Auto kopen in deze tijd?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik ben aan het kijken naar een ocassion vw polo vanaf 2010, km max. 180k, 4/5 deurs, met veel opties. budget +- 6,500

Is het verstandig om in deze tijd van corona een ocassion auto te kopen? Of kan ik beter even wachten en worden autos mogelijk goedkoper als gevolg van klap tegen de economie? Of duurder?

Wat is jullie inzicht?

Je kijkt naar oude auto's, ik denk zelf dat je op dit moment best een goede deal kunt sluiten. Het is immers niet druk in de showrooms.

Een VW Polo uit 2010 zou ik zelf niet aanraden. Ik weet niet naar welke motor je kijkt.
VW had in deze periode relatief veel motor problemen, de VW Polo en Broertje Seat Ibiza scoorden in vrijwel elk onderzoek (relatief) slecht op betrouwbaarheid. En hoorden zeker tot de hekkesluiters in het B segment. Dat zie je alleen niet aan de (vrij) stevige tweedehands prijzen.

Eigenlijk zijn alle concurenten van betere kwaliteit.

Dit is een prima tijd om een auto te kopen. De showrooms worden niet veel bezocht en men wil toch auto's verkopen.

Straks na de 'crisis' gaat iedereen er weer op uit en dan wordt er weer veel verkocht. Dat is voor de koper niet gunstig.

Ik zou persoonlijk nog een weekje wachten, laatste dagen van de maand kun je waarschijnlijk een goede deal maken. Of het verstandig is om een Polo te kopen is overigens een tweede..

Hoi,

Ik heb er toevallig 1 te koop staan, als je interesse hebt hoor ii het wel, 1.6 tdi automaat

https://link.marktplaats.nl/m152351902?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Hij is t meest voordeligst op mp :) maar met de prijs is altijd wat te doen natuurlijk.

volkrak 2550947 zei:
https://link.marktplaats.nl/m1523519025?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

In 2014 naar Nederland gehaald, en sinds die tijd 13 eigenaren gehad volgens de RDW?

Zelf vind ik het erg veel geld voor een relatief oude diesel Polo met meer dan 2 ton op de klok. Voor € 7000/ € 8.000 staan genoeg prima B segment diesels te koop uit 2015 of 2016, met een veel lagere kilometerstand.

Een import Polo met veel eigenaren en een verplichte en openstaande terugroepactie omdat het een sjoemeldiesel is. Oud ijzerprijs?

Deze staat voor na genoeg het zelfde te koop maar is maar 4 jaar oud.
208
peugeot-208-1-6-bluehdi-5drs-blue-lease-bj2016-navi-led-airco-cruise-control.jpg

Citroen DS3
citroen-ds3-1-6-e-hdi-so-chic-1-6-e-hdi-so-chic.jpg

Alfa Romeo Mito
alfa-romeo-mito-1-3-jtdm-eco-esclusivo-euro-5-airco-climate-control-navigatie-radio-cd-speler-elektris.jpg

Renault Clio
renault-clio-1-5-dci-eco-night-day.jpg

Paar voorbeelden van betere keuzes.

volkrak 2550947 zei:
Hoi,

Ik heb er toevallig 1 te koop staan, als je interesse hebt hoor ii het wel, 1.6 tdi automaat

Inderdaad, ik vind m ook niet zo interessant. Denk dat je qua prijs toch ook wel minimaal 1200 moet zakken. Eenigste unieke is de dsg

Ik denk dat het vooral verstandiger is om je af te vragen of je deze auto uberhaupt moet kopen, nog los van de coronacrisis. Veel te duur voor wat je ervoor krijgt.

zoveel keuze is er anders niet in dieselland in het b-segment met een automaat, dus dat drukt wel meer de prijs. Maar deze polo laat ik denk ik aan mij voorbij gaan.

M 6187574 zei:
volkrak 2550947 zei:
Hoi,

Inderdaad, ik vind m ook niet zo interessant. Denk dat je qua prijs toch ook wel minimaal 1200 moet zakken. Eenigste unieke is de dsg

Dan liever deze
https://occasions.autobronkhorst.nl/occasion/volkswagen/polo/16-tdi-highline-aut-xenon-navi-schuifdak/occ15002090-a5536340?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

Nog een vraag:
Zoek je een diesel of benzine? En handgeschakelde of automaat?
Of maakt het niet uit?

speedtouch zei:
volkrak 2550947 zei:
https://link.marktplaats.nl/m152351902?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Inmiddels verkocht?

Volgens mij gewoon een nieuwe advertentie gemaakt vanwege de negatieve commentaren hier.
Ik zal niet zo flauw zijn om de nieuwe link hier te plaatsen.

haarr zei:
Nog een vraag:
Of maakt het niet uit?

Bedankt voor alle reacties!

Moet wel bezine zijn ja. Handgeschakeld of automaat maakt me niet uit, maar automaat kom je niet veel tegen bij de polo's.

Verder ja ben toch wel visueel ingesteld en rij toch wel liever een vw dan een citroen od. Ik wil best geloven dat deze auto's motorisch beter zijn dan de polo en qua prijs ook. Maar heb mn zinnen toch wel gezet op een polo.

Heb een goede gezien en bezocht met nieuwe ketting en verder netjes. Binnenkort aankoopkeuring.

M 6187574 zei:
haarr zei:
Nog een vraag:
Of maakt het niet uit?

Moet wel bezine zijn ja. Handgeschakeld of automaat maakt me niet uit, maar automaat kom je niet veel tegen bij de polo's.

Verder ja ben toch wel visueel ingesteld en rij toch wel liever een vw dan een citroen od. Ik wil best geloven dat deze auto's motorisch beter zijn dan de polo en qua prijs ook. Maar heb mn zinnen toch wel gezet op een polo.

Heb een goede gezien en bezocht met nieuwe ketting en verder netjes. Binnenkort aankoopkeuring.
De auto's die ik voorstelde zijn er ook in benzine en zijn dan net zo goed. Maar ik dacht dat je opzoek was naar een diesel, maar dat kwam door die advertentie van Volkrak.

M 6187574 zei:
haarr zei:
Nog een vraag:
Of maakt het niet uit?

Succes, laat even weten of het wat is geworden.

M 6187574 zei:

Ach... Zo koos ik m'n eerste echtgenote ook: op uiterlijk. Ik ben (gelukkig) al héél lang van haar af...
a068.gif

Haar opvolgster is misschien ietsje minder fraai, maar heeft wel andere kwaliteiten waar ik véél gelukkiger en vrolijker van word!

Jazzik zei:
...

Ach... Zo koos ik m'n eerste echtgenote ook: op uiterlijk. Ik ben (gelukkig) al héél lang van haar af...
a068.gif

Haar opvolgster is misschien ietsje minder fraai, maar heeft wel andere kwaliteiten waar ik véél gelukkiger en vrolijker van wordt!

Déjà vu of poste jij of íemand anders dit al eerder deze week.

Goede tijd: Ja, bij de nerveuze ondernemer die zijn voorraad zo klein mogelijk heeft in de komende maanden. Nee, bij de verkoper in dienst die nog geen instructies heeft gekregen van zijn "overdreven gedoe, want griepje"-baas.

Ik vrees dat er over enkele maanden een flink overschot komt:
- door mensen die geen werk meer hebben en zelfs met noodfondsen toch de auto wegdoen.
- idem voor zakelijke wagens, bedrijven kunnen deze vaak schrappen, de werknemer heeft er niet aktijd contractueel recht op.
- het thuiswerken slaat aan en als mensen minder rijden ruilen ze niet snel in of doen een auto zelfs weg.
- ik denk dat de komende periode de heilige koe zal doen wankelen, lekker boeiend allemaal dat glimmende blik als je moet herstellen of familie hebt begraven.

Overigens, om op de topictitel in te gaan: wat me al wel opviel is dat de afgelopen week flink wat auto's op de diverse veilingen buitengewoon goedkoop weggingen. Of dat nu komt doordat men met het live bezichtigen/bieden is gestopt en er alleen online mag worden geboden, of omdat handelaars het nu niet aandurven om voorraad in te kopen (vermoedelijk spelen beide factoren een rol), voor wie een gokje wil wagen lijkt het een goede tijd.

Aankoopkeuring gehad bij een polo die ik gezien had;
- 2010, km 125.000, 1.2 tsi met nieuwe ketting, van binnen en buiten mooi maar van onder toch wat minder: schokbrekers aantal niet goed, 'cartepan lekt, uitlaat lek/slecht en toch wel wat schade reperaties gehad hier en daar. Sinds aantal jaar in NL.

Zie toch van deze af denk ik.

M 6187574 zei:
- 2010, km 125.000, 1.2 tsi met nieuwe ketting, van binnen en buiten mooi maar van onder toch wat minder: schokbrekers aantal niet goed, 'cartepan lekt, uitlaat lek/slecht en toch wel wat schade reperaties gehad hier en daar. Sinds aantal jaar in NL.

Import is altijd wel een dingetje. Moet het perse een tsi zijn? de motoren zonder turbo zijn minder problematisch.

Je kan ook voor een 1.4 tdi van na de facelift kiezen, deze is van na het tijdperk sjoemeldiesel, omdat diesel niet populair is rij je in relatief nieuwe auto. De kosten die je normaal kwijt bent om een oudere tsi op de weg te houden, betaal je nu extra aan wegenbelasting, en qua koppel heb je wel iets wat je bij de oudere 1.2 en 1.4 zonder turbo niet gaat vinden.

Auto encyclopedie zei:
M 6187574 zei:

Import is altijd wel een dingetje. Moet het perse een tsi zijn? de motoren zonder turbo zijn minder problematisch.

Je kan ook voor een 1.4 tdi van na de facelift kiezen, deze is van na het tijdperk sjoemeldiesel, omdat diesel niet populair is rij je in relatief nieuwe auto. De kosten die je normaal kwijt bent om een oudere tsi op de weg te houden, betaal je nu extra aan wegenbelasting, en qua koppel heb je wel iets wat je bij de oudere 1.2 en 1.4 zonder turbo niet gaat vinden.

Moet wel benzine zijn. En ja heb ook liever een 1.4 en geen import, maar die moet je ook maar tegen komen. Tsi maakt me niet uit. Diesel ga ik ook niet aan beginnen, van die auto's kom je niet meer af over paar jaar

Ik durf wel te zeggen dat meer dan 60% van de aangeboden polos in deze klasse import is. Hoeft niet altijd slecht te zijn.... maarja...

Even nog wat tips voor de VAG 1.4 16V: wat relatief vaak voor komt zijn kantelende zuigers, als je een koude motor start hoor je aan het tikken, en een hoog olieverbruik komt ook relatief vaak voor. Een warme motor voor een proefrit is dus zeer verdacht. Bij import Polo's uit Duitsland is relatief vaak gerommeld met de kilometerstand, controleer de kilometerstand altijd bij een VW dealer.

De 1.4 16V was zeker niet de meest degelijke motor op de markt, en stond niet bekend als langloper, maar was wel beter dan wat ze daarna produceerden. Vervang ook altijd op tijd de olie.

Ik heb nu een vw polo 2014 1.0 op het oog. Weet iemand meer over dit type motor en uitvoering?

Terug
Bovenaan