Auto importeren vanuit Japan

StefanVolvoaddict

Net ingestapt
Ik weet niet zeker of er al ooit een topic over was. Kan deze in ieder geval nergens vinden.
Ik ben namelijk van plan om zelf een auto te gaan importeren vanuit Japan.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een Honda Odyssey of Toyota Estima worden in verband dat ik een auto nodig heb met veel ruimte. Dan zijn dit soort ruimtewagens perfect en het rijdt ook nog eens super goed. Voordal de Odyssey van pakweg 10 à 15 jaar terug is een soort verhoogde Accord. En die rijden goed en zijn ook nog eens super betrouwbaar.
Ik zie dat de prijzen waarvoor deze auto's in Japan van de hand gaan op de bekende Auctions super laag zijn. Een erg mooie exemplaar uit 2006 bijvoorbeeld heb je al voor $ 600,-!!!! Kijk, dat zijn nog eens prijzen!
Natuurlijk ben ik me er van bewust dat je dan nog lang niet de betreffende auto bij jezelf op de oprit hebt staan.
Sowieso komen er nog bij:
-kosten voor aankoop (moet door een tussenpersoon in Japan worden gedaan) en transport naar de haven in Japan
-kosten voor verzekering en transport naar Nederland
-éénmaal aangekomen in de haven dient de auto ingeklaard te worden en moet er BTW worden afgedragen
-dan moet er nog rest BPM worden voldaan
-dan moeten er aanpassingen aan de auto worden gedaan in de vorm van aanpassing van de koplampen (Rhd>Lhd) en er moet een mistachterlicht worden geplaatst met verlichte
schakelaar op het dashboard
-dan moet de auto worden gekeurd bij de RDW en kentekenplaten worden aangevraagd

Bovenstaande is het huiswerk wat ik zelf al had gedaan. Uit verschillende hoeken hoor ik dat een importauto uit Japan meestal ook nog een typegoedkeuring moet ondergaan bij de RDW in Lelystad wat behoorlijk prijzig is. Maar ik neem toch aan dat er ooit al meer Odysseys en Estimas vanuit Japan naar Europa zijn geëxporteerd en er dus al een typegoedkeuring bestaat van deze auto's en ik daarom zelf geen typegoedkeuring meer hoef aan te vragen voor deze auto? Heb ik daarin gelijk?
Ik ben echt van plan dit allemaal door te zetten en de gok is te gaan wagen.
Auto's uit Japan hebben over het algemeen een ontzettend lage km. stand, zijn super goed onderhouden, zijn laag geprijsd en als je via een Auction koopt loop je weinig risico omdat iedere auto die een Japanse auction doorloopt gekeurd wordt door een keuringmeester. Bij iedere auto zit ook een zogenaamde auction sheet waar precies opstaat wat de eventuele gebreken zijn aan de auto, of de auto ooit schade had en of de km. stand klopt. Je loopt dus in feite niet zoveel risico.
Ook heb ik een tussenpersoon ontdekt in Japan die zich heeft gespecialiseerd in de export van gebruikte Japanse wagens. Het merendeel exporteert hij naar de USA en Canada maar hij heeft ook wel een enkele keer een auto naar NL of Dld geëxporteerd. Verder lijkt het me wel een betrouwbaar bedrijf. Een redelijk klein bedrijfje met korte lijntjes en persoonlijk contact. Dat vind ik belangrijk. Zodat, mochten er problemen ontstaan, je snel je contactpersoon te pakken krijgt. Dit is dat bedrijf: https://www.pacificcoastjdm.com/

Heeft iemand van jullie ervaring opgedaan met het importeren van een auto uit Japan?
Wie kan mij verdere tips geven? En, heb ik aan alles gedacht?
Hoe denken jullie over het exporteren van een auto uit Japan?
 
Zeker mooie auto! Is het alleen niet makkelijker om er eentje te kopen die al in Nederland is?

Deze bijvoorbeeld... (klik!)
1280x960.jpg

1280x960.jpg
 
Waarom in vredesnaam? Jij bent van doe maar lekker moeilijk ipv makkelijk. Als het nu een zeldzame auto is maar jij hebt het over een busje van 14 jaar oud voor 600 dollar. Heb je de berekening ook al gemaakt wat alleen de zeevracht je al niet gaat kosten?
 
Dit is de Amerikaanse Odyssey en niet de Japanse.
Dat is een totaal andere auto.
En @total loss, Dat busje is toevallig wel een schitterende en in Europa zeer zeer zeldzame auto met in de Absolute uitvoering een dikke 2.4 i-Vtec motor met een dikke 220pk!
En bovendien nog zeer betrouwbaar ook!
Bijgevoegd een foto van desbetreffende auto:

Udy84uy


Geen gekke wagen lijkt mij!
 
Excuses voor de wellicht wat botte reactie maar ik ben een beetje bang dat je er erg makkelijk over denkt en misschien ook de totale extra kosten onderschat.
Zo niet dan wens ik je veel succes met alles regelen en afwachten tot de auto eindelijk hier is.
 
Als je wild bent van die auto, dan moet je ervoor gaan.

Alleen de zoektocht en het uitzoeken is al leuk, veel succes.

Ik schat in dat de topic starter al wel weet dat hij niet voor een paar honderd euro voor de deur staat.
 
Opsturen is vaak niet eens zo heel duur, waarschijnlijk tussen 1000 en 1500 euro, maar ik denk niet dat je een goede gaat vinden voor 600, veiling auto's gaan niet voor niets naar de veiling.
 
Als de bewuste auto echt wilt, dan moet je er voor gaan. Wat ik me alleen afvraag, hoe is de onderdelen voorziening en als de eventueel benodigde zaken geïmporteerd moeten worden uit Japan, lijkt me dan uiteindelijk een dure zaak, maar als jij het er voor over hebt, prima.
 
speedtouch zei:
Als de bewuste auto echt wilt, dan moet je er voor gaan. Wat ik me alleen afvraag, hoe is de onderdelen voorziening en als de eventueel benodigde zaken geïmporteerd moeten worden uit Japan, lijkt me dan uiteindelijk een dure zaak, maar als jij het er voor over hebt, prima.

Onderdelenvoorziening voor deze auto's is wel in orde.
Veel komt overeen met de Accord van de generatie Cl7/CL9, dus het type Accord dat hier is geleverd vanaf 2003 t/m 2008. Overigens ook fantastische wagens.
De motor bijvoorbeeld is precies dezelfde, alsmede vele onderdelen van het onderstel en de electronica.
Uizondering is de automaat. Die van de Odyssey is een CVT, die van de Accord met dezelfde motor een traditionele bak met 5 versnellingen.
Maar beide hebben regelmatig hun onderhoud nodig (olieverversen/spoelen) en dan hebben beide bakken een lange levensduur.
Ja, natuurlijk realiseer ik me dat ik deze auto niet voor een paar honderd euro rijklaar op de oprit heb staan.
Zoals gezegd, transportkosten naar Nederland, invoer en BTW afdracht, kosten voor de keuring en rest BPM plus de aanpassingen aan de koplampen en het plaatsen van een mistachterlicht. Tel je alles bij elkaar op dan zit je zo op een 2500 à 3000 euro. Maar dan is het nog stukken goedkoper dan sommige Nederlandse handelaren die deze wagens ook naar hier halen ervoor vragen. In Duitsland zie je ze staan voor tegen de 10.000 euro. Als je nagaat dat ze die auto's inkopen voor laten we het hoog aanhouden tegen de 1000 euro en rekenen we daar de kosten bij voor het rijklaar maken voor Europa à 3000 euro, dan maken ze er dus een flinke winst op.
Daarom durf ik zelf het risico wel aan om zo'n wagen zelf in te voeren. Ok, je hebt er dan zelf wel meer werk aan en je moet alles zelf regelen. Maar aan de andere kant is het ook wel weer interessant om te doen en dit zijn zeer gave wagens om mee te rijden. In feite is het gewoon een sportwagen in station/MPV vermomming.
Dit is zo'n Japanse Odyssey: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=c0da1466-faac-a822-f904-257bc66bd5c1
Een pracht wagen vind ik zelf temeer daar ik de ruimte van zo'n auto nodig heb.
 
Houd er rekening mee dat vele onderdelen nog aardig verschillend kunnen zijn tussen LHD en RHD, en dat er ook nog aardig wat verschil kan zitten in de elektronica en de aansturing/programmering/aansluiting daarvan. (eventjes een storingscode uitlezen kan dan al knap lastig gaan worden met onze EU-apparatuur)

Ik heb in het verleden al eens een USA import Suzuki Samurai ('91) gehad, dat is op zich nog een heel simpel ding maar de Suzuki dealer kon er al niets mee beginnen omdat het injectiesysteem met de Californië emissie-eisen en bijbehorend boordcomputertje/zekeringkast/aansluiting compleet anders was en ook niet uitwisselbaar met EU-spul zonder complete kabelbomen te verbouwen... die Sam is uiteindelijk als knetterharde donorauto geëindigd.
 
Vergis je ook niet in het rijden met het stuur aan de verkeerde kant, even een parkeer garage inrijden en het ticket pakken is al een hele opgave :)
 
Een garage in Nieuwegein had enkele Honda Odysseys op voorraad. Bij het openen van hun website zie je ze staan.
Waar ik woon zag ik onlangs één rijden. (die was best heel groot)

Hier kun je kijken De auto’s waren verschillend geprijsd.

Veel succes.
 
Afgezien van de niet eenvoudige import zou ik er wel twee keer over nadenken om in Nederland in een auto met een rechts stuur te gaan rijden.
In het dagelijkse verkeer levert dit natuurlijk wat lastige situaties op, maar het lijkt mij vooral ongemakkelijk bij het oprijden van een parkeerterrein, bij de McDrive, veel plaatsen waar je via een slagboom naar binnen moet en nog vele andere situaties.
In het begin zal het nog meevallen, maar bij mij zou het in ieder geval tot veel ergernis leiden.
 
Beste,

Lees pas net deze post.
Auto Importeren is op zich niet heel moeilijk, maar er zijn wel hiaten.
De auto die jij zoekt is er ook te koop met het stuur Links, echter idd een Miles uitvoering.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze mij gerust, ik denk dat ik wel heel wat kan beantwoorden ;).

gr Patrick
 
Gullwing zei:
Opsturen is vaak niet eens zo heel duur, waarschijnlijk tussen 1000 en 1500 euro, maar ik denk niet dat je een goede gaat vinden voor 600, veiling auto's gaan niet voor niets naar de veiling.

In Japan gaan bijna alle 2e hands auto's naar de veiling. er worden gemiddeld zo een 200.000 auto's PER WEEK geveild.
De bewering dat de auto geen goede auto zou kunnen is dus niet juist. Elke auto heeft een bijzonder eerlijk veilingrapport, welke voor iedereen te bekijken is. Daarop staan lig alle tekortkomingen van de auto. Daarna is het aan de bieder welk bod hij uitbrengt. je betaald dus nooit meer dan wat jij de auto waard vind.

gr Patrick
 
Patrick 7724125 zei:
Beste,

Lees pas net deze post.
Auto Importeren is op zich niet heel moeilijk, maar er zijn wel hiaten.
De auto die jij zoekt is er ook te koop met het stuur Links, echter idd een Miles uitvoering.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze mij gerust, ik denk dat ik wel heel wat kan beantwoorden ;).

gr Patrick
Maar denk je dat Ts na 2 jaar nog vragen heeft?
 
Terug
Bovenaan