Let dan in ieder geval op dat je de juiste trekbanden hebt voor het vastzetten van de auto.
Ik heb zelf BE en ik heb al foutjes gemaakt, dit is een duidelijke foto waar de fout bij de achterwielen ook zichtbaar is. Maar er zijn een paar dingen waar je echt op moet letten bij het vervoeren van een auto met een trailer (trailertje)
Je hebt er goed over nagedacht en het ziet er uit als een redelijk stabiel karretje. Deze 3-asser had ik er ook ruim 2000 km achter hangen, 1800 kg aan auto erop. Uiteraard een fijne 5 cilinder diesel in de T5. Dat was echt met afstand het meest stabiele wat ik ooit achter een auto heb gehad. 110 voelde nog heel prettig aan wat het geheel super maakte om ook even vrachtwagens in te halen.
Neem in ieder geval de tijd om te wennen, leeg vs. vol maakt heel veel uit, ook moet je zorgen dat het gewicht op de kogel van je trekhaak niet te hoog word. Je auto moet relatief recht blijven staan (iets inzakken is oke, maar zeker niet te veel) das heel vervelend voor het stuurgevoel namelijk en kan een heel vervelend effect hebben als je een plotselinge uitwijkmanouvre moet maken met een mogelijke scharing tot gevolg.
Bij de Evalia heb ik de sjorband voor de achterwielen verkeerd vast gezet, ik had een spaak verder naar achteren moeten gaan, nu heb je kans dat als de auto springt dat de achterwielen draaien en dan staat die los. Stop dus ook even en controleer dan de spanning (moet klinken als een mooie toon zoals een gitaar)
Om de voorwielen heb ik 2 banden, een door de wielen en dan een per wiel die over de bovenkant van de band gaat en dan aan de loopplank wordt bevestigd.
Zorg dat je die erbij krijgt als je gaat huren en laat de medewerker daar even uitleggen hoe ze werken.
Een band om de achteras kan nog als extra veiligheid dienen (en ziet de Duitse politie graag) Je moet daar wettelijk ook minimaal 4 ankerpunten hebben.
80 km/h zou ik echt niet doen, dan rijd je langzamer dan een vrachtwagen en creert heel onveilige situaties. Probeer gewoon een veilige afstand van een vrachtwagen te bewaren. Ik durf wel 100 km/h te rijden met een dergelijke combinatie maar heb het ook vaker gedaan dus ik zou je dat niet willen aanraden om wille van de veiligheid. Het is heel anders rijden met zoveel gewicht achter de auto en je moet echt al je concentratie erbij houden.
Stop geregeld, en neem dan ook echt even de tijd om rustig een kwartier een koffie te drinken en water. Dan zie ik verder geen reden om het niet zo te doen, qua gewichten lijkt het inderdaad te kloppen, maar hij is wel wat zwaarder in het echt dus je gaat echt wel over de massa heen van je B-rijbewijs...wettelijk gezien klopt het echter en heb je gelijk!
Hopelijk heb je er iets aan, succes!