Auto kopen zonder vast inkomen?

Cruiser4520

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben 18 jaar en relatief nieuw in de Autowereld. Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en het lijkt me nu leuk een eigen auto te hebben. Ik heb een bijbaan maar zit momenteel nog in 6vwo. Mijn inkomen per maand ligt ongeveer tussen de €400-600.

Nu vroeg ik me af of het slim is nu al een auto te kopen. Het plan zou dan zijn een wat oudere betrouwbare auto te kopen (VW golf mk2 19-, hele mooie auto) met lichte schade aan het in- en exterieur. Denk aan zelf op te lossen dingen zoals polijsten en bepaalde visuele aspecten vervangen. Ik heb geen ervaring met de techniek van auto’s maar ben (naar eigen zeggen) best handig met elektronica en bereid me te verdiepen in de techniek van een auto.

Het enige waar ik tegenaan kijk zijn de maandelijkse kosten. Ik ben niet van plan tienduizenden kilometers per jaar te maken en weet niet precies hoeveel deze lasten zullen zijn. Ik heb posts en artikelen gelezen waar deze kosten verschilden van €500 per jaar tot €250 per maand.

Is het het dus waard nu al voordelig een auto te kopen en op te knappen of nog een jaar of 2 wachten totdat ik een vast inkomen heb, of valt het allemaal wel mee met die maandelijkse lasten op zo’n oude auto?

je zit sowieso binnen jouw budget vast dat je auto niet op e10 loopt en altijd e5 moet tanken. Met een beetje geluk koop je een Japanner/Koreaan uit het a-segment / b-segment.
Daewoo loopt kwalitatief achter op de rest uit Japan/Korea. Kia kreeg ook pas een echte a-segmenter bij de picanto, de pride is ook echt een oud ding. Ik denk dat de hyundai atos een verstandige keuze is, maar die zijn veel geëxplodeerd.

Voor de "leuk" is een auto een dure hobby: verzekering is als starter al niet goedkoop, mrb is ook een vaste kostenpost, brandstofprijzen zijn tegenwoordig torenhoog, en fatsoenlijke low budgetauto's moet je al met een vergrootglas zoeken.
Dus nee, erg slim is het niet om je minimale inkomen al gelijk op te maken aan een auto.
Maar in hoeverre is jou maandinkomen beschikbaar voor een auto?... ik kan me voorstellen dat je ook nog andere kostenposten hebt die daar ook van betaald moeten worden.

Hoe oud ben je? 18? Als ik de verzekering bereken met een golf 2 1.6, en wat willekeurige gegevens zit je al heel snel aan de 100 euro. Bereken het eens, kan heel makkelijk online. (Als je een kenteken nodig hebt gewoon een auto van Marktplaats of Gaspedaal pakken)
Wegenbelasting er bij, ook ongeveer 60-70 euro per kwartaal.

Een golf 2 is ondertussen ook al 30-40 jaar oud, niet echt betrouwbaar meer te noemen naar huidige maatstaven. Daar krijg je ook best een hoop onkosten aan, helemaal als je zo te horen een goedkope wil kopen. Een auto met schades is meestal ook niet goed bijgehouden, met een hoop achterstallig onderhoud.
100 euro aan vaste lasten per maand heb je al heel snel met zo'n auto.

Ben je ondertussen 200-250 euro verder, als het niet meer is. En dan heb je nog geen meter gereden. Benzine is ook peperduur tegenwoordig.

Nee, dat is geen goed idee. Beter een beetje kunnen leven dan alles in te moeten leveren om auto te kunnen rijden.

Slim is het niet... leuk is het wel. Het hangt echter grotendeels af van hoeveel je nog meer uitgeeft in een maand. Als je nog thuis woon is het ook wat makkelijker.

Zorg wel voor een buffer, zodat je eventuele problemen kunt opvangen.

Met een dergelijk inkomen is een auto een bijzonder dure hobby zeker als beginnend bestuurder.

Een Golf 2 is inmiddels een hele oude auto, de kans dat er veel ouderdoms kwalen en gebreken zijn of komen is dus groot.

Met auto's als bijvoorbeeld een Daihatsu Cuore, Fiat Panda, Daewoo Matiz, of iets dergelijks is de kans om relatief voordelig auto te rijden een stuk groter. Verstandiger is om te wachten tot je meer inkomen hebt.

Mijn zoon heeft een brommer. Financieel absoluut niet verstandig, maar blijkbaar wel heel leuk. Wegenbelasting en verzekering zijn lasten die je hoe dan ook betaald. Maar voor een Golf 2 zal dat wel los lopen (minder dan 100- euro per maand). Belangrijker lijkt me dat je hem overdekt kan stallen. Voor de rest: heb je even geen geld, dan rij je er niet mee.

https://www.autowereld.nl/daihatsu/valera/1-5-16v-sxi-nieuwe-apk-nap-34245125/details.html

Heeft ook nog nap en de garage heet Lucky auto :)

Trouwens wat. Is je budget

Ik heb zelf relatief vroeg een auto gekocht. Ik heb die ook nog steeds in bezit trouwens nu bijna 6 jaar later. Ik heb daar ook op leren sleutelen tijdens mijn HTS studie.
Dat soort vaardigheden zijn gewoon leuk om te krijgen. Momenteel ben ik de hele auto uit elkaar aan het halen om een leuke pocket-rocket ervan te maken.

Ik was iets ouder dan jij was toen ik hem kocht, 20...maar had ook verder geen vast inkomen. Als je een beetje logisch nadenkt kan het allemaal prima namelijk maar vergelijk goed want een Golf/Polo kan in verzekering vele malen hoger zijn dan een Saxo/106/Twingo of Clio.

Ik heb aangekocht op 08-02-2016 een Clio 1.2 8V uit 2001 met toen 172.000 km op de teller.

Verzekering was toen 58 euro per maand, MRB was 25 euro per maand. Vaste voor de deur laten staan lasten dus 80 euro per maand. Dat is te doen.....
Benzineverbruik was 1 op 17 -> ergo met de toenmalige prijzen 9 cent per kilometer. Met de hedendaagse prijzen zal dat 12 cent per kilometer zijn.
Onderhoud deed ik zelf, in de eerste jaren is dat een kleine 1000 euro per jaar geweest. Al is er in de eerste 2 jaar ook erg veel aan gedaan.

- 10 liter olie
- 2 oliefilters
- 2 distributieriemen
- 1 waterpomp
- 1 spanrol
- Koppakking
- Inlaatpakkingen
- Gaskleppakking
- Thermostaat
- 5 liter koelvloeistof
- Toplagers
- Verlagingsveren
- 4 schokdempers
- Remschijven voor
- Remblokken voor
- Remzadels achter
- Rem hulpcilinders achter

Feitelijk.....onderhoud is altijd je grootste kostenpost. In mijn geval...afgezet tegen de kilometers kwam ik uit op 11 cent per kilometer. Dat is goedkoop autorijden.

Denk er dus over na, het is echt geen heel erg onverstandig besluit want de vrijheid die je krijgt en de kansen die je daarmee kan pakken zijn ook veel waard. Bedenk wel wat je daarbij voor jezelf wilt doen qua het onderhouden van een auto. Kilometers zijn niet heilig, jongere autos met meer kilometers hebben vaak veel langere stukken gereden wat relatief minder slijtage verzorgd. Wees wel kritisch als een auto de laatste jaren op een heel erg krap budget is bereden kun je daarin een uitdaging zien maar het kan ook je hele budget opeten.

Is de Golf 2 vanwege liefhebberij, dan alsjeblieft spendeer die paar extra euro in de maand en wordt er blij van als je ernaar kijkt. Wil je gewoon de vrijheid van vervoer in een leuk sturend pakketje hebben. Dan zou ik persoonlijk kijken naar een eerste generatie Aygo/107/C1.
Let vooral even op evt. olieverbruik, koppelingen die slippen en hoog aangrijpen en de knopjes in het interieur, zeker als die airco heeft.
Die laatste is vervelend maar simpel op te lossen, de eerste is de reden om een auto te laten staan. De middelste is een uitdaging. Maar meer veel werk en geen heel makkelijke klus om als eerste aan te beginnen.

En daarnaast natuurlijk op remmen, roest aan binnenzijde van de schijf, blokdikte, banden, etc.

Maar goedkoper kun je niet autorijden.

En inderdaad, heb je geen geld voor benzine dan rijd je er ff niet mee.

Ik kocht op mijn 19e, toen ik stage ging lopen, ook een Golf 2. Dat was goed te doen. Alleen is de WA verzekering sinds die tijd wel echt knetterduur geworden. Houd daar rekening mee.
E10 of E5 scheelt niet veel: ik tank E5 voor prijzen waar anderen gerust E10 voor tanken.

Ik heb zo'n Golf Mk2, dus ik kan er wel wat over roepen. De mijne is een gewone simpele uitvoering met een 1.3 motor en een 4-bak.
Wegenbelasting is 21 Euro per maand, en de verzekering kost mij 14 euro per maand. Uiteraard ben je als beginnend bestuurder wel veel duurder uit qua verzekering maar het kan ook slim zijn om nu al te beginnen met no-claim op te bouwen. Een andere tip is de auto op naam zetten van je ouders en die hem laten verzekeren. (als ze dat willen)

Een Golf2 is een degelijke eenvoudige auto en de onderdelen zijn online echt wel goedkoop te krijgen.
Ik zou beginnen om jezelf op wat goed gereedschap te trakteren (dopsleutelset, goede schroevendraaiers, hamer, wat tangen en een setje steek en ringsleutels en 2 assteunen. Mocht er iets stuk gaan dan kun je in ieder geval jezelf proberen te redden. Daarnaast even op internet een vraagbaak te scoren en gewoon te gaan rijden.

Gaat er iets stuk of moet er voor de APK iets gebeuren dan ga je gewoon proberen het zelf te maken. Als je geen sleutelervaring hebt, kan het zeker handig zijn om in het begin dat met iemand te doen die wel wat ervaring daarmee heeft. Met een paar tips en wat handigheidjes kom je vaak een heel eind. Daarnaast zijn er talloze Youtube filmpjes met how-to's te vinden. Heel handig want dan kun je precies zien wat je moet doen.

Verbruik is bij mij zo'n 1 op 14 (wel 98 tanken) en als je geen geld hebt tank je niet en kun je niet rijden, maar zonder auto kun je helemaal niet rijden. Simpel as that.

Daarnaast nog een gouden tip, als je met vrienden op pad gaat deel de benzinekosten, voor je het weet reis je al een stuk goedkoper dan met OV.

Een Golf in deze prijsklasse is vaak afgeragd en/of niet goed onderhouden. Toen ik nog in NL woonde zat er enkele woningen verder een jongen zoals jij, jong, net z'n rijbewijs, en ja hoor, er moest een Golf komen, een Golf II. Sterk afgeraden maar hij kocht 'm toch. Enige tijd later (hij was verhuisd) kwam ik 'm bij toeval weer tegen: met een brommer. Golf was alweer verkocht want hij liep leeg op de kosten van reparaties en achterstallig onderhoud.
Als je een auto wilt kopen: iets simpels, niet populair, licht van gewicht, zuinig, en Aziatisch. Laat je niet verleiden door het glimmende uiterlijk, en zorg dat je met iemand bent die het klappen van de zweep kent.

Als beslist een auto wil in een lagere prijsklasse dan is een jaar APK toch wel meegenomen:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-1-4-gentry-premium-inruilkoopje-1-jaar-apk-benzine-blauw-95c3d4d2-5341-434f-a9ba-a3c3ce2236e2?source=list_searchresults&cldtidx=3&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Een auto hebben is überhaupt niet slim tenzij het je 10+ uur fietsen of OV bespaart en buiten je werk zeer weinig tijd hebt.

Kijk eens bij snappcar of mywheels.nl daar kan je misschien iets huren als je het nodig hebt. Óf andersom, jouw toekomstige auto verhuren om de kosten te drukken. Bekijk dan wel of er vraag is in jouw buurt.

Het is volledig persoonlijk. Betaalt je vader nog 4 weken vakantie per jaar of wil je zelf nog naar 3 festivals en wintersport met de nieuwste materialen en hipste mode?

Ik zou heel voorzichtig handelen. Ik weet ook niet of de ervaringsdeskundige hier nog weten hoeveel geluk ze hebben gehad of hoe zwaar de premies en garagekosten nu zijn voor een 18 jarige.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ben weer een stuk wijzer geworden. Ik denk er nog even goed over na voordat ik een keuze maak. Ik denk dat het het handigst is op het moment ok nog even te wachten.

Nogmaals bedankt allemaal!

6 VWO.

Mijn vooroordeel (gebaseerd op hoe ik zelf was) zegt mij dat je dan compleet a-technisch bent.
Dat a-technische en zelf knutselen aan een wat modernere auto gaat slecht samen, vooral als je geen technische ondersteuning (misschien heeft pa iets met auto's) hebt.
Qua budget moet het wel lukken als je het volledige inkomen besteedt aan de auto. Een beetje sparen, wat gaten dicht laten lassen, weer een beetje sparen en een verse set banden, dat idee.
Het gevolg hiervan is dat je een auto hebt waarbij een schietgebedje of "je het haalt" welkom is. En je zal niet altijd kunnen rijden met de auto, soms staat de auto te wachten op onderdeeltjes waarvoor jij aan het sparen bent.

Maar ik geef direct toe dat ik heel veel plezier heb gehad met mijn eerste bolide. Mijn eerste auto was een C-Kadett die oranje begonnen is en blauw naar de sloop gegaan is. Uiteraard heb ik werkelijk iedere beginnersfout gemaakt die te maken was maar ik heb wel geleerd van al die fouten. Verkeerde olie er in, supersportieve schokdempers er onder, zelf het interieur bekleed (met een witte kunstvacht), zelf het dashbaord veranderd, de motor (met alle 45 dooie ezeltjes) getuned, postieve carterventilatie om hem beter stationair te laten draaien, koeling verbeterd, blauw met een witte "Dukes of Hazard" sportstreep er op, houten sportstuurtje er in... ik heb er in 100.000 km heel veel plezier mee gehad.
Toch, dit was in de tijd van geen APK. Dit was de tijd dat benzine weinig kostte. Dit was de tijd dat er nauwelijks verkeer was, dit was de tijd dat ik in Den Haag de gasplank onderin stampte en pas weer optilde bij Rotterdam. Dit was de tijd dat ik weer blij was als hij de magische 145 km/uur haalde (tobsnelheid volgens de folder).

Tegenwoordig rijden mijn meisjes auto's die een bevriende automonteur geselecteerd heeft. Oude barrels die nog maar weinig waarde hebben maar die nog wel betrouwbaar te maken zijn. Maar als ik zie waarmee leeftijdsgenoten aan komen kakken....
Soms zijn het echte oude roestbakken waarmee je blij mag zijn dat je een hele tank leeg kan rijden zonder garagebezoek. En dat zijn de auto's waarvan de bankrekening heel snel leegloopt.

Mocht je besluiten een auto te kopen, gooi dan een paar tientjes (meestal 50 to 100 euro) over de balk om een betrouwbare garage te laten controleren wat je koopt. OokZeker met een Duits premium product, als verkopers direct premium roepen bedoelen ze vooral de rekening van de garage.

Ook kijken naar een volkswagen polo model bouwjaar 1982 tot met bouwjaar 1993. Die zijn lichter en ook goedkoper in de wegenbelasting. Of toyota starlet bouwjaar 1985tot met bouwjaar 1995. Die autootjes zijn ook sterk en degelijk. Of opel kadett e. Motor 1.3 ook zuinig.
Peugeot 205 die zijn ook leuk. 1.4 of 1.6 motor. Wel de xs uitvoering nemen wat kompletter uitgerust.

Ik weet niet wat je aanschafbudget tot nu toe is, maar anders kan ik je een Peugeot 107 ook van harte aanraden. Qua vaste lasten zit je dan rond de 100/150 euro per maand.

Auto encyclopedie zei:
je zit sowieso binnen jouw budget vast dat je auto niet op e10 loopt en altijd e5 moet tanken. Met een beetje geluk koop je een Japanner/Koreaan uit het a-segment / b-segment.
Daewoo loopt kwalitatief achter op de rest uit Japan/Korea. Kia kreeg ook pas een echte a-segmenter bij de picanto, de pride is ook echt een oud ding. Ik denk dat de hyundai atos een verstandige keuze is, maar die zijn veel geëxplodeerd.

Geëxplodeerd... haha toch wel grappig die woordherkenning op je telefoon.

Leuk, toen ik 18 was en snel.mn rijbewijs haalde kocht ik een Kadett van 12 jaar oud, zou nu ongeveer een Corsaatje uit 2010 zijn. Als je zoiets koopt bij een garagist of particukier die je kent en vertrouwd koop je redelijk safe. een ruim 30 jaar oude VW, hoe charmant het idee ook is, daar koop je aannemelijk geen probleemloos vervoermiddel mee.

Dan buiten de aanschaf de kosten: ook hier geldt dat dat Corsaatje is met een beetje mazzel nog redelijk van beurt naar beurt te rijden zonder veel gekkigheid, gaat bij een Golf II niet lukken, daar zul je altijd mee bezig (moeten) zijn, en dan kan er snel eens een maand geen geld genoeg zijn.

Een buffer van €1000 is sowieso een advies, welke auto je ook koopt.

Ik had zelfs destijd een baantje naast mijn avond-vwo voor zo'n 20u + per week, zal nu het equivalent van zo'n €800 netto zijn schat ik? Daarmee kon ik lekker rijden en nog leuke dingen doen.

Met €400-500 is het m.i. gewoonweg te krap, je houdt weinig over voor leuke dingen, jaargemiddeld genomen.

Als je al iets wilt kopen, doe dan een Aygo of C1 op leeftijd. Maar let op en lees/ bekijk eerst hoed de aankoopadviezen want er zijn wat aandachtspuntjes vóór aanschaf.

Succes met je jeuze!

Die goede ouwe Golf II... Ik heb er een gehad als eerste auto van 2010 tot en met 2014. Het was destijds nog een hele goedkope auto, maar dat is het inmiddels al niet meer. Er gingen regelmatig kleine dingen stuk, maar dat was over het algemeen makkelijk en goedkoop te fiksen. Roest was overigens ook wel een issue.

Maar als het uit kan gewoon doen, het is echt leuk om voor een paar honderd euro een auto te kopen en die rijdend proberen te houden.

Terug
Bovenaan