Audi A6 e-tron Concept

TBTgi61.jpg


C27mmjG.jpg


o7yyzjhbn8bq.jpg


e8pyv4pbxd2s.jpg


4piyqjxbmw15.jpg


pLbiuGx.jpg


g3qyo9sb0cfs.jpg


6imy73qbfe0g.jpg


h36y64hbetk1.jpg


0suLOav.jpg


j1GgsAk.png


- Vooruitblik op elektrische Sportback in A6- en A7-segment
- Stapje onder de sportievere E-tron GT
- Geheel nieuw met Porsche ontwikkeld PPE-platform
- Elektrische Q6 e-tron komt eerder, eind 2022
- 800v-technologie, meer dan 700 km actieradius
- Achter- en vierwielaandrijving

Meer info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/audi-a6-e-tron-concept-elektrisch-naast-de-a6/
Alle foto's: https://www.netcarshow.com/audi/2021-a6_e-tron_concept/
 
MAUyznP.jpg


gbdEiyA.jpg


AUc6VZ9.jpg


MuLRyco.jpg


Meer foto's: https://www.carscoops.com/2021/04/audi-a6-e-tron-concept-gives-us-an-electrifying-preview-of-the-next-a6/

Niks meer aan veranderen (y) Prachtige auto!
 
best een mooi ding, maar afgezien van de neus, doet het mij meer aan een kia denken.
Als je had gezegd dat dit een nieuwe KIA stinger EV was, dan had ik het zo geloofd.
 
MCW zei:
- Elektrische Q6 e-tron komt eerder, eind 2022

Het duurt dus nog minstens 2 jaar voordat dit in productie gaat. Waarom dan nu al al die aandacht vragen? Ze hebben toch al genoeg e-tron-nieuws....
 
Dat is nou hetgeen ze marketing noemen:)...

Mercedes-Benz onthulde van de week een elektrische sedan. Wat plan je dan als concurrent...
 
Ja Mercedes is nu overrompeld door het feit dat Audi zoiets blijkt te overwegen :) Ze hebben net de Q4 Etron uit, ik zou zeggen focus je lekker daarop. Kan je lekker de EQB in de vergetelheid drukken.

Waarom trouwens twee topics?
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,6001167
 
Oh die had ik niet eens gezien. Snap ook niet dat ie zo'n (matig) topic aanmaakte terwijl er sowieso al een topic was (die alleen verplaatst moest worden omdat in begin nog niet duidelijk was dat het een concept was). En Terence zei "ik zal dit topic sluiten, iemand kan in de juiste rubriek de foto's plaatsen en kunnen we opnieuw starten met inhoudelijk de auto aan een inspectie onderwerpen" dus ging er niet vanuit dat er al een 2e topic was.
 
Wouter82 zei:
Ja Mercedes is nu overrompeld door het feit dat Audi zoiets blijkt te overwegen :) Ze hebben net de Q4 Etron uit, ik zou zeggen focus je lekker daarop. Kan je lekker de EQB in de vergetelheid drukken.

Waarom trouwens twee topics?
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,6001167

Zo werkt het dus niet. Aandacht is aandacht. Als je die van je concurrent kunt ‘afpakken’ doe je dat;)
 
MCW zei:
Oh die had ik niet eens gezien. Snap ook niet dat ie zo'n (matig) topic aanmaakte terwijl er sowieso al een topic was (die alleen verplaatst moest worden omdat in begin nog niet duidelijk was dat het een concept was). En Terence zei "ik zal dit topic sluiten, iemand kan in de juiste rubriek de foto's plaatsen en kunnen we opnieuw starten met inhoudelijk de auto aan een inspectie onderwerpen" dus ging er niet vanuit dat er al een 2e topic was.

Een beetje opletten MCW: jouw topic was afgesloten zonder dat het verplaatst werd.
Hou even in gedachte waar je anderen op wijst die een topic dubbel openen.
 
Je kan toch lezen? Ik had jouw topic niet eens gezien. Kan gebeuren toch?
 
MCW zei:
Je kan toch lezen? Ik had jouw topic niet eens gezien. Kan gebeuren toch?
Geen probleem, kan gebeuren. Hou dat alleen in het achterhoofd als het iemand anders overkomt.
 
Joop 5528328 zei:
Zo werkt het dus niet. Aandacht is aandacht. Als je die van je concurrent kunt ‘afpakken’ doe je dat;)

Naïef als je denkt dat de presentatie van deze Audi iets te maken heeft met de lancering van een elektrische Mercedes, die toch al geen concurrent is. Alsof Audi in een paar weken een nieuw studiemodel klaar had en vliegensvlug in een container richting Shanghai heeft gestuurd. :D
 

iDS

Wegverkenner
4piyqjxbmw15_800.jpg


h36y64hbetk1_800.jpg


6imy73qbfe0g_800.jpg


pvwylumbrl0b_800.jpg


Meer van hetzelfde op de frontpage.

Autoweek zei:
Audi pakt stevig uit op elektrisch vlak. De inkt van de brochure van de Q4 e-tron en Q4 e-tron is nog nauwelijks droog of het merk blikt al vooruit op een nieuwe reeks elektrische modellen. Vandaag op de digitale planken: de Audi A6 e-tron Concept, een concrete vooruitblik op een elektrische 'Sportback' van A6 en A7-formaat die op een volledig nieuw platform staat.

Highlights
Vooruitblik op elektrische Sportback in A6- en A7-segment
Stapje onder de sportievere E-tron GT
Geheel nieuw met Porsche ontwikkeld PPE-platform
Elektrische Q6 e-tron komt eerder, eind 2022
800v-technologie, meer dan 700 km actieradius
Achter- en vierwielaandrijving
Audi's splinternieuwe Q4 e-tron en zijn Sportback-broertje zijn, kort door de bocht, Audi's equivalenten van de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq. Met die auto's delen de Q4's dan ook hun MEB-platform. Dat platform is voor relatief compacte EV's bestemd, maar Audi heeft op e-tron-vlak grotere ambities. Dat bewees het al met de Audi E-tron SUV en met de met sportief DNA volgepompte E-tron GT die net als de Porsche Taycan op Porsches J1-platform staat. Met deze Audi A6 e-tron Concept blikt Audi vooruit op een elektrische sedan in het segment van de A6. Die A6 e-tron Concept introduceert voor Audi direct nóg een nieuw modulair EV-platform: de PPE-basis.

Afmetingen en design
Meer over dat platform later. De A6 e-tron is namelijk wat plaatsing betreft al een interessante auto. De A6 e-tron Concept is 4,96 meter lang en daarmee schurkt hij gevaarlijk dicht tegen de 4,99 meter lange Audi E-tron GT aan. Dat is echter een veel sportiever georiënteerde EV. De A6 e-tron blikt zoals zijn naam al aangeeft vooruit op een elektrische Sportback die naast de A6 gevoerd zal worden en op termijn misschien wel ter vervanging dient van de A7 Sportback. Zijn lengte is vergelijkbaar met die 4,94 meter lange auto.

De gelikt gelijnde A6 e-tron heeft een cW-waarde van 0,22 en is vanuit elke hoek als Audi te herkennen. De auto staat op enorm 22-inch lichtmetaal en is opvallend gladjes vormgegeven. Strakke vouwen en scherpe hoeken zijn er nauwelijks op te vinden. De A6 e-tron Concept heeft net als onder meer de E-tron GT een zwart masker op z'n snuit. Bij de A6 e-tron Concept is in het zwarte deel echter ook de verlichting ondergebracht. Hoewel het design van de A6 e-tron Concept volgens Audi voor meer dan negentig procent identiek is aan dat van de uiteindelijke productieversie, zitten er natuurlijk wel enkele typische conceptuele glimmertjes op. Zo krijgt de definitieve productieversie natuurlijk wel gewoon handgrepen en zullen de op stokjes geplaatste camera's die als zijspiegels fungeren - we kennen ze al van de E-tron SUV en diens Sportback-broer - waarschijnlijk niet standaard zijn.

Audi pakt de laatste tijd wat verlichting betreft al behoorlijk uit. Zo kreeg onder meer de gefacelifte Q5 diverse soorten lichtsignaturen, maar op de A6 e-tron gaat Audi een stapje verder. Het elektrische studiemodel heeft voor Digital Matrix Led-koplampen en achter een over de gehele breedte van de bips lopende lichtbalk met oled-techniek. Ze hebben onder meer instelbare lichtsignaturen en dat is zoals we bij de Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback al zagen meer dan slechts een conceptuele gimmick. Meer verlichtingspret komt in de vorm van twee led-projectoren die in de flanken zijn aangebracht. Ze zijn in staat je met een gezellige boodschap welkom te heten in de A6 e-tron Concept en zijn helemaal programmeerbaar. Ook moet je er bijvoorbeeld fietsers mee op kunnen attenderen dat een portier wordt geopend. Op alle vier de hoeken heeft de A6 e-tron tevens led-projectoren. Deze projecteren onder meer oranje pijlen op de grond om aan medeweggebruikers en omstanders duidelijk te maken dat je gaat afslaan. Tijdens het laden hoef je je overigens niet te vervelen. De matrix-ledkijkers van de A6 e-tron Concept kunnen zelfs films of videogames op een muur projecteren.

PPE: Premium Platform Electric
De Audi A6 e-tron Concept dient niet alleen als vooruitblik op een nieuw elektrisch model in het E-segment, maar introduceert ook een compleet nieuw modulair platform dat bestemd is voor grotere EV's dan auto's als de Q4's e-tron. Het PPE-platform is samen met Porsche ontwikkeld en is niet alleen geschikt voor 'lage' modellen zoals deze A6 e-tron-voorbode, maar ook voor SUV's. Het platform is geschikt voor modellen met één en twee elektromotoren en dat betekent dat er niet alleen auto's met achterwielaandrijving, maar ook met aandrijving op alle vier de wielen komen.

De A6 e-tron Concept heeft twee elektromotoren aan boord die samen goed zijn voor 476 pk en 800 Nm koppel. De met luchtvering en adaptieve dempers uitgeruste A6 e-tron Concept heeft een 100 kWh accupakket in zijn bodem waarmee de auto tot 700 kilometer ver moet kunnen komen. Verder sprint de auto al in minder dan vier tellen naar de 100 km/h. Natuurlijk krijgt de productieversie ook mildere aandrijflijnen. Audi geeft al aan dat ook de basisuitvoering in ieder geval rap genoeg is, die heeft in minder dan 7 seconden namelijk al de 100 km/h op de klok. Een RS-versie wordt al overwogen, zegt Audi ten overstaan van AutoWeek. Daarnaast komen er achterwielaangedreven versies die zelfs meer dan 700 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading.

Het PPE-platform kan overweg met 800-volt laadstructuren en dat maakt hoge laadvermogens mogelijk. Het PPE-platform kan laadvermogens tot 270 kW aan en dat betekent dat je in zo'n 10 minuten genoeg energie bij kunt pompen voor 300 kilometer elektrische rijpret. Het accupakket van 100 kWh van de A6 e-tron is in minder dan 25 minuten van 5 tot 80 procent van zijn kunnen op te laden.

Niet de eerste
Hoewel de A6 e-tron Concept het PPE-platform introduceert, is de uiteindelijke productieversie van die auto niet de eerste Audi die van het platform gebruik gaat maken. Het platform debuteert eind 2022 namelijk onder een elektrische SUV waarvan AutoWeek al kan melden dat die Q6 e-tron gaat heten.

De komst van de A6 e-tron luidt volgens Audi overigens niet het eind in van de A6. De in 2018 gepresenteerde huidige generatie mag sowieso nog een aantal jaar mee en Audi geeft aan ook daarna plannen voor de A6 te hebben. De fabrikant uit Ingolstadt legt uit dat er nog genoeg markten zijn waar EV's door het ontbreken van een goede laadinfrastructuur nog nauwelijks voet aan de grond hebben gekregen. Ook die markten dienen van A6-achtigen te worden voorzien.

Van het interieur zijn er blijkbaar nog geen beelden.
Veruit de mooiste Audi uit de E-Tron reeks, zonder overdreven agressief vormgegeven front.
De zwarte stroken zijn voor een keer niet als armoedige oplossing toegepast maar dragen bij tot een samenhangend ontwerp.
Voor een keer kan ik ook het ontwerp van de doorlopende achterlichten appreciëren en is de LED-lijn (OLED trouwens) niet als een goedkope inspiratieloze gimmick toegepast
 
Ter vergelijking: de vormgeving sluit meer aan bij de A7 dan bij de A6, maar ziet er een pak gelikter uit.

Audi-A6-C8-2018-600x250.jpg


4piyqjxbmw15_800.jpg


Audi-A7-Sportback-2018-1.jpg
 
j1GgsAk.png


Blijkbaar is er toch al een impressie van het interieur.
Op het stuurwiel na (dat ziet er wat teveel :confused: uit) ook geslaagd.
Spijtig wel van de barst in de zijruit van de bestuurder :)
En Audi lijkt te volharden met camera's i.p.v. buitenspiegels (zie de schermpjes op de portieren...en de foto's van de buitenzijde natuurlijk):
vind ik nog steeds geen goede oplossing: een camera geeft een vast beeld: als je je verplaatst wijzigt het beeld in een scherm niet in tegenstelling tot het beeld in een spiegel.
Dus een grote kans dat een groothoeklens gebruikt wordt om voldoende omgeving in beeld te brengen. Dat geeft dan weer een vertekend beeld van de afstand van een achterligger. Uit waarnemingspsychologie weten we dat niet iedereen daar correct mee kan omgaan (dat correct interpreteert).
Daarnaast de opmerking van MB bij de EQS dat het energieverbruik ervan de winst in aerodynamica compenseert: hou het dan bij de goeie ouwe oplossing.
 
Er liepen twee discussies, dat werd een beetje veel, dus heb ik ze samen gevoegd.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
Terug
Bovenaan