Auto importeren vanuit midden oosten

HAR

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik ben van plan om een Mercedes S350 uit 2012, km stand - 17k te importeren vanuit Libanon.
Ik ken de eigenaar zelf en hij wilt de auto voor een klein bedrag weg doen aangezien het een "oude" auto is.

Ik kan de auto laten versturen naar NL vanuit LB, alleen heb ik geen idee wat ik hier allemaal zou moeten doen wanneer die aankomt, aangezien het ook een auto is met GCC specs. Ik heb online gekeken en ik zou ongeveer 2000 eu kwijt zijn voor de bpm.

Zou iemand mij kunnen adviseren wat ik allemaal zou moeten doen, of kent iemand toevallig een import bedrijf die dat soort dingen afhandelt (bijv. de auto afhandelen bij de Europoort etc.)

Alvast bedankt,

H

Heb je de auto al vergeleken met auto's van hier om te kijken of je geen dingen moet aanpassen naar Europese standaard, bijvoorbeeld omdat er andere koplampen in zitten en voldoet hij wel aan de Euro norm?

Eerst uitzoeken wat je moet aanpassen om 'm op Nederlands kenteken te krijgen en welke papieren je nodig hebt. Als het te doen is zou ik 'm niet verschepen maar zelf op gaan halen. Enkeltje met Transavia naar Beirut boek je voor minder dan 100 euries. Ferry naar Turkije nemen en dan een prachtige rit langs de Turkse kust via Bulgarije, Macedonië, Servië, Bosnië en Slovenië naar Nederland maken :).

Zorg ervoor dat je een CVO hebt (ook wel Certificate of Compliance). Betekent grofweg da je auto voldoet aan de EU eisen. Dit document kan afgegeven worden door de importeur van Mercedes. Bij een uit een Europese land geimporteerde auto is dat makkelijker, omdat dan de kentekenregistratie wordt overgenomen.

Heb je geen CVO of het CVO kan niet worden afgegeven, dan kom je hier terecht:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen

Je hebt diverse bedrijven die de rompslomp voor je kunnen regelen, maar dat is zeker niet gratis.

Paar dingen:

- Libanon is geen GCC land
- Libanon is een vrij arm land, denk Polen, Hongarije, Roemenië, Griekenland dat spul. Zeker geen oliestaat zoals Bahrein, Koeweit of Qatar.
- Libanon staat wereldwijd bekend als bureaucratische hel. Lees:
https://english.al-akhbar.com/node/13285
Het kan dus even duren voordat je alle benodigde documenten in handen hebt.

Wat ik probeer te zeggen; zorg ervoor dat je de verkoper echt 100% kunt vertrouwen en bekijk goed wat de andere opties zijn.

Zadelsnuiver zei:
... Libanon is een vrij arm land, denk Polen, Hongarije, Roemenië, Griekenland dat spul. ....

Ja en? En in arme landen heb je geen dure auto's? Misschien juist nog wel meer dan in het zogenaamd rijke Nederland.

Zadelsnuiver zei:
- Libanon staat wereldwijd bekend als bureaucratische hel. Lees: ...

Een paar dollar biljetten tussen de aanvraag papieren wil nog wel eens helpen.

Gullwing zei:
Zadelsnuiver zei:
... Libanon is een vrij arm land, denk Polen, Hongarije, Roemenië, Griekenland dat spul. ....

Ja en? En in arme landen heb je geen dure auto's? Misschien juist nog wel meer dan in het zogenaamd rijke Nederland.

Ik bedoel te zeggen dat een vrij jonge S-Klasse met weinig kilometers in zo'n land makkelijk een paar jaarsalarissen op kan brengen, waarom zou de eigenaar hem dan voor een schijntje van de hand doen? Dat één of andere rijke sjeik in Qatar z'n Mercedes weggooit omdat de asbak vol is kan ik me voorstellen, maar in Libanon? Niet echt..

Gullwing zei:
Zadelsnuiver zei:
- Libanon staat wereldwijd bekend als bureaucratische hel. Lees: ...

Een paar dollar biljetten tussen de aanvraag papieren wil nog wel eens helpen.

Wellicht.. Ik zou het er zelf niet op wagen denk ik.

zombies zei:
Heb je de auto al vergeleken met auto's van hier om te kijken of je geen dingen moet aanpassen naar Europese standaard, bijvoorbeeld omdat er andere koplampen in zitten en voldoet hij wel aan de Euro norm?

Nee, want ik heb geen idee hoe ik erachter zou moeten komen wat de verschillen zouden zijn tussen EU standaarden en GCC standaarden..

turbod12 zei:
Zorg ervoor dat je een CVO hebt (ook wel Certificate of Compliance). Betekent grofweg da je auto voldoet aan de EU eisen. Dit document kan afgegeven worden door de importeur van Mercedes. Bij een uit een Europese land geimporteerde auto is dat makkelijker, omdat dan de kentekenregistratie wordt overgenomen.

Heb je geen CVO of het CVO kan niet worden afgegeven, dan kom je hier terecht:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen

Je hebt diverse bedrijven die de rompslomp voor je kunnen regelen, maar dat is zeker niet gratis.

Ik zal het proberen maar ik denk niet dat de Mercedes importeur die CVO heeft aangezien de auto voor GCC is gebouwd.. Thanks iig

Zadelsnuiver zei:
Paar dingen:

- Libanon is geen GCC land
- Libanon is een vrij arm land, denk Polen, Hongarije, Roemenië, Griekenland dat spul. Zeker geen oliestaat zoals Bahrein, Koeweit of Qatar.
- Libanon staat wereldwijd bekend als bureaucratische hel. Lees:
https://english.al-akhbar.com/node/13285
Het kan dus even duren voordat je alle benodigde documenten in handen hebt.

Wat ik probeer te zeggen; zorg ervoor dat je de verkoper echt 100% kunt vertrouwen en bekijk goed wat de andere opties zijn.

Thanks voor je advies, maar de auto is vanuit Dubai verstuurd naar Libanon, en is dus gebouwd volgens GCC specs.
De verkoper ken ik zelf heel goed dus dat zal geen probeem zijn, hij heeft ook genoeg contacten om van alles en nogwat te kunnen regelen daar.

[/quote]

Ik bedoel te zeggen dat een vrij jonge S-Klasse met weinig kilometers in zo'n land makkelijk een paar jaarsalarissen op kan brengen, waarom zou de eigenaar hem dan voor een schijntje van de hand doen? Dat één of andere rijke sjeik in Qatar z'n Mercedes weggooit omdat de asbak vol is kan ik me voorstellen, maar in Libanon? Niet echt.. [/quote]

De auto is van een zakenman uit dubai, hij gebruikte de auto alleen wanneer hij in Libanon was, vandaar dat die zo weinig heeft gereden, en daarom heeft die auto ook GCC specs, aangezien ie vanuit dubai komt..

HAR zei:
De auto is van een zakenman uit dubai, hij gebruikte de auto alleen wanneer hij in Libanon was, vandaar dat die zo weinig heeft gereden, en daarom heeft die auto ook GCC specs, aangezien ie vanuit dubai komt..

Duidelijk (y) dacht ik breng het gewoon even onder de aandacht. Klinkt als een mooi buitenkansje, hopelijk valt het verkrijgen van het CVO goed mee :)

HAR zei:
Ik ben van plan om een Mercedes S350 uit 2012, km stand - 17k te importeren vanuit Libanon.
Moet ik me dan zoiets voorstellen?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mercedes-benz/s-klasse/41525783

Zadelsnuiver zei:
HAR zei:

Duidelijk (y) dacht ik breng het gewoon even onder de aandacht. Klinkt als een mooi buitenkansje, hopelijk valt het verkrijgen van het CVO goed mee :)

Yes, appreciated ;)

Hoi!

Ik wil ook mijn Mustang C6 uit 2008 meenemen van Libanon naar Nederland.
De auto is volledig afbetaald.
Op het moment zijn we bezig met alle normen en waarden waar aan het moet voldoen om een Nederland kenteken te mogen krijgen.

Kunnen jullie me advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Met de boot over en naar Nederland rijden (mag dat met libanees kenteken)?
Of is het uiteindelijk goedkoper een enkeltje met de boot naar Rotterdam haven en dan aanvragen.

Ook heb ik geen idee van de kosten, het kan verschillen tussen de €1500 en €5000, maar daar komt de BPM en RDW nog bij geloof ik.

Heeft iemand tips of adviesen voor me?

Groetjes Debbie

Als je de auto al een half jaar (of was het een jaar?) in bezit hebt kun je hem meenemen als inboedel en hoef je geen BPM te betalen. Je moet daarna wel de auto nog een poosje houden anders krijg je alsnog een naheffing bij verkoop. Je mag overal met Libanese platen rijden maar als je staat ingeschreven in Nederland mag je niet met een auto met buitenlandse platen op de Nederlandse wegen rijden. Maar wellicht kun je in Libanon ook een export kenteken aanvragen, dan mag je meestal 2 weken overal rijden en ben je ook verzekerd. Overigens wens ik je veel succes met de Libanese bureaucratie ;)

Goedenmiddag, ik las uw vraag en ben benieuwd naar de afloop is het nog gelukt zo ja hoe heb je het aangepakt ik wil namelijk het zelfde doen en zou graag van jou de wegen willen horen die jij bewandeld hebt bij voorbaat dank voor de moeite

Terug
Bovenaan