Audi Q8 (SQ8 @ pag. 2)

unpama zei:
Auo staat inmiddels bij de dealer. Toch wel imposante verschijning in het echt. Op de foto's komt hij vrij klein over maar in het echt is dit toch niet het geval. Vooral in de volledig zwarte afwerking erg mooi moet ik zeggen.

Bedankt voor de tip. Heb gelijk even op autotrack gekeken (allemaal S-Lines en vooral zwarte)

ZBjqPRD.jpg

J7Tb9Mf.jpg

kLS94hl.jpg

q0GVjCd.jpg

XWQVjjI.jpg

s1BVO4m.jpg

eZBGZjf.jpg

U7n4NEB.jpg

rbvN3fK.jpg

DxSB12k.jpg

Hoewel S-lines imo een beetje too much zijn tegenwoordig staat hier echt wel een gave auto hoor. Zoveel mooier dan een GLE Coupe, X6 en ik vind hem ook mooier dan een X5 of Q7

unpama zei:
speedtouch zei:
Ik zal morgen eens gaan kijken, die zwarte toont niet echt imposant, misschien in het echt wel.

En? Oordeel?

Een terechte vraag, maar ik moet mijn bezoek uitstellen tot morgen, want ik had werklui op bezoek in verband met een mankement in mijn badkamer. Euvel opgelost inmiddels. Oordeel klinkt best zwaar, het wordt alleen mijn mening.;)

Ketellapper had het er ook al over.. de oplossing van Audi om 2 'blokjes' naast het logo in de grille te maken voor de afstandsradar..

q0GVjCd.jpg

Geen gezicht wat mij betreft. Ik had vorige week een nieuwe audi (d8 A7?) achter mij t.h.v. Leusden Zuid.. ik had eerst het idee met een onopvallend, snelle, politievoertuig van doen te hebben.. met 2 flitsers in de neus ingebouwd..o_O

Kan misschien voor sommige eigenaren ook een voordeel zijn.. dergelijke veronderstellingen..;)

Achterzijde van de Q8 vind ik wel geslaagd.. maar in dit segment heeft een Mercedes (in een, redelijk, ingetogen samenstelling) wel de voorkeur, denk ik.

unpama zei:
speedtouch zei:
Ik zal morgen eens gaan kijken, die zwarte toont niet echt imposant, misschien in het echt wel.

En? Oordeel?

Inmiddels alweer een lange fietstocht achter de rug om naar de Q8 te gaan kijken: tóch een imposante, maar elegante auto, 22 inch velgen, het was een 50 TDI, heb er even ingezeten, alleen de proefrit kwam niet uit (geen punt), omdat de verkoper (die ik ken) het heel druk had met afleveringen. Eindprijs van de auto die er stond: 160.000 EUR. Zéér chique dashboard. Kortom een auto met uitstraling.
Binnenkort ga ik weer n.a.v. de introductie van o.a. de A1.

P. Klieder zei:
Wat is het wezenlijke verschil met bijv typebenaming van een BMW 330i?

Bij BMW en Mercedes-Benz gaven de typenamen duidelijk de cilinderinhoud aan. Da's tegenwoordig vaker niet dan wel het geval met alle downsize motoren en varianten van dezelfde motor met verschillende vermogensafgiftes, maar het is nog altijd een stuk helderder dan het Audi-systeem. Wat was het ook alweer, de wortel van de aanduiding tot de vijfde macht maal pi kwadraat en dan krijg je de cilinderinhoud, of was het nu maximaal vermogen?

in wezen verschilt het niks. Een 330 is sterker dan een 320. Dat is bij Audi ook zo, een 50 TDI is sterker dan een 45 TDI. Zowel bij Audi als BMW (als bij vele andere merken) geeft het type plaatje enkel het onderliggende verschil aan. Een zegt het helemaal niks over cilinderaantal, pk's etc.

Ook bij BMW en Mercedes is het niet meer zo duidelijk als het ooit was, maar doordat die met dezelfde aanduidingen blijven werken weet ik daar wel beter wat ik krijg. Een 330i levert het vermogen en de prestaties van de vroegere 3.0 liter motor, een C200 (inmiddels ook een 1.5 ...) levert hetzelfde als de eerdere 2.0. Je zou het ook aan het aantal pk kunnen koppelen, een 520i levert tussen de 150 en 200pk, een 530i tussen de 250 en 300pk enz.
Ik vind het sowieso duidelijker dan wat Audi nu doet, bij de aanduiding 50TDI ontbreekt voor mij elke logica en heb ik geen enkel gevoel bij wat ik dan krijg.

Mooie auto in het echt, klant van me (q7 rijder) heeft er inmiddels een en ik heb er ook een stuk in meegereden. Zeer luxe van binnen, maar wat een geld voor een auto... De diesel heeft enorm veel vermogen en het lijkt alsof hij een hele lange versnelling heeft, zeer comfortabel.

Nieuwe aanduidingen van Audi, geen touw aan vast te knopen maar vooral psychologisch effect. 50tdi lijkt een 5 l diesel.... .

Audi-Q8-Mercedes-GLE-Coup-1200x800-2a7c31312fb48302.jpg

Audi-Q8-Mercedes-GLE-Coup-1200x800-2e102d06df3dc93e.jpg

Audi-Q8-1200x800-bac365cf682a2cf7.jpg

Audi-Q8-1200x800-addeb4acb780324c.jpg

Audi-Q8-1200x800-d1cbbdeca0abc7ea.jpg

Meer foto's en test: https://www.autobild.de/artikel/audi-q8-mercedes-gle-coupe-suvs-im-test-14018583.html

Q8 wint maar heeft flinke minpunten waaronder de aandrijving. Dus AB denkt dat de Q8 het moeilijk kan krijgen als de nieuwe GLE uit komt

@Bird Nerd: Ik heb de test gelezen maar kwam tot een andere conclusie. De Q8 wind met enorme voorsprong de test. Het enige echte minpunt is de motor die op bepaalde frequenties een storend geluid heeft. Het andere minpunt, de grote velgen, kan simpel opgelost worden door een kleinere maat velgen te monteren. Mercedes zal een hele goede nieuwe GLE te bouwen om de Q8 van de troon te kunnen stoten.

zeebra zei:
@Bird Nerd: Ik heb de test gelezen maar kwam tot een andere conclusie. De Q8 wint met enorme voorsprong de test. Het enige echte minpunt is de motor die op bepaalde frequenties een storend geluid heeft. Het andere minpunt, de grote velgen, kan simpel opgelost worden door een kleinere maat velgen te monteren. Mercedes zal een hele goede nieuwe GLE te bouwen om de Q8 van de troon te kunnen stoten.

De basis van de huidige GLE stamt nog af van de ML, al vrij oud dus, dus een hele goede nieuwe GLE is een beetje overtrokken.

En resonanties van de motor verwacht je van een Up 3 cilinder niet van een auto van dit kaliber

Monsieur Le Loure zei:
zeebra zei:
@Bird Nerd: Ik heb de test gelezen maar kwam tot een andere conclusie. De Q8 wint met enorme voorsprong de test. Het enige echte minpunt is de motor die op bepaalde frequenties een storend geluid heeft. Het andere minpunt, de grote velgen, kan simpel opgelost worden door een kleinere maat velgen te monteren. Mercedes zal een hele goede nieuwe GLE te bouwen om de Q8 van de troon te kunnen stoten.

De basis van de huidige GLE stamt nog af van de ML, al vrij oud dus, dus een hele goede nieuwe GLE is een beetje overtrokken.

En resonanties van de motor verwacht je van een Up 3 cilinder niet van een auto van dit kaliber

Volgens mij verwacht je dat toch van een merk als Mercedes, een hele goede auto? Lijkt mij dan ook niet overtrokken. Het is een hele uitdaging. Tot nu toe was de Q7 wel de benchmark in dit segment(wellicht straks ingehaald door de nieuwe X5)
Je laatste zin lijkt mij wat overdreven. Je praat hier over het topsegment. Je hoort dan van de dieselmotor binnen weinig tot niets te horen. Dat is van een ander niveau als het geluid in een Up. Het is dezelfde motor als in de nieuwe A6 zit, en die is wel goed ontvangen. Wellicht is het iets exemplarisch.

@Monsieur Le Louvre: ik heb voor de zekerheid de video van de A8 met deze motor bekeken: geen enkele opmerking over vervelende resonanties. Dat stijft mij in de mening dat het iets exemplarisch is wat vrij gemakkelijk op te lossen zal zijn. Kortom: kies wat kleinere wielen en je hebt een absolute topwagen.

Monsieur Le Loure zei:
Audi en iets exemplarisch :)

Zo te zien heb je daar zelf geen ervaring mee. Hier de test van AMS, die een iets ander beeld geeft https://www.auto-motor-und-sport.de/test/audi-q8-50-tdi-quattro-mercedes-gle-350d-coupe-4matic/
Blijkt toch weer dat de afstelling van de auto en de aangedikte extra’s heel bepalend kunnen zijn. De Audi wint weer maar het testverslag is heel anders. Hier ook geen problemen met het motorgeluid maar heeft men moeite met het start-stop systeem.

"Der Audi siegt scheinbar locker. Doch der Vergleichstest deckt auch Schwachstellen des neuen Q8 auf. Die sollte Audi schleunigst ausmerzen, denn mit dem GLE-Nachfolger erscheint bald ein gefährlicherer Gegner."

Google translate: "De Audi lijkt gemakkelijk te winnen. Maar de vergelijkende test onthult ook zwakke punten van de nieuwe Q8. De Audi zou snel moeten verdwijnen, want met de GLE-opvolger verschijnt al snel een gevaarlijke tegenstander."

"Aufgrund des heftigen Punktunterschiedes sei an dieser Stelle erwähnt, dass der Audi bei Weitem nicht perfekt ist, sich antriebsseitig sogar Schwächen leistet, die im Premiumsegment fehl am Platze sind"

Google translate: "Vanwege het felle verschil in punten, moet op dit punt worden vermeld dat de Audi verre van perfect is, en zelfs zwakke punten heeft aan de aandrijfzijde, die niet op hun plaats zijn in het premiumsegment."

Lijkt mij best helder

Tsja, een auto die net op de markt is vergelijken met eentje die er al 7 jaar is en binnenkort een opvolger krijgt. Tsja, niet zo gek dat hij dan wint.

Joël D. zei:
Tsja, een auto die net op de markt is vergelijken met eentje die er al 7 jaar is en binnenkort een opvolger krijgt. Tsja, niet zo gek dat hij dan wint.

Ergens vermelden ze dat ook, meen ikzelf gelezen te hebben.

Bird Nerd zei:
"Der Audi siegt scheinbar locker. Doch der Vergleichstest deckt auch Schwachstellen des neuen Q8 auf. Die sollte Audi schleunigst ausmerzen, denn mit dem GLE-Nachfolger erscheint bald ein gefährlicherer Gegner."

Google translate: "De Audi lijkt gemakkelijk te winnen. Maar de vergelijkende test onthult ook zwakke punten van de nieuwe Q8. De Audi zou snel moeten verdwijnen, want met de GLE-opvolger verschijnt al snel een gevaarlijke tegenstander."

"Aufgrund des heftigen Punktunterschiedes sei an dieser Stelle erwähnt, dass der Audi bei Weitem nicht perfekt ist, sich antriebsseitig sogar Schwächen leistet, die im Premiumsegment fehl am Platze sind"

Google translate: "Vanwege het felle verschil in punten, moet op dit punt worden vermeld dat de Audi verre van perfect is, en zelfs zwakke punten heeft aan de aandrijfzijde, die niet op hun plaats zijn in het premiumsegment."

Lijkt mij best helder

Ik heb de test video bekeken en kwam er toen uiteindelijk achter dat het hier ook gaat om het start-stop systeem. Als de auto zeilt(motor verbruikt dan geen brandstof) en er wordt dan plotseling veel gas gegeven duurt het eventjes voordat dat daadwerkelijk voelbaar is. Je moet wat over hebben voor een lager verbruik. Hetzelfde commentaar heeft AMS ook. Opvallend is dat bij de test van autoweek met dezelfde motor er hier geen commentaar op is.
Geen enkele auto is overigens perfect. Er zijn altijd verbeterpunten. Ben benieuwd hoe de GLE met een dergelijk systeem zich gedraagt.

Het debuut (of eigenlijk slechts tentoonstellingsdebuut) voor de Q8 @ Paris Motor Show:

audi-q8-ll-mondial-2018-03.jpg

audi-q8-ll-mondial-2018-06.jpg

audi-q8-ll-mondial-2018-07.jpg

audi-q8-ll-mondial-2018-08.jpg

Meer foto's: https://www.largus.fr/mondial/audi-q8-premier-salon-pour-le-patron-des-suv-audi-9412394-miniphotos.html

Gisteren toch maar eens proefrit gemaakt.
Wat een heerlijke auto om te rijden je zoeft gewoon over de weg. Besturing is vederlicht in de comfort modus en wat strakker in dynamic mode. De comfort modus is beter voor de stad maar voor de snelweg gaf ik de voorkeur aan de dynamic modus. WAs voor aanvang wat sceptisch tav het digitale dashboard maar het viel me in praktijk reuze mee. De veelgebruikte opties zijn relatief eenvoudig te bedienen, dus denkt dat t vrij snel went in de praktijk.

Afwerking is top, zou echt wel geld uitgeven aan een lederpakket, daar het kunststof op de portieren en op t dashboard toch een wat minder premium gevoel geven.

Verder erg still van binnen ondanks het goede vermogen.
Leukste feature blijft toch de 3d camera, knap hoe ze dat doen.

Benieuwd hoe de SQ8 zal zijn.

Ben ook wezen kijken, kon er ook nog een proefrit maken, maar, met mijn 1.500 km/jaar ben ik niet direct op zoek naar een auto die moeiteloos boven de 150.000 EUR uit komt. Dank zij de BPM toch best wel duur (maar geldt tegenwoordig ook voor een Karl). Maar ik vind hem chique qua uitstraling en hij zat prima.

SQ8

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

audi-sq8-tdi-2019.jpg

Alle info en foto's: https://www.motor1.com/photo/4177377/audi-sq8-tdi-2019/

RS Q8

2020-Audi-RS-Q8-4.jpg

2020-Audi-RS-Q8-3.jpg

2020-Audi-RS-Q8-2.jpg

2020-Audi-RS-Q8-5.jpg

2020-Audi-RS-Q8-11.jpg

2020-Audi-RS-Q8-14.jpg

2020-Audi-RS-Q8-13.jpg

Alle foto's en info: https://www.carscoops.com/2019/11/2020-audi-rs-q8-is-a-sexy-suv-with-600-hp-and-mild-hybrid-tech/

Pfffff. :) Lachwekkende auto, met z'n 27 inch velgen en grille waar je een Aygo in kan laten verdwijnen. Wel praktisch, nu kun je je dwangmatige compensatiedrang overal mee naartoe nemen..

TYN zei:
Pfffff. :) Lachwekkende auto, met z'n 27 inch velgen en grille waar je een Aygo in kan laten verdwijnen. Wel praktisch, nu kun je je dwangmatige compensatiedrang overal mee naartoe nemen..

Ah jij kent mein und dein? Knap dat jij precies weet hoe de doelgroep zich voelt. Gezien je gefrustreerde reactie zou ik eerder denken dat je zelf op een bepaald vlak zwaar tekort schiet...:D

Carwow's sponsor mocht er ook even een reclamefilmpje voor maken:

https://www.youtube.com/watch?v=6gYk9VbHD2w

18955_1.jpg

[size=medium]Audi Q8 nu ook als plug-in hybride[/size]

13 oktober 2020 | De Q8 TFSI e Quattro is de nieuwste aanvulling op het aanbod van TFSI e plug-in hybridemodellen van Audi. De Q8 TFSI e Quattro is er in twee vermogensvarianten: 280 kW / 381 pk en 340 kW / 462 pk. De Audi Q8 55 TFSI e Quattro is vanaf eind oktober 2020 te bestellen vanaf 93.640 euro.

Na de A3, A6, A7 Sportback, A8, Q5 en Q7 is de Q8 het zevende model van Audi met plug-in hybridetechnologie. De Audi Q8 TFSI e Quattro-modellen hebben een aandrijflijn waarin een 3.0 TFSI benzinemotor, een elektromotor die is geïntegreerd in automatische achttraps Tiptronic-transmissie, en een vloeistofgekoelde lithium-ion accu met een capaciteit van 17,8 kWh worden gecombineerd. De Q8 55 TFSI e Quattro heeft een systeemvermogen van 280 kW / 381 pk en een maximaal koppel van 600 Nm. Die combinatie is goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid 240 km/u. Het gemiddelde theoretische verbruik komt uit op 2,6-2,8 l/km (CO2: 59-63 g/km). De Q8 60 TFSI e Quattro is met een vermogen van 340 kW / 462 pk en een koppel van 700 Nm krachtiger. Dit model sprint in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, en vervolgens door naar een begrensde topsnelheid van 240 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt in theorie 2,7-2,8 l/100 km (CO2: 62-63 g/km).

Het lithium-ion accupakket laat een evolutie in accutechnologie zien. Het is compacter, krachtiger (+0,5 kWh) en lichter (-40 kg) dan het pakket van de Audi Q7 TFSI e Quattro uit 2019. De accucapaciteit van 17,8 kWh maakt voor de Q8 55 TFSI e Quattro een elektrische actieradius van maximaal 47 km in theorie mogelijk (Q8 60 TFSI e Quattro: 45 km). In elektrische modus is de topsnelheid begrensd tot 135 km/u. De Q8 start altijd in elektrische modus en produceert daarbij het wettelijk voorgeschreven geluid (Acoustic Vehicle Alerting System).

Door de EV-modus in het MMI-display te selecteren, rijdt de auto zoveel mogelijk 100% elektrisch. In Hybrid-modus zijn er drie mogelijkheden. In de stand 'Auto' kiest de Q8 TFSI e automatisch de optimale aandrijfwijze op basis van maximale efficiency. In 'Hold' blijft de laadstatus van de batterij op het huidige niveau en in 'Charge' wordt hij tijdens het rijden zo veel mogelijk opgeladen. Het merendeel van alle dagelijkse remacties (vertraging tot 0,3 g) wordt uitgevoerd door de elektromotor. De energie die daarbij vrijkomt, gaat direct naar het accupakket. Bij het afremmen kan tot 80 kW aan energie worden teruggewonnen en bij het 'zeilen' (uitrollen met uitgeschakelde verbrandingsmotor) 25 kW. Voor efficiënter rijden is er de predictive efficiency assistent van de optionele adaptive cruise assist. Deze laat de bestuurder bijvoorbeeld weten wanneer het zinvol is om de voet van het gaspedaal te halen.

De lithium-ion batterij is met 7,4 kW te laden. Het volledig laden van een lege batterij duurt 2,5 uur. Via Shuttel biedt Audi diverse laadmogelijkheden voor thuis, op het werk en onderweg. Met de myAudi app zijn onder meer de laadstatus van de batterij en de resterende actieradius op te vragen. Ook het laadproces en comfortfuncties (voorverwarmen/-koelen van het interieur) zijn via deze app aan te sturen.

Met het standaard Audi drive select kiest de bestuurder uit de rijprofielen comfort, efficiency, dynamic, individual, offroad en allroad. Op basis daarvan worden de karakteristieken van onder meer de 3.0 TFSI, de tiptronic-automaat, de luchtvering (standaard op Q8 60 TFSI e Quattro) en stuurbekrachtiging aangepast. Zo zorgt de elektromotor voor een extra duwtje in de rug bij het accelereren als 'dynamic' is geselecteerd in combinatie met de S-modus van de transmissie.

Elke Q8 TFSI e Quattro biedt naast ruimte voor vijf ook een bagageruimte met een inhoud van 505 liter (1.625 liter met neergeklapte achterbank). Het maximale trekgewicht bedraagt 3,5 ton.

De Audi Q8 TFSI e-modellen zijn vanaf eind oktober te bestellen bij de Nederlandse Audi-dealers. Prijzen beginnen bij € 93.640 voor de Q8 55 TFSI e Quattro.

Bron: https://www.autozine.nl/audi/q8/nieuws/audi-q8-nu-ook-als-plug-in-hybride

Dat zal de verkopen hier vast goed doen.

Terug
Bovenaan