Auto lekt wat olie

Wh 1844271

Net ingestapt
Ik heb een Fiat Bravo uit 2007. Half jaar geleden door de APK gekomen met als enig adviespunt overmatig vloeistoflekkkage/olie. Nu heb ik er verder nooit meer na gevraagd maar ik denk het gevonden te hebben. Het drupt niet maar het is er wel nat. Kan het de koppakking zijn?

Verder rijd die prima en zijn er 0 problemen. Maar ik ga hem verkopen en wil achteraf geen gezeur.

fom5v2l828p.jpg

Ik kan eerlijk gezegd niet zien welk onderdeel van de motor je hebt gefotografeerd. Kan je wat uitzoomen en omcirkelen waar het om gaat?

Maar ik ga hem verkopen en wil achteraf geen gezeur.

ik kan zo lastig zien wat het is. Het is niet iets van de stuurbekrachtigingspomp of iets? Het is pas echt goed te zien als eerst alles van onderen goed schoongemaakt word.

Bedenk wel dat zulke reparaties soms hoog kunnen uitpakken. als het bv de koppakking is. Als je hem gewoon gaat inruilen bij een garage zou ik gewoon zo inruilen en niet veel geld uitgeven aan reparaties. Op het APK formulier staat het ook netjes vermeld dat het een advies punt is. Niet iets om te negeren natuurlijk, maar als hij écht overmatig lekt is het ook gewoon afkeur, dus zo erg is het ook weer niet.

Over een beetje olie zou ik me niet te druk maken, zeker niet bij een iets oudere auto. Als er echt druppels onder de auto hangen en als de ondergrond waar de auto op staat nat is, dan wordt het al serieuzer. Misschien kun je wat meer foto's maken? Als het de koppakking zou zijn dan is er vaak ook sprake van koelwater bij de olie of olie bij het koelwater. Dit kun je checken door te kijken of de motorolie wel mooi zwart is en het koelwater een heldere kleur heeft. Een ander symptoom van een lekke koppakking is overmatige rookvorming uit de uitlaat.

Kadettilac zei:
Over een beetje olie zou ik me niet te druk maken, zeker niet bij een iets oudere auto. Als er echt druppels onder de auto hangen en als de ondergrond waar de auto op staat nat is, dan wordt het al serieuzer. Misschien kun je wat meer foto's maken? Als het de koppakking zou zijn dan is er vaak ook sprake van koelwater bij de olie of olie bij het koelwater. Dit kun je checken door te kijken of de motorolie wel mooi zwart is en het koelwater een heldere kleur heeft. Een ander symptoom van een lekke koppakking is overmatige rookvorming uit de uitlaat.
Dat is altijd zo?

Als er een gaatje zit tussen de cilinder en een koelkanaal ga je geen olie in de koelvloeistof krijgen of andersom.

Nissan GTR R34 zei:
Kadettilac zei:
Dat is altijd zo?

Als er een gaatje zit tussen de cilinder en een koelkanaal ga je geen olie in de koelvloeistof krijgen of andersom.

Klopt, bij een gaatje tussen een cilinder en een koelwaterkanaal komt er (vrijwel) geen olie bij. In dit geval wordt er koelwater verbrand, wat zorgt voor overmatige rook uit de uitlaat. Bij een lek tussen een oliekanaal en koelwaterkanaal vermengen de twee vloeistoffen zich.

Terug
Bovenaan