Auto laten staan of risico nemen

Adam2014

Wegverkenner
Ik heb enkele dagen geleden een Hyundai Atos Prime 1.1 gekocht uit 2006 met 105.000 km op de teller.

Auto staat er uiterlijk goed bij en hele onderhoudshistorie is aanwezig.

Alleen blijkt de distributieriem er al 13 jaar op te zitten en nog nooit te zijn vervangen. o_O

De vervangingstermijn is eigenlijk 6 jaar of 90.000 kilometer.

Ik heb uiteraard meteen een afspraak ingepland om de distributieriem te laten vervangen, inclusief spanners en inclusief waterpomp. Dit kost me ongeveer € 300,-.

Alleen kan ik pas volgende week woensdag terecht.

Nu zou ik voor die tijd nog pakweg 250 kilometer woon- werkverkeer rijden als ik de auto pak.

Ik kan echter ook met de bus naar mijn werk wat mij een uur extra reistijd oplevert heen en een uur extra terug.

Wat zouden jullie doen? Erop gokken dat de riem het nog 250 kilometer volhoudt? Of even een weekje het zekere voor het onzekere nemen en genoegen nemen met 2 verloren uren per dag?

Laten staan, maar er klopt iets niet in je verhaal.
Van wie heb je de auto gekocht? En was het tijdens de koop al bekend dat de D-riem nog vervangen moest worden?

Hotdog zei:
Van wie heb je de auto gekocht? En was het tijdens de koop al bekend dat de D-riem nog vervangen moest worden?

Wat klopt er niet aan?

Ik heb de Atos gekocht bij een handelaar. Er zit onderhoudshistorie bij van nieuw tot de laatste onderhoudsbeurt waarop ook de vorige eigenaar viel te achterhalen. Die heb ik benaderd om duidelijkheid te krijgen over de distributieriem omdat ik die niet tussen de documentatie kon terugvinden.

Toen had ik al in goed vertrouwen de Atos aangeschaft. Maar nu blijkt die echt die gehele 13 jaar nooit vervangen te zijn geweest.

Persoonlijk snap ik dergelijke bezuinigingen echt niet. Zeker niet omdat er niet op onderhoud is bespaard aan de andere rekeningen te zien.

Maar goed, geen risico nemen en met de bus naar mijn werk dus. Bedankt voor je advies!

Huur voor €15-20 per dag een auto bij borent of misschien heeft de garage iets te leen. Of snappcar. Of mywheels.

Ik heb met een Lexus 80.000km over de vervangingstermijn gereden, ik zou het wel aandurven.

Er zijn bepaalde auto's waarbij je dat niet moet proberen, Fiat heeft een paar modellen waarbij het vervangingstermijn wel heel dichtbij het breekpunt van de riem komt.

AJ Schuurmans zei:
Hotdog zei:

Wat klopt er niet aan?

Ik heb de Atos gekocht bij een handelaar. Er zit onderhoudshistorie bij van nieuw tot de laatste onderhoudsbeurt waarop ook de vorige eigenaar viel te achterhalen. Die heb ik benaderd om duidelijkheid te krijgen over de distributieriem omdat ik die niet tussen de documentatie kon terugvinden.

Toen had ik al in goed vertrouwen de Atos aangeschaft. Maar nu blijkt die echt die gehele 13 jaar nooit vervangen te zijn geweest.

Wat ik er niet aan vind kloppen is dat de handelaar een auto verkocht heeft die niet deugt. Maar ook dat je nu het volledige risico voor jezelf neemt en omdat er een soort mist om die distributieriem hing en ondanks dat toch vertrouwen had in de auto.
Maar kan je niet terug gaan naar die handelaar en het probleem op tafel leggen?

Terug
Bovenaan