Auto importeren Duitsland (round up van de kosten)

Guest
Beste dames en heren,

Daar is die weer! Het zo veelste "auto importeren topic" op autoweek.nl.
Ik heb de zoekfunctie goed gebruikt maar betwijfel of ik het nu helemaal begrijp en goed in beeld heb, ik hoop daarom dat jullie mij mischien kunnen helpen. Volgens mij ben ik al wel redelijk ver.

Lang verhaal kort:
- Ik wil en kan een auto kopen voor € 5.300 in Duitsland
- De cataloguswaarde volgens Autoweek is € 22.000
- Toelatingsdatum is 06/2009
- Uitstoot 162 g/km

Nu had ik voor mijzelf de onderstaande kosten berekend:
€ 550 bpm (+/-)
€ 110 leges en tenaamstelling (TUV keuring kan overgenomen worden, dus dit kost niets?)
€ 40 nieuwe kentekens produceren Nederland
€ 0 Eendagskenteken Nederland
€ ??? wat is het voordeligst, een "ausfuhrkennzeichen" of een "kurzzeitkennzeichen"? En wat raad je eventueel aan.

Klopt dit ongeveer? Ik zie veel verschillende prijzen wat betreft het laatste punt uit de bovenstaande rij.
Ik reken de kosten van het vervoer niet mee. Waarschijnlijk ga ik met de trein heen en met de auto terug.

Heel erg bedankt voor het meedenken, het wordt erg gewaardeerd.

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

Weet je toevallig ook of dit 2 verschillende dingen zijn? Een "ausfuhrkennzeichen" of een "kurzzeitkennzeichen"? Mijn Duits is nou niet heel denderend wat dit soort dingen betreft.

A Barf zei:
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

Weet je toevallig ook of dit 2 verschillende dingen zijn? Een "ausfuhrkennzeichen" of een "kurzzeitkennzeichen"? Mijn Duits is nou niet heel denderend wat dit soort dingen betreft.

Je moet het ausfuhrkennzeichen(vertaald dus export kenteken) hebben. Dat is die met het rode vlak. Die is speciaal voor de export en mag je als Nederlander zijnde in Nederland mee rijden.

Het kurzzeitkennzeichen zegt het het al is een kenteken voor korte duur. Hier mag je absoluut de Duitse grens niet mee over. Je bent niet verzekerd en kan een beste boete daar voor krijgen. Helaas wordt dit kenteken wel vaak voor importeren gebruikt. Maar dit mag niet.

Vergeet trouwens via de belastingdienst een vrijstelling van wegenbelasting en bpm voor korte periode aan te vragen. Anders mag je met het Ausfuhrkennzeichen niet in Nederland rijden. Die vrijstelling krijg je dan voor 2 weken.

Zoek een zaak die de kentekens echt zelf maakt. Dan heb je ze binnen 10 minuten en goedkoper. Als je luxe (opgelegde letters) wil moet je ook even opletten, niet alle zaken kunnen die maken.

pakkingharry zei:
Het kurzzeitkennzeichen zegt het het al is een kenteken voor korte duur. Hier mag je absoluut de Duitse grens niet mee over. Je bent niet verzekerd en kan een beste boete daar voor krijgen. Helaas wordt dit kenteken wel vaak voor importeren gebruikt. Maar dit mag niet.

Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

Klopt het dat dit een stuk voordeliger is? En misschien wel minder rompslomp?
Het is voor mij namelijk een kleine moeite om de auto net voor de grensovergang op een autoambulance te zetten en 'm de laatste paar km naar de RDW zo te vervoeren. Ik woon namelijk 1km van de grens af.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Vergeet trouwens via de belastingdienst een vrijstelling van wegenbelasting en bpm voor korte periode aan te vragen. Anders mag je met het Ausfuhrkennzeichen niet in Nederland rijden. Die vrijstelling krijg je dan voor 2 weken.

Top, thanks.
Dit was ik anders zeker vergeten.

V0RQ zei:
Zoek een zaak die de kentekens echt zelf maakt. Dan heb je ze binnen 10 minuten en goedkoper. Als je luxe (opgelegde letters) wil moet je ook even opletten, niet alle zaken kunnen die maken.

Thanks!

Ik zag op de RDW site dat er in de buurt hier genoeg bedrijven zijn die dit doen.
Ik ga het navragen of ze dit ook op locatie doen.

A Barf zei:
Klopt het dat dit een stuk voordeliger is? En misschien wel minder rompslomp?
Het is voor mij namelijk een kleine moeite om de auto net voor de grensovergang op een autoambulance te zetten en 'm de laatste paar km naar de RDW zo te vervoeren. Ik woon namelijk 1km van de grens af.
..

Dan zou ik wat verzekeringen bellen (of liever nog tussenpersonen) die de auto op chasisnummer verzekeren. Die 1km zou ik zelfs zonder platen nog wel durven rijden.

Je kan het ook zo plannen dat je op de RDW keuringsdag de auto NL in rijdt.. Dus je zet hem zo lang in DE in een mooie (gratis) parkeergarage of je gaat hem pas op de keuringsdag zelf ophalen. ééndagskenteken erop en gaan.. (wel verzekering regelen natuurlijk).

V0RQ zei:
Dan zou ik wat verzekeringen bellen (of liever nog tussenpersonen) die de auto op chasisnummer verzekeren. Die 1km zou ik zelfs zonder platen nog wel durven rijden.

Je kan het ook zo plannen dat je op de RDW keuringsdag de auto NL in rijdt.. Dus je zet hem zo lang in DE in een mooie (gratis) parkeergarage of je gaat hem pas op de keuringsdag zelf ophalen. ééndagskenteken erop en gaan.. (wel verzekering regelen natuurlijk).

Bedankt voor de geniale suggestie.
Echt de hulp die ik hier krijg helpt me enorm, dankjewel!

De ouders van een vriend van mij wonen net over de grens in Duitsland, daar kan ik 'm dus mooi stallen.
Dit kom vooral goed uit om dat ik 'm maandag misschien al op wil halen.

- - - -

1 - Auto bekijken en betalen:
Dit spreekt voor zich.

2 - Auto overschrijven:
De auto wordt overgeschreven bij een Kfz-Zulassungsstelle.

3 - Tijdelijk Duits kenteken aanvragen:
Ik moet in dit zelfde gebouw (Kfz-Zulassungsstelle) een tijdelijk Duits kenteken aanvragen. Dit tijdelijke kenteken produceren ze op locatie voor zowel een "ausfuhrkennzeichen" of een "kurzzeitkennzeichen". De verzekering kan ik er bij kopen, dit wordt een groene kaart / eVB-Nr genoemd.

4 - Auto verplaatsen:
Ik rij de auto zelf naar de grens.

5 - RDW "keuring":
Met een autoambulance vervoer ik de auto over de grens naar het keuringsstation.
Ik rij met het Nederlandse eendagskenteken naar de RDW.
Omdat de TUV keuring geldig is wordt deze over genomen.
De RDW controleert enkel of de auto inderdaad hetzelfde is dat volgens de papieren ingevoerd wordt.

6 - BPM formulieren invullen
Als ik dit van te voren invul kan ik dit direct op de post doen op het RDW kantoor.
Ik wacht een aantal dagen totdat ik het verzoek krijg om te betalen. Ik betaal dit direct.

7 - Kentekens
Na mijn betaling moet ik wachten totdat de Belastingdienst een bevestiging heeft dat het bedrag is voldaan.
Zodra zij dit hebben sturen ze mij mijn kentekenbewijs toe. Zodra ik deze heb ontvangen kan ik met dit kentekenbewijs naar een officieel punt om de kentekens op locatie te laten maken.

8 - Klaar is kees
Ik schroef de kentekens op de auto en mag rijden nadat ik de verzekering heb afgesloten.

- - - -

Volgens mij heb ik het wel redelijk duidelijk.
Ik heb alleen enorme twijfel of ik punt 3 goed begrijp.
Klopt het wat ik daar zeg?

Hoezo zou je nog de autoambulance regelen? Als je een verzekering kan vinden die hem op chassisnummer dekt mag je gewoon met je eendagskenteken van de RDW naar de keuring rijden. Dit is een heel normale gang van zaken en zal zeker door een verzekering worden gedekt (misschien niet bij die online prijsstunters)

DE : Tijdelijk kenteken tot de grens rijden (verzekering koop je erbij)
NL : ééndagskenteken van RDW naar de keuring (volgens mij mag je die zelf printen), verzekering apart regelen.

Als je luxe kentekenplaten wilt en de lokale kentekenboer maakt die niet zelf: je kunt op de site van de RDW inloggen met je Digid om te zien welke kentekens op jouw naam staan. Daar komt na een paar dagen vanzelf het kenteken van je nieuwe auto bij te staan. Als je daarmee en met de meldcode (= laatste vier cijfers chassisnummer) naar de kentekenboer gaat, kun je alvast je kentekenplaten bestellen en als het kentekenbewijs op de mat valt kun je meteen die platen gaan halen. Mits het niet zaterdagmiddag is en je een kentekenboer hebt uitgezocht die dan gesloten is :(

Even een gekke vraag misschien, jou kosten komen uit op 6200 euro is dit zoveel goedkoper dan dezelfde auto hier kopen? of wil je iets heel bijzonders?

Waarom zo moeilijk doen met stallen in Duitsland? Als jij op een Ausfuhrkennzeichen Nederland inkomt en je hebt van te voren een vrijstelling van BPM en wegenbelasting voor kort gebruik aangevraagd, mag je er gewoon mee in Nederland rijden. Je kunt dan gewoon op die platen naar de RDW. De verzekering bij het kenteken is een WA dekking. Voor de zekerheid sluit ik altijd bij Interpolis (ik verzeker mijn auto erna altijd bij hun) een verzekering op het chassisnummer af tegen diefstal. Dan is die sowieso volledig gedekt, behalve wanneer ik zelf schade rij.

Vrijstelling kort gebruik is hier te vinden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik

Terug
Bovenaan