auto 50k km per jaar woon/werk

A

Anoniem

Guest
Hallo.

Na een aantal weken occasion sites en forums afstruinen ben ik er nu toch aan toe om eens advies aan een grote groep te vragen voor een lastige situatie.

Ik ben op zoek naar een auto voor mijn woon werk verkeer. Dit zal ongeveer 45k km per jaar zijn (plus nog privé gebruik, laten we dus minimaal 50k per jaar zeggen.) Ondanks dat ik het toch wel leuk zou vinden om een spannende auto te rijden, zal ik nu toch echt een verstandige keus moeten gaan maken. Er is een klein lijstje met eisen:
- budget: +- 3000
- flink betrouwbaar
-comfortabel bij vaak lange afstanden, dus geen koekblikken. Naar mijn idee moet het niet kleiner zijn dan een golf hatchback, maar sta altijd open voor suggesties
-airco en cruise control zijn met deze afstanden voor mij een must
- geen loeizware auto met een buts aan wegenbelasting (weet wel dat ik niet voor suzuki alto bedragen aan wegenbelasting uit ga komen, maar saab 9-5 en volvo v70 gaat dan weer net te ver denk ik)
-verbruik moet zo goed mogelijk zijn (ook hier, ben me er van bewust dat ik niet 1:25 zal gaan rijden, maar als dat wel kan dikke bonus, maar 1:10 gemiddeld is dan weer net iets te veel)
-moet goed meekunnen op snelweg, aangezien dit 95% van de km zal zijn. Zit zelf aan minimaal rond de 120pk te denken, maar dit is natuurlijk allemaal in verhouding tot gewicht.
-brandstof staat open voor suggesties. Aangezien ik naar de randstad moet zijn diesels ivm de mileuzone alleen vanaf 2001 een optie (al vind ik diesel wel spannend met alle veranderingen die er op het moment gebeuren)

Er waren al een paar wagens die een optie zouden kunnen zijn:
- volvo v/s 40 2000-2004: niet al te zwaar, veel luxe en veiligheid voor het geld, lekker betrouwbaar. De 2.0T blok met 163 pk lijkt gek genoeg het zuinigst te zijn met een lekker vermogen.

-mazda 626: enorm betrouwbaar, schijnt prima te rijden. Acceptabel verbruik. Minpunt: wel een klein beetje saai

-peugeot 406 coupé: mooie bak, over het algemeen ook goed uitgerust en lijkt mij een enorm fijne rijdersauto. Wegenbelasting ligt iets aan de hoge kant, maar wil het mog niet meteen té noemen. Geen idee hoe het met de betrouwbaarheid zit.

Ben benieuwd wat voor wagens er voorbij gaan komen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Ik sta open voor alle suggesties. Het is altijd het overwegen waard!

Eigenlijk zijn het veel wensen voor heel weinig geld, handig is om te gaan voor een goede, niet gewilde lpg of diesel auto. De betrouwbaarheid is sterk afhankelijk van de zorg en onderhoud door de vorige eigenaren.

De Peugeot 406 vind ik best een goed idee, de diesels zijn heel sterk en de benzine motoren lopen goed op LPG, deze motoren liggen ook in de niet gewilde, zeer comfortabele Citroen C5.

Andere opties: De Saab 9.3 1.9 TID, in deze auto ligt de ijzersterke 1.9 JTD van Fiat, deze motor ligt ook in de niet gewilde Alfa 159. De motor ligt ook in de erg onderschatte en minder zware Fiat Bravo, ook de 1.6 diesel is een goede motor. De Renault Laguna 3 vanaf 2007 (en 2 Phase 2 vanaf 2005) vind je ook binnen het budget, en is een hele goede auto. De Jaguar X Type diesel lijkt mij ook heel geschikt.

Wil absoluut niet vervelend overkomen en wellicht is het hele verhaal niet compleet waardoor het moeilijk is om een goed oordeel te vellen maar naar mijn idee is dit wel echt een vervelende situatie. Even kort gezegd rijd je 200 km per dag voor je werk, en krijg je niet voldoende compensatie om dat op een enigszins fatsoenlijke manier te doen. Allicht kun je voor 3000 Euro een redelijke auto kopen, maar de kans dat je een leeggetrapt hok koopt is zeer reëel. De auto's die je noemt zullen met dit budget óf heel veel kilometers hebben gelopen óf aardig op leeftijd zijn (of allebei) wat betekent dat je ook op het vlak van onderhoud flink zal moeten investeren om mobiel te blijven. Onderaan de streep zul je wellicht voor jezelf af moeten wegen of waar je woont of werkt wel echt een duurzame situatie is of dat het niet beter is om daar verandering in te brengen.

Los daarvan zou ik in jouw geval geen of weinig eisen stellen aan welk merk of type auto je koopt, maar simpelweg de best onderhouden/jongste auto kopen binnen budget en hopen dat alles zo lang mogelijk heel blijft.

Op zich is een 406 een goede optie, maar ik zou dan ook de sedan meenemen, zoveel coupe's zijn er niet verkocht en je moet vooral gaan voor het beste exemplaar.
Citroën C4
0-bbf0b2d9-0cb9-4907-9408-e6828e215640.jpg

Citroën C4
citroen-c4-1-6-16v-image-lpg-g3-airco-ecc-cruise.jpg
voor als je meer deuren wilt
Kia Magentis
kia-magentis-2-0-cvvt-x-ecutive-2-0-cvvt-x-ecutive.jpg

Hier een paar voorbeelden.

De situatie is niet zo vervelend als dat het lijkt. Krijg de standaard volledige km vergoeding, dus zolang ik gemiddeld beter rijd dan 1:8 haal ik mijn brandstofkosten er uit. De rest kan bij onderhoud en dergelijken gelegd worden. Er zijn ook andere reismogelijkheden voor mij, maar kies bewust voor een auto met de wetenschap dat ik zelf wat bij zal moeten leggen. Kwa eisen is de enige harde eis dat hij comfortabel moet zijn met zulke km. Voor mij vallen dus de kleine lichte auto's af omdat ik uit ervaring weet dat zulke reizen slopend en niet comfortabel zijn. Voor de rest ben ik dingen tegen elkaar af aan het wegen en wil ik niet hameren op een bepaald merk. Ook al zijn er merken waar ik meer fan van ben (ford, volvo) en merken waar ik tot nu toe mindere ervaringen mee heb (opel, Renault, citroën) ik wil voor alles open staan. Misschien zitten er toch heel fijne bakken tussen.
Dus om het samen te vatten. Er zijn maar 2 harde eisen: comfort en betrouwbaarheid. De rest zijn wensen waarvan ik me bewust ben dat ik niet alles kan hebben met dit budget.

tja, wat kun je aan betrouwbaarheid verwachten van een auto uit het c of d segment voor 3 duizend euro? Goede kans dat je andermans ellende koopt. Daarnaast zal je voor die prijs ook geen auto kunnen vinden met minder dan 150-200k op de klok, waardoor duur onderhoud er aan zit te komen.

Ik ben het eens met zadelsnuiver, het is een schraal vooruitblik. Wegenbelasting is echt een van je laatste zorgen, je moet inschatte wat die twee tot vier beurten per jaar kosten en of je 15 jaar oude auto dat wel haalt.

Een auto kost écht veel meer dan de 19ct/km. Zeker een oud wagentje dat elke dag 200km rijdt.

Mijn favoriete advies: €38 per dag kilometervergoeding opstrijken maar lekker een paar keer per week lokaal overnachten. Je wint bakken met tijd, voorkomt slijtage, pech, aanrijdingen en hopelijk kan je op vrijdag eerder thuis zijn.

Voor de auto zelf: het simpelste b-segment spaardieseltje dat je nu kan vinden en hopelijk ga je flink verdienen want ik zou er ook een lening bij doen zodat je €5000 budget hebt. Een 95 of V70 is veel te hoog gegrepen voor dit werk (aangenomen dat je geen trek hebt in €1000 autokosten per maand)

Als je de tijd neemt om een goede auto te vinden, dan gaat dat zeker lukken.
Wij hebben een goed onderhouden (nieuwe d-riem, grote beurt, inclusief airco onderhoud) V40 gekocht voor 1000 euro met 323k op de teller.
Dat lijkt veel, maar met goed onderhoud is 500k+ zeker mogelijk.
Inmiddels bijna 25k probleemloze kilometers er bij gereden.
De d-riem hoeft pas bij 460k vervangen te worden en alles werkt nog prima.

We hebben dit jaar ook een goed onderhouden Honda Civic met 1.5 vtec moter gekocht met net 200k op de teller.
Het gemiddelde verbruik is 1 op 17 en de auto is toch vlot, indien nodig.

Epica zei:
Wat vind je van de voorgestelde auto's?
dank voor de suggesties! voldoet volgens mij inderdaad aan veel (zo niet allen) van de wensen die ik heb gesteld. Zeker het overwegen waard! ik moet wel zeggen dat ik zeker geen fan ben van citroën en ik het model auto nou ook niet echt een eyecatcher vind, maar het is belangrijker dat hij aan de eisen voldoet dan dat hij mooi is. ik zou eens moeten kijken of ik ergens een proefrit kan regelen om een keer te voelen hoe de auto echt rijd. misschien ben ik wel positief verrast!
De kia is ook zeker het overwegen waard. Hij zal denk ik iets duurder zijn om te rijden maar als daar een goede auto tegenover staat vind ik dat geen probleem. De auto is in mijn optiek mooier dan de citroën, en mijn gevoel zegt dat hij comfortabeler is, al kan het goed zijn dat ik er compleet naast zit. ook deze auto zal ik op mijn lijst er bij zetten om eens serieus naar te gaan kijken.

mag ik ook meteen (van iedereen die dit leest) een mening vragen over een volvo s of v 40 phase II. de motorinhoud maakt wat mij betreft niet uit. volgens mij moeten ze allemaal goed mee kunnen op de snelweg (al spreekt de 163pk mij natuurlijk wel aan :D) tot nu toe is in mijn hoofd deze auto het beste totaalplaatje. met een beetje zoeken zijn er zeker te vinden met heel acceptabele km standen (naar mijn mening dan. met 150k-200k is een auto in mijn optiek nog lang niet klaar met rijden, mits hij z'n onderhoud goed heeft gehad en door mij ook altijd zal krijgen). er zijn ook veel modellen te vinden waar alles op zit wat je maar kan wensen voor lange afstanden. cruise control, automatische climate control, leren stoelen met stoelverwarming (zeker geen noodzaak, maar als het er dan toch op zit hoor je mij niet klagen) en de vele veiligheidssystemen. tot nu toe heb ik buiten de brandstof en de wegenbelasting kosten nog geen nadeel kunnen vinden, al zijn deze vergelijkbaar met een mkIV golf hatchback met de 2.0 motor om het vermogen een beetje gelijk te trekken met de volvo. dus ook die kosten zijn in mijn hoofd absoluut niet buitensporig. misschien zie ik iets aan de volvo wel compleet over het hoofd, dus ik hoor graag de dingen die er juist niet goed aan zouden zijn! (onderbouw dit alsjeblieft wel goed, heb niks aan speculaties en hersenscheten. Maar met een goede onderbouwing of uitleg zal ik dat zeker niet langs me af laten gaan)

dus nogmaals, dank voor de reactie en het meedenken!

(btw, heb net mijn gebruikersnaam veranderd. zou misschien voor verwarring kunnen zorgen maar ik ben de OP)

Je hebt blijkbaar hoge verwachtingen van een auto met jouw voorgestelde, lage budget, maar wat vind je hier van, iets boven budget?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/corolla-verso/44833752

De Volvo S40 is minder gewild dan de V40 dus goedkoper. De auto is niet echt een koopje, ik vond dat de auto aardig rijden, maar was zeker niet onder de indruk.
Andere auto's en grote Volvo's rijden vind ik (veel) beter en verfijnder, en liggen stabieler op de weg. Ik had zelf meer verwacht van een Volvo. De stoelen zitten wel goed.

De 1.9 D van Renault is een hele degelijke maar inmiddels ouderwetse motor, en maakt het geluid van een tractor, roest is inmiddels ook wel iets om goed op te letten.

speedtouch zei:
Je hebt blijkbaar hoge verwachtingen van een auto met jouw voorgestelde, lage budget, maar wat vind je hier van, iets boven budget?:

het was mij vanaf het begin al duidelijk dat het een erg moeilijke opgave zou worden met mijn budget, al lijkt het mij niet onmogelijk. de toyota is misschien net boven budget, al zou het wellicht mogelijk zijn om hem net ietsjes op te rekken, mits ik daar iets voor terug krijg. de mpv lijkt mij een beetje overdreven, maar zal eens goed naar het totaalplaatje van de auto gaan kijken of het misschien toch rendabeler is voor mij. had zelf de avensis ook al in mijn hoofd zitten. zou (net als de corolla) een goede betrouwbare auto moeten zijn. bedankt voor het meedenken!

Prius 2 iets? Als het budget omhoog kan...airco, cruise control, automaat, comfortabel, zuinig en technisch een topwagen.

heb zojuist deze auto online gevonden:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v40-1-8-cruise-airco-trekhaak-stoelverwarming-benzine-grijs-3d14f18d-b2fc-42ac-a1dd-8e97677cf711?cldtidx=13

ik rek er mijn budget wel iets mee op, maar zou er wellicht nog wat af kunnen onderhandelen. lijkt mij enorm veel auto voor het geld. zijn er meningen over?

Boppie zei:
Prius 2 iets? Als het budget omhoog kan...airco, cruise control, automaat, comfortabel, zuinig en technisch een topwagen.

heb de hybride modellen ook al overwogen. heb vernomen dat de hybride op de snelweg niet veel waard zou zijn. lijkt mij ook dat áls er dan iets aan kapot gaat dat het ook een dure reparatie zal zijn. heb de prius en ook de civic hybride nog niet afgeschreven hoor. zeker het overwegen waard.

Ik zie niet in waarom je in vredesnaam op benzine zou gaan rijden met 50k per jaar.

speedtouch zei:

Uh, was dat niet zo ongeveer de meest onbetrouwbare Toyota-motor van de afgelopen 40 jaar?

P Lak zei:
Ik zie niet in waarom je in vredesnaam op benzine zou gaan rijden met 50k per jaar.

ik heb net even snel een rekensommetje gemaakt, en de v40 als benchmark genomen omdat die toevallig nog open staat. de diesel is idd flink goedkoper in de maand. had niet in de gaten hoe veel dit scheelt. dus ik moet je bij deze gelijk geven, diesel is slimmer en dus moet ik daar misschien eens mijn focus gaan leggen. het enige spannende is dat er de laatste tijd natuurlijk een hoop gebeurt rondom diesel rijden. nu staat er online dat de milieuzone in rotterdam per 2020 afgeschaft word. dus misschien is dan de diesel de beste optie. bedankt voor de imput

HelaasPindakaas zei:
heb zojuist deze auto online gevonden:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v40-1-8-cruise-airco-trekhaak-stoelverwarming-benzine-grijs-3d14f18d-b2fc-42ac-a1dd-8e97677cf711?cldtidx=13

ik rek er mijn budget wel iets mee op, maar zou er wellicht nog wat af kunnen onderhandelen. lijkt mij enorm veel auto voor het geld. zijn er meningen over?

Met zoveel kilometers per jaar ga je toch geen benzine rijden. Dat gaat echt enorm in de papieren lopen. Niet dat het een slechte auto is, maar ik vind zelf de Volvo V40 erg overgewaardeerd. Als je er mee hebt gereden dan begrijp je wat ik bedoel.
De looks van een Volvo V40 zijn nog steeds goed.

Voor dit bedrag kun je ook een veel jongere auto vinden, deze is immers al 16 jaar oud.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xantia/45184791

Ik kan de auto nog niet zien, maar gezien de prijs en het verkoopadres moet het haast wel een goed bewaard exemplaar zijn, mag ik hopen. En een goede Xantia 1.8 16v op gas of een 2.0 HDi is (net als een vergelijkbare 406) een erg goedkope manier van comfortabel kilometervreten. Ze worden wat ouder, maar het blijven betrouwbare werkpaarden.

Aangezien het een keer geen Break is scheelt het nog een klasse wegenbelasting ook.

Edit: Oeps, niet gezien dat er in milieuzones gereden wordt! Dan valt deze af. :(

ak2 zei:
Niet dat het een slechte auto is, maar ik vind zelf de Volvo V40 erg overgewaardeerd. Als je er mee hebt gereden dan begrijp je wat ik bedoel.

Ik snap wel wat je bedoelt, die eerste generatie S40/V40 is dan ook slechts een naar een wat hoger plan getrokken Carisma. De tweede generatie met Focus II-genen rijdt beter.

de stand van zaken op het moment:

diesel lijkt inderdaad de voordelige optie. kan voor een nog lager bedrag dan benzine een "meer auto" auto rijden wat voor mij misschien nog wel het grootste voordeel is. heb lpg ook overwogen, maar lpg bakken hebben verschillende onderdelen die wat regelmatiger onderhoud nodig hebben. ook heb ik geen zin om elke dag bij de pomp te staan. -->diesel lijkt de way to go. ben nu mij verder aan het verdiepen in de saab 9-3 1.9 diesel station. Wat een bak lijkt me dat om in te rijden. snel rekensommetje wijst uit dat hij misschien iets duurder is dan kleinere diesels, maar hij is een prettig aantal euro's goedkoper dan benzine modellen om te rijden. zoals ik al eerder had gelezen lijkt de motor ook betrouwbaar te zijn. heeft iemand enig idee bij welke km-standen je over het algemeen beter 2x na kan denken over je aankoop? en wat zijn de grote zaken en kinderziektes die in de wagen zitten, dan kan ik daar ook rekening mee houden bij het zoeken van een geschikte bak.

HelaasPindakaas zei:

diesel lijkt inderdaad de voordelige optie. kan voor een nog lager bedrag dan benzine een "meer auto" auto rijden wat voor mij misschien nog wel het grootste voordeel is. heb lpg ook overwogen, maar lpg bakken hebben verschillende onderdelen die wat regelmatiger onderhoud nodig hebben. ook heb ik geen zin om elke dag bij de pomp te staan. -->diesel lijkt de way to go. ben nu mij verder aan het verdiepen in de saab 9-3 1.9 diesel station. Wat een bak lijkt me dat om in te rijden. snel rekensommetje wijst uit dat hij misschien iets duurder is dan kleinere diesels, maar hij is een prettig aantal euro's goedkoper dan benzine modellen om te rijden. zoals ik al eerder had gelezen lijkt de motor ook betrouwbaar te zijn. heeft iemand enig idee bij welke km-standen je over het algemeen beter 2x na kan denken over je aankoop? en wat zijn de grote zaken en kinderziektes die in de wagen zitten, dan kan ik daar ook rekening mee houden bij het zoeken van een geschikte bak.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-3-sport-estate-1-9-tid-linear-clima-navi-diesel-zwart-f6df1029-4b88-4d78-adf3-a79a679c7b31?cldtidx=8
zojuist deze daarbij gevonden

50k km per jaar door weer en wind is erg veel voor een oude auto. Ik zou nog even nadenken over alternatieven.

Die Saab ziet er netjes uit, maar hou er wel rekening mee dat je minimaal 401 euro per kwartaal betaald tov 300 voor de Kia.

BostonWheeler zei:
50k km per jaar door weer en wind is erg veel voor een oude auto. Ik zou nog even nadenken over alternatieven.

alternatief is de trein. dat heb ik nu wel lang genoeg gedaan dus auto rijden it is! ps. ik heb meer vertrouwen in menig oudere bak dan nieuwe. klinkt cliché maar vroeger werden die dingen nog gemaakt om een leven mee te gaan. en heb ik de laatste jaren al 2x met een vlamnieuwe leasebak langs de snelweg gestaan onderweg naar vakantie. zo zie je maar dat een auto rijden altijd een element van geluk hebben is. dus de leeftijd van de auto schrikt mij absoluut niet af, integendeel zelfs!

Epica zei:
Die Saab ziet er netjes uit, maar hou er wel rekening mee dat je minimaal 401 euro per kwartaal betaald tov 300 voor de Kia.

had het inderdaad al gezien ja. is misschien even een kleine trap tegen de schenen in het begin maar ik denk dat het de 35 euro in de maand wel waard is om zo'n upgrade naar de saab te doen. maar bedankt voor de info. het wordt allemaal zeer gewaardeerd!

HelaasPindakaas zei:
HelaasPindakaas zei:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-3-sport-estate-1-9-tid-linear-clima-navi-diesel-zwart-f6df1029-4b88-4d78-adf3-a79a679c7b31?cldtidx=8
zojuist deze daarbij gevonden

Op het eerste gezicht ziet deze Saab 9.3 er prima uit, controleer ook goed de onderhoudshistorie en facturen en maak een uitgebreide proefrit. Check of alles goed werkt en zet de auto ook op de brug. Er staan er genoeg. Op zichzelf kun je met een Saab 9.3 prima kilometers mee vreten.

Je zoekt met een laag budget, neem de beste auto die je kunt vinden ongeacht het merk. Je maakt veel kilometers kijk dus goed of je er lekker in zit, en of je de auto plezierig vind rijden.

HelaasPindakaas zei:
. .
had het inderdaad al gezien ja. is misschien even een kleine trap tegen de schenen in het begin maar ik denk dat het de 35 euro in de maand wel waard is om zo'n upgrade naar de saab te doen. maar bedankt voor de info. het wordt allemaal zeer gewaardeerd!

Blijft het bii de €35 mrb of gaat hij ook meer verbruiken, meer premie, duurdere banden etc

V0RQ zei:
HelaasPindakaas zei:
. .

Blijft het bii de €35 mrb of gaat hij ook meer verbruiken, meer premie, duurdere banden etc

verbruik ligt volgens mij een heel stuk lager. tot nu toe lukt het mij ook om menig auto onder het fabriek opgegeven verbruik te rijden, dus daar maak ik mij niet direct zorgen om. premie zal idd hoger zijn. is niet anders. duurdere banden is het laatste waar ik me zorgen over maak. ik heb geleerd dat je nooit moet bezuinigen op alles wat tussen jou en de aarde staat: bed, schoenen en dus ook autobanden. met mijn km afstanden zou ik er toch al de beste banden onder leggen die ik kan vinden. de rest gaat simpelweg geluk of pech worden. nou gaat hij veel lange ritten maken met stabiele snelheden, dus zou de slijtage enigszins lager moeten zijn dan alleen maar korte ritjes.

Als een dergelijke oudere Saab 0.,05 ct onderhoud/reparatie per kilometer kost is dat op jaarbasis 2.500 euro. Maar ik denk dat je het daarmee niet gaat redden.

HelaasPindakaas zei:
... ps. ik heb meer vertrouwen in menig oudere bak dan nieuwe. klinkt cliché maar vroeger werden die dingen nog gemaakt om een leven mee te gaan. en heb ik de laatste jaren al 2x met een vlamnieuwe leasebak langs de snelweg gestaan onderweg naar vakantie....

Dat valt allemaal wel mee, als het echt zo was, waren de straten nog bezaaid met oude auto's, maar ik zie die bijna niet meer. Oude auto's kunnen goed zijn, maar dan moeten ze zeer goed zijn onderhouden. En daar gaat het vaak mis zodra een auto +/- 7 jaar oud is, vanaf dan gaat het of ze nog door de apk komen.

Je kan geluk hebben, maar reserveer bij een auto als die oude saab echt nog even 3K extra voor achterstallig onderhoud. Turbo, schokbrekers, banden, koppeling, uitlaat, katalysator, airco onderhoud, plus her en der wat vergeten onderdelen zullen er ongetwijfeld aan zitten te komen.

Een kennis van mij had enkele jaren geleden een oude v40 2.0t gekocht, en ondanks dealer onderhouden heeft hem dat in 2 jaar tijd duizenden euro's aan onderhoud gekost.

Saab is ook een auto waarvan de kwaliteit vaak wordt overschat. En met zo'n oudere auto veel kilometers gaan rijden brengt substantiele instandhoudingskosten met zich mee. Bij een Saab met 200k kms loop je tegen veel kostbare issues aan.

HelaasPindakaas zei:
De situatie is niet zo vervelend als dat het lijkt. Krijg de standaard volledige km vergoeding, dus zolang ik gemiddeld beter rijd dan 1:8 haal ik mijn brandstofkosten er uit.

Ik heb het niet zozeer over de vergoeding maar meer over het budget. Je hebt een fulltime baan waarvoor je zo'n 750 uur per jaar in de auto moet zitten, dat is een hele maand! Ikzelf zou dat nooit doen tenzij het écht een dikbetaalde baan is maar gezien het budget vrees ik dat dit niet het geval is.

Nu klinkt 750 uur misschien niet zo heel spannend, maar als je er van uit gaat dat je 8 uur per dag slaapt blijven er 16 uur per dag over, 5840 uur per jaar. Daarvan werk je er 1920 (48 weken à 40 uur) blijven er nog 3920 uur per jaar vrije tijd over. Dus 20% van je vrije tijd zit je in de auto oftewel 12 minuten van elk uur.

Goed, het is jouw keuze en je kunt het waarschijnlijk niet zo Eén-twee-drie over een andere boeg gooien, maar wellicht wel iets om over na te denken :)

Dan nog even over de auto; Ik zeg ook diesel, goedkoper per kilometer en een grotere actieradius. Liever een jonge auto met veel kilometers dan andersom. Veel kilometers in korte tijd betekent veel snelwegkilometers en daar slijt een auto minder van dan de tand des tijds. In principe kun je stellen dat hoe minder PK's hoe minder slijtage en hoe kleiner de kans op een afgeragde bak.

V0RQ zei:
Een auto kost écht veel meer dan de 19ct/km. Zeker een oud wagentje dat elke dag 200km rijdt.

Als je veel km's rijd valt dat juist volgens mij wel mee. De vaste lasten worden over meer km's verdeeld. Je moet alleen even goed zoeken en een goed onderhouden exemplaar vinden.

Onderstaand mijn eigen kosten per km. Betreft een Volvo V70 D5 uit 2005 (Euro 3) gekocht met 480000km op de klok voor €3250. Ik rijd momenteel per jaar 65000km
Afschrijving (5 jaar , restwaarde €0): €0,01
Verzekering: €0,01
Belasting: €0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08

Kom aardig in de buurt volgens mij.

Nog een voorbeeldje, mijn vorige auto, een Volvo S70 2.5 op lpg. Gekocht voor €800 met 580000km op de klok. Verkocht na 2,5 jaar met 706000km op de klok omdat ik meer kofferruimte nodig had en wel een beetje klaar was met om de 350km tanken.

Daadwerkelijke kosten per km over 2,5 jaar:
Afschrijving: €0,00
Verzekering: €0,01
Belasting:€ 0,02
Onderhoud: €0,05
Brandstof: €0,08

Punt is dat je 50.000 kms rijdt woon-werk in een oude auto, dus zeg maar 25.000 naar je werk toe over het jaar gemeten. Dan moet de werkdag nog beginnen. Dus ik zou dan wel prijs stellen op een comfortabele auto met goede stoelen, airco, audio en noem maar op. Ik heb 3,5 jaar lang 200km per dag woon-werk gereden in een werkelijk sublieme (nieuwe) Mercedes C320cdi en ik vond dat al een hele opgaaf. En dat met 1 van de beste auto's voor dat doel.

Zadelsnuiver zei:
HelaasPindakaas zei:
De situatie is niet zo vervelend als dat het lijkt. Krijg de standaard volledige km vergoeding, dus zolang ik gemiddeld beter rijd dan 1:8 haal ik mijn brandstofkosten er uit.

Ik heb het niet zozeer over de vergoeding maar meer over het budget. Je hebt een fulltime baan waarvoor je zo'n 750 uur per jaar in de auto moet zitten, dat is een hele maand! Ikzelf zou dat nooit doen tenzij het écht een dikbetaalde baan is maar gezien het budget vrees ik dat dit niet het geval is.

Nu klinkt 750 uur misschien niet zo heel spannend, maar als je er van uit gaat dat je 8 uur per dag slaapt blijven er 16 uur per dag over, 5840 uur per jaar. Daarvan werk je er 1920 (48 weken à 40 uur) blijven er nog 3920 uur per jaar vrije tijd over. Dus 20% van je vrije tijd zit je in de auto oftewel 12 minuten van elk uur.

Goed, het is jouw keuze en je kunt het waarschijnlijk niet zo Eén-twee-drie over een andere boeg gooien, maar wellicht wel iets om over na te denken :)

Dan nog even over de auto; Ik zeg ook diesel, goedkoper per kilometer en een grotere actieradius. Liever een jonge auto met veel kilometers dan andersom. Veel kilometers in korte tijd betekent veel snelwegkilometers en daar slijt een auto minder van dan de tand des tijds. In principe kun je stellen dat hoe minder PK's hoe minder slijtage en hoe kleiner de kans op een afgeragde bak.

de situatie gaat niet veranderen. mijn baan ga ik niet veranderen. ik heb wel de intentie om dichter bij te gaan wonen, maar dat is ook niet 1 2 3 gebeurt dus ga ik er van uit dat dit minimaal een jaar nog zo is. dus voor nu blijft de situatie gewoon zoals hij is

BostonWheeler zei:
Punt is dat je 50.000 kms rijdt woon-werk in een oude auto, dus zeg maar 25.000 naar je werk toe over het jaar gemeten. Dan moet de werkdag nog beginnen. Dus ik zou dan wel prijs stellen op een comfortabele auto met goede stoelen, airco, audio en noem maar op. Ik heb 3,5 jaar lang 200km per dag woon-werk gereden in een werkelijk sublieme (nieuwe) Mercedes C320cdi en ik vond dat al een hele opgaaf. En dat met 1 van de beste auto's voor dat doel.

comfort is zeker belangrijk. wat misschien een voordeel kan zijn: de afgelopen 4 jaar heb ik de reis met de trein gedaan (9 van de 10 keer zelfs staand). op dit moment is alles dus beter dan een dik uur lang hutje mutje rechtop moeten staan tussen bezweten mensen

Een S60 D5 lijkt me een fijne auto voor zulke ritten, maar je vind je niet met een kilometerstand onder de 3 ton...
voorbeeldje: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1433046255-volvo-s60-2-4-d-geartronic-2007-rood-automaat-nieuwe-apk.html>

Is een Amerikaanse Zweed misschien iets voor je. Helaas wel boven je budget, staat ook wel ergens 1 binnen je budget, maar die garage zag er in eerste instantie niet betrouwbaar uit.

Amerikaanse Zweed

cadillac-bls-2-0t-elegance-2-0t-elegance.jpg

Deze Cadillac komt uit de saab fabriek ergens in Zweden

hier een video van een een toyota diesel met een miljoen op de klok

chevorlet cruze

chevrolet-cruze-1-6-ls-airco-carkit-elek-ramen-168-123km-nap.jpg

oerdegelijk en deelt onderstel en motoren met de opel astra generatie h en j , maar dan rij je wel in een auto van 2010 met nap en redelijke km stand

heb net de anwb tool gebruikt om de kosten per km te berekenen. ik kom er op uit dat ik ong 150 euro in de maand uit eigen zak zal betalen, en dan praat ik over de echte totale kosten om de auto te rijden. (heb het idee dat de anwb op sommige punten wel erg ruim rekent, maar goed dan kan het alleen maar meevallen). stel nou dat ik maar 10km van mijn werk vandaan zou wonen. km vergoeding zou er dan bij niemand in zitten. ga je dan met een benzine rijden kom je uit op 85 euro brandstofkosten in de maand, en dat is dan echt alleen maar de brandstof. is mijn 150 euro uit eigen zak op de totale rijkosten dan echt zo schandalig vergeleken met alleen al 85 euro aan brandstofkosten? in mijn optiek is dit helemaal niet zo gek. misschien ben ik zelfs wel beter uit, omdat ik op deze manier dus eigenlijk met mijn baan voor mijn auto kan betalen. alle prive km die ik er dan mee rijd kosten mij alleen maar brandstof en niet de rest van de kosten er bij.

Barri zei:
Een S60 D5 lijkt me een fijne auto voor zulke ritten, maar je vind je niet met een kilometerstand onder de 3 ton...
voorbeeldje: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1433046255-volvo-s60-2-4-d-geartronic-2007-rood-automaat-nieuwe-apk.html>

lijkt mij een slecht plan. automaat betekend bijna al meteen dat hij onzuiniger is. het gem. verbruik bevestigd dat. de premie zal er ook niet al te best bij staan bij die auto. met zulke km standen denk ik ook dat ik de auto te snel op rijd. rond de 2 ton kan ik nog wel een paar jaar vooruit. als hij al dik over de 3 zit is het na het eerste jaar een avontuur of hij betrouwbaar door blijft tuffen of dat hij z'n laatste rustplaats gaat vinden.

Ik heb onlangs hetzelfde geschreven over reizen per metro tussen de paupers en toen kreeg ik het hele forum over mij heen. Maar het is dus echt zo, bezwete stinkende vieze mensen in het railvervoer. Bovendien erg onveilig ook, er lopen vaak veel gekken op stations rond lees ik in het nieuws.

Auto encyclopedie zei:
Is een Amerikaanse Zweed misschien iets voor je. Helaas wel boven je budget, staat ook wel ergens 1 binnen je budget, maar die garage zag er in eerste instantie niet betrouwbaar uit.

Amerikaanse Zweed

cadillac-bls-2-0t-elegance-2-0t-elegance.jpg

Deze Cadillac komt uit de saab fabriek ergens in Zweden

hier een video van een een toyota diesel met een miljoen op de klok

chevorlet cruze

chevrolet-cruze-1-6-ls-airco-carkit-elek-ramen-168-123km-nap.jpg

de cadillac valt direct af. benzine, flinke motor en een automaat. denk dat de brandstof kosten enorm worden, laat staan de premie die bij die auto er bij gaat komen. eerder deze discussie is ook al vastgesteld dat diesel rijden een betere optie is.

de chevrolet cruze was nog niet in mijn gedachten langs gekomen. de benzine is al een erg goede optie als ik hem vergelijk met andere benzine opties. helaas valt de brandstofkeuze de andere kant op. als er een solide diesel variant van is is het uiteraard het overwegen waard

bedankt voor het meedenken!

oerdegelijk en deelt onderstel en motoren met de opel astra generatie h en j , maar dan rij je wel in een auto van 2010 met nap en redelijke km stand

BostonWheeler zei:
Ik heb onlangs hetzelfde geschreven over reizen per metro tussen de paupers en toen kreeg ik het hele forum over mij heen. Maar het is dus echt zo, bezwete stinkende vieze mensen in het railvervoer. Bovendien erg onveilig ook, er lopen vaak veel gekken op stations rond lees ik in het nieuws.

ik heb zelf nog nooit last gehad van 'gekken'. uiteraard zag ik zo nu en dan wel een rare snuiter, maar lekker laten gaan en ik heb er nog nooit last van gehad. heb me ook nooit onveilig gevoeld in het openbaar vervoer. (trein, metro en tram de voornaamste middelen die ik gebruikte) ben er echter wel helemaal klaar mee. dan maar wat uit eigen zak bijleggen en lekker in mijn eigen betsie de beunmobiel gaan rondtuffen. maar ben blij dat er iemand is die dezelfde ervaringen deelt. bedankt voor de bijdrage!

Ik zou gewoon lekker voor een C-segmenter op diesel gaan.
Relatief comfortabel maar nog wel een redelijk laag gewicht.
Iets uit zeg 2007-2008 met 200k op de teller moet je dan ongeveer bij uitkomen denk ik.

Edit : Zoiets dus. Verre van spannend, in tegendeel, maar denk dat deze lang zal blijven rijden.

auto's zoals de bovenstaande c-segmenter zijn in mijn optiek geen betere optie (voor mij dan). leg liever een klein beetje zelf bij om een echte prettige auto te rijden. dit soort auto's heb ik al vaker gebruikt voor dezelfde reis. voor een keer prima maar op de terugweg ben ik het eigenlijk al spuugzat. alleen maar vermoeiend rijden.

HelaasPindakaas zei:
auto's zoals de bovenstaande c-segmenter zijn in mijn optiek geen betere optie (voor mij dan). leg liever een klein beetje zelf bij om een echte prettige auto te rijden. dit soort auto's heb ik al vaker gebruikt voor dezelfde reis. voor een keer prima maar op de terugweg ben ik het eigenlijk al spuugzat. alleen maar vermoeiend rijden.

Met alle respect, daar heb je gewoon geen budget voor.
Je wil dus behalve een betrouwbare en leuke auto dus ook nog eens een grote auto voor die 3k, en dan schrijf je zelf ook nog "Er is een klein lijstje met eisen". Wens je heel veel succes met de zoektocht! ;)

Terug
Bovenaan