Auto keuze maken, hoe bereken je de kosten & diesel VS benzine?

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Tot op heden heb ik altijd gebruik gemaakt van een lease auto. Maar omdat ik binnenkort minder ga rijden overweeg ik het lease budget uit te laten betalen (levert in totaal zo'n 900 euro extra netto inkomen op ivm ook voordeel geen bijtelling meer) en zelf een auto aan te schaffen. Nu zoek ik hulp/tools om te beslissen wat de juiste keuze is als het gaat om bijvoorbeeld benzine of diesel of een andere brandstof. Kan iemand mij opweg helpen, tips, tools, advies is welkom.

Wat ik zoek:
- aanschaf auto ca 5.000 tot 6.000
- max 150.000km
- automaat heeft voorkeur
- minimaal 500 liter kofferbak maar hoe meer hoe beter (overweeg een station)
- liefts max 15/100 liter gebruik.
- Ik zal ca 25.000 km per jaar gaan rijden (waarvan 15.000 woon/werk)

Wat zal interessanter zijn: diesel of benzine. Zijn er reken tools? Ook om te controleren of onderstaand ongeveer klopt:

Kosten pm:

Wegenbelasting: 50
Afschrijving: 100
Onderhoud: 50
Verzekering: 70
Brandstof woon – werk: 150
Brandstof prive: 100
Totaal: 520

(Besparing tov lease auto ruim 400 netto p/m)

Je moet niet alleen naar de kosten kijken, dan is een diesel al snel goedkoper dan een vergelijkbare benzine. Met jou kilometers per jaar zit je aan 330km er week is 66 per dag is 33 per enkele rit, dit is net wel net niet genoeg voor een diesel om goed warm te worden en schoon te branden, daardoor kan je extra kosten krijgen en ben je je verdiensten ook zo weer kwijt.
Maar wat heb je nu voor leaseauto?
Ik zou je max kilometers laten vallen, je budget is niet dusdanig hoog dat er nog heel veel keuze over blijft.
Renault Megane
renault-megane-estate-tce-115-energy-gt-line.jpg

Peugeot 308
peugeot-308-sw-1-6-vti-x-line-airco-cruise-control-navi-trekhaak.jpg

De wegenbelasting gaat met een diesel station hoger zijn dan met wat je nu inschat.

Ik heb het is voor mijn schoonvader uitgerekend en 25000 km is net het omslagpunt tussen benzine/diesel. Ik zou dan eerder naar lpg kijken.

Beetje een outsider, lpg, station, en goedkoop in aanschaf want niet zo gewild : Marktplaats.nl

Of een benzine met hybride aandrijving, maar denk niet dat je daar al iets vind voor jouw budget. Ja een Prius of een Honda Civic hybrid , maar dan red je het niet met je kofferbak inhoud.

Zie toch wel een aantal knelpunten in je berekening en eisen met betrekking tot deze zoektocht.
Allereerst zou ik de eis of voorkeur van Automaat laten vallen, niet handig in combinatie met je andere wensen en eisen en relatief lage budget, bovendien zijn oudere Automaten minder zuinig dan handgeschakelde versies.
Zou echt nog even goed alle kosten realistisch bekijken en op een rijtje zetten, denk dat je je nu rijk rekent en aan de lage kant zit.

audilovertje zei:
Ik heb het is voor mijn schoonvader uitgerekend en 25000 km is net het omslagpunt tussen benzine/diesel. Ik zou dan eerder naar lpg kijken.

Toch lees en hoor je overal dat het omslagpunt vaak veel hoger ligt. Is wel afhankelijk van of je kijkt voor een nieuwe of 2dehands natuurlijk.

@Joris......ik zou ook eens via Google zoeken naar het omslagpunt. Daar kun je er genoeg over lezen. Best handig!
En het wegenbelastingbedrag van 50 euro per maand ga je zeker niet halen voor een diesel. Dan moet je gemiddeld ongeveer rekenen tussen de 100 en 150euro per maand. Per provincie verschilt de prijs van de wegenbelasting ook nog eens(vaak maar een paar euro).

Het opslagpunt is van heel veel factoren en persoonlijke voorkeuren afhankelijk.

- Hoe lichter de auto, hoe eerder diesel uit kan
- Rij je vaak kleine stukjes (benzine) of af en toe lange stukken (diesel)
- Vergelijk je de lichtste benzine met de diesel of een vergelijkbare benzine
- Hoe courant is de auto in benzine of diesel uitvoering, bij sommige modellen zit er meer verschil tussen dan bij andere.
- Hoe betrouwbaar is de motor, is het een langloper? Diesels worden verguisd door de problemen en onderhoud aan EGR, roetfilter en turbo etc, toch kunnen de meeste diesel altijd gerepareerd worden. Hoeveel 1.0 turbo torretjes halen 200.000+ km? Dat weten we nog niet goed.

Prive hebben we een Grande Punto diesel, 13 dkm per jaar, vrijwel allen maar woon-werk (160 x 65 km sowieso). Dat kan dus uit voor ons.

Op dit moment is het prijsverschil tussen een gebruikt diesel en benzine auto enorm. Hierdoor ligt het omslagpunt bij bijvoorbeeld een Renault Clio, Citroen C3 of DS 3 of iets dergelijks al rond de 12.500 km. (Voor een nieuwe middenklasse diesel ligt het omslagpunt wel heel hoog, rond de 45.000 km.) Er zijn genoeg modellen op internet om het precies uit te rekenen voor de auto die je op het oog hebt. Een goede Renault Megane diesel koop je hijvoorbeeld voor heel weinig geld.

Een goede tussen oplossing is een auto op lpg zoals een Renault Megane 1.6 16V, Dacia Logan MCV 1.6 16V, Mitsubishi Lancer of iets dergelijks

De automaat zou ik laten vallen, er is maar weinig aanbod, en de prijzen en het verbruik zijn vaak hoger. Als de automaat belangrijk is kijk dan eens naar een Honda Civic Hybrid. Je budget is laag ik zou dus ook gewoon kijken of de auto in goede staat is, en de kilometerstand laten vallen.

De Mitsubishi Lancer is bekend als een lang loper en oerdegelijk.

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/lancer-station-wagon/1-6-inform-1e-eigenaar-lpg-g3-onderbouw-100-dealer-onderhouden-30752310/details.html

Er zijn toch prima benzine automaten te vinden voor TS z'n budget? Ik zou zeggen max. een 1.6 voor een acceptabel verbruik bij 25.000 km/j. Hoe groot moet de auto zijn?

Met deze km's per jaar, en jouw budget een diesel natuurlijk! Zijn tweedehands veel goedkoper dan benzine.

Ik snap niet dat bij dergelijke berekeningen het woord LPG niet eens meer genoemd wordt door topic starters. Het meest zinnige, maar totaal vergeten alternatief voor diesel. Goedkoper ook. Goedkoper ook dan elektrisch.

Schone taak voor de LPG industrie.

s velthuis zei:
Ik snap niet dat bij dergelijke berekeningen het woord LPG niet eens meer genoemd wordt door topic starters. Het meest zinnige, maar totaal vergeten alternatief voor diesel. Goedkoper ook. Goedkoper ook dan elektrisch.

Ik snap dat prima, het aanbod in de LPG keuze is zeer beperkt. Chevrolet Spark, Opel Corsa en Dacia, dat is de keuze als je gaat zoeken op een auto op LPG van 2010 met hun budget, er staan nog een paar verdwaalde auto's tussen en de Mazda 2 maar die moet je niet nemen. Er zullen vast meer auto's zijn maar die vallen niet echt meer in de compacte klasse.

s velthuis zei:

Helemaal mee eens.

OT, moet je de wagen ook zakelijk gebruiken om naar klanten te gaan? Ik kan me zo voorstellen, dat je wellicht ook aan representatie moet denken. Zeker met het budget. Wellicht is er een bepaalde policy?

Epica vroeg al, waar je nu in rijdt. Erg benieuwd naar het antwoord.

Representatief hoeft niet. Ik reed zakelijk diverse auto's. A3 sportback, 1 serie, octavia en nu tijdelijk zafira. Als ik een nieuwe was gaan bestellen werdt het een octavia of superb denk ik.

Gaat mij nu puur om kosten besparen, uiterlijk maakt mij niet uit.

Met een vlotte rijstijl, en de huidige gebruikt prijzen van de diesel is de rekensom al snel gemaakt. Dan kan een diesel snel uit.

Jos.

jos br 001 zei:
Met een vlotte rijstijl, en de huidige gebruikt prijzen van de diesel is de rekensom al snel gemaakt. Dan kan een diesel snel uit.

Jos.
Alleen is het niet zo simpel als jij doet voorkomen.

jos br 001 zei:

Jos.

Toevallig tijdje geleden nog voor iemand uitgerekend. Ging over een 3 serie touring.

brandstofprijzen gepakt van de pomp hier, gemiddelde verbruik (in de parktijk) op gezocht via sprtitzmonitor. wegenbelasting. Diesel zijn in aanschaf vaak net iets aantrekkelijker maar schrijven waarschijnlijk ook meer af. Wij kwamen op een omslagpunt van 33.000 km meende ik. Gezien de onzekerheden mbt diesels, plus als er nog de kans is dat je de komende tijd minder gaat rijden hebben wij gesteld dt je echt wel 37.500 km moet maken wil je echt overtuigend voor diesels wil gaan tov benzine.

Er zijn welke enkele automodellen die in aanschaf gewoon heel aantekkelijk zijn tov de benzineversies door scheefgroei in aanbod door onze belachelijke bijtellingsregels, zo kan een megane of 308 als sneller een alternatief zijn doordat ze zeer gunstig geprijsd zijn.

Met 25.000 per jaar zou ik gewoon voor een benzine versie kijken (of hybride of iets, al word dat lastiger voor jou budget).

Jammere is dat jou budget net eigenlijk iets te laag is om aan al jou eisen te voldoen, nu word de spoeling dun, maar enkele opties;

Toyota Avensis

C-klasse

Maar vooral een iets grotere auto, automaat icm verbruik van 1 op 15 is erg lastig, en al helemaal bij iets oudere auto's

Terug
Bovenaan