Audi A6 / S6 / RS6 | Nieuw: update 2023

Klopt. Maar dan is het beter om maar zoveel mogelijk vast te houden aan de oude aanduidingen, bij een 530i weet ik dan dat ik een auto krijg die zich (in elk geval qua prestaties) kan meten met een vroegere 3,0 530i. Bij een 55TFSI heb ik wat dat betreft geen enkel gevoel.

Als ze nou het vermogen in kW in het typenummer verwerken... Dan maakt het niet uit of je een brandstof of elektrische auto hebt.

BENZine zei:
Klopt. Maar dan is het beter om maar zoveel mogelijk vast te houden aan de oude aanduidingen, bij een 530i weet ik dan dat ik een auto krijg die zich (in elk geval qua prestaties) kan meten met een vroegere 3,0 530i. Bij een 55TFSI heb ik wat dat betreft geen enkel gevoel.

Dat moet groeien. Over jaartje is iedereen eraan gewend.

P. Klieder zei:
BENZine zei:

Dat moet groeien. Over jaartje is iedereen eraan gewend.

Dat denk ik ook. Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend, een 50 TDI is gewoon een diesel met een vermogen tussen de 282 en 308 pk.

Driver 69 zei:
Als ze nou het vermogen in kW in het typenummer verwerken... Dan maakt het niet uit of je een brandstof of elektrische auto hebt.

En deel het wat mij betreft door 10. Alhoewel, dan krijg je straks een Audi A1 7 TFSI met 95 pk....

Nieuwe foto's van de Limousine

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

2019-audi-a6-sedan.jpg

17 pagina's met foto's: https://www.netcarshow.com/audi/2019-a6/

Uitgebreide impressie van Mat Watson van carwow: https://www.youtube.com/watch?v=5QQrqobDAG4

Wat een prachtige wagen is het toch. Echt chique, klasse wagen. M.i. veel fraaier dan de A8.

Vind 'm ook schitterend. Bij de vorige modellen vond ik de BMW5 F10/F11 mooier dan de A6, maar met deze nieuwe....

Bimmert zei:
Vind 'm ook schitterend. Bij de vorige modellen vond ik de BMW5 F10/F11 mooier dan de A6, maar met deze nieuwe....

AMS heeft de BMW 5 en deze nieuwe A6 al tegenover elkaar gezet (laatste uitgave), komen woorden tekort beiden de hemel in te schrijven, buitengewoon fijne wagens, met toch een heel eigen karakter. Er wordt geen 'winnaar'aangewezen want topwagens in het segment vlgs AMS, en dat zal ook wel.

Vind de A6 idd een plaatje. Digitale dashboard vind ik wat minder persoonlijk, de meters van de BMW mooier maar dat is een kwestie van tijd en we kijken allemaal op een digitaal scherm.

Vreemd, op hun website zie ik geen dubbeltest. Sowieso lijkt mij dat niet mogelijk omdat de A6 alleen nog maar een persintroductie heeft gehad waarbij journalisten er een dagje mee konden rijden: https://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuer-audi-a6-c8-2018-bilder-marktstart-preis/

Bird Nerd zei:
Vreemd, op hun website zie ik geen dubbeltest. Sowieso lijkt mij dat niet mogelijk omdat de A6 alleen nog maar een persintroductie heeft gehad waarbij journalisten er een dagje mee konden rijden: https://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuer-audi-a6-c8-2018-bilder-marktstart-preis/

Vandaag gekocht....... .

Op de Nederlandse website kan je de sedan trouwens ook al configureren. Ook hier nog geen S-Line exterieurpakket beschikbaar. Hier enkele verschillende materialen (wel hoop opties aangevinkt)

vosq4q.jpeg

vosq1d.jpeg

vosq4q

vosq1d.jpeg

vosq2j.jpeg

vosq1d.jpeg

Zoals altijd bij Audi vrij beperkt ivm BMW en Mercedes

Tja, wat een mooie wagen is de nieuwe A6, zelfs in deze oersaaie kleur, maar met prachtige velgen.

dca492 zei:
Tja, wat een mooie wagen is de nieuwe A6, zelfs in deze oersaaie kleur, maar met prachtige velgen.

Wat de één oersaai noemt, vindt een ander prachtig. Ik vind deze kleur erg goed.

Echt een ontzettend mooie auto, maar die 2 sensoren in de grille blijf ik maar zien. Ook jammer dat misanorood of niet meer leverbaar is in NL of een audi exclusive kleur is geworden.

Damianw26 zei:
Echt een ontzettend mooie auto, maar die 2 sensoren in de grille blijf ik maar zien.

Zag van de week de eerste nieuwe A7's rijden met dezelfde sensoren in de grille, jammer dat Audi voor deze oplossing kiest.

Inderdaad, achter de 4 nullen kun je de sensoren ook kwijt, dit blijft een amateuristische oplossing. Lijkt wel een schade auto met de missende spijltjes in de grill.

Ik moet steeds aan het Auris dashboard denken als ik dit zie.. prachtige auto verder maar zonder S-Line

Ik weet het niet.... Zo op de foto wordt ik er niet blij van. Kan de uitvoering zijn, of de hoek waaronder de foto's zijn gemaakt. Ik heb een aantal pers-foto's gezien waar de auto mooier op uitkomt. Maar dan nog... Die daklijn houden ze al aan sinds de C6/F4 en daar past die vloeiende eleptische boog mooi in de rest van het ontwerp wat ook ingetogen chique is/was. Hier is de onderbouw heel breed en dik gemaakt, wat natuurlijk een mooie design feature is. Maar een hook lijnen en vouwen en hoekje en randjes. Smaak is persoonlijk, in mijn beleving past de bovenbouw niet op de onderbouw. Ook is de overhang voor te lang. Dan nog het interieur.... Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit erg mooi vinden, mij kan het niet overtuigen. Veel te veel glimmend plastic. Mij te klinisch.
Dat gezegd hebbende, wellicht is het in het echt wel een heel overtuigende auto, een mooi compleet pakket. Dat zou kunnen, ik schijn in persoon ook beter over te komen dan op de foto ;)

DagDromer zei:
Dat gezegd hebbende, wellicht is het in het echt wel een heel overtuigende auto, een mooi compleet pakket. Dat zou kunnen, ik schijn in persoon ook beter over te komen dan op de foto ;)

Ik heb laatst in een nieuwe A7 gezeten, en ik vond het in werkelijkheid zelfs nog erger dan op deze foto's. Er ontbreekt ook een belangrijk onderdeel op het dashboard, een haakje om de poetsdoek aan op te kunnen hangen.

- Die nep uitlaten zijn te triest voor woorden
- Die radar puisten in de grille zijn lelijk (ik dacht ergens gelezen te hebben dat Audi zelf zegt dat dat bewust is zodat je kan zien welke technologie op en aan de auto zit)
- Ik heb in de A7 gezeten en die schermen werken werkelijk fantastisch. Snel, precies goed qua gevoel, top resolutie en scherpte maar ik zou gek worden van de vlekken.

Kortom, zeker niet 100% overtuigd. Misschien als ik er eens in zou rijden dat het totaal pakket me zeer aanspreekt. Dat zou zomaar eens kunnen. Ik moet ff wennen ;)

In de Auto Motor und Sport 16/2018 werden dezelfde auto’s vergeleken en ook daar werd de nieuwkomer A6 50TDI verslagen door de BMW 530d.

Kijk... zo zonder S-Line exterieur en een maatje kleinere wielen komt de auto op mij veel meer ‘in balans’ over. Veel rustiger, zelfverzekerder. En ook zonder die verschrikkelijke bestelwagenfolie op de achterste ramen, geeft de auto veel meer lengte.

Ik vind deze 'bescheiden' 19 inch trouwens erg goed staan. Vanaf 20" worden de designs van de wielen nogal druk

Wat ziet een geopend schuifdak van buiten er vreemd uit. Is dat vanwege de aërodynamica?

De Schaduw zei:
Musterknabe zei:
Wat ziet een geopend schuifdak van buiten er vreemd uit. Is dat vanwege de aërodynamica?

Een beetje fatsoenlijk merk laat het schuifgedeelte verdwijnen in het dak, niet er op. :p
Heel VAG gebruikt deze constructie, maar je ziet het bijvoorbeeld ook bij de nieuwe Kia Ceed...Waarschijnlijk kun je het te openen gedeelte op deze manier groter maken, en/of meer hoofdruimte in het interieur realiseren? Ik vind het er ook raar uitzien, en ik kan me voorstellen dat het veel meer windgeruis geeft en troep achterlaat op het mechanisme.

Musterknabe zei:
In de Auto Motor und Sport 16/2018 werden dezelfde auto’s vergeleken en ook daar werd de nieuwkomer A6 50TDI verslagen door de BMW 530d.
Bij Autobild ook. Ik krijg de indruk dat dat met name aan de aandrijflijn ligt, volgens die Duitsers klinkt die 50TDI niet zo lekker en heeft ie een extreem trage gasrespons . Nu zijn Duitsers uitstekende azijnpissers -klagen over een 286pk V6 TDI voelt toch wat potsierlijk imo- maar Matt van Carwow demonstreert het aardig in een A7 met dezelfde aandrijflijn. Het geluid kan ik niet zoveel over zeggen maar die gasrespons is inderdaad traag:
https://youtu.be/DXlvsIatA6k?t=573

[D2] zei:
Heel VAG gebruikt deze constructie, maar je ziet het bijvoorbeeld ook bij de nieuwe Kia Ceed...Waarschijnlijk kun je het te openen gedeelte op deze manier groter maken, en/of meer hoofdruimte in het interieur realiseren? Ik vind het er ook raar uitzien, en ik kan me voorstellen dat het veel meer windgeruis geeft en troep achterlaat op het mechanisme.

Vooropgesteld, ik vind het ook veel mooier dat een schuifdeel geïntegreerd openschuift, en bij een station-model kan dat ook prima door de grotere dak-lengte (BMW bewijst dat al jaren bij de Touring-modellen). Steeds meer merken bieden echter ook panoramadaken aan in sedanmodellen, en dan is er eigenlijk geen andere keuze dan deze buitenlangs open te laten schuiven. In het dak is er gewoonweg geen ruimte voor, of er zou amper hoofdruimte overblijven achterin.

Mijn E-Klasse heeft ook een panoramadak en dat schuift ook over het dak heen. Minder mooi van buiten, maar prachtig binnenin met zowel voor- als achterin een glazen dak en een heel groot deel wat open schuift. En gek genoeg geeft het minder windgeruis dan een traditioneel schuifdak. BMW biedt bij de 5-Serie sedan alleen een klein schuifdak aan, mocht er ooit een panoramadak leverbaar worden dan zal dat ook (net als bij de 7-Serie) buitenlangs openschuiven.

BENZine zei:
[D2] zei:

Vooropgesteld, ik vind het ook veel mooier dat een schuifdeel geïntegreerd openschuift, en bij een station-model kan dat ook prima door de grotere dak-lengte (BMW bewijst dat al jaren bij de Touring-modellen). Steeds meer merken bieden echter ook panoramadaken aan in sedanmodellen, en dan is er eigenlijk geen andere keuze dan deze buitenlangs open te laten schuiven. In het dak is er gewoonweg geen ruimte voor, of er zou amper hoofdruimte overblijven achterin.

Mijn E-Klasse heeft ook een panoramadak en dat schuift ook over het dak heen. Minder mooi van buiten, maar prachtig binnenin met zowel voor- als achterin een glazen dak en een heel groot deel wat open schuift. En gek genoeg geeft het minder windgeruis dan een traditioneel schuifdak. BMW biedt bij de 5-Serie sedan alleen een klein schuifdak aan, mocht er ooit een panoramadak leverbaar worden dan zal dat ook (net als bij de 7-Serie) buitenlangs openschuiven.

Dat klopt. En dan moet je bedenken dat bij de 5-serie dat kleine schuifdak altijd nog een stuk groter was dan bij de oude A6. Dat was net een brievenbus. Dus ik snap dit wel van Audi (en de andere merken).

Wat niet wegneemt dat het er treurig uitziet. Bij een sedan past zo'n dak dus eigenlijk niet, want het is niet mooi te integreren. En bij de A6 geldt dat kennelijk ook voor de ACC. Ik zou die optie niet aanvinken, vanwege die lelijke puisten voorop.

Ik moest er eerder ook niks van hebben maar heb mij er inmiddels bij neergelegd. In NL heb je bij de E-Klasse sowieso geen keuze, een klein schuifdak is hier niet leverbaar, alleen een panoramadak kan hier worden aangevinkt. En uiteindelijk is het gewoon een fijne optie. In gesloten- of kantelstand ziet het er prachtig uit, van buiten door het geheel zwart glazen dak en van binnen door glas voor- en achterin. En is het dak open geschoven dan is de stand van het paneel dusdanig dat dit minder ruis geeft dan bij een standaard schuifdak en de opening is veel groter.

Niet voor niets zie je dergelijke daken steeds meer, zoals bij de BMW 7, de S-Klasse en de A8.

Heeft iemand al hands-on ervaring met die touch-screens?

In de AMuS test worden deze toch aardig de grond in geboord. Niet zozeer door de techniek er achter (die is wel goed), maar het feit dat je - in tegenstelling tot bij knoppen - geen enkele functie meer 'op de tast' kunt selecteren. En dan helpt het niet dat de schermen ook nog eens heel laag gepositioneerd zijn.

Terug
Bovenaan