm_source=android-share

Is dit een 4 traps?

Ja, volgens de AW database wel.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wat voor soort pomp in de automaatbak in de Scénic bedoel je? Oliepomp?

Ik heb vroeger een tijdje met een 2001 Twingo automaat gereden. 160 duizend kilometers erop, d8 ik. Kreeg ook opschakelproblemen (motor bleef wel draaien).
Kon aan de olie / oliefilter liggen.. etc.
Ik weet niet exact meer wat nu de oplossing was.. maar volgens mij een stukje elektronica in de motorruimte wat voor de schakelaansturing zorgde.

Je kan wellicht nog eens op het Renault forum neuzen voor wat meer info / wellicht herkenning van jouw klachten. ?

een fiat idea heeft volgens mij een half automaat, dat lijkt me niet zo 'n goed idee

De meeste kia carens uit 2006 zijn nog de oude generatie dus niet de 2006-2012 generatie

wellicht is dit nog wat https://www.autowereld.nl/chevrolet/tacuma/2-0-class-bj-2007-automaat-113723-km-nap-36039867/details.html?_ga=2.213792342.353678703.1641253476-1061012555.1558197801

deze staat bij een vak garage , maar heeft geen kloppende nap en ook wat lelijke schade en roest https://www.autowereld.nl/daewoo/tacuma/2-0-class-automaat-trekhaak-35630559/details.html?_ga=2.15626868.353678703.1641253476-1061012555.1558197801

Dit lijkt een wat netter exemplaar
https://www.autowereld.nl/daewoo/tacuma/2-0-class-automaat-met-ecc-klimaat-control-35680204/details.html

Maar de door jouw zelf gevonden carens vind ik ook een hele goede, wellicht betere optie

Terug
Bovenaan