RenaultEspace zei:
Mijn tienerkinderen mopperen dat ze niet meer goed achterin kunnen zitten in onze Renault Espace (type IV, bouwjaar 2006). Wat is een goed alternatief voor onze situatie?
Ik kan me helemaal in je situatie vinden. Toen ik 'tienerkind' was kwamen mijn vader en ik tot dezelfde ontdekking: veel zitplaatsen achterin zijn zo laag of kort dat je niet prettig zit. De hoogte van de zitting, hoek van de zitting en lengte van de zitting moeten goed op elkaar zijn afgestemd wil je lekker kunnen zitten. Soms kom je tot verrassende inzichten en blijken auto's waarvan je veel ruimte verwacht een bizar onprettig kleine achterbank te hebben.
- achterbank met 3 volwaardige zitplaatsen, liefst 3 afzonderlijke stoelen (stations hebben vaak een achterbank, waarvan de middelste zitplaats bagger is)
- voldoende beenruimte met ondersteuning van de bovenbenen (in de Espace is de afstand tussen zitting en vloer te klein)
Naar mijn idee zijn losse stoelen vaak vrij klein: ze moeten immers naast elkaar passen en uitneembaar zijn. Ik denk dat een auto met een fatsoenlijke achterbank beter zit. De middelste zitplaats is dan wel vaak 'de minder fijne zitplaats', maar die kun je afwisselen. Dan zitten de kids toch een gedeelte van de rit fijn, wanneer ze op de buitenste twee zitplaatsen zitten. En wellicht besluit je oudste over enige tijd dat een vakantie met Pa en Ma 'echt niet chill' meer is, of hoe tienerkinderen dan tegenwoordig ook zeggen en dan zitten de twee kids die nog mee gaan vorstelijk.
Het beste probeer je het gewoon uit maar als je vooraf wilt selecteren zou ik in de Autoweek Carbase gaan zoeken naar welke auto's de grootste maten laten zien op deze aspecten:
lengte zitting achter 430 mm
hoogte zitting achter 320 mm
interieurbreedte achter 1540 mm
De maten hierboven zijn van een Espace uit 2006 overigens en als ik zo 1-2-3 rondkijk is dat inderdaad gewoon klein.
In 2006 produceerde Renault ook nog de Vel Satis en die zat achterin veel beter (een zitting van 500mm diep en 370mm hoog - dat maakt verschil!). Ook andere auto's in die klasse hebben vaak een prima achterbank zoals een BMW 5-serie of Audi A6 bijvoorbeeld. Een klasse hoger wordt het nog beter: denk aan een 7-serie of Lexus LS600h bijvoorbeeld.
Zomaar wat suggesties:
Lexus LS600h: https://www.autowereld.nl/lexus/ls-600h/president-slechts-184dkm-leder-navi-camera-nieuwe-apk-hybride-35382529/details.html
Niet zo jong als je zou willen, maar met Leuxs betrouwbaarheid maakt dat wellicht iets minder uit. Hybride, dus qua verbruik valt het nog wel mee.
DS 5: https://www.viabovag.nl/auto/ds-ds-5-16-thp-performance-line-panoramadak-navigatie-head-up-display-led-dodehoek-cruise-control-parkeerhulp-vplusa-half-leder-9im8mt7
Of de beenruimte genoeg is vraag ik me af, maar heeft qua lengte en hoogte van de zitting misschien de meest riante maten die ik zo vinden kon. Ik weet niet of de facelift nog met die verschrikkelijke gerobotiseerde handbak kwam.
BMW 5-serie Touring of BMW 5-serie GT: https://www.autowereld.nl/bmw/5-serie-gran-turismo/535i-high-executive-prachtige-staat-en-zeer-luxe-33445004/details.html?_ga=GA1.2.2051825399.1627575661
De 5-serie heeft een serieus fijne achterbank al heb je in het midden natuurlijk wel de cardantunnel, maar zelfs dat zit beter dan op een slechte kleine stoel. De GT is natuurlijk een stapje groter nog.
BMW 3-serie GT: https://www.bmw.nl/nl/content/meer-bmw/premiumselection/zoeken.html?voertuig=853653014
Helaas mist de Autoweek Carbase de interieurmaten voor de 3-serie GT, maar ik denk dat de extra hoogte helpt bij een hogere achterbank. Hopelijk is de zitting diep genoeg ook. Fijn rijdende auto's die niet zo lelijk zijn als de 5-serie GT en verrassend betaalbaar.
Er zijn vast nog meer aardige opties te bedenken. Grote SUVs kunnen aardig zijn, tenzij ze teveel 'bodemvrijheid' hebben want dan zit je met een hoge vloer en lage stoelen. MPVs lijken zo 1-2-3 allemaal juist vrij korte zittingen te hebben.