Auto importeren vanuit Polen.....

Pjotr

Asfaltkampioen
Beste mede-forummers..

Ik/wij hebben het plan om misschien een auto te kopen in Polen. Dit gaat om een "liefhebbersauto" dus waarschijnlijk een FSO Polonez, of een Polski-FIAT 125p of een Lada. De reden om buiten ons land een te halen is simpel, A op de foto's lijken de door mij bekeken auto's mooi/goed te zijn, voor een scherpere prijs en daarnaast zijn ze in ons land niet te koop. (nouja Lada's wel natuurlijk).

Het gaat me vooral even over de stappen in ons land, ik heb nu anderhalve avond op google door gebracht, en ik heb alleen maar meer vragen. Het gaat me vooral een beetje om de beeldvorming (en lichte raming qua kosten) , vandaar dat ik het op het forum even deel, hier zit zoveel kennis...

Ik ga voor mijn vragen even uit van een FSO Polonez, uit ehm laten we zeggen 1994. De auto rijdt en ik heb of een export-kenteken, OF ik mag de platen van de eigenaar lenen en vertrek vanuit Polen naar Nederland....

* Mag ik met die kentekens ons land in rijden? (naar huis) of heb ik dan tijdelijk kenteken nodig?
* Verzekering, hoe doe ik dat? Ik meen dat we met onze Lancia gebeld hebben, kan ik ook bellen vanuit Polen, zonder een (Nederlands kenteken) ?

Dan is de auto in ons land....

ik moet dan naar de RDW, daar maak ik een afspraak. Moet ik de auto van te voren dan APK-keuren? Want kan dat zonder kenteken? of doe ik dat na de RDW?
BPM is denk ik niet meer van toepassing, een Polonez is ook hier verkocht, dus type goedkeuring is niet zo'n probleem (denk ik) ?

Stel de auto is goedgekeurd door de RDW, dan krijg ik een kenteken, en moet ik eventueel nog een APK doen dus. En dan is het verder klaar? (eventueel aan de verzekering nog het kenteken enzo melden) .

Kostentechnisch... wat kost een RDW-keuring (ongeveer), ben ik dan met (ehm) 200 euro klaar, of is dat meer? Komt er nog een kenteken overheen, of zit dat erbij in?


Sorry voor mijn hoeveelheid vragen, maar ik kreeg door "Google" alleen maar meer vragen, vandaar dat ik dacht, ik plaats hier mijn vragen, en stop even met zoeken.
 
Als het goed is zit er bij het exportkenteken al een tijdelijke verzekering inbegrepen. Je mag er echter niet mee in eigen land rijden, voor de wet zou je aan de grens uit moeten stappen. Heb je toevallig een buitenlandse kameraad dan mag hij wel met de auto in Nederland rijden. In praktijk zul je waarschijnlijk zonder problemen zelf naar huis kunnen rijden maar het is onverstandig om op de exportplaten "plezierritjes" te maken.

Daarna moet je een afspraak maken bij de RDW om de auto te laten keuren. Hier in Finland hoeft dat niet als de auto recentelijk nog in eigen land is gekeurd maar ik weet niet hoe dat in Nederland is geregeld. Vaak willen ze de auto ook even op de weegschaal zetten en dat spul. Laatste keer dat ik een voertuig naar NL bracht moest ik ter plekke een formulier invullen om de BPM te berekenen, formulier inleveren en naar huis. Je krijgt dan vanzelf een brief met BPM informatie en na betaling krijg je je kentekenbewijs en kun je een kenteken laten maken bij een locale garage. Hoe actueel die laatste informatie is weet ik niet, is al een poos geleden en ik denk dat eea tegenwoordig wat sneller en digitaal geregeld kan worden.

Let er wel op dat je het oude keuringsraport meeneemt en als je een CVO meekrijgt (gelijkvormigheidsattest) maakt dat het hele proces een stuk sneller.

Hier staat verder nog veel nuttige info
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/invoeren/invoeren-vanuit-eu--of-eva-land#invoeren
 
Hier met de auto rijden mag wel: je mag 1x per jaar max. 14 dagen in een auto met buitenlands kenteken rijden.
hele regeling
Laat de auto in Polen een nieuwe APK geven, en neem die papieren mee, de Poolse APK blijft dan geldig, je hoeft 'm dan niet voorlopig hier voor de APK te keuren.
Je kan proberen om je huidige verzekeraar (of een andere) de auto alvast te laten verzekeren vanaf het moment van koop, o.b.v. chassisnummer. Soms doen ze dat, als ze weten dat je 'm na verkrijgen NL's kenteken ook bij hen blijft verzekeren.
BPM is als je de forfaitaire tabel gebruikt 0% (korting op BPM is 92% plus voor iedere maand ouder dan 9,5 jaar 0,083%)
Maak van tevoren al een afspraak bij de RDW zodat je meteen in NL alles kan afhandelen
Zorg er voor dat de auto gewoon goed is: alle lampen werken, gordels goed, motor goed afgesteld etc.
ps: ik zit iedere maand in Polen, als je nog vragen hebt voor aldaar of nog een auto zoekt stuur maar een privebericht
 
Gemakkelijkste weg:
- Zet hem na aankoop op een aanhanger en breng hem naar Nederfland (geen geklooi met verzekering en kentekens, de auto is dan lading)
- Maak hem klaar voor de apk
- Maak een afspraak bij RDW voor een kentekenkeuring + apk en breng hem daar ook op een aanhanger heen
- Als NL kenteken bekend is verzekering regelen en kentekenplaten laten maken
Zorg ervoor dat je de benodigde documentatie bij de auto krijgt: officiële exportpapieren en/of originele papieren, en de getekende aankoopnota voorzien van naam koper en verkoper, chassisnummer, afgelezen kilometerstand en aankoopbedrag. (controleer ook of de verkoper wel de eigenaar is)
De kosten voor RDW kun je vinden op hun site, kosten douane (bpm) zal nihil zijn gezien de leeftijd, en kosten tijdelijke verzekering/tijdelijk kenteken heb je niet als je de auto als lading vervoert (kun je probleemloos wegstrepen tegen het weektarief huur aanhanger + nieuwe NL kentekenplaten).
 
Ik zou het doen zoals Muddy Bandit schrijft, dit is veruit de gemakkelijkste manier en ook zonder risico's.
Geen gedoe met buitenlandse kentekens en tijdelijke verzekering op chassisnummer.
En omdat het niet meer zo'n jonge auto is die je wilt aanschaffen heb je ook geen risico dat je met pech onderweg blijft staan op een plaats en tijdstip dat altijd erg ongelukkig is.
En een autoambulance huren voor een paar dagen kost niet zo veel, moet je natuurlijk wel een auto met een trekhaak hebben.
 
Een auto weegt al snel 1000 kilo en een flinke aanhanger die een auto kan vervoeren weegt ook aardig wat.
Je moet dan wel een BE rijbewijs hebben en een auto met trekhaak die het gewicht kan en mag trekken.
Dus het zal niet voor iedereen een oplossing zijn, tenzij je op zoek bent naar een Fiat 500.
 
Zelf rijden lijkt me niet aan te raden hier. Los van de kenteken- en verzekerings kwesties, lijkt het me ook niet de veiligste manier, in een oud Pools gebakje (waarvan je de staat van onderhoud niet kent) >1000km gaan doen over de Autobahn... Bedenk ook de praktische kant van het verhaal. Vliegen naar een vliegveld in Polen, en dan? Lijkt me niet dat je toekomstige FSO in hartje Warschau te koop staat, dus weer een heel gedoe om op plaats van bestemming te komen. Allemaal kosten, waartegenover de kosten van een oprijwagen of transport best mee kunnen vallen.

Auto-ambulance is een goede optie, maar dan moet je natuurlijk wel een geschikte auto hebben. Als alternatief kun je een oprijwagen (B-rijbewijs) huren. Nog makkelijker is een transportbedrijf inschakelen. Er zijn echt talloze bedrijven die zich daarin gespecialiseerd hebben, specifiek Polen. Jij vliegt lekker op en neer, en de auto wordt opgehaald en voor je deur afgeleverd. Alles verzekerd en geen gedoe (wel minder avontuur).
 
Wanneer een autoambulance een optie is: doen. Zo niet, en wanneer je zin hebt in een avontuur, dan gewoon lekker zelf rijden. 1000 km is ook weer niet zo overdreven veel. Zorg wel voor een ANWB of vergelijkbaar pechhulp lidmaatschap.

Zoals hierboven gezegd: zorg dat de auto een geldige Poolse keuring heeft. Dit nemen we in Nederland gewoon over, dan hoeft de wagen niet (direct) APK gekeurd te worden in NL. Bij invoer wordt dan alleen gecontroleerd of de auto bij de papieren past (chassisnummer), dat die niet gestolen is, etc.

Met het exportkenteken kan je in het buitenland prima rijden. Voor Nederland kan je gratis een eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Ik meen dat je die ook zelf mag fabriceren met twee stukken wit karton en een stift. Toen ik zelf een auto in Duitsland kocht heb ik die eendagskentekens gebruikt om rechtstreeks van de grens naar een RDW import station te rijden. Als ik me niet vergis heeft het hele RDW avontuur me toen (2014) circa €130 gekost, en toen was die in Nederland geregistreerd en APK gekeurd (ivm overnemen buitenlandse keuring).
 
Bedankt voor de vele tips en informatie! Zijn er weer wat vragen van mij beantwoord, die ik door de bomen niet meer zag!
Dat van de APK is een hele goeie! Dat wist ik bijvoorbeeld niet. Dan is het zaak om dat uit te zoeken, dan biedt een auto bij een garage/dealer/handelaar misschien wat meer pluspunten. Goed om mee te nemen.
Verzekering
Mijn vader en ik zijn al jaren tevreden klant bij Unive, (hoewel na mijn ongeluk er wel wat steekjes vielen) , hier zit ook een groot kantoor, dus mocht dat nodig zijn, kan ik eventueel daar informatie opdoen. Daar kwam mijn vader vandaag mee. Qua verzekering, al dan niet tijdelijk.
Naar Nederland
De tip van trailer is een goeie, alleen wordt dat misschien lastig. Ik kan een trailer huren á 80 euro per dag ofzo. Mijn vader heeft BE dus dat is ook nog te overzien, alleen kan mijn Getz dit niet trekken, en mijn vader zijn Rover ook niet, dus dat wordt of een auto huren of een auto-ambulance. En dan wordt het een duur grapje denk ik.
We zitten dan te dubben, of met een gewone auto heen, en dan met 2 terug. Of vliegen, plaatselijk een auto huren (of taxi/Uber). In een grote plaats, Wroclaw, Poznan, Warschau zijn er EV's die per minuut, of kilometer meen ik, kan huren. We kijken in principe naar auto's die gewoon goed zijn, en gewoon de weg op kunnen. Beide hebben we ANWB pechhulp buitenland, dus dat moet het probleem niet zijn.

Het klinkt nu misschien heel naïef, maar in principe zou de aangekochte auto gewoon de rit moeten maken, qua comfort is het misschien wel wat afzien natuurlijk.

Goed om te horen dat, mocht er nieuwe APK op zitten, dat er dan qua RDW ongeveer (maximaal) 200 bij opkomen.

Ik ga alles eens op een rijtje zetten, plussen en minnen op een rijtje zetten eventueel met kosten erbij.

Bedankt voor al het meedenken!

FW Ta 183 Huckebein I , bedankt voor het aanbod, dat ga ik even onthouden!
 
Peter zei:
Mijn vader en ik zijn al jaren tevreden klant bij Unive, (hoewel na mijn ongeluk er wel wat steekjes vielen)
Tevreden, maar op het enige moment dat je de verzekeraar nodig had was je dus niet tevreden? Nou, dan zou ik zeker een andere verzekeraar overwegen.
 
@ Barri, daar zit wat in. Uiteindelijk is het goed opgelost.


Weet trouwens iemand hoe het precies zit met typegoedkeuring? Ik heb eens gelezen dat iemand met een FIAT 126 uit 1999 (of na 1996) in 2009 geen kenteken meer kreeg. Omdat die auto geen Lambdasonde heeft en ook geen katalysator. Blijkbaar kreeg je eerst een uitzonderingscode, maar dat is teruggedraaid.

Nu heb ik even zitten zoeken, maar ik kan op de RDW-site niets vinden (of ik kijk niet goed) aan welke eisen de auto moet voldoen. Zijn die regels er nog steeds geldig? Of is het type-goedkeuring bewijs vanuit Polen voldoende?

op de RDW-site staat ook dit:
"de auto heeft een Europese typegoedkeuring (vraag het CVO (Certificaat van Oorsprong) op bij de importeur van het merk auto dat u importeert)" , dat laatste wordt lastig natuurlijk. Maar dat zou inhouden dat een kenteken toch moet lukken? (immers rijden er in ons land ook auto's als een Volga M24 uit 2009 en zelfs een Tofas met Nederlands kenteken rond) .

Nog een andere vraag...

Ik weet in België een FSO te staan, die staat in een opslag, ruim een jaar en misschien wel langer. Mocht hier een Belgische goedkeuring bijzitten, is dit misschien makkelijker, echter stel dat dit niet het geval is, dan is dit als ik alles lees (goedkeuring vanuit het land van herkomst bijvoorbeeld) geen goed idee.
 
het kan nog veeeel simpeler : zoek 1 van mijn Poolse collega's op en vraag of hij / zij met jou die wagen wil terug rijden. Ik heb collegá s die elke maand op en neer gaan ( ze knallen gewoon 900 kilometer op een avond weg, na het werk even eten douchen en gaan) Polen hoort bij de E.U.S.S.R dus elke auto die daar verkocht is heeft ook toelating voor het Nederlandse wegdek. Verzekering is een kwestie van chassisnummer doorbellen en hij zit in de tijdelijke verzekering. Heb je toevallig buitenland service van de grote gele pechservice dan is dat ook afgedekt. Zorg dat je een opgeladen telefoon bij je hebt. Terug in Nederland maak je een afspraak met het RDW en die geven een Nederlands kenteken af. Mocht de wagen nog geen apk hebben dan kunnen zij dat ook meteen doen. Let op dat zodra de wagen een Nederlands kenteken heeft je belastingplichtig bent! of je moet de wagen meteen schorsen. Op een enkel merk na zijn alle oost Europese merken wel in Nederland verkocht. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar bij de clubs of (inter) nationale importeurs
 
Als je ergens in de EU een standaard auto koopt met geldige en complete kentekenpapieren wordt de auto probleemloos toegelaten door de RDW.
De eisen waar de auto aan moet voldoen zijn gewoon de apk-eisen die behoren bij het betreffende bouwjaar, verder moet de papierhap kloppen en mag de auto niet als gestolen geregistreerd staan.
Je kunt ook een individuele toelating krijgen als de EU-typegoedkeuring ontbreekt (en/of de auto drastisch gewijzigd is/voertuigdocumentatie deels ontbreekt), de eisen hiervoor zijn verder ook gelijk aan de apk-eisen maar andere EU-landen zijn bij een import niet verplicht om deze auto ook te accepteren voor registratie. (het merendeel van de grijze import van buiten de EU is voorzien van een individuele toelating, op die manier krijgt UAZ-NL z'n auto's ook op een NL-kenteken)

Mocht je op eigen kracht naar Nederland willen rijden informeer dan eerst heel goed bij je verzekeraar of deze op buitenlands kenteken/chassisnummer wil verzekeren.... vele maatschappijen doen hier namelijk niet aan en dan ben je opeens afhankelijk van wat er op locatie aan (meestal zeer schaarse/dure) mogelijkheden zijn.
 
Zou een poolse transporteur geen optie zijn, rijden volgens mij vaak leeg hier naar toe dus zijn misschien al lang blij?
 
Hobbes2cv, ah goed om te weten! Ik sla hem op! ANWB is sowieso in the pocket

@ Muddy.

Ha helder, dan is het zaak om dus uit te vinden waar de FSO mee is uitgevoerd, ik meen dat er vanaf 1991 ofzo, TNO/Technische Unie, of in ieder geval een Nederlands bedrijf, er mee bezig is geweest en zit er een katalysator in. Sowieso is de auto hier geleverd tot 1997, dus die generatie is dan geen probleem. Misschien het model erna wel, maar ja die vind ik wel het mooiste qua looks, maar qua "hobby-auto-beleving" lijkt me die wel het minste.

Mochten we inderdaad tot een FSO overgaan, dan wil ik sowieso ook nog een gesprek gaan voeren bij de verzekering.

@ RW, dat is ook een goeie!

Ik heb dit topic geopend voor ideeën en tips, fijn dat jullie zo goed meedenken!

Sommige topics vind ik zwaar r*k, maar gelukkig zijn er vele slimme forummers nog hier, met goede tips! Bedankt mannen!:D
 
Peter O zei:
Ik weet in België een FSO te staan, die staat in een opslag, ruim een jaar en misschien wel langer. Mocht hier een Belgische goedkeuring bijzitten, is dit misschien makkelijker, echter stel dat dit niet het geval is, dan is dit als ik alles lees (goedkeuring vanuit het land van herkomst bijvoorbeeld) geen goed idee.

Een auto uit België kun je altijd vrijwel zeker van zijn dat er een CVO (zij noemen dat gelijkvormigheidsattest) bij zit, volgens mij is dat ook verplicht voor de Belgische APK.
 
Zadelsnuiver zei:
Een auto uit België kun je altijd vrijwel zeker van zijn dat er een CVO (zij noemen dat gelijkvormigheidsattest) bij zit, volgens mij is dat ook verplicht voor de Belgische APK.

Inderdaad, al wordt daar niet op gecontroleerd indien de auto daar als een oldtimer ingeschreven en gekeurd is.
Bij een nog geldige belgische apk even opletten of die voor dagelijks gebruik of als oldtimer gekeurd is (kentekenplaat O... of 1-O....), de oldtimer apk wordt namelijk niet door RDW over genomen.
 
Helder, mocht er een kenteken op zitten is er niets aan de hand, is het er niet bij, dan ben ik afhankelijk van een Poolse keuring, wanneer die is afgelopen moet ik hem zelf keuren.

48978325093_a53b59c0ea_c.jpg

Dit is de auto in België, ik denk niet dat er een kenteken bij zit. Ook kijkend naar andere auto's uit de collectie/voorraad.

Het is het overwegen waard, Assen - België is in een dag heen en weer makkelijk te doen.
 
In België is het dacht ik nog steeds zo dat een kenteken persoonsgebonden is, dus als de auto verkocht wordt blijft het kenteken bij de vorige eigenaar. Om een auto uit België te importeren heb je een zogenaamde transit kenteken nodig en dan de "X" versie. Nadeel is wel dat je deze op moet halen op het postkantoor in Brussel.

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/kentekenplaten/tijdelijke_inschrijvingen
 
Mijn ervaring vanuit Hongarije, weliswaar een moderne auto met relatief weinig kilometers en 2 jaar geldige APK.

1) Zelf auto naar huis gereden. Door omstandigheden (bancaire zaken aan mijn zijde) 2 keer naar Boedapest gevlogen. Op zich niet erg. Kost ook weinig in najaar met Wizz Air (denk aan 35 euro enkele reis)
2) Op Hongaarse export platen laten zetten. Kon daar op gemeenteloket samen met overschrijven tenaamstelling in twee sequentiële transacties. Achteraf was misschien EU export platen beter, moest verplicht Hongaarse 30 dagen verzekering kopen. Wat me extra nacht verblijf kostte (agentschap was dicht). Niet erg, maar kwam er dus ook bovenop. Kostte niet veel (denk aan orde paar tientjes) maar kwam dus bovenop Nederlandse tijdelijke verzekering die ik had afgesloten (ruim 100 euro, telefonisch export kenteken door gegeven toen dat bekend was op gemeenteloket).
3) eenmaal onderweg online de Nederlandse belastingvrijstelling als Nederlands ingezetene met buitenlands kenteken geregeld via de website die volgens mij boven al gelinkt is. Deed ik onderweg omdat ik de maximale vrijstelling wilde hebben qua tijd.
4) In Nederland langs de RDW gegaan zo spoedig mogelijk dus zonder afspraak vroeg in ochtend (ruim uur voor opening, er was nog een dwaas als ik). De BPM aangifte droppen als van toepassing. In mijn geval werd de APK niet overgenomen omdat ze een origineel document misten, terwijl in Hongarije de stempel op de autopapieren wordt gezet. Waardeloos dus. Overigens heeft de RDW de brandstof typering niet goed overgezet, maar wel met de meetlat de maten opnemen. Selectief accuraat dus. Quasi professioneel dus. "We doen alsof".
5) BPM betalen, en dan wachten op kentekencodes.
6) platen laten maken
7) apk doen.

Binnen EU dus de CVO heb je in principe niet nodig.

Misschien dat je hier op de een of andere manier nog wat aan hebt.

Als je met een oude auto gaat die je in principe wel vertrouwd maar het toch eng vindt, kun je ook met twee auto's rijden (dus heen met de ene en terug met beide). Of je gaat het gewoon rustig aan doen. Ik vind zelf rijden wel een leuk avontuur. Natuurlijk is het spannend, maar je leert de auto ook al wat beter kennen. Ik had een dode accu letterlijk de eerste avond na aankomst thuis toen ik wat aan het pielen was met de binnenkant (nav, etc). Dus dat was net goed gegaan.
 
Foto's zeggen niet veel.

Heb zelf ooit een prachtige Golf 1 uit Polen gehaald. Die auto zag er op de foto's uit om door een ringetje te halen.

Toen ik daar aankwam na een hele lange rit was de auto nogsteeds bloedmooi. Werkelijk alles was eraan gedaan. Wel startte de auto niet zo lekker maargoed. Opgeladen en meegenomen.

Eenmaal thuis bleek dat de hele voorkant in elkaar had gezeten. Dit was allemaal nieuw gemaakt en een dikke laag tectiel. De motor bleek een lekke kop te hebben. Op de Poolse papieren kon ik nog ergens ontwaren dat de auto bij de vorige transactie voor 100,- was verkocht....

Ik had verwacht de auto hier met dikke winst te kunnen verkopen. Helaas bleek dat door de prachtige en naadloos aansluitende bodykit niemand de auto mooi vond.

Maargoed je kan natuurlijk ook geluk hebben. Feit is wel dat ze daar in het verleden nogal arme tijden hebben gehad waarbij zelfs verse motorolie te duur was voor veel eigenaren. Dus als je daar iets koopt hou daar dan rekening mee.
 
Hoi, ik heb een vraag ben bezig met de aanschaf van een Mercedes bus 406D uit Polen. Weten jullie adressen in Polen die deze kan transporteren naar het oosten van NL?
 
Je kan natuurlijk ook een NL bedrijf benaderen... soms hebben die nog wel eens een export ritje die kant uit.. dan is het mooie retour lading.

Dit is een bedrijf dat ook veel op NL rijdt. Kunnen 'm misschien meenemen als ze deze kant uit komen.

https://autolink.lt/
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Hier met de auto rijden mag wel: je mag 1x per jaar max. 14 dagen in een auto met buitenlands kenteken rijden.
hele regeling
Laat de auto in Polen een nieuwe APK geven, en neem die papieren mee, de Poolse APK blijft dan geldig, je hoeft 'm dan niet voorlopig hier voor de APK te keuren.
Je kan proberen om je huidige verzekeraar (of een andere) de auto alvast te laten verzekeren vanaf het moment van koop, o.b.v. chassisnummer. Soms doen ze dat, als ze weten dat je 'm na verkrijgen NL's kenteken ook bij hen blijft verzekeren.
BPM is als je de forfaitaire tabel gebruikt 0% (korting op BPM is 92% plus voor iedere maand ouder dan 9,5 jaar 0,083%)
Maak van tevoren al een afspraak bij de RDW zodat je meteen in NL alles kan afhandelen
Zorg er voor dat de auto gewoon goed is: alle lampen werken, gordels goed, motor goed afgesteld etc.
ps: ik zit iedere maand in Polen, als je nog vragen hebt voor aldaar of nog een auto zoekt stuur maar een privebericht
 
hoi FW Ta 183 Huckebein
ik zal met jou willen spreken, omdat ik in Polen Auto wil kopen. ik ken daar niemand en zo.
hoe kan ik met jou in contact komen?
groet, Mauricio
 
Terug
Bovenaan