Auto apk afgekeurd. En nieuwe auto, iemand enig advies?

marijn 3149415

Startmotor
Beste forumleden.
Ik was al een tijdje opzoek naar een andere auto, maar kon maar geen keuze maken. Nu is mijn door mij geliefde (en een beetje gehaatte) daihatsu sirion 2 niet door de apk te krijgen of ik moet 1000 euro aan onderhoud en reparaties betalen en dat is ie niet meer waard. Zondag verloopt de apk. Iemand enig idee wat ik nu met deze auto het best kan doen? Naar de sloop? Marktplaats proberen? Wijkopenautos? Daarnaast ben ik nu dus echt met spoed opzoek naar een nieuwe auto. Het moet een benzine worden, aangezien ik voor mn motorrijbewijs ook ga. En max 7000. Ik heb nu een audi a3 op het oog. Uit 2008(facelift) met een 1.4 tfsi motorcode CAX. Heeft iemand enig idee of dit type motor olie verbruikt, want kan er zelf niet echt veel info over vinden. En mensen nog evt een suggestie voor dit budget?

Alvast bedankt

Ps: weet iemand hoe ik een topic kan sluiten?

Wat is er dusdanig mis met die sirion dat die niet door de apk zou komen? Die dingen zijn goedkoop qua onderdelen. Dus goedkoop te repareren.

Je kunt die auto ook gewoon inruilen als je een ander koopt. Ook met verlopen apk zijn er genoeg bedrijven die zo'n auto inkopen. Ze zijn gezien de lage kosten redelijk gewild.

De t(f)si motoren zijn behoorlijk problematisch. Ook de 1.4. Distributieketting, hoog olieverbruik enz enz.
Dan is die sirion een stuk beter om te behouden...

Topics kunnen alleen door moderators worden gesloten.

Laatst bewerkt:
@Pobresh de prijsopgave van de garage was 1000 euro om hem door de apk te krijgen. nieuwe remschijven, remblokken en banden. Lampen stellen en lichtje van t kenteken. Verder had de sirion al rare geluiden in het onderstel en verbruikte die olie. dus ga er geen geld meer in investeren. Bedankt voor het advies voor de audi, dat gaat m dan toch niet worden als opvolger. Heb je zelf nog advies voor een opvolger? Het liefst duits en wat minimaal c segment

Normaal onderhoud. Banden zijn bij elke auto duur. Maar ik snap het prijskaartje wel. 70% daarvan is arbeidsuren tegenwoordig.
Aan onderdelen ben je niet de wereld kwijt.
Olieverbruik... Is het een 1.0, 1.3 of 1.5?

Advies voor een opvolger heb ik helaas niet, daar zijn hier genoeg andere forummers voor die daar zich beter in verdiept hebben. Ik vind vooral het technische aspect interessant.

Die 1.0 is gelijk aan die van een aygo/c1/107 dat zijn inderdaad beste olieboten als ze veel gebruikt zijn voor korte stukken. Als ze eenmaal verbruiken, los je dat niet eenvoudig op. Het is wel op te lossen, maar inderdaad niet waard om dat nog te doen als je het zelf niet kunt.

Je kan nog t/m zaterdag wat snuffelen naar gebruikte schijven of zelf online kopen, wisselen moet zelf te doen zijn, DHZ garage of €50 zwart op zaterdagmiddag bij iemand op de stoep die het wel eens heeft gedaan.

Banden kan je ook voor rondbellen, desnoods ook weer iets wat je een jaartje verder helpt. Een bandenboertje wil misschien dan ook even naar je remmen kijken. Desnoods kan het volgende week pas, zet je auto er alvast neer. En regel voor een paar tientjes per dag een vervangend wagentje. (bo-rent, greenwheels,familie).

Topics sluiten wordt alleen door het beheer gedaan bij ontsporingen of misstanden.

Garage rekeningen schieten idd de pan uit , mijn sirion had nooit rekeningen boven de €500, maar vorig jaar was €800 inclusief automaat bak spoelen en afgelopen x was €1200, aangezien je onder de €5.000 meer automaat troep te koop hebt dan goed spul, was de keuze snel gemaakt. Rij 30.000 km per jaar met dat ding dus, het zal verder allemaal wel meevallen, probeer volgend jaar wel een andere garage.

@Pobresh de prijsopgave van de garage was 1000 euro om hem door de apk te krijgen. nieuwe remschijven, remblokken en banden. Lampen stellen en lichtje van t kenteken. Verder had de sirion al rare geluiden in het onderstel en verbruikte die olie. dus ga er geen geld meer in investeren. Bedankt voor het advies voor de audi, dat gaat m dan toch niet worden als opvolger. Heb je zelf nog advies voor een opvolger? Het liefst duits en wat minimaal c segment
Waren dat afkeurpunten of adviespunten?

Mag overigens ook ff pb sturen voor advies en reparatie van het hoognodige....ik ben wat goedkoper dan de garage. ;)

Laatst bewerkt:
Als het "Duits" moet zijn dan zou je naar een al genoemde Ford Focus 2 kunnen kijken, let wel goed op roest, en zijn al wel erg oud. Beter kun je wat meer uitgeven en bijvoorbeeld kijken naar een Opel Astra K vanaf 2015.

Of kijk gewoon breder, auto's zijn tegenwoordig wereld auto's.

De al genoemde Renault Clio (3 of 4) is ook een hele goede optie. Ik sprak nog deze week iemand die er al meer dan 400.000 km mee had gereden, zonder grote reparaties.

Goede, bijzondere alternatieven voor een Audi A3 zijn bijvoorbeeld de Lancia Delta, Alfa Giulietta , Hyundai Veloster.

De keuze is groot.

Een oude Audi met vrij beruchte 1.4 TSI zou ik zelf niet aanraden.

De sirion is nog wel te fixen voor weinig, maar je moet het natuurlijk wel willen.
Als je hem zat bent moet je sowieso gewoon een ander zoeken. Maar zoals ik al zei. Die krijg je wel ingeruild.
Dat zijn nog steeds gewilde auto's en snel verkocht omdat ze (met goed onderhoud) betrouwbaar zijn. Een motorblok heb je ook zo vervangen voor een die minder of geen olie verbruikt als het moet.

@Pobresh sirion was ik al een beetje klaar mee, geen airco en weinig vermogen. Dus vind het stiekem ook niet wrg dat ik nu een nieuwe moeten kopen. Wijkopenautos geeft me er 393 euro voor

Koop een Honda Jazz voor €7k! As de historie bekend is, een veilige aankoop voor lange termijn en een superpraktisch en fijn rijdend autootje. De 1.2 en 1.4 ontlopen elkaar bijna niet, allebei volstaan prima. Elke 120.000km 8 peperdure bougies is iets waar je even goed op moet letten bij aanschaf, dat je niet direct na een paar duizend km even honderden euro’s aan een paar bougies kwijt bent

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i met 100 pk en 6 versnellingen

Daihatsu met 1.3+ liter motor

Laatst bewerkt:
Astra K 2015 die al genoemd is, vind ik ook een goede keuze. 1.0 is prima voor een hatchback. Focus vanaf 2018 (MK 4) is krap qua budget. Een MK3 zou kunnen, MK 3.5 zou ik mee oppassen, daarbij goed kijken naar onderhoud. Meer dan eens problemen met koeling bijvoorbeeld.
Clio met 1.3 wordt ook vaak genoemd als betrouwbaar.

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i met 100 pk en 6 versnellingen

Daihatsu met 1.3+ liter motor

Bij daihatsu het materia aanbod niet aangevinkt?

Astra K 2015 die al genoemd is, vind ik ook een goede keuze. 1.0 is prima voor een hatchback. Focus vanaf 2018 (MK 4) is krap qua budget. Een MK3 zou kunnen, MK 3.5 zou ik mee oppassen, daarbij goed kijken naar onderhoud. Meer dan eens problemen met koeling bijvoorbeeld.
Clio met 1.3 wordt ook vaak genoemd als betrouwbaar.
Een Astra K is zelfs al mogelijk binnen je budget. Dan rij je Duits en voor dit geld nog behoorlijk bijdetijds (2016).

Of toch een Ford Focus MK3?
Ook dat is mogelijk binnen budget

Ik moet wel zeggen dat ik het mooie aan de a3 de afwerking vond. Gewoon hoe alles in het interieur ook aanvoelde, dat heb je wel wat minder in een toyota

Ik moet wel zeggen dat ik het mooie aan de a3 de afwerking vond. Gewoon hoe alles in het interieur ook aanvoelde, dat heb je wel wat minder in een toyota
De a3 met de oude 1.6 zonder turbo nog een optie. Wel voor de versie zonder fsi gaan, die is namelijk o.a. niet geschikt voor e10. Een audi a4/ seat exeo 1.8 twintig klepper nog een idee?

Bij die Focus 1.0 moet de distributieriem na 8 jaar vervangen worden. Omdat die in het blok loopt is dat een grote en dus dure klus. Zorg er voor dat de riem (inclusief het olieriempje) dus vervangen is als je er eentje koopt.

Zo'n Astra is ook altijd vrij gunstig geprijsd tweedehands.

Als het nu wel handgeschakeld mag, dan vergroot je de keuze in ieder geval enorm.

In een ander topic heb ik het ook al eens gezegd: koop vooral ook iets waar je blij van wordt.

Als dat voor jou een Audi of BMW is, dan kunnen wij met z'n allen nog zoveel verstandigere en rationelere opties aandragen, maar dan ga jij daar niet blij van worden. Maar als je iets koopt waar je blij van wordt, accepteer dan ook dat er eventueel net even wat meer onderhoudskosten etc. bij kunnen komen kijken omdat je een voorkeur hebt voor een bepaald model of merk, waar net wat meer potentiele problemen mee bekend zijn.

Bij BMW heb je handgeschakeld op zich best leuke 1-serie opties van de 2e generatie binnen je budget. In je andere topic hebben andere forummers al wat aandachtspunten genoemd waar je op moet letten. In dit topic is dat gedaan voor de Audi A3.

@Rudyke ja ik heb even gekeken en ga toch wel kijken voor iets duits, vind dat toch echt het mooit qua afwerking @Pobresh het was een handgeschakelde. En er was echt wel iets met het onderstel ofzo aan de hand. Verder verbruikte het blok olie. Heb hem vandaag verkocjt voor 400 aan wijkopenautos. Nu ben ik er vanaf, heb ik daar geen omkijken meer naar. Snel wat nieuws kopen dus

Ja je moet kopen wat je leuk vind, maar als je een Audi koopt met dit budget is de kans op problemen groot en of je daar nou heel blij van wordt.
Ik heb geen idee of je het budget kan verhogen, maar een Audi A1 nog een optie?
Audi A1

@Frits79 heel toevallig een uurtje geleden naar een gekeken, maar daarvan hoorde je de aircopomp dus dat gaat m niet worden. Wel erg leuke auto. Heeft iemand een mening over een bmw 318i met 180.000 km op de teller uit 2008 met een nieuwe ketting?

Niks mis mee en zou het aandurven, maar het blijft wel een 16 jaar oude auto en zeker een BMW heeft goed onderhoud aan het onderstel nodig om goed te blijven rijden.

Zelf rijdt ik een up! Onderhoud heb je nu eenmaal. Mijn auto moest na 12 jaar ook veel aan gebeuren. Kosten 1400 euro. Daar zitten ook 4 merk banden, remschijven en blokken bij. Ik zou ook voor wat anders gekeken hebben maar uiteindelijk weet je eigenlijk dat je meer kwijt bent aan aankoopkosten voor een andere auto. Ook van een nieuwe occassion weet je nooit wat er aan zit te komen qua kosten..

Ik rij nog steeds door in de up! Want er mankeert eigenlijk weinig aan. Kosten horen er bij.

@Frits79 heel toevallig een uurtje geleden naar een gekeken, maar daarvan hoorde je de aircopomp dus dat gaat m niet worden. Wel erg leuke auto. Heeft iemand een mening over een bmw 318i met 180.000 km op de teller uit 2008 met een nieuwe ketting?
De distributieketting is een bekend aandachtspunt, maar die is gelukkig al vervangen.

De auto is natuurlijk al 16 jaar oud, let goed op de staat van
motor, koppeling, drukgroep, versnellingsbak en massa vliegwiel. Kijk ook of alle knopjes werken. En kijk goed of er geen oranje of rode controle lampjes blijven branden, die niet horen te branden na de start.
Zoals al genoemd is het onderstel complex en onderhoudsgevoelig.

BMW heeft onder de motorkap veel goedkope plastic onderdelen en kappen gebruikt, zeker bij deze leeftijd breken ze gemakkelijk.

Bedenk wel dat de auto populair is bij vaak jonge bestuurders.
De kans op een matig onderhouden, of afgetrapt exemplaar is relatief groot.

Vanwege de populariteit is de BMW 3 serie een relatief dure occasion.
Niet voor niets geld vaak, er is niets zo duur als een goedkope BMW.

Tot juni 2020 heb ik een Renault Laguna 3 ( uit 2009) gehad, die is geleverd als hatchback, station en Coupe.

Het materiaalgebruik en afwerking was bijzonder goed en beter dan van de BMW 3 serie en Audi A3. Je merkte aan alles hoe solide en goed de auto gemaakt is, Renault wilde met deze auto geen enkel risico lopen, na zijn matige voorganger.
Erg betrouwbare en fijne auto, die zelfs geleverd is met vierwielbesturing. Zeker ook een auto om te overwegen.

Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Ik zou nog een update geven mbt wat ik uiteindelijk gekocht heb. Het is een audi a4 s-line 1.8 tfsi uit 2010 geworden met een gereviseerde motor, waarmee het olievebruik is verholpen. Ik ben erg tevreden en ga hem morgen ophalen

Terug
Bovenaan