Auto kopen voor lange termijn

A

Anoniem

Guest
Goedendag Auto kenners :)

Even mijn vraag die ik heb, daarna geef ik een uitleg.

Ik wil een auto gaan kopen samen met mijn vriendin voor langere termijn, wat is hierbij verstandig?

Wij rijden nu een Suzuki auto uit 2011 met 70k op de teller.

Wij willen (met het oog op de toekomst een kleine gezindauto gaan rijden) hierbij kwamen wij uit bij een Ford Fiesta of een Renault Clio.

Onze auto levert nu nog 3.500/4.0000 op bij inruil. Wij hebben incl inruil zo’’n 8500/9000 te besteden. De Clio vinden we een erg mooi uiterlijk hebben (het oog wil ook wat natuurlijk) en vinden wij erg lekker rijden De fietsta. springt bij ons niet gelijk in het oog maar komt op ons over als een zeer degelijke, fijne, zuinige auto. Is dit ook zo? Zijn er hier fietsta liefhebbers die. dit kunnen bevestigen/ontkrachten? We hebben 1,5 jaar geleden de auto gekocht en hebben er 1200 op afgeschreven in deze 1,5 jaar. Nu willen wij een auto kopen die we ook echt gaan oprijden. We kijken naar een tweedehands van ommenabij 2013-2015. Wat zouden jullie adviseren? We hebben een X aantal dingen gelezen: De fietste heeft meer rijplezier maar wat wij al zagen een wat ouderwetse binnenkant. De Renault heeft op de snelweg wat weggeluid maar is in design en stuk verder dan de fiesta waar wij naar kijken. Zijn er nog speciafieke dingen waar ik op moet letten?

Wij gaan er ongeveer 20/25.000 km per jaar mee rijden voor woon/werk verkeer
Welke auto is duurder in onderhoud?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

´Nu willen wij een auto kopen die we ook echt gaan oprijden´

Ik zou je dan een Honda Jazz aanraden. Zowel een Clio als Fiesta kunnen over het algemeen niet op tegen Japanse degelijkheid.
Bij zowel de Fiesta als de Clio zullen er (afhankelijk van het motortype) wel dingen zijn om op te letten. Google is je vriend in deze..

Ik zou tot het allerlaatste moment in de Suzuki blijven rijden. Lekker WA+ verzekeren en gaan. Als het even anders loopt met kinderen dan heb je helemaal geen of juist een maat groter nodig. Als je de vakanties het eerste jaar even overslaat of anders aanpakt (huren, grootouders mee met hun auto) hoef je voor 1 kind ook echt niet direct een grotere wagen.

Fiesta's zijn fijne wagens om te sturen. Ik denk niet dat onderhoud ernstig meer of minder is dan vergelijkbare B segmenters.
Je kan bij je keuze bijvoorbeeld opletten dat je geen turbomotor kiest, velgen met een dure maat banden of verlichting die onmogelijk zelf te wisselen is vanwege bereikbaarheid van de bolletjes of xenon-en ledverlichting

Aalst13 zei:
Goedendag Auto kenners :)

Even mijn vraag die ik heb, daarna geef ik een uitleg.

Ik wil een auto gaan kopen samen met mijn vriendin voor langere termijn, wat is hierbij verstandig?

Wij rijden nu een Suzuki auto uit 2011 met 70k op de teller.

Wij willen (met het oog op de toekomst een kleine gezindauto gaan rijden) hierbij kwamen wij uit bij een Ford Fiesta of een Renault Clio.

Onze auto levert nu nog 3.500/4.0000 op bij inruil. Wij hebben incl inruil zo’’n 8500/9000 te besteden. De Clio vinden we een erg mooi uiterlijk hebben (het oog wil ook wat natuurlijk) en vinden wij erg lekker rijden De fietsta. springt bij ons niet gelijk in het oog maar komt op ons over als een zeer degelijke, fijne, zuinige auto. Is dit ook zo? Zijn er hier fietsta liefhebbers die. dit kunnen bevestigen/ontkrachten? We hebben 1,5 jaar geleden de auto gekocht en hebben er 1200 op afgeschreven in deze 1,5 jaar. Nu willen wij een auto kopen die we ook echt gaan oprijden. We kijken naar een tweedehands van ommenabij 2013-2015. Wat zouden jullie adviseren? We hebben een X aantal dingen gelezen: De fietste heeft meer rijplezier maar wat wij al zagen een wat ouderwetse binnenkant. De Renault heeft op de snelweg wat weggeluid maar is in design en stuk verder dan de fiesta waar wij naar kijken. Zijn er nog speciafieke dingen waar ik op moet letten?
Wij gaan er ongeveer 20/25.000 km per jaar mee rijden voor woon/werk verkeer
Welke auto is duurder in onderhoud?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
zowel de Clio als de Fiesta zijn een goede keus. Kijk gewoon of de auto goed en regelmatig onderhoud heeft gehad.
Bij de Clio is de fase 2 vanaf 2016 mooier afgewerkt, en heeft mooiere materialen. De Clio staat bekend als een technisch degelijke en betrouwbare auto, mijn eigen ervaring met een Laguna 3 is dat ze erg voordelig in onderhoud zijn. Bij de Clio zou ik gewoon de 0,9 TCE kiezen, of een 1.5D.

Volgens de Reabilty Index zit er niet veel verschil in de reparatiekosten tussen de Clio en Fiesta,
Ik zou dus gewoon de auto kiezen die mij het meest zou aanspreken, ga dus gewoon proef rijden. Volgens de Reablity index is de Honda Jazz een hele betrouwbare auto maar liggen de gemiddelde reparatiekosten hoger dan van de Clio en Fiesta.

Bij recente roest onderzoeken scoorden de Fiesta en Jazz teleurstellend, Renault scoorde goed.

Veel succes met kiezen.

Dat ging (neem ik aan, die test deed er nogal vaag over) niet over de Fiesta en Jazz die je voor €8000 a 9000 kan kopen.

Aalst13 zei:
… Ik wil een auto gaan kopen samen met mijn vriendin voor langere termijn, wat is hierbij verstandig?

Dit is natuurlijk op meerdere manieren op te vatten...:)

Maar inderdaad wat V0RQ ook al aangeeft, ik zou ook lekker in die Zuuk blijven rijden en rustig afwachten wat de toekomst (zowel van jezelf als wat betreft de snel veranderende milieumaatregelen voor auto's) gaat brengen.

Ik zou nog zeker nog ruim een jaar blijven doorrijden, je weet wat je aan de auto hebt en tegen die tijd zie je wel weer.

Ik zou ook de Suzuki lekker doorrijden. Ook met een eerste kind kan dat prima en dan kun je erna altijd weer zien. Geld wat je ermee bespaard kan je weer inzetten om tegen die tijd nog wat nieuwers te kopen of andere dingen van te doen.

Denk eens wat verder door...
Als je huidige Suus bij inruil nog 4.000 EUr oplevert, dan wordt die door de inruiler voor pakweg 6.000 EUR weer te koop gezet.
Je budget - inruil inbegrepen - bedraagt 8.500 EUR, dus tegenover de herverkoopwaarde van je huidige Suzuki ga je er amper 2.500 EUR op vooruit.

Je wil de komende 8 jaren zo'n 200.000 km met de wagen gaan rijden.
Dus moet je al niet gaan kijken bij Fiesta's of Clio's met +100.000 km op de teller.

Je weet wat je nu hebt, een andere occasion is altijd een gok.

Mijn advies:
Gewoon de Suzuki oprijden, met wat goede zorgen en een beetje geluk zet die er ook nog probleemloos de volgende 200.000 km bij.
En mocht er iets gebeuren in je privé- of beroepsleven waardoor de Suzuki niet langer voldoet (lees : te klein is geworden voor een baby met alle spulletjes), dan kan je nog altijd de Suzuki inruilen.

Op het autoweek forum is het advies altijd om door te rijden. Echter kan ik wel begrijpen als je wat anders wilt dan een Suzuki Alto. Voor jou budget kan je ook kijken naar een jonge Dacia. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, ga voor de 1.6 16v. Die dingen zijn niet kapot te krijgen (bij wijze van spreken)

B Hoogland zei:
Op het autoweek forum is het advies altijd om door te rijden. Echter kan ik wel begrijpen als je wat anders wilt dan een Suzuki Alto. Voor jou budget kan je ook kijken naar een jonge Dacia. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, ga voor de 1.6 16v. Die dingen zijn niet kapot te krijgen (bij wijze van spreken)
Ja als we allemaal dit advies zouden opvolgen dan reden we allemaal nog in T-Fordjes (wel weinig afschrijving).
Kansloos. Op het moment dat je in een Alto rijdt kan ik me goed voorstellen dat je de volgende stap wilt zetten. Echter om nu meteen al te stellen dat je die auto helemaal gaat oprijden is misschien wat voorbarig. Wat als er straks 2 kinderen zijn? Dan is een Fiesta wel wat krapjes. Ik zou gewoon eerst eens lekker gaan proefrijden en proberen je Alto particulier te verkopen.
Mijn keus zou op de Fiesta zijn gevallen als ik uit die 2 moet kiezen. By far de beter rijdende auto. Qua onderhoudskosten zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Dus mijn keus is puur op mijn eigen smaak/mening gebaseerd.

Zo'n Alto wordt wel krap met een kleine hoor. Wij hebben ook zo'n Alto, en die kofferbak is echt klein.
Al die B-segmenters zijn wel even goed denk ik. Misschien ook eens kijken naar een Dacia Sandero? Voor dit budget kan je een best leuke vinden. <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/dacia/m1376505569-dacia-sandero-0-9-tce-laureate-navigatie.html>

Als je een Ford Ecoboost zoekt, kijk dan eerst eens even op de Facebook pagina ' Ford Ecoboost nightmare'.
Ik zou Ford overslaan.

Subforest zei:
Als je een Ford Ecoboost zoekt, kijk dan eerst eens even op de Facebook pagina ' Ford Ecoboost nightmare'.
Ik zou Ford overslaan.
Ach, zo vind je van elke auto wel wat. De Ford Ecoboost is juist één van de betrouwbaardere blokken tegenwoordig. Alleen het koelsysteem moet je in de gaten houden.
Overigens kom ik via Google nogal op 'Redneck'-achtige sites, waar het voornamelijk over de afkeer tegen de grotere Ecoboost motoren gaat.

Barri zei:
Subforest zei:
Ik zou Ford overslaan.
Ach, zo vind je van elke auto wel wat. De Ford Ecoboost is juist één van de betrouwbaardere blokken tegenwoordig. Alleen het koelsysteem moet je in de gaten houden.
Overigens kom ik via Google nogal op 'Redneck'-achtige sites, waar het voornamelijk over de afkeer tegen de grotere Ecoboost motoren gaat.

Klopt wel, maar ik zou het tóch maar es lezen als ik jou was. Ongekend gewoon:eek:

Subforest zei:
Barri zei:
Subforest zei:
Ik zou Ford overslaan.

Klopt wel, maar ik zou het tóch maar es lezen als ik jou was. Ongekend gewoon:eek:
Ik zou alleen op betrouwbare sites kijken en dan kom je alleen uit op problemen met het koelsysteem maar daar is een terugroepactie van geweest.

Terug
Bovenaan