Auto, 3 zonen, zware caravan, (was 10-15K) > nu ca. 25K

Jazzper

Net ingestapt
Mijn dame heeft haar lease SUV ingeleverd (2019 CX-5 2.0 165PK) welke als familieauto fungeerde. We hebben zware caravan (ca. 1400kg) en drie zonen waarvan 1,5 al richting/in puberleeftijd. De enige auto die we nu nog hebben is mijn Tesla Model 3, maar die gaat niet die caravan sleuren en ook niet ideaal voor lange zomervakanties.

Gezien we niet weten wat haar volgende zakelijke stap wordt willen we niet all out qua nieuwe auto.

randvoorwaarden
Ik had de volgende randvoorwaarden als vertrekpunt bedacht:
- ruim voor 3 zonen in de groei achterin
- trekauto. Liefst minimaal 1500kg geremd.
- budget 8000-12000 maar evt iets hoger optie.
- benzine
- frans/duits/zweeds. Ik heb echt een afkeer aan de meeste aziaten zoals kia, hyundai, toyota. Mazda nog ok.
- voordeel: relatief weinig km's per jaar aangezien voor leeuwendeel mijn leasebak de primaire auto is.

Wat heb ik al overwogen?
We hebben eerder een C4 Grand Picasso gehad (zo'n moderner nog enigszins mooi ding). Super tevreden mee. Ik begon daar mee en keek ook naar de 5008. Nou blijken de meeste zoniet alle THP motoren onbetrouwbaar te zijn... Ik had zelfs nog voorkeur voor 508SW met 1800 trekkracht en beetje aangekleed best gave auto.

In kamp VAG dacht ik aan Tiguan of Superb maar dan kom je op dezelfde ellende uit alleen hier TSI en DSG. Dat weerhoudt me er een beetje van want als je naar jongere jaren gaat kijken als 2015+ loop je al snel uit budget.

Ford Mondeo of S-max dan? Kan, trekken ook aardig, maar loodzwaar. Vind Ford wel altijd fijne rijdersautos.

Dan Volvo V60 of V70 onderzocht. Denk dat V60 nog net boven budget is (zeker T4 of T5) en minder ruim dan V70. Daar ben ik nu naar aan het kijken. Alternatief zou nog BMW 520 ofzo zijn van 10+ jaar oud, maar die zijn loodzwaar en hoor slechte verhalen over duur onderhoud.

Zie ik nog auto's over het hoofd? En klopt mijn redenatie?

edit 30 aug; nog steeds op zoek en budget verruimd naar circa 25K. Lager is fijn, iets erboven indien goede reden.

Ja een Mondeo of S-max weegt 1500 kilo, maar je wilt met een caravan van 1400 kilo ook geen lichte auto, de caravan moet er niet met de auto van doorgaan.

Bij de Peugeot 508 kun je prima de facelift uitvoering kiezen met 1.6 e-THP motor vanaf productie september 2014 met 165 pk, die is wel goed.

Bij de Citroën C4 Grand Picasso is de tip neem een zo nieuw mogelijk bouwjaar. Dit was beslist geen verkeerde auto. Neem of 1.6 e-THP met 165 pk, of een goed onderhouden 1.2 Puretech, waar de distributieriem al van vervangen is.

Een andere goede optie is de Renault Grand Scenic 3 met 1.4 TCe motor,
of 2.0 16V met CVT automaat, de 1.6 16V is degelijk maar moet dan wel hard werken.

De Renault Talisman is denk ik op het randje van het budget, zelf zou ik de Renault Talisman kiezen vanaf met 2017 met Android Auto en Apple Carplay.

ak2 zei:
Bij de Peugeot 508 kun je prima de facelift uitvoering kiezen met 1.6 e-THP motor vanaf productie september 2014 met 165 pk, die is wel goed.

Bij de Citroën C4 Grand Picasso is de tip neem een zo nieuw mogelijk bouwjaar. Dit was beslist geen verkeerde auto. Neem of 1.6 e-THP met 165 pk, of een goed onderhouden 1.2 Puretech, waar de distributieriem al van vervangen is.

Een andere goede optie is de Renault Grand Scenic 3 met 1.4 TCe motor,
of 2.0 16V met CVT automaat, de 1.6 16V is degelijk maar moet dan wel hard werken.

De Renault Talisman is denk ik op het randje van het budget, zelf zou ik de Renault Talisman kiezen vanaf met 2017 met Android Auto en Apple Carplay.
Zijn zo ongeveer allemaal geen optie. Passen niet binnen het budget, gaan richting de 14k, de Talisman begint bij 16k.

Dat klopt in de openingspost staat 10-15K, daar ben ik dan ook van uit gegaan.

Hebben ze dat THP probleem niet opgelost door ketting fabrieksaf te strak te zetten zodat het langer duurt voordat ie begint te skippen? Of is die sep-2014 nieuwe versie echt anders? Als dat zo is dan zijn misschien de C4 GP, 508SW en 5008 wel weer interessant.

Ik ben altijd gecharmeerd geweest van Citroen, Peugeot ook nog, maar Renault toch minder mee (of het moet vintage zijn). Kleine scan op Grand Scenics lijken die ook niet meer dan 1300kg te mogen trekken. Zou al reden van afvallen zijn. Die Talisman kan best nog wel interessant zijn. Sterk en nog een pluspunt (zoals vaker bij fransozen): voor hetzelfde geld een zeer moderne auto met toeters en bellen. Verrassende tip die ik niet had meegenomen!

Shortlist nu:
V70
508SW
Talisman

S-max 2.0
5008
C4 GP

Mondeo zou nog interessant zijn maar die Mk4 is nog net te duur (alleen de 1.0 ecoboostjes komen in bereik maar die doen max 900kg trekken...)
Nog twee nieuwe outsiders: Outlander PHEV en Opel Insignia Tourer.

Edit: qua budget: het is een richtbedrag. We kunnen het lijden maar ik begin maar met die 10-15K range. Als voor 17K er iets is waar we jaren mee vooruit kunnen overwegen waard.

Frits79 zei:
ak2 zei:
Dat klopt in de openingspost staat 10-15K, daar ben ik dan ook van uit gegaan.
In de openingspisr staat 8 tot 12k, later pas gewijzigd naar 10-15k en dat heb ik gemist.

ik zie het nu zelf ook haha. My bad! Nogmaals ik mik op die range 10-12K maar als ik voor tijdelijk bv een oude V70 voor 8000 pak ook prima. Of ik laat me verleiden tot bv die Talisman van 17K kan dat ook. Het is ook beetje appels/peren en rijp/groen door elkaar wat ik vraag.

Qua ruimte en rijden en trekcapaciteit lijkt me een S-Max het best in het plaatje passen. Een 1.6 EcoBoost met 160 pk moet makkelijk een caravan van 1400 kg kunnen trekken. Leeggewicht is 1500 kilo dus 2 volwassen, 3 kids en wat bagage zit je zo op 1850 kilo. Dat levert met de caravan van 1400 kilo een prima gewichtsverhouding van 75% op. Een 2.0 EcoBoost automaat met 200 pk is natuurlijk een nog fijnere trekker. Ik vind een automaat als caravantrekker ideaal.
Alternatieven zijn een Ford Mondeo stationwagen 1.6 EcoBoost, een Laguna IiI Estate 2.0T 170 pk of wellicht een Mercedes E200 Combi.

Met een budget van 17k heb je meer keuze.
Dan kan je ook veen Ford Kuga gaan.
Maar ook een Skoda Octavia 1.4tsi met 150pk, de verbeterde versie, maar ook de Superb.

Is het geen optie om, indien de sleurhut mee gaat, iets te huren? Vito? Transporter? Master? Dingen trekken makkelijk veel gewicht én alle bagage kan probleemloos mee. Het blijft anders proppen in een stationcar of een laag trekgewicht.

De 1.6 e-THP vanaf productie september 2014 met 165 pk is een sterk verbeterde versie.

Is een Insignia niet wat? voordeel is dat ze best zwaar zijn dus voor het trekken mooi tegen gewicht. Deze heeft ook nog eens vierwielaandrijving en dynamische dempers, plus goede stoelen.
Mijn diesel mocht al 1650kg trekken, deze gaat daar vast over heen. Wel oppassen dat je wel E achter B nodig hebt om dat ook daadwerkelijk te mogen trekken.

Ik vind 3 grote jongens achterin en een caravan wel een pittige eis. In een Mondeo, Laguna, V60 en zeker een 520 is dat toch erg behelpen.

Afkeer hebben tegen aziaten en dan met een outlander aankomen? Wellicht zijn de Citroën c-crosser/ peugeot 4007 :) nog opties in elk grval geen gedoe met thp motoren.

Opel antara hebben nog een beetje hun best gedaan om zijn Aziatische achtergrond weg te werken

Fiat croma

Citroën ds5 heeft nog de oude thp , en de ds5 mag volgens mij minder trekken

Een nissan x trail van de laatste generatie heeft nog wel een Europees uiterlijk

ak2 zei:

De brandstof tank van de Talisman is veel te klein. Met een caravan erachter sta je om de haverklap te tanken. .
Mijn keus zou een V70 zijn.

jongens ik moet ook nog werken haha. Ik verwerk het vanavond weer allemaal.

Overigens is Insignia wel echt loeizwaar.

"Ford Mondeo of S-max dan? Kan, trekken ook aardig, maar loodzwaar. Vind Ford wel altijd fijne rijdersautos."
Valt wel mee: merk je weinig van, rijdt zelfs sportiever dan die CX5.
Ja je betaalt meer MRB, maar als je met caravan 1:9 naar Spanje rijdt, dan is dat verwaarloosbaar.
Plus het gemak van een lekker ruime auto waar je de komende jaren genoeg aan hebt....

spoiler alert zei:
"Ford Mondeo of S-max dan? Kan, trekken ook aardig, maar loodzwaar. Vind Ford wel altijd fijne rijdersautos."
Valt wel mee: merk je weinig van, rijdt zelfs sportiever dan die CX5.
Ja je betaalt meer MRB, maar als je met caravan 1:9 naar Spanje rijdt, dan is dat verwaarloosbaar.
Plus het gemak van een lekker ruime auto waar je de komende jaren genoeg aan hebt....
Dan zou ik met 3 kinderen voor de S-max gaan, heb je 3 stoelen achterin.

Poh wat een uitgezoek. Na wat Oranje dagen vanavond weer suf geinternet.
Zoveel generaties en uitvoeringen ook dus een groeiende excel. Tussenstand:

Shortlist stations:
Ford Mondeo Mk4 - sterk, rijd lekker, maar wel wat gedateerd. Ecoboost 2.0 203pk versie wel lekker hoor
Ford Mondeo Mk5 - fraai, maar nog best duur. Ook een 2.0 243pk versie :)
Mercedes E-klasse S212 - outsider. De variant na de ronde koplampen. Ziet er echt chique uit, betaalbaar en sterk. Wel zwaar als wat.
Opel Insignia Sports Tourer 1.6T rond 2013- niet zo'n Opel fan maar dit is toch wel ok hoor met uitrusting en trekkracht. Verleidelijk om te laten verleiden.
Peugeot 508 SW, de versies vanaf 2014 met e-THP. Fraai en sterk. Word er blij van.
Renault Talisman estate 1.6 TCe - verrassend modern en sterk.
Skoda Superb combi 1.4 TSI. - blokken zouden vanaf 2014 beter moeten zijn maar een superb uit 2014+ wordt al snel vrij duur
Volvo V70 - ik moet hier nog uitpluizen qua generaties en uitvoeringen maar blijft trekken
Subaru Outback/Forrester - door jullie op de shortlist. Best interessant. Ietwat oubollig qua looks maar gezien we ook met boten op trailers slepen in buitengebied niet eens gek idee.

Shortlist MPV's
Citroen C4 GP 1.6 e-THP - met de OK motor. Houdt niet over maar wel 7P en we hadden paar jaar terug de dieselvariant. Dat was een heerlijke reiswagen.
Peugeot 5008, e-THP versies idem dito. Wel net wat saaier uiterlijk als 508SW
Ford S-max Mk1.5 - interessant zoals gezegd. De 1.6 versie trekt meer dan de 2.0 versie. De 2.0 in beide PK versies is ook nog zwaarder. Veel uitvoeringen ook waarvan sommigen ineens maar 1100kg mogen trekken. Ook snel vrij zwaar. Maarrr wel interessant.

Voor nu niet:
Honda CR-V; zie waarom die is getipt, maar doet mij helemaal niets. De Foutlander is ook van de lijst. DS5 ook OK, maar geen trekkers, Grand Scenic en Laguna; bang for buck maar ook niet mijn smaak, hoewel die Laguna III nog best een optie is voor in het achterhoofd. Volvo V60 nog te duur en iets kleiner dan V70, Passat/Sharan/Touran zijn in nieuwere TSI's nog te duur. XC90 was ook leuk maar meer dan 2000kg :D. C-max vind ik suf.

Als ik nú moest kiezen...
Lastigggggg. C4GP, 508SW, V70, S-Max

edit: deze nieuwere Kuga is ook nog wel grappig: https://www.autotrack.nl/a/ford-kuga-benzine-2017-51767861

Dat is nog een best lijstje, maar goed dat het bijna weekend is.
Ik neem aan dat je E achter B hebt, anders mag je met de combinatie Kuga en 1500kg niet rijden.

Zo lastig is de keuze niet: ga maar eens naar de auto boulevard, achterin zitten en bedenken of 3 volwassen wordende pubers daar ook kunnen zitten.
Dan blijven er niet zoveel meer over.

EVV zei:
Ja als ik de moeite had genomen bullets ervoor te zetten had het op het oog misschien nog wat meegevallen :). Maar dat is mijn kwaal (en soms kracht): ik maak een excel overzicht met bv trekkracht met conditionele opmaak erachter als kolom.

EVV zei:
Ik neem aan dat je E achter B hebt, anders mag je met de combinatie Kuga en 1500kg niet rijden.

Nee, alleen B. Hoezo niet?
Kuga ledig gewicht: 1479kg
passagiers (2vw+3kids)/bagage: 300?
caravan: 1400kg
max geremd Kuga: 2000kg

totale trein: 3179kg
auto zwaarder dan caravan en totale gewicht onder 3500kg.

https://caravantrekker.nl/. Als je hier het kenteken van je (toekomstige) auto en caravan invult geeft de site precies aan wanneer je E achter B nodig hebt.

Jazzper zei:
EVV zei:
Ja als ik de moeite had genomen bullets ervoor te zetten had het op het oog misschien nog wat meegevallen :). Maar dat is mijn kwaal (en soms kracht): ik maak een excel overzicht met bv trekkracht met conditionele opmaak erachter als kolom.

EVV zei:

Maximale toegestaan totaalgewicht van de Kuga is 2100kg, plus de 1500kg van de caravan gaat over de 3500kg heen, dus mag dat niet. Het gaat om toegestaan gewicht, niet om werkelijk gewichten.

spoiler alert zei:
Zo lastig is de keuze niet: ga maar eens naar de auto boulevard, achterin zitten en bedenken of 3 volwassen wordende pubers daar ook kunnen zitten.
Dan blijven er niet zoveel meer over.

Precies. Want zeker in Franse MPV's vind ik de stoelen achterin niet prettig voor lange pubers. Zo zaten we als puber in een Premacy prima maar in een Scenic beroerd, die stoelen waren echt gemaakt voor kinderen. We gingen vroeger ook altijd shoppen met de kinderen want de achterbank/stoelen waren dan gewoon het belangrijkst. Vanuit daar kan je dan verder een shortlist maken.

EVV zei:
Jazzper zei:
EVV zei:

EVV zei:

Maximale toegestaan totaalgewicht van de Kuga is 2100kg, plus de 1500kg van de caravan gaat over de 3500kg heen, dus mag dat niet. Het gaat om toegestaan gewicht, niet om werkelijk gewichten.
Ow, wacht, caravan is 1400 kg, dan mag het inderdaad net .

ai ik had die MTM helemaal niet door.
Zie met terugwerkende kracht dat ik die C4GP paar jaar met een kilo of 50 illegaal heb gereden en die CX-5 erna met een kilo of 50 nog net legaal.
Maar dit is wel nasty nieuws want dan kan ik van al die modellen de MTM in kaart gaan brengen en dan valt er wel e.e.a. af ben ik bang... Zijn immers allemaal grote en zware auto's.

Ach, E achter B is zo gehaald. Kost je een kleine €500, en je leert er ook nog wat van.
Zou ik de keuze niet van af laten hangen.

klopt maar we rijden hier meestal 65/35% dus dan mag mijn dame ook aan de bak. Hij stond al tijdje op mijn verlanglijstje overigens dat rijbewijs BE dus als het er om spant misschien toch doen.

Jazzper zei:
klopt maar we rijden hier meestal 65/35% dus dan mag mijn dame ook aan de bak. Hij stond al tijdje op mijn verlanglijstje overigens dat rijbewijs BE dus als het er om spant misschien toch doen.
In mijn optiek dan toch geen gek idee om dat rijbewijs te halen hoor. Je bent met nogal een combinatie op pad. Ik zal dan niet beweren dat een rijbewijs zaligmakend is (of dat je zonder E bij B een gevaar op de weg bent), maar een beetje educatie kan nooit kwaad toch? Als je er al netjes mee rijdt dan heb je dat papiertje zo binnen, en anders is het een mooi moment om de boel eens bij te spijkeren.

zeker een optie dat BE. Voor de caravan hadden we jaren een vouwwagen en daar heb ik toentertijd enorm mee geoefend op parkeerterrein met manouvreren w.o. achteruit rijden. Die skills zitten er nog wel in. Vast niet niveau rijschoolroute maar al wel flink wat km's vouwwagen, caravan en boottrailer.

Die SuperB recensie (gisteren online, hoe verzin je het) is ook leuk. Word wel wat nerveuzig van al die tussenzinnetjes als "let goed op dit en dit geluid want dat loopt flink in de papieren' bij o.a. de DSG-bak. Als je dan kijkt wat ze nog durven vragen voor een Superb van 2015... Bijna premium.

Bij de dealer kwamen veel potentiële Superb klanten tot de conclusie dat een Octavia ook al erg ruim is. Vergeet die dus ook niet. Voor de caravan misschien wel een iets zwaarder blok kiezen en check of de heren op de achterbank goed zitten (is iets smaller dan een Superb).

Wellicht is bij de superb de liftback al voldoende qua ruimte, die staan voor vriendelijker prijzen te koop dan de populaire station.

heb 3 zonen en een caravan- tot vorig jaar 1500 kg, nu 1300 kg. Zonen gaan nu niet allemaal meer mee maar heb de caravan prima kunnen trekken incl puberende zonen met successievelijk een Laguna III 2.0 Dci, een Passat TDI en nu een Insignia 1.5T. Dus die passen , moet je alleen nog budget matchen ;-) . Met name de Laguna was een fijne auto, had er ook nog een dakkoffer op.

Frits79 zei:
Die is 4 dagen geleden al voorgesteld, maar mag met 1.4 maar 1400 kilo trekken en volgens mij wil je de 1.8 niet hebben.

Ik noemde hem nota bene zelf al in de OP ;)

Die 1.4tjes kunnen 1600kg, zoals deze https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m1826916119-skoda-superb-combi-1-4-tsi-act-150pk-ambition-bns-trekhaak

Jazzper zei:
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
Die is 4 dagen geleden al voorgesteld, maar mag met 1.4 maar 1400 kilo trekken en volgens mij wil je de 1.8 niet hebben.

Ik noemde hem nota bene zelf al in de OP ;)

Die 1.4tjes kunnen 1600kg, zoals deze https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m1826916119-skoda-superb-combi-1-4-tsi-act-150pk-ambition-bns-trekhaak
Dat weet ik, maar dat waten niet de goede motoren 😉
Maar kijk het even goed na, op Autowereld stond 1400 kilo.

Terug
Bovenaan