Auto meegenomen als verhuisgoed export / teruggaaf bpm

michelm1978

Net ingestapt
Hallo iedereen!

Zit met het volgende vraagstuk..
Kennis van ons heeft anderhalf jaar geleden hun jaar oude Landcruiser series 150 meegenomen als verhuisgoed bij hun verhuizing van Duitsland naar Nederland. Zij hoefden daardoor geen BPM te betalen. De auto heeft een Nederlandse cataloguswaarde van een slordige 120k. Bij export zit er dus nog een kleine 30k aan restbpm op.

Zij hebben de auto te koop en vragen zich af of er op deze auto bpm kan worden teruggevraagd. Zij twijfelen omdat voor deze auto dit dus nooit is betaald. Anderzijds.. op rdw.nl staat het bpm bedrag gewoon genoemd en stel dat ik de auto overneem en vervolgens zou verkopen… ik kan nergens aan zien dat er nooit bpm betaald is voor deze auto.

Heb al op internet gezocht, maar niks over gevonden.

Fijne kerst allemaal!

Bpm kun je niet terug vragen daar deze nooit betaald is.
Was wel een eis dat je hem niet binnen 1 jaar mocht doorverkopen dacht ik.

^^ Klopt.

michelm1978 zei:
(..). Anderzijds.. op rdw.nl staat het bpm bedrag gewoon genoemd en stel dat ik de auto overneem en vervolgens zou verkopen… ik kan nergens aan zien dat er nooit bpm betaald is voor deze auto.

(..)

Jij kan dat niet zien, bij de Douane/Belastingdienst wel. Er is immers bijna twee jaar geleden een verhuisvrijstelling aangevraagd en verkregen.
Dat er bij de RDW een BPM bedrag staat, komt doordat jullie kennis bij de daadwerkelijke import evengoed een BPM aangifte hebben moeten doen, anders verleend de RDW geen kenteken. Dat die aangifte vrijgesteld wordt van betaling d.m.v. de verhuisboedelregeling is dus 'de mazzel' van het verhuizen, zeg maar.

Belastingdienst.nl zei:
Verhuisboedelvrijstelling

Voorwaarden en aanvraag Vergunning vrijstelling bpm bij verhuizing binnen de EU

U verhuist vanuit een ander EU-land naar Nederland en hoeft geen btw en/of invoerrechten te betalen bij invoer van uw personenauto, bestelauto of motor. 

Met deze vergunning moet u een volledige bpm-aangifte doen, maar hoeft u geen bpm te betalen. U betaalt wel motorrijtuigenbelasting. (..)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/

Dat er een volledige (rest) BPM aangifte gedaan is.. is ook wel handig bij overtreding van de vrijstellingsvoorwaarden. Dan weten de instanties welk bedrag er gevorderd mag worden en waarop een eventuele boete gebaseerd kan worden. :T

Helder.. Lijkt me ook niet meer dan logisch.. maar stel even.. puur hypothetisch; Zij verkopen de auto aan een Nederlander voor een marktconforme prijs. Deze persoon rijdt er een jaar of 2 jaar in en wil ervan af. Dan komt er een geïnteresseerde uit de EU en wil de auto kopen. De dan huidige eigenaar denkt dan nog BPM terug te kunnen krijgen en gaat akkoord met een "exportprijs".

Wie moet hier dan op de blaren zitten? Is de huidige eigenaar verplicht te vertellen dat er nooit BPM kan worden teruggevraagd?

^^ dat lijkt mij wel onder de informatieplicht van de verkopende partij te vallen.
Overigens is de rest -BPM teruggave niet een automatisch recht ofzo. Er zijn voorwaarden waaraan teruggave gebonden is.

normaal is alleen teruggave mogelijk als de auto nieuw in Nederland verkocht is en niet ouder is als 10 jaar. Dus stel de wagen is 5 jaar oud dan kan je via een staffel systeem dus maximaal 50% van het bpm bedrag nog terug krijgen. Omgedraaid werkt dat ook zo, een auto die 5 jaar oud is en geïmporteerd wordt betaald dus via hetzelfde staffelsysteem nog 50% bpm. In theorie zou je dus bij deze wagen bij export weer een stukje bpm kunnen terug vragen.
Bij twijfel kun je altijd de RDW en de douane raadplegen. De douane verstrekt ook alle documenten met betrekking tot import van verhuis goederen uit het buitenland

Terug
Bovenaan