Auto importeren en uitvoering

b 3519615

Net ingestapt
Ik heb in het verleden wel eens een auto vanuit Duitsland geïmporteerd en ben aan het overwegen dit weer te doen.

Het proces is me bekend en duidelijk, maar ik vraag me één ding af.

De benamingen van de verschillende uitrustingsniveaus wijken vaak af van de in Nederland gebruikte namen en belangrijker nog, ook de standaard opties zijn vaak anders.

Hoe wordt bij import de uitvoering bepaald en dus ook de waarde van de auto, bijvoorbeeld weer voor het vaststellen van de verzekeringspremie en de wegenbelasting?

Wegenbelasting is op basis van het gewicht, dat wordt gewoon overgenomen van het buitenlandse kentekenbewijs.

EVV zei:
Wegenbelasting is op basis van het gewicht, dat wordt gewoon overgenomen van het buitenlandse kentekenbewijs.
Ja natuurlijk, dat was dom van me, ik bedoelde de eventuele bpm naheffing...

Is dat dan het issue? Het meer- of minder bijbetalen in de BPM? Sloop alles eruit en breng 'm als schadeauto naar Nederland.

Nee, het gaat om de 'fiscale waarde' en daarmee dus ook om de verzekerde waarde. Ik denk dat men zoveel mogelijk een vergelijkbare uitvoering hanteert. Maar met de daadwerkelijke buitenlandse prijslijsten zou je het exact moeten kunnen uitrekenen. Ik denk dat die dan wel overgenomen wordt.

In de toelichting op het BPM aangifteformulier staat het volgende:

(..) U berekent de bpm over de waarde van alle accessoires en opties die
op het motorrijtuig aanwezig zijn. Vul van de accessoires en opties de
prijs in die gold op het moment dat het motorrijtuig voor het eerst tot
het verkeer werd toegelaten.
Het gaat om de bedragen exclusief btw en bpm. (..)

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toel-aang-meld-opg-bpm-bpm0111t5pl.pdf

Pietzoveel zei:
Is dat dan het issue? Het meer- of minder bijbetalen in de BPM? Sloop alles eruit en breng 'm als schadeauto naar Nederland.
Nee hoor, BPM naheffing is in mijn geval geen issue, want ik ben aan het overwegen een elektrische auto te importeren en daar wordt geen BPM over verrekend, maar uiteindelijk is het natuurlijk wel van belang voor de verzekering.

Barri zei:
Maar met de daadwerkelijke buitenlandse prijslijsten zou je het exact moeten kunnen uitrekenen. Ik denk dat die dan wel overgenomen wordt.
En daar zit juist het probleem. Niet alleen de namen van de uitvoering zijn anders, maar ook de combinatie van uitrusting. Sommige zaken zitten in het ene land in één uitrustingsniveau maar zijn dan bijvoorbeeld in Nederland verdeeld over twee uitrustingsniveaus, of zijn dan weer een losse optie.

Durashift zei:
In de toelichting op het BPM aangifteformulier staat het volgende:

(..) U berekent de bpm over de waarde van alle accessoires en opties die
op het motorrijtuig aanwezig zijn. Vul van de accessoires en opties de
prijs in die gold op het moment dat het motorrijtuig voor het eerst tot
het verkeer werd toegelaten.
Het gaat om de bedragen exclusief btw en bpm. (..)

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toel-aang-meld-opg-bpm-bpm0111t5pl.pdf
Gaat dit niet om losse opties? Van de zaken die standaard in de verschillende uitrustingsniveaus zitten zijn geen losse prijzen beschikbaar....

Uiteindelijk werkt het natuurlijk 2 kanten op. Een hogere waarde levert een hogere premie op, maar natuurlijk ook een hogere uitkering wanneer de verzekering onverhoopt moet uitkeren....

Je kan toch obv de buitenlandse prijslijst de configuratie 'nabouwen'? Dan heb je de juiste prijs. Wellicht dat men voor de fiscale waarde de BTW nog wil corrigeren.
Stel, configuratie kost incl de exacte uitrusting 50.000 en het is een Duitse auto. De Nederlandse prijs voor deze uitrusting zou dan 50.000 / 1,19 * 1,21 = 50.840 zijn (auto is BPM vrij begrijp ik).

Terug
Bovenaan