Auto 2005 180.000km mee op vakantie nemen.

Bram 1144489

Net ingestapt
Dag mede-forumgebruikers,

Ik ben Bram, 20 jaar, en ik heb 3 maanden terug een bmw 320i uit 2005 gekocht met 180.000 km’s.

Nu ben ik van plan met een aantal vrienden op vakantie te gaan richting Kroatië. Als groep hebben we gekeken naar vliegtickets, maar is ook de reis met de auto aan bod gekomen.
Met twee auto’s zou dat een mogelijkheid zijn.

Nu heb ik een vriend die een volvo v50 uit 2007 met 165k km’s beschikbaar heeft gesteld (deze wordt op benzine na betaald door zijn ouders en is al jaren eigenaar). Daarnaast heb ik als enige een eigen auto, maar dus wel een wat oudere, daarom is mij gevraagd of ik ook mijn auto wil gebruiken om omme nabij 1700km heen en 1700km terug te rijden.

Ik krijg hier eigenlijk een slecht gevoel bij, omdat ik voornamelijk korte stukken rij en ik de auto nog niet zo lang ken er best wat financiële risico’s aan verbonden kunnen zijn, maar ik heb eigenlijk ook niet echt een goede reden om het niet te doen.

Het is immers een wat oudere auto, maar hij rijdt perfect.
Mijn vraag aan jullie is; raden jullie het af om met mijn wat oudere auto met veel km’s nog zo’n flink stuk door de bergen en hitte te gaan rijden en hebben jullie tips voor afspraken die ik vooraf met mijn vrienden moet maken mochten we er wel voor kiezen de auto mee te nemen.

Alvast erg bedankt,
Groet, Bram

Geen probleem als de auto in goede staat verkeert. Tip: laat de staat van de auto van tevoren checken door een goede garage. Geef bij voorkeur een beurt als de laatste beurt langer dan een jaar geleden was. Neem ook een abonnement op een pechhulpdienst die je in het buitenland kan helpen.

Je moet eens kijken hoeveel campers er rijden die nog uit de jaren '90 of ouder zijn. Die rijden ook vrolijk heel Europa door.

Met jou auto zal geen enkel probleem zijn. En anders laat je een check of bijvoorbeeld de remmerij in goede staat is.

Voor een oudere auto is de afstand geen probleem.

Wel belangrijk is dat de koelslangen, radiateur, riemen, remmen en banden in goede staat moeten zijn. De auto moet immers veel harder werken. Laat de auto goed checken, laat de olie verversen, vervang het luchtfilter. Neem voor de zekerheid ook extra olie mee met de juiste specificaties, en check het oliepeil regelmatig om de 1000-1700 km, bijvoorbeeld na het tanken of pauzeren. Een oudere auto kan in de bergen, of als die hard moet werken veel meer olie gebruiken.

En sluit een goede reisverzekering met pechhulp buitenland af.

Veel plezier.

Als de auto het niet aan kan wordt het sowieso tijd voor onderhoud of een nieuwe:p. Kapot kan die overal gaan, dus dat risico is mijn inziens alleen voor jouw. Je kunt natuurlijk wel een financiële bijdrage aan je vrienden vragen. Voor de kosten die je maakt. Als je bv uitgaat van 30 (?)cent per km kun je hier een sommetje van maken.
Misschien een anwb abonnement met buitenland dekking? Mocht het toch misgaan dan is alles goed geregeld. En vooral niet teveel zorgen maken, bouwjaar en km stand zijn echt niet zo bijzonder hoor.

Bram 1144489 zei:
een bmw 320i uit 2005 gekocht met 180.000 km’s.

Dat zijn dus 10.000 km per jaar; zijn dat de echte km's of misschien teruggedraaide km's ?
Dit zijn immers auto's die vooral zakelijk gereden werden in de eerste paar jaar; en dan was 120-150.000 km in 3-4 jaar heel gewoon....

als de auto goed is onderhouden is dit geen enkel probleem. Je schrijft dat de auto perfect rijdt. Dat is mooi, maar de kans op achterstallig onderhoud is daarmee niet uitgesloten als je de historie van de auto niet kent. Het beste is om de auto eerst een grote beurt te geven en alles te laten controleren. En dan nog is er altijd een kans op een defect onderweg. De auto wordt immers zwaar belast door de hoge temperatuur, het gewicht van de inzittenden met bagage, plus de bergen en heuvels onderweg. Het is verstandig om vooraf afspraken te maken wie de reparatie betaalt. Om onenigheid later te voorkomen. De verzekering en de pechhulp vergoeden denk ik niet de kosten van een dure reparatie. Tenzij jij op voorhand bereid bent de rekening te betalen, dan hoeft dat niet.

Ik zou daar geen problemen mee hebben, sterker nog, ook gedaan in het verleden. Mijn vorige auto had over de 300.000 km gereden toen ik doe nog mee genomen had naar Kroatië. Maar goed, toen had ik er zelf 120.000 km mee gereden dus wist ongeveer wel waar ik aan toe was.

Eens met de opmerkingen over een goede onderhoudsbeurt vooraf. De remmen, de olie en de koeling hebben in de bergen veel meer te verduren dan in ons platte, autovriendelijke kikkerland. Bovendien heb je met een oudere auto wat meer kans te stranden - als ik eerlijk ben.
Maar ik ben meermaals met oudere auto's met hoge kilometerstanden op pad geweest en dat ging bijna altijd zonder problemen.

AutoMaat1 zei:
Misschien een anwb abonnement met buitenland dekking? Mocht het toch misgaan dan is alles goed geregeld. En vooral niet teveel zorgen maken, bouwjaar en km stand zijn echt niet zo bijzonder hoor.

Ik zou echter geen ANWB met buitenlanddekking abonnementje nemen. Ik heb het zelf vrij recent meegemaakt: wintersport, oude Clio, voorveer brak.
De lokale garage had eigenlijk geen tijd (of zin) de auto binnen 4 dagen te repareren dus ik dacht gebruik te maken van de repatriëring service van de ANWB. Maar de waarde van de auto was te laag om iemand met een oprijwagen van Nederland naar Oostenrijk te sturen om de auto op te halen.

Uiteindelijk had ik de keuze (als de auto niet op tijd klaar zou zijn) tussen de auto te laten slopen of later de auto op te halen (de bus van Nederland naar Oostenrijk is niet zo duur).

De ANWB adviseerde ons de trein terug te nemen en de auto daar te laten slopen. De auto repatriëren was geen optie.

rke zei:
Eens met de opmerkingen over een goede onderhoudsbeurt vooraf. De remmen, de olie en de koeling hebben in de bergen veel meer te verduren dan in ons platte, autovriendelijke kikkerland. Bovendien heb je met een oudere auto wat meer kans te stranden - als ik eerlijk ben.
Maar ik ben meermaals met oudere auto's met hoge kilometerstanden op pad geweest en dat ging bijna altijd zonder problemen.

AutoMaat1 zei:

Ik zou echter geen ANWB met buitenlanddekking abonnementje nemen. Ik heb het zelf vrij recent meegemaakt: wintersport, oude Clio, voorveer brak.
De lokale garage had eigenlijk geen tijd (of zin) de auto binnen 4 dagen te repareren dus ik dacht gebruik te maken van de repatriëring service van de ANWB. Maar de waarde van de auto was te laag om iemand met een oprijwagen van Nederland naar Oostenrijk te sturen om de auto op te halen.

Uiteindelijk had ik de keuze (als de auto niet op tijd klaar zou zijn) tussen de auto te laten slopen of later de auto op te halen (de bus van Nederland naar Oostenrijk is niet zo duur).

De ANWB adviseerde ons de trein terug te nemen en de auto daar te laten slopen. De auto repatriëren was geen optie.

Heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de ANWB. 2x met een 25 jaar oude 626 gestrand in duitsland. 1x met een afgelopen (niet gebroken)distributieriem in de eiffel en 1x met een defecte bobine in zuid Duitsland (augsburg). 1ste keer kwam dat ook wel ter sprake, dat als de dagwaarde van de auto te laag was, ze hem niet meer zouden ophalen. Ik heb toen duidelijk uitgelegd, dat de auto een erfstuk was, met dus flinke emotionele waarde. Heb daar geen woord meer over vuil hoeven maken, auto werd netjes opgehaald.
En dat dagwaarde verhaal is ook eigen ergens onzin, want ze gaan nooit alleen jou auto halen. Er rijden continue oprij wagens door europa die overal gestrande auto's ophalen.
Het is niet dat ze er speciaal voor moeten rijden. Kan ook best zijn dat je een paar weken moet wachten, voordat je auto thuis komt.

Zelf met oude Corsa benzine met ruim 3 ton op de teller heel Europa door gereden.... Elke zomer bijna minimaal 7000km. Geen enkel probleem als het basis onderhoud in orde is.

marcel21674 zei:
Heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de ANWB. 2x met een 25 jaar oude 626 gestrand in duitsland. 1x met een afgelopen (niet gebroken)distributieriem in de eiffel en 1x met een defecte bobine in zuid Duitsland (augsburg). 1ste keer kwam dat ook wel ter sprake, dat als de dagwaarde van de auto te laag was, ze hem niet meer zouden ophalen. Ik heb toen duidelijk uitgelegd, dat de auto een erfstuk was, met dus flinke emotionele waarde. Heb daar geen woord meer over vuil hoeven maken, auto werd netjes opgehaald.
En dat dagwaarde verhaal is ook eigen ergens onzin, want ze gaan nooit alleen jou auto halen. Er rijden continue oprij wagens door europa die overal gestrande auto's ophalen.
Het is niet dat ze er speciaal voor moeten rijden. Kan ook best zijn dat je een paar weken moet wachten, voordat je auto thuis komt.

Ik heb de laatste jaren helaas twee keer de ANWB nodig gehad..... dit waren wel de eerste keren na dik 30 jaar lid zijn.

De eerste keer: Mijn Clio was van 2003 en er stond 250.000 op de teller. De veer brak op de wintersport in de buurt van Westendorf (Oostenrijk) en daarbij stak het uitstekende deel van de veer dwars door de band. Ik heb zelfs de reserveband moeten opofferen om de auto vijf meter verderop te rijden.
De ANWB vertelde mij het verhaal van dagwaarde tov repatrieringskosten terwijl ik naast de auto stond. Zij hebben wel geregeld dat de Oostenrijkse wegenwacht de auto kwam ophalen (nadat ik een foto van de veer gestuurd had) om hem naar een garagebedrijf te brengen.

De tweede keer was toen ik met de Duster met sleurhut net voorbij Tours (Frankrijk) op de tolweg een hartaanval kreeg. Ik ben bij bewustzijn gebleven en heb de auto net buiten een tolpoortje stilgezet terwijl vrouwlief 112 belde. Ik kreeg per direct een paar stents en moest een week daar in het ziekenhuis blijven. Omdat mijn vrouw geen held is in het verkeer dacht zij een ANWB-er te kunnen regelen die de auto met sleurhut naar Nederland kon rijden.
Dat feest ging niet door. . De ANWB wilde de auto op een oprijwagen zetten, de sleurhut moest maar blijven staan en ik mocht vanwege de Corona-gekte later met de trein naar huis. Gelukkig was haar zoontje heel toevallig in de buurt en hij heeft de auto met sleurhut op een camping bij het ziekenhuis gezet. Later hebben mijn kinderen mij en mijn vakantie-treintje naar huis gereden - even heen en weer naar Midden-Frankrijk.

Gelukkig heb ik (stief-)kinderen die pappie graag helpen.

Bram 1144489 zei:
Ik krijg hier eigenlijk een slecht gevoel bij,

Laat je dan vooral niet onder druk zetten, het zijn jouw centen die in de BMW zitten en een extra-onderhoudsbeurt zal ook door jou moeten betaald worden.
Dat ieder gewoon zijn eigen vliegticket zelf betaalt of samen legt voor een huurbusje voor 8 personen.

Terug
Bovenaan