Ausfuhrkennzeichen online kopen

A

Anoniem

Guest
In een weekend wil ik een auto uit Duitsland gaan kopen, om deze terug te vervoeren wil ik graag gebruiken maken van het Ausfuhrkennzeichen.
Ik heb alleen maar een B rijbewijs, een autoambulance is daarom geen optie.

Nu heb ik gemerkt dat de KFZ-Zulassungsstelle kantoren in het weekend gesloten zijn, en zelfs tijdens werkdagen vaak zelfs in de middag gesloten zijn. Ik wil daarom het Ausfuhrkennzeichen online kopen, zodat ik bij aankomst alleen maar de kentekenen platen erop hoef te schroeven en meteen kan gaan rijden.

Waar kan ik dit Ausfuhrkennzeichen kenteken het beste online kopen? Ik zoek geen Nederlands bedrijf die dit voor een hoog tarief wel voor mij wil regelen, ik zou dit graag zelf het liefste online regelen :)

Gullwing zei:
Wat heb je zelf al gevonden ?

Eigenlijk niets, ik kom er niet uit. Ik kom steeds op Duitse websites terecht waar ze een verzekering aanbieden.

Hier wat ervaringen inlezen zou wel prettig zijn.

Het is logisch dat je op de websites van verzekeringen uitkomt, want in Duitsland krijg je namelijk geen kenteken zonder een bewijs van de verzekering.
Dat geldt voor een Ausführkennzeichen als ook voor een normaal kentekenbewijs.
Je krijgt van de verzekering een nummer of code en daarmee krijg je pas een kenteken.
Is dus altijd gekoppeld.

Heb je alle papieren dan al van de te kopen auto? Het is niet zo dat je een kenteken regelt, je naar een garage rijdt, platen er op en wegrijden. Er zal ook wat geregeld moeten worden met de papieren, de platen moeten immers aan een auto gekoppeld worden.

Ik begrijp natuurlijk dat je een verzekering nodig hebt, maar ik verwacht dat dit wel allemaal kan bij 1 organisatie.

De auto ga ik particulier kopen, maar ik kan wel een foto van de onderstaande documenten krijgen, dat lijkt mij voldoende:

- fahrzeugschein
- fahrzeugbrief
- EWG- Übereinstimmingsbescheinigung/COC (Certificate of conformity)
- TÜV keuring certificaat

In Duitsland worden nieuwe gegevens bijgeschreven op de autopapier (ja, echt fysiek op papier), dus of je dat met alleen een foto lukt vraag ik me af...

EVV zei:
In Duitsland worden nieuwe gegevens bijgeschreven op de autopapier (ja, echt fysiek op papier), dus of je dat met alleen een foto lukt vraag ik me af...

Net even gechecked met de verkoper, en die wil het eventueel wel aangetekend naar mij toe zenden.

Een exportkenteken (met rode balk) wordt door het Strassenverkehrsamt uitgegeven en mijn ervaring is dat de procedure voor het verkrijgen van een exportkenteken niet zo eenvoudig verloopt zoals TS het zich nu voorstelt. Je zal dus de tijd moeten nemen en het ook goed moeten plannen omdat op sommige (niet alle!) dagen een Strassenverkehrsamt om 12:00 uur de deuren sluit. Ik denk dat het on-line verkrijgen van een exportkenteken niet (makkelijk) gaat, omdat (en weer gebaseerd op eigen ervaring):

1. een Duits ingezetene (rechtspersoon) zich als referent moet opgeven. De Duitse overheid kan dan eventuele bekeuringen en andere kosten op de referent verhalen en hoeft zich dan niet tot de exporterende partij te wenden. Dit moet je bij de aankoop met de verkoper bespreken en het liefst bedingen, maar nog beter is dat je het exportkenteken helemaal door de verkopende partij laat regelen. De vraag is wel of de verkoper zich wil opgeven als referent. In mijn geval heeft de dealer het wel gedaan.

2. Voor het verkrijgen van een exportkenteken moet je bepalen welke geldigheidsperiode je wenst. Je zal dan eerst een tijdelijke verzekering (met dezelfde) looptijd moeten kopen. Dit kan bij kentekenbedrijven (Schildenmacher) die vaak in de buurt van het Strassenverkehrsamt zitten. Het kentekenbedrijf geeft je na betaling een verzekeringsbewijs waarmee je naar het Strassenverkehrsamt gaat.

3. De auto moet fysiek aanwezig zijn voor controle van het chassisnummer door het Strassenverkehrsamt. Zij kijken of de auto "correct" is en niet als gestolen te boek staat. Na deze "keuring" en op basis van het verzekeringsbewijs krijg je een kentekennummer toegewezen waarmee je de platen kan laten maken bij hetzelfde ketekenbedrijf waar je de verzekering hebt gekocht. Als dat is gebeurd, ga je met de platen naar het Strassenverkehrsamt, betaal je de leges en worden de ronde stickers op de kentekenplaten geplakt, waarna je legaal met je nieuwe auto de weg op kan om deze naar Nederland te rijden.

Mocht de verkoper het voor je willen regelen dan zal hij wel jouw ID moeten hebben. Ik weet niet of ze genoegen nemen met een kopie aangezien ik het zelf heb gedaan en ik kan mij ook niet meer goed herinneren of zij paspoort en/of rijbewijs wilden zien. Dat kan je zo navragen door het Strassenverkehrsamt even te bellen.

Originele documenten + originele ID koper + voertuig moeten "live" aanwezig zijn om een duits exportkenteken te kunnen krijgen.
Dus handiger is het om het niet in een weekend te plannen, tenzij je er geen probleem mee hebt dat het een lang weekend (incl. vrijdag of maandag) wordt.
Hier lees je het allemaal wel:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/import-export/ausfuhrkennzeichen-zollkennzeichen/

Wil je toch van de veel te dure en complexe online mogelijkheid gebruik maken (auto moet dan afgemeld worden door verkoper, originele documenten + ID + benodigde machtigingen moeten allemaal opgestuurd worden, de betalingen regelen, alles even heel goed lezen dus):
https://www.zollkennzeichen.de/startseite.html

De auto heeft hopelijk nog wel een geldige TUV-keuring?

Je kan gewoon een oprij wagen huren met rijbewijs B. Dat heb ik zelf ook gedaan. Het maximale wat ik kon vinden was een oprij wagen welke 1300 kg mocht dragen met rijbewijs B.

Er moeten ook wel oprijwagens zijn waar meer op mag. Mijn insignia heeft wel eens op Volkswagen oprijauto van de ADAC gestaan waarmee gewoon met een B rijbewijs mee gereden mocht worden,terwijl een insignia niet bepaald de lichtste auto is.

Kan enkel bij het kreis omdat je 4 stappen hebt.

Je betaalt bij het bedrijf dat het kenteken maakt en de verzekering wordt actief.
Dan ga je naar het ambt om het kenteken in combinatie te maken en aan te vragen.
Dan laat je de platen maken
Dan ga je terug krijg je de sticker die het kenteken rechtsgeldig maakt en dan kan die op de auto.

Kost je een ochtend in mijn ervaring maar dan kun je in Nederland alles in alle rust regelen.

Oke, online gaat dan helaas niets worden, daar was ik al bang voor.

Een andere optie is dan misschien toch een Autoambulance. Bij de meeste combinaties heb je een BE rijbewijs nodig maar ik vond zojuist de onderste Autoambulance, die zou ik met een B rijbewijs wel mogen trekken.

https://oprijwagen.nl/autoambulancehuren/

Deze lichtgewicht aluminium aanhangwagen weegt slechts 335 kilo.
4 meter x 1.85 m laadvlak
De ruimte zonder vloer tussen de rijbanen is 82cm

Ik wil een Ibiza 2017 FR gaan kopen, die iets langer is, past zoiets nu? Ook in de breedte is er er volgens weinig ruimte voor foutjes.
Stel ik huur deze autoambulance, rijd je de auto er dan zelf op, of trek je de auto er met een lier op? En iemand moet dan sturen?

https://www.seat.nl/modellen/ibiza/afmetingen
Lengte: 4059mm
Breedte: 1780mm

Spoorbreedte en wielbasis is bepalend of het past, niet de afmetingen van de auto.
Je kunt de auto er gewoon zelf op en af rijden.
Informeer voor het reserveren even of de verhuurder gebruik in het buitenland ook toestaat, dat wil namelijk wel eens verschillen bij diverse verhuurbedrijven.

Hoeveel weegt de Ibiza? Ik heb er wat vergeleken hier op de carbase, de zwaarste die ik kon vinden is 1153 kg. Dat moet nog wel op een oprijwagen passen die je met een B-rijbewijs kan rijden. Dat is veel praktischer dan een aanhanger huren. Met een aanhanger mag je maximaal 80/90/100km/u, met een oprijwagen gewoon zo hard je wil in Duitsland.

Zelf heb ik afgelopen jaar hetzelfde gedaan. Het is wel fijn als er iemand bij is met er op of er af rijden.

EVV zei:
Hoeveel weegt de Ibiza? Ik heb er wat vergeleken hier op de carbase, de zwaarste die ik kon vinden is 1153 kg. Dat moet nog wel op een oprijwagen passen die je met een B-rijbewijs kan rijden. Dat is veel praktischer dan een aanhanger huren. Met een aanhanger mag je maximaal 80/90/100km/u, met een oprijwagen gewoon zo hard je wil in Duitsland.

De massa leeg volgens https://www.autoweek.nl/auto/91848/seat-ibiza-10-tsi-115pk-fr-business-intense/ is 1040 kilo.

De auto staat ongeveer 550km verderop, een oprijwagen wordt dan ivm het km tarief best wel prijzig om te huren. Het verschil tussen een autombulance en een oprijwagen is dan enorm.

Rijdt de trekkende auto dan gratis? Uiteindelijk heeft die ook kosten. Plus dat je dan 1100 km 80 km/u moet rijden terwijl je met een oprijwagen gewoon 130 mag, dat gaat ook wel schelen. Je trekkende auto mag trouwens ook niet te zwaar zijn anders ga je alsnog over de grens van je B rijbewijs heen. Maar goed, jouw keuze natuurlijk.

Ik kan natuurlijk niet in de agenda van TS kijken, maar ik vraag me af waarom alles nu in een weekend moet worden gedaan. Is de auto al bekeken en dan het liefst met twee personen? Heb je al een proefrit gemaakt? Is een paar dagen bedenktijd niet verstandig? Lukt het echt niet om voor een vrij grote aanschaf een of twee dagen vrij te nemen? Ik snap dat veel mensen opzien tegen de bureaucratische procedure in Duitsland maar, zoals al meerdere keren in het topic en andere voorbij is gekomen, stelt het echt niet veel voor en kost het je ongeveer een dagdeel. Wel is van belang dat de verkopende partij als referent (Empfangsbevollmächtigten) moet opgeven.

Als je het echt allemaal in het weekend moet doen, dan zit er niets anders op dan een autoambulance te huren, tenzij de verkoper een exportkenteken wil regelen. Heb je het daar al met de verkoper over gehad? Ik zou zelf niet kiezen voor een autoambulance omdat ik er zelf ook weinig ervaring mee heb en mij ook afvraag waarom je iets dat uit zichzelf goed kan rijden zo moet gaan vervoeren. Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals zeer bijzondere en zeer kostbare auto's maar dan neem je sowieso een professioneel bedrijf in de hand. Het enige nadeel van het exportkenteken was de bijbehorende verzekering die alleen WA was. Dat was voor mij het enige punt maar uiteindelijk risicoafweging gemaakt en zelf de auto teruggereden. En, .. het is natuurlijk ook veel leuker je nieuwe auto zelf terug te rijden.

Als je toch voor de autoambulance kiest, is het ook van belang met welke auto je de boel gaat trekken. Mag deze auto het gewicht van de oplegger en auto trekken en blijf je dan in totaal nog onder de 3500 kg? Als de trekkende auto "te licht" is, ben je in overtreding en loop je extra risico. Bovendien is het de vraag wat de verzekering gaat doen als er iets gebeurt en wordt geconstateerd dat het trekkende voertuig te licht was.

Het prijsverschil tussen doorrijden of een boete en direct afladen is nog veel groter.... en de Duitse hermandad is daarin veel fanatieker als z'n Nederlandse collega's.;)
Steek het geld wat je bespaart aan dat uitvoerkenteken + verzekering maar in fatsoenlijk transport. (of haal van die centen het E-stempeltje op je rijbewijs)
Bij die lichtere auto's is het verschil tussen leeggewicht en werkelijk gewicht al snel 15%, en dat geldt voor aanhangers idem. (gewicht van rijplaten, reservewiel en andere accessoires zijn daar ook niet meegerekend)
Ik schat dat het totaalgewicht van die aanhanger + Ibiza al snel richting de 1650 kg gaat, die aanhanger is dan zondermeer al overbeladen en de rest is afhankelijk van het trekkende voertuig en je rijbewijs.

GC430M zei:
Ik kan natuurlijk niet in de agenda van TS kijken, maar ik vraag me af waarom alles nu in een weekend moet worden gedaan. Is de auto al bekeken en dan het liefst met twee personen? Heb je al een proefrit gemaakt? Is een paar dagen bedenktijd niet verstandig? Lukt het echt niet om voor een vrij grote aanschaf een of twee dagen vrij te nemen? Ik snap dat veel mensen opzien tegen de bureaucratische procedure in Duitsland maar, zoals al meerdere keren in het topic en andere voorbij is gekomen, stelt het echt niet veel voor en kost het je ongeveer een dagdeel. Wel is van belang dat de verkopende partij als referent (Empfangsbevollmächtigten) moet opgeven.

Als je het echt allemaal in het weekend moet doen, dan zit er niets anders op dan een autoambulance te huren, tenzij de verkoper een exportkenteken wil regelen. Heb je het daar al met de verkoper over gehad? Ik zou zelf niet kiezen voor een autoambulance omdat ik er zelf ook weinig ervaring mee heb en mij ook afvraag waarom je iets dat uit zichzelf goed kan rijden zo moet gaan vervoeren. Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals zeer bijzondere en zeer kostbare auto's maar dan neem je sowieso een professioneel bedrijf in de hand. Het enige nadeel van het exportkenteken was de bijbehorende verzekering die alleen WA was. Dat was voor mij het enige punt maar uiteindelijk risicoafweging gemaakt en zelf de auto teruggereden. En, .. het is natuurlijk ook veel leuker je nieuwe auto zelf terug te rijden.

Als je toch voor de autoambulance kiest, is het ook van belang met welke auto je de boel gaat trekken. Mag deze auto het gewicht van de oplegger en auto trekken en blijf je dan in totaal nog onder de 3500 kg? Als de trekkende auto "te licht" is, ben je in overtreding en loop je extra risico. Bovendien is het de vraag wat de verzekering gaat doen als er iets gebeurt en wordt geconstateerd dat het trekkende voertuig te licht was.
Helemaal mee eens, met de toevoeging dat die 3500kg toegestaan gewicht is, niet eens werkelijk gewicht. Ik zou bijvoorbeeld mij alleen mij B rijbewijs deze aanhanger niet achter mijn Insignia hangen, zelfs als er niets op staat. De auto mag het zat trekken maar ik mag het niet besturen. In mijn verzekeringsvoorwaarden staat dat ik een geldig rijbewijs nodig heb, dus ben dan niet eens verzekerd.
Achter de Mini van mijn vrouw mag die dan weer wel...

De trekauto zou worden:

Volkswagen Tiguan met een maximum toelaatbare massa van 2080kg, en max aanhangermassa geremd: 1800kg
Totaal gewicht van de aanhanger is 1400kg.
Dan kom ik uit op 3480kg, net onder de 3500kg. Dan zou het wettelijk gezien helemaal moeten kloppen.

Als ik daar onveilig mee bezig ben hoor ik dat ook graag, dat is niet de opzet hier.

Ik ga met 2 personen, ik ben nog niet wezen kijken en ik heb ook geen proefrit gemaakt. Daarvoor staat de auto te ver weg, ik beslis ter plekke of ik de auto wel/niet koop. Als ik ter plekke twijfel haak ik af.

Het probleem waar ik tegenaan ben gelopen is dat de eigenaar van de auto tot 17.15 werkt. Dus een export kentekenplaat aanvragen kan alleen als de eigenaar van de auto hiervoor een halve dag vrij zou nemen.

Maar EVV heeft wel een punt dat 1100km met een autoambulance en max 80km/h wel een zware/lange rit is.

Let dan in ieder geval op dat je de juiste trekbanden hebt voor het vastzetten van de auto.

Ik heb zelf BE en ik heb al foutjes gemaakt, dit is een duidelijke foto waar de fout bij de achterwielen ook zichtbaar is. Maar er zijn een paar dingen waar je echt op moet letten bij het vervoeren van een auto met een trailer (trailertje)

49812783641_2df3ea1802_b.jpg

Je hebt er goed over nagedacht en het ziet er uit als een redelijk stabiel karretje. Deze 3-asser had ik er ook ruim 2000 km achter hangen, 1800 kg aan auto erop. Uiteraard een fijne 5 cilinder diesel in de T5. Dat was echt met afstand het meest stabiele wat ik ooit achter een auto heb gehad. 110 voelde nog heel prettig aan wat het geheel super maakte om ook even vrachtwagens in te halen.

Neem in ieder geval de tijd om te wennen, leeg vs. vol maakt heel veel uit, ook moet je zorgen dat het gewicht op de kogel van je trekhaak niet te hoog word. Je auto moet relatief recht blijven staan (iets inzakken is oke, maar zeker niet te veel) das heel vervelend voor het stuurgevoel namelijk en kan een heel vervelend effect hebben als je een plotselinge uitwijkmanouvre moet maken met een mogelijke scharing tot gevolg.

Bij de Evalia heb ik de sjorband voor de achterwielen verkeerd vast gezet, ik had een spaak verder naar achteren moeten gaan, nu heb je kans dat als de auto springt dat de achterwielen draaien en dan staat die los. Stop dus ook even en controleer dan de spanning (moet klinken als een mooie toon zoals een gitaar)
Om de voorwielen heb ik 2 banden, een door de wielen en dan een per wiel die over de bovenkant van de band gaat en dan aan de loopplank wordt bevestigd.
Zorg dat je die erbij krijgt als je gaat huren en laat de medewerker daar even uitleggen hoe ze werken.

Een band om de achteras kan nog als extra veiligheid dienen (en ziet de Duitse politie graag) Je moet daar wettelijk ook minimaal 4 ankerpunten hebben.

80 km/h zou ik echt niet doen, dan rijd je langzamer dan een vrachtwagen en creert heel onveilige situaties. Probeer gewoon een veilige afstand van een vrachtwagen te bewaren. Ik durf wel 100 km/h te rijden met een dergelijke combinatie maar heb het ook vaker gedaan dus ik zou je dat niet willen aanraden om wille van de veiligheid. Het is heel anders rijden met zoveel gewicht achter de auto en je moet echt al je concentratie erbij houden.
Stop geregeld, en neem dan ook echt even de tijd om rustig een kwartier een koffie te drinken en water. Dan zie ik verder geen reden om het niet zo te doen, qua gewichten lijkt het inderdaad te kloppen, maar hij is wel wat zwaarder in het echt dus je gaat echt wel over de massa heen van je B-rijbewijs...wettelijk gezien klopt het echter en heb je gelijk!

Hopelijk heb je er iets aan, succes!

Je kan ook eens een auto transport bedrijf bellen, soms vallen de kosten heel erg mee, dan wordt dat ding gewoon thuisbezorgd.

Die trailer onder het linkje hierboven heeft als voordeel dat de auto tussen de wielen staat. Lager zwaartepunt, en dat rijdt een stuk lekkerder. Overigens zou ik met een oprijwagen ook geen 130 rijden. Met beladen trailer 90 a 100, met beladen oprijwagen 100 a 110.

Bedankt voor de tips Nico! Hier heb ik zeker wat aan!

@Gullwing. Uiteindelijk gaat het maar om een Seat Ibiza, het is geen auto van vele tien duizenden euro's, met andere woorden als ik het transport ga uit besteden is het niet echt meer rendabel genoeg om deze auto te gaan importeren. Transport uitbesteden gaat al snel richting de 800 euro. Dan kan ik beter gewoon een Ibiza in NL gaan zoeken.

Zo te zien heb je het allemaal prima uitgezocht, dat moet dan goed komen. Je kan eventueel nog spullen (reservewiel etc) verplaatsen van de Ibiza naar de Tiguan om de Ibizia zo licht mogelijk te make, uiteindelijk heb je natuurlijk nog wat laadvermogen over in de Tiguan. Succes met het ophalen!

Hoi

Ik zou graag het volgende willen bijvoegen waar meerdere mensen profijt van kunnen hebben.
Al weet ik niet 100% of het zowel in Duitsland als in Nederland legaal is.

Wat ik zelf doe bij auto importeren uit Duitsland:
Na een deal afgesloten te hebben met de verkoper en een koopovereenkomst getekend te hebben, rijd ik terug naar Nederland met zijn huidige Duitse kenteken.

De kenteken in Duitsland is persoonsgebonden.
De auto wordt nog niet afgemeld.
Er is een BPM/MRB vrijstelling van max. 14 dagen ingediend bij de Belastingdienst. (Weet niet of dit wel handig is, aangezien er nog niets op mijn naam staat. De duitse mrb loopt door)

De huidige verzekering en alle andere (Duitse) verplichtingen loopt tot ik de auto Nederlands gekeurd of bij aankomst Nederland thuis. Dat hangt af wat je met de verkoper bespreekt.
Aan het einde stuur je zijn Duitse platen weer per post naar zijn adres en hij maakt de borg weer over per bank naar je terug.

Bij de RDW laat ik de auto keuren met de nodige documenten.
Op de kentekenbewijs 1 en 2 zijn nog de huidige gegevens van de eigenaar aanwezig. Dit moet geen probleem zijn?

IK WEET NIET IN HOEVERRE DIT LEGAAL IS.
Mocht ik staande gehouden worden tot de dag van keuren, dan zou mijn verhaal zijn dat ik hem geleend heb en uiteraard kan ik de gegevens van de huidige eigenaar bewijzen.
Dit omdat ik twijfel, om te zeggen dat ik het gekocht heb terwijl er geen formaliteiten van pas komen waarop mijn naam op staat, wat normaliter bij de Zulassung gedaan wordt.

IK HOOR HET GRAAG !

Terug
Bovenaan