[D2] zei:
Heel VAG gebruikt deze constructie, maar je ziet het bijvoorbeeld ook bij de nieuwe Kia Ceed...Waarschijnlijk kun je het te openen gedeelte op deze manier groter maken, en/of meer hoofdruimte in het interieur realiseren? Ik vind het er ook raar uitzien, en ik kan me voorstellen dat het veel meer windgeruis geeft en troep achterlaat op het mechanisme.
Vooropgesteld, ik vind het ook veel mooier dat een schuifdeel geïntegreerd openschuift, en bij een station-model kan dat ook prima door de grotere dak-lengte (BMW bewijst dat al jaren bij de Touring-modellen). Steeds meer merken bieden echter ook panoramadaken aan in sedanmodellen, en dan is er eigenlijk geen andere keuze dan deze buitenlangs open te laten schuiven. In het dak is er gewoonweg geen ruimte voor, of er zou amper hoofdruimte overblijven achterin.
Mijn E-Klasse heeft ook een panoramadak en dat schuift ook over het dak heen. Minder mooi van buiten, maar prachtig binnenin met zowel voor- als achterin een glazen dak en een heel groot deel wat open schuift. En gek genoeg geeft het minder windgeruis dan een traditioneel schuifdak. BMW biedt bij de 5-Serie sedan alleen een klein schuifdak aan, mocht er ooit een panoramadak leverbaar worden dan zal dat ook (net als bij de 7-Serie) buitenlangs openschuiven.