Auto geschikt voor 3 autostoeltjes

Liz 9963762

Net ingestapt
En dan is er een derde kind op komst. Hartstikke leuk maar wel even een logistieke uitdaging.
Momenteel rijden naar volle tevredenheid een Volvo V70 uit 2012.
Nu lees ik hier op het forum in diverse topics dat je daar 3 kinderstoeltjes in kwijt zou kunnen echter als ik tussen onze stoeltjes in meet heb in slechts 34cm over en dat is toch echt niet genoeg.

Wie oh wie heeft raad.

Wat zijn momenteel echte aanraders en waar moeten we vooral op letten?

Heb je alle stoeltjes al? Bij ons paste het in eerste instantie ook niet in onze Octavia. Vriend van ons had er al ervaring mee in de Prius, kwam met de tip om de volgorde van de stoeltjes te veranderen. Toen vielen de vleugels van de ene stoel ineens achter die van de andere en paste het oneens wel. ABC is blijkbaar niet even breed als BAC ...

Misschien kan je beter kijken naar welke stoeltjes je nu hebt en hoe breed die zijn. Even langs een babywinkel en daar goed navraag doen over relatief smallere kinder stoelen.
Zitten de stoeltjes vast met isofix of alleen via gordel/top tether? Want isofix zit altijd wat meer naar het midden toe van de auto wat dus effectieve ruimte opslokt.

EDIT: ISOFIX dus, dan wordt het denk ik een lastig verhaal.

Hou oud zijn de kinderen? Zo'n isofix bevestiging is leuk en handig maar slokt inderdaad een berg ruimte op. Wij hebben 2 x de Britax adventure voor de oudsten van 7 en 9 en 1 x de Britax Evolva voor de kleinste van 4 en dit past zonder problemen op de achterbank van een 2010 Prius dus dat moet bij een V70 ook zeker wel lukken. Ook toen de kleinste nog een baby was ging dit prima icm een Maxicosi met belted base.
Toendertijd wel onderzocht of er ook auto's waren met 3 x isofix op de achterbank en wat ik me er nog van herinner is dat een paar SUV's dit hebben, o.a. de Kia Sorento.

Eigenlijk elke auto met 3 aparte even grote zittingen achter heeft wel isofix. Maar isofix is niet heilig. Ik zou eerder kijken naar 2 andere kinderstoelen (non isofix, of het niet gebruiken) dan een compleet andere auto aanschaffen.

Liz 9963762 zei:
Ik zit vast aan mijn twee isofix aansluitingen op de buitenste stoelen dus kan de volgorde niet veranderen

Of je verandert de stoeltjes. Isofix is niet heilig. Ze zitten niet heel lang in deze stoelen.

Edit; meer zielen, één gedachte...

s velthuis zei:
Liz 9963762 zei:
Ik zit vast aan mijn twee isofix aansluitingen op de buitenste stoelen dus kan de volgorde niet veranderen

Of je verandert de stoeltjes. Isofix is niet heilig. Ze zitten niet heel lang in deze stoelen.

:D Toen wij (inclusief TS) kinderen waren bestond het niet eens :)

KadettRT zei:
s velthuis zei:
Liz 9963762 zei:

:D Toen wij (inclusief TS) kinderen waren bestond het niet eens :)

Wij hebben het nooit gemist in elk geval. Onze Oc heeft nog geen Isofix. Ik weet wel dat mijn zwager zijn drie kleintjes makkelijk in hun V70 kwijt kan. Zit een pak meer ruimte in dan in onze Oc waarin dat ook al kon. Wij hadden een Maxicosi en daarna Tobi tussen een Rodi en een Römer 'Tobi' (weet de naam van dat ding niet meer) en later een Tobi tussen twee Rodi's. Dat paste allemaal. Alleen de Maxcosi of Tobi tegen de deur (logisch, kleinste moest je er in tillen) paste dus bij lange na niet. MPV's met drie keer isofix ga je bijna niet meer vinden. Zijn uitgestorven. Zoiets als een nieuwe Scenic heeft ook nog maar twee keer isofix achterin. Helemaal Isofix gaat dus toch waarschijnlijk niet lukken, kun je er net zo goed helemaal vanaf. Gordels zijn flexibeler.

Wij hebben een stoeltje gehad die met gordel bevestigd werd maar dat stond nogal scheef op de bank en dat werd niet echt gewaardeerd door onze meiden.
Overigens zijn de twee oudsten 3 en bijna 2 dus wij zitten voorlopig nog wel aan die stomme stoeltjes vast.
Ik ben echt niet tegen gordel bevestigingen maar dat schuinstaan van de stoeltjes was ik minder gecharmeerd van. En het merk stoelen dat we nu hebben (joie) bevalt de meiden goed. Het merk maxi cosi wurmden ze zich altijd los en zetten het op een krijsen, de joie zitten ze lekker in en gaan ze met plezier in.

Tja, in hoeverre laat je je oren naar je kroost hangen en in hoeverre heeft het kroost zich gewoon te schikken in de realiteit die de ouders aandragen...

De vraag is meer hoe graag ik wil dat het stoeltje daadwerkelijk zinvol is en ze in de gordels blijven zitten......
De een klikt hem gewoon open en de ander wurmt haar armen er tussen uit, dus tenzij ik ze met spanbanden en ductape in de stoeltjes bevestig zit dat er gewoon niet in.

Probleem is vooral dat je je zoals gezegd met isofix heel erg beperkt in je keuze. Want met twee isofix stoeltjes heb je eigenlijk nog drie keuzes:
1. Een auto met ook isofix op de voorstoel en dan als volwassene ertussen gaan zitten achterin
2. Een auto met drie aparte stoelen achterin.
3. Een combinatie van 1 en 2 kan natuurlijk ook.;)
In een “normale” auto krijg echt never een derde stoeltje tussen twee isofix-stoeltjes. Geeft ook meteen aan dat optie 1 waarschijnlijk niet echt lekker zit.

Bij 2 is de kans groot dat alleen de buitenste stoelen isofix hebben. De nieuwe kinderstoel (zonder isofix) zal dan dus in het midden moeten. En das nou net de lastigste plek om met een gordel te moeten werken.
Even uit mijn hoofd een paar opties: VW Touran, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Škoda Yeti.
Maw een midi-MPV of een monovolume.

P.S. De Volvo is in principe het probleem niet. Ik ken een gezin dat er binnenkort 5 kinderen in vervoert.:cool:

Gewoon dit regelen toch?

superclub_5_resized.jpg

https://www.multimac.com/home?lang=nl

Ik heb een 2018 Grand Scenic, ik heb vrij grote isofix stoelen (tot 12 jaar) voor onze kinderen van 5 en 7. Als ik isofox gebruik past er alleen een smalle zitverhoger tussen. Wil ik er een 3e stoel tussen dan gaan de stoelen los van de isofix en schuif ik ze op. Dit soort stoelen hoeven niet "vast" te zitten. Als het kind er goed in zit met de auto gordel blijft de stoel op z'n plaats. Nu heb ik nog een 3e rij dus als ik meer mensen vervoer gaan de kinderen naar de 3e rij.

Als de auto voldoet zou ik de oplossing in de stoelen zoeken ipv een andere auto. Als de kinderen wat ouder zijn kunnen ze naar een zitverhoger.

De vraag is ook even hoe vaak je met het hele spulletje in één auto op pad moet. Wat ik in mijn omgeving zie bij soortgelijke situaties is dat er heel vaak toch wel één iemand afwezig is (klinkt ongezellig, valt mee hoor). Dus ofwel één van de koters is er niet bij ofwel één van de ouders is er niet bij. En wil je wel met het hele circus op pad dan kun je eventueel twee auto's gebruiken. Lijkt omslachtig, maar hoe lang zitten de kinderen nou helemaal in die lompe stoelen? Nog even en ze kunnen op een simpele stoelverhoger. Om daar nou speciaal een andere auto voor aan te schaffen lijkt mij wat ver gaan. En anders had ik mijn heil gezocht in een andere kinderstoel. En ten aanzien van scheef staande stoeltjes, is dat niet simpel op te lossen met een extra kussen of handdoek o.i.d.?

Ik zou dat isofix ook lekker laten voor wat het is. Er zijn echt wel goeie gordelstoelen, ook met harnasgordeltjes erin tot een jaar of 4-5, daarna gaan ze in de stoel achter de gordel.

Scheve toestanden inderdaad gewoon opvullen met een handdoek ofzo.

Skeep zei:
Is deze pagina benoemd?

En daaropvolgend deze PDF?

Waaruit blijkt dat alles met 3x groen achterin al (lang) niet meer leverbaar is, op de Lodgy na. En al het huidige spul is krapper achterin. Een V70 is zo gek nog niet, de meeste nieuwe auto's zijn sowieso niet meer geschikt voor 3 kinderen achterin. Twee volwaardige zitplaatsen en een bolle armleuning waar je slecht op kunt zitten, maar ook geen zithulpmiddelen goed op bevestigd krijgt.

Bij ons moest ook 3 x stoel achterin een V70. Uiteindelijke passende combinatie was 1x op isofix (base met maxicosi), 1 x opvolgstoel met gordel en tussenin zitverhoger met rugleuning van Volvo. Die is aanmerkelijk smaller dan die van andere merken doordat de stoel vrij recht is en weinig uitsteeksels heeft.

Terug
Bovenaan