Audi Aicon Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Audi onthult Aicon Concept[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 11 september 2017 20:14[/size]

Het zogeheten Volkswagen-feestje is in volle gang. Na de Audi R8 V10 RWS is het nu de beurt aan de Aicon Concept om de show te stelen.

Eerder liet Audi met een tweetal teasers al weten dat het iets bijzonders in petto had voor de IAA. De wereld kan nu kennismaken met de Aicon Concept, een designstudie waarmee Audi zijn knowhow op het gebied van elektrisch en autonoom vervoer tentoon wil spreiden.

Volgens Audi blikt de Aicon vooruit op 'vervoer van de wereld van morgen'. De Aicon Concept is daarmee ietwat toekomstmuziek, aangezien het model geen stuurwiel en geen pedalen heeft. Dat heeft een reden: deze Aicon wordt aangemerkt als autonome auto van niveau 5. Daarin hoeft de bestuurder zich nergens meer mee te bemoeien. Audi zet dan ook in op gadgets en communicatiesnufjes om de inzittenden te entertainen. Zo kunnen diverse oppervlakken, waaronder de voorruit, gebruikt worden om informatie of zelfs films op weer te geven.

De Aicon Concept is 5,44 meter lang, 2,1 meter breed en 1,5 meter hoog. Tussen de wielen bevindt zich 3,47 meter. Let wel, dat is 24 centimeter meer dan de lange variant van de A8 biedt. De auto staat op enorm 26-inch lichtmetaal. De draaicirkel bedraagt slechts 8,5 meter. Reguliere lichtunits ontbreken. In plaats daarvan beschikt de auto over diverse oppervlakken die als 'scherm' fungeren. Audi spreekt over de aanwezigheid van 600 3D-pixels aan de achterzijde. De displays kunnen gerbuikt worden om signalen door te geven of om auto's en andere verkeersdeelnemers te waarschuwen.

In het ruime interieur zijn stoelen geplaatst die ver naar voren en naar achteren kunnen schuiven, tot 50 centimeter. De bagageruimten aan zowel voor- als achterzijde zijn goed voor 660 liter.

De Aicon beschikt over 4 elektromotoren die samen 354 pk en 550 Nm genereren. Elk wiel beschikt over een motor. De actieradius moet tussen de 700 en 800 kilometer liggen. In minder dan 30 minuten moet het accupakket weer tot 80 procent zijn volgeladen.

8ccyogobiyw8_800.jpg


jjsyvt5bbbd8_800.jpg


ruxyqznbgi5t_800.jpg


fnpyyzyb3ace_800.jpg


bc8y1q7b9w1g_800.jpg


677yhyobfo3y_800.jpg


d6iyx7bbkr6a_800.jpg


60sywpdb250a_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/audi-onthult-aicon-concept-2/
 
Live @ IAA Frankfurt 2017:

iaa-frankfurt-2017-audi-aicon-concept-290917-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-audi-aicon-concept-290916-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-audi-aicon-concept-290914-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-audi-aicon-concept-290913-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-audi-aicon-concept-290920-800.jpg


Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43556-dromen-op-de-iaa-in-frankfurt-met-de-audi-aicon-concept
Audi stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1837/audi
 
Wat me opvalt is dat deze concept toch nog vrij traditioneel is qua opstelling van stoelen en bank. Als je het ding toch met geen mogelijkheid zelf kunt besturen lijkt mij een inrichting die naar voren is gericht niet langer nodig, dan kun je bijvoorbeeld net zo goed een soort zithoek hebben. Of beter, een bar.:T
 
D. Elzinga zei:
Wat me opvalt is dat deze concept toch nog vrij traditioneel is qua opstelling van stoelen en bank. Als je het ding toch met geen mogelijkheid zelf kunt besturen lijkt mij een inrichting die naar voren is gericht niet langer nodig, dan kun je bijvoorbeeld net zo goed een soort zithoek hebben. Of beter, een bar.:T

Daarom rijden we in de trein ook allemaal achteruit. Vooruit zitten lijkt me toch de standaard.

Je ziet het ook in bijvoorbeeld campers, de zitjes achterin met gordel zijn bijna altijd vooruit gericht.
 
Terug
Bovenaan