auto kopen ( advies nodig)

A

Anoniem

Guest
Ik ben 20 jaar en ben al een tijdje op zoek naar mijn eerste auto, het budget ligt +- 13000 euro en kmstand ongeveer tm 160000, ik ben zelf aan het kijken naar een BMW 1 serie benzine, of een Seat Leon FR, het liefst dus een ruimte hatchback of een kleinere sedan, ( beetje sportieve look auto ). Ik ontvang graag advies want ik ben weet niet veel over auto's, verzekering ect gaat op ouders naam dus dat is geen probleem. En is het handig om nu te wachten met een 2e hands auto kopen ivm de hoge prijzen? En wanneer is anders een beter moment om te kopen?

De autoprijzen zijn inderdaad fors gestegen de laatste tijd. Dat komt vooral door problemen in de leveringsketens aan de aanbodzijde. Wanneer energie en voedsel nog verder in prijs stijgen verwacht ik dat de autoprijzen zullen dalen omdat autorijden onbetaalbaar wordt en de vraag naar 2e hands auto's afneemt. Maar goed, voorspellen is altijd lastig, zeker als het de toekomst betreft. Wat niet moeilijk is om te voorspellen is dat het verzekeren van je auto op naam van je ouders vraagt om moeilijkheden. Daarover zijn op dit forum genoeg draadjes te vinden. Dat is ook mijn algemene tip: gebruik de zoekfunctie om sterke en zwakke punten van een auto te vinden. En hoe impopulairder een auto, hoe goedkoper hij 2e hands wordt. Denk goed na, wees niet impulsief en dan komt er vanzelf iets op je weg.

Verzekeren op je ouders naam is oliedom.
Allereerst bouw je zelf zo geen no-claim op, maar je loopt ook een extra risico: als je schade rijdt en jij blijkt de bestuurder te zijn dan gaat er bij hun al gauw een lampje branden: jonge bestuurder, "sportieve" auto, maar verzekerd op ouders naam. Grote kans dat ze er dan werk van maken door bv eens op je Facebook te kijken, of de FB van je familie of vrienden. Of dat ze gewoon eens bij de buren navragen, of bij de garage, of bij het tankstation, of je bank. En als ze dan tot de conclusie komen dat jij de regelmatige bestuurder bent dan ben je de sjaak: gelogen bij afsluiten verzekering = 8 jaar op een zwarte lijst en alle schade wordt op jou verhaald (want de verzekering wordt nietig verklaard).

De BMW 1 en Seat Leon zijn leuk maar zijn populair bij jonge bestuurders.
Ze zijn relatief duur voor wat je krijgt, en de kans dat je een matig exemplaar en of met schade verleden is ook groter. De BMW kent relatief veel motorproblemen. Bij de Leon neem altijd het model vanaf 2013.

De verzekering zou ik aanraden om op eigen naam te zetten. Koop dus een auto die niet al te duur is om te verzekeren.

Ik zou zeker ook naar het B segment kijken, voor een B segment auto is rond de 90 pk meer dan genoeg vanwege het lagere gewicht.
Kijk bijvoorbeeld naar de Renault Clio 4, de Clio 5 lukt nog net niet met je budget, Ford Fiesta, Alfa Mito, Kia Rio, en Mazda 2. Deze auto's zijn gewoon goedkoper om te rijden dan C segment auto's.

Goed alternatieven voor de Leon en 1 serie zijn de Alfa Giulietta, Ford Focus en Renault Megane.

Tweede hands auto's zijn erg duur op dit moment, als je nog geen auto nodig hebt dan kun je ook verder sparen. En wachten op lagere prijzen.

Succes

Koop een leuke Alfa Mito of een Volvo C30 ofzo, met rond de 100pk. Een Suzuki Swift is ook erg leuk, voor jouw budget kun je een heel leuke kopen.

Autos zijn erg duur nu, maar ga er gerust niet vanuit dat dat volgend jaar, of op langere termijn veranderen gaat. Chiptekort, grondstoffen tekort, mondiale onrust, een virusje etc etc

Gewoon op eigen naam verzekeren, en zelf wat opbouwen, wordt je een volwassen vent met eigen verantwoordelijkheden van. Potentieel creëer je een juridische en financiële valkuil voor jezelf én je ouders als het misgaat, met verzekeren op je ouders naam. Het is gewoon FRAUDE! zie eerdere comments hierboven

Tip: private lease.
Grootste voordeel: is inclusief verzekering. Gezien de hoge prijzen van auto's en van verzekeringen voor beginnende jonge bestuurders is dat onder de streep het allergoedkoopste. Neem dan een lichte auto zoals bv een Suzuki Swift; let een beetje op aanbiedingen en je rijdt in een leuke auto, bouwt no=claim op (als je jezelf in kan houden en dus geen schade rijdt). Doe dit bv 4 jaar, dan ben je 24 en met schadevrije jaren en met rijervaring; als je dan een eigen auto wilt kopen is het veel makkelijker.
ps dat een verzekering duur is voor jou heeft een reden, je leert immers pas echt autorijden na je rijexamen. En jeugdige overmoed eindigt nogal eens in de kreukels. Val dus niet in die valkuil en rij gewoon voorzichtig. Sportief doe je maar in de sportschool :)

@FW ta er is wat voor te zeggen, maar wees dan in je advies wel compleet en belicht ook even de addertjes onder het gras van privé lease, op de leeftijd van Robin kan dit zeker van grote (financiele) impact zijn op andere toekonstige wensen!

Iemand die verzekering van z'n auto in orde acht door dit op naam van z'n ouders te doen zal mogelijk ook niet bekend zijn met/ stilstaan bij de impact die privé lease kan hebben op je financiele plannen/ planning

Ook zal een Swiftje ileasen + brandstof zo richtibg de €575 lopen (€325 voor een beetje Swift obv 20.000km)) als je een beetje kilometers maakt, niet niks voor iemand van 20? (Aanname, ik weet het)

Opel Corsa
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149300499/Android?s=476-50-160-9-2-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=pr-a

GT86 zei:
@FW ta er is wat voor te zeggen, maar wees dan in je advies wel compleet en belicht ook even de addertjes onder het gras van privé lease, op de leeftijd van Robin kan dit zeker van grote (financiele) impact zijn op andere toekonstige wensen!

Iemand die verzekering van z'n auto in orde acht door dit op naam van z'n ouders te doen zal mogelijk ook niet bekend zijn met/ stilstaan bij de impact die privé lease kan hebben op je financiele plannen/ planning

Ook zal een Swiftje ileasen + brandstof zo richtibg de €575 lopen (€325 voor een beetje Swift obv 20.000km)) als je een beetje kilometers maakt, niet niks voor iemand van 20? (Aanname, ik weet het)

Klopt allemaal, maar: ik ga er van uit dat iemand van 20 op dit moment niet in de doelgroep valt van mensen die een huis willen kopen. Dus dan vallen de consequenties van een Private Lease mee.
Bij 20.000 km/jr is PL relatief duur maar ik lees nergens dat ie zoveel km's gaat maken.
PL v/e Swift is er al voor €266/mnd (arval); als je rekent op een AR-verzekering voor minimaal €125 dan heb je dus voor €140/mnd een nieuwe auto incl. wegenbelasting en onderhoud....

Ik ben benieuwd wat TS Robin überhaupt zelf van onze wijze oudemannenadviezen vindt...

Terug
Bovenaan