Audi A5

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een Audi A5 te kopen, bouwjaar rond 2010, automaat.

Ik zit te twijfelen tussen:

1.8 tfsi
2.0 tfsi
2.7 TDI

- Welke van versies geeft, naar verwachting, de minste problemen?
- Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? bijvoorbeeld multitronic wel of niet doen.

*kwa kilometers dat ik rij maakt benzine en diesel niet veel uit (tdi 3.0 wordt me wel te duur).


Welke raden jullie mij aan? Nooit eerder een Audi gehad dus alle hulp is welkom

Bedankt alvast!,


Volkrak
 
Op basis van wat ik heb gelezen op het Audiforum heb je de grootste kans op problemen met de 2.0 tfsi en het minst met de 2.7 TDi (hoog olieverbruik door problemen met de schraapveren).
De multitronic kan ook problemen geven, hoewel ik 140.000 km. daarmee probleemloos heb gereden (2.4 V6 van 2004). Soms helpen software-updates.
 
Lees je hier even in:
https://hartogtuning.nl/?p=1171
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2017/03/audi-motoren-leven-langer-met-hartog-zuigers-10153510
https://www.autoblog.nl/nieuws/olieverbruik-tfsi-motoren-van-vag-rijst-de-pan-uit-76451

Als het ál een Audi moet worden lijkt me het antwoord van Epica de voor de hand liggende keuze.
 
Epica zei:
De 2.7tdi met handbak is volgens mij de verstandigste keuze.

inderdaad. de T(F)SI motoren uit die jaren sowieso links laten liggen.

Daarnaast is zo'n 6 cilinder diesel natuurlijk geweldig rijden :D Ben wel benieuwd elke exemplaren je gaat tegenkomen na 10 jaar. (aantal km, staat van onderhoud, import, etc.) En houd er rekening mee dat die dingen nog enorm gaan afschrijven als ze dat al niet hebben gedaan. Zijn gewoon hele dure, niet populaire auto's om op de weg te houden en om te rijden. Je moet echt wel veel rijden wil dit uit financieel oogpunt interessant zijn. Maar wel wat betrouwbaarder dan TFSI blokjes.
 
Hier een occasionvideo over de a4, vanaf 4.21 gaan ze alle soorten automaatbakken langs, de multitronic bak kent vanaf die generatie geen probleem meer.

die van mijn levenspartner gaat nu richting de 2 ton en kent tot heden geen problemen.

multi tronic

Hier een occasionvideo van de audi a5 van de zelfde verslaggever, maar deze keer kraakt hij de multitronic juist weer helemaal af

audi a5 multitronic

De video van de a4 is wel recenter opgenomen dan die van de a5
 
Wat voor carrosserie a5 heb je op het oog? want de 5 deurs was er ook met een 2.0 tdi, die is goedkoper op 3 vlakken namelijk wegenbelasting en verbruik en onderhoud dan de 2.7 tdi. Daarnaast heeft de 2.0 tdi net zoveel koppel als de 1.8 tfsi 180 pk uitvoering , maar meer dan de 160 pk uitvoering.

De 2.0 tdi zal een hele verstandige keuze zijn als je geld over wil houden, en komt ook echt wel mee, en is ook wel te tunen, omdat die na de facelift er ook gewoon was in 190 pk uitvoering.
 
De 1.8 en 2.0 TFSI zijn inderdaad afraders, de redenen zijn al genoemd . De diesels zijn de betere keus.

Realiseer je wel dat dikke, en oude diesels op dit moment vanwege van de
( hele) hoge kosten en afschrijving niet populair zijn. Ik vind het een fraai model, maar een Audi A5 is gewoon een hele dure auto om te rijden.

Pas op met import, bij ongeveer de helft is er gerommeld met de kilometerstand. Als je een Audi A5 kiest, neem er dan een met handbak.
Het is een complexe auto, er kan veel en duur achterstallig onderhoud aan zitten, neem er een die goed en regelmatig is onderhouden.
 
De 2.0 TDI is moeilijk te vinden, of je moet veel meer willen betalen. een 2.0 tdi is er vanaf ongeveer €3000 meer dan een 2.7 tdi. Helaas moet ik op mijn budget letten.
 
Een Audi A5 met 6 cilinder diesel is niet duur om te kopen, maar vaak wel duur om op de weg te houden.

Bijvoorbeeld een concurent als de Renault Laguna Coupe, is niet alleen kwalitatief een stuk beter, maar in aanschaf, onderhoud en overige kosten een stuk goedkoper om op de weg te houden.
 
mocht ik een goeie 2.0 tdi vinden, die ik kan kopen, wordt dat het inderdaad. ik ga er niet van uit voor nu, daarom zijn deze 3 modellen voor nu mijn opties :)
 
De 2.0 is wel de beste keuze, de multitronic zou ik ook links laten liggen. Nog beter koop je een concurrent.
 
wat zijn de andere opties voor multitronic? triptronic en s tronic? (geen verstand van audi )
 
Trip tronic is het beste, maar dan zit je aan de quatro modellen vast.

Maar nogmaals welke a5 zoek je? De 5 deurs? Cabrio? Coupé?

S tronic is het zelfde als dsg, die raad ik af.
 
Misschien toch eens even iets verder kijken dan alleen maar Audi, zoals AK2 ook al suggereerde. Ik zou mijn goede geld wat geruster in bijvoorbeeld zoiets (ook "premium" ;)) steken:
https://www.autowereld.nl/aanbieder/anton-van-kakerken-114455/auto.html?mdl=lexus_is
Bijvoorbeeld deze:
lexus-is-250-comfort-line-pro-geweldige-nette-auto.jpg


of deze:

lexus-is-250-geweldige-auto-met-de-juiste-kilometers.jpg


Dit vindt de ANWB van Lexus:
Conclusie
Er is een trouw Lexus-publiek, dat al zweert bij het Japanse topmerk. Toch verdient het nog meer waardering, te weinig mensen lijken te beseffen hoe goed en bijzonder deze auto’s zijn. Oké, het is een keuze die vaak moet worden uitgelegd, maar de Lexus overtuigt steeds opnieuw, zodra iemand achter het stuur plaatsneemt.
[size=x-small].[/size]​
 
Bedankt voor jullie reacties.

De audi a5 wil ik al een tijdje omdat ik hem erg mooi vindt. Het wordt een coupe, met als plan b een 4 deurs. Geen cabrio. Sowieso wel automaat omdat ik dat fijner vindt.

Het wordt dus een 2.0 of 2.7 tdi.

Maar over welke automaat ben ik niet uit, als dat kiesbaar is natuurlijk. Is dit de juiste volgorde van goed naar slecht?: triptromic, s tronic, multitronic
 
Als je moet vragen wat het minst slecht is kun je beter naar een ander merk gaan kijken, of het budget verruimen zodat je in de 'betere' bouwjaren terecht komt.
 
volkrak 2550947 zei:
Bedankt voor jullie reacties.

De audi a5 wil ik al een tijdje omdat ik hem erg mooi vindt. Het wordt een coupe, met als plan b een 4 deurs. Geen cabrio. Sowieso wel automaat omdat ik dat fijner vindt.

Het wordt dus een 2.0 of 2.7 tdi.

Maar over welke automaat ben ik niet uit, als dat kiesbaar is natuurlijk. Is dit de juiste volgorde van goed naar slecht?: triptromic, s tronic, multitronic

Multi tronic is beter dan s tronic (dsg)

Had je de occasionvideo van de a4 bekeken? die is namelijk recenter dan de occasionvideo van de a5.

een 4 deurs a5 bestaat niet.
 
volkrak 2550947 zei:
De audi a5 wil ik al een tijdje omdat ik hem erg mooi vindt.

Mijn eerste echtgenote koos ik ook op het uiterlijk. Vergissing! Ben (gelukkig) al heel lang van haar af!
Haar opvolgster ziet er overigens ook best aardig uit en heeft ook andere goede eigenschappen...
a068.gif
 
Multitronic is de CVT van Audi, rijdt dus als...een CVT. Het schakelen aan het stuur is gesimuleerd. Eerste modellen hadden problemen.
S-Tronic = DSG
Tiptronic is een normale automaat, meer voor sportief manueel schakelend rijden, heb ik begrepen.

Volgens de ANWB zijn ze alle drie betrouwbaar als je er fatsoenlijk mee omgaat.

Het beste kun je er alle 3 een proefritje maken.
Technisch gezien, ach je kunt pech hebben met alle 3, dus koop er 1 die je mooi vindt, goed rijdt en goed onderhouden.
Maar weet wel: als er iets kapot gaat....heel duur.
Er zijn bedrijven in Nederland gespecialiseerd in het reviseren van de motoren en versnellingsbakken van VAG. Vraag je wel even af waarom deze bedrijven kunnen bestaan....
 
Zou een 2.7 tdi en 3.0 tdi veel verschillen in maandelijkse kosten en kwa verbruik? Want ik zie 3.0 tdi’s in mooie uitvoeringen.
 
@ Volkrak, op citaat:
'(geen verstand van audi)'
Dat is een uitspraak die mij verontrust.
De adviezen gaan overigens de goede kant op...liever een diesel en liever de zwakste.
Een 2.0Tdi met ruim 140 pk en een bak Nms, ruim 300, is al een heel aangename 200+ auto.
Sussende verhalen over de onderhoudskosten zou ik naast mij neerleggen, het genoegen gaat wat Euri kosten.
Bij onze Oosterburen zijn de gepamperde exemplaren met lage kilometerstand te vinden.
Geen haast, en een paar centen uitgeven voor een check door een professional is goedbesteed geld.
Let ook de emissienorm (4 of 5) als dat voor jou relevant is.
Succes(y)
 
Bedankt voor je reactie. Het wordt inderdaad een diesel met een goed onderhoudsgeschiedenis. Liefst een 2.0 maar als ik die niet kan vinden naar wens dan een 2.7 of 3.0 maar ik zit nog met het volgende

“ Zou een 2.7 tdi en 3.0 tdi veel verschillen in maandelijkse kosten en kwa verbruik? Want ik zie 3.0 tdi’s in mooie uitvoeringen”
 
Als nabrander:
'(geen verstand van audi)'
Dat is een uitspraak die mij nog steeds verontrust
Als je wat meer wilt inlezen als voorbereiding:
https://www.motor-talk.de/forum/audi-a5-b998.html
https://www.audiforum.nl/forum/model-specifiek-forum/audi-a5/8t-2007-2016-/
 
volkrak 2550947 zei:
Bedankt voor je reactie. Het wordt inderdaad een diesel met een goed onderhoudsgeschiedenis. Liefst een 2.0 maar als ik die niet kan vinden naar wens dan een 2.7 of 3.0 maar ik zit nog met het volgende

“ Zou een 2.7 tdi en 3.0 tdi veel verschillen in maandelijkse kosten en kwa verbruik? Want ik zie 3.0 tdi’s in mooie uitvoeringen”

het grote verschil is vooral bij het model van voor de facelift heel zichtbaar, namelijk dan is de 3.0tdi altijd 4x4 wat hem duurder maakt in verbruik, wegenbelasting, een ander verschil is dat de 3.0 de tip tronic heeft en de 2.7 net als de 2.0 een multitronic.
 
Bedankt. Nog wat wijzer geworden.

Nog 1 ding wat ik graag zou willen weten tussen de 2.7 en 3.0. Kwa maandelijkste kosten, moet ik dan aan rond 10/20€ per maand meer denken of makkelijk richting de 100€ (incl vebruik met ongeveer 3000km per maand)?
 
volkrak 2550947 zei:
Bedankt. Nog wat wijzer geworden.

Nog 1 ding wat ik graag zou willen weten tussen de 2.7 en 3.0. Kwa maandelijkste kosten, moet ik dan aan rond 10/20€ per maand meer denken of makkelijk richting de 100€ (incl vebruik met ongeveer 3000km per maand)?
Dat kan je natuurlijk zelf gewoon opzoek. Kijk bij de auto's naar het gewicht en je kan op bij . Spritmonitor.de naar het verbruik kijken.
 
De 2.0 TDI is moeilijk te vinden, of je moet veel meer willen betalen. een 2.0 tdi is er vanaf ongeveer €3000 meer dan een 2.7 tdi. Helaas moet ik op mijn budget letten.

waarom denk je dat die auto met de veel dikkere (en allicht fijnere) motoren toch goedkoper zijn om aan te schaffen?

De 2.7 rijd gem 1 op 14 bron

De 3.0 rijd gemiddeld 1 op 12 bron

Met 3000 per maand zijn de kosten voor de 2.7 ongeveer 215 liter brandstof x 1.34 = 288 euro
Met 3000 per maand zijn de kosten voor de 3.0 ongeveer 250 liter brandstof x 1,34 = 335 euro

Dan zit er nog paar tientjes verschil in de maand aan wegenbelasting. Dus ga uit van zo'n 60 euro per maand verschil.

Wegenbelasting 180 euro, verzekering 100 euro, onderhoud 100-150 euro (moet je beetje geluk hebben en niet naar dealer), afschrijving tussen de 150 a 200 pm en dan de brandstof

ga uit van ongeveer 600 voor de 2.7 en 630 voor de 3.0 per maand. Tel je de brandstof er bij op kom je heel globaal uit op;

888 euro per maand voor de 2.7 TDI
965 euro voor de 3.0 TDI

Kosten als onderhoud en afschrijving kan natuurlijk wisselen. De kans dat dit hoger word is niet ondenkbaar als er nog meer maatregelen komen voor dieselauto's. Zelfde voor onderhoud. Je kunt pech hebben dat dit stuk hoger uit valt. Heb je niets behalve onderhoud dan misschien iets lager.
 
bedankt voor de berekening!!

Dit helpt mij goed bij het maken van een keuze dankjewel!
 
De 2.7 is volgens mij altijd voorwiel aangedreven, de 3.0 is volgens mij altijd 4 wiel aangedreven (quattro)
 
@ascona heldere berekening

Bij het facelift model, was de 3.0 er zowel on 2wd als in 4wd. Bij de facelift verdween de 2.7 tdi van het toneel. De 2.0 kwam er in meer soorten vermogen smaken dan alleen de 143 pk en de 170 pk.
Ook verdween de tip tronic bak en kwam in de 4wd modellen de dsg bak van audi genaamd 's-tronic. In de 2wd bleef de multitronic

Bij een multi tronic is het mooi als je er 1 vindt zonder trekhaak. En hopen dat de vorige baasjes er rustig mee om zijn gegaan. Kenteken checken, hoeveel eigenaren die heeft gehad.
 
@ascona heldere berekening

deels berekening, maar ook deels schatting. Niemand weer precies wat de regels gaan zijn straks met diesels. En onderhoud is ook maar de vraag hoeveel de auto heeft gelopen en hoe de vorige eigenaren mee om zijn gegaan. En ook een beetje geluk. In de basis zijn het helemaal geen verkeerde auto's wat dat betreft. Maar het geeft in ieder geval een aardige indicatie wat zo'n auto kost met 3000 km per maand. Vrij veel vind ik zelf, maar dat is natuurlijk aan de topicstarter of het hem dat waard is. :)

Dat de 3.0 TDI ook als FWD geleverd was wist ik niet. (y) nog nooit gezien in ieder geval
 
Als je het maandelijks op kunt brengen zou ik voor de 3.0 tdi gaan. Meest betrouwbaar en meeste aanbod maar volgens mij kunnen er wel issues zijn met de distributie ketting.
 
AsconaGT zei:
@ascona heldere berekening

deels berekening, maar ook deels schatting. Niemand weer precies wat de regels gaan zijn straks met diesels. En onderhoud is ook maar de vraag hoeveel de auto heeft gelopen en hoe de vorige eigenaren mee om zijn gegaan. En ook een beetje geluk. In de basis zijn het helemaal geen verkeerde auto's wat dat betreft. Maar het geeft in ieder geval een aardige indicatie wat zo'n auto kost met 3000 km per maand. Vrij veel vind ik zelf, maar dat is natuurlijk aan de topicstarter of het hem dat waard is. :)

Dat de 3.0 TDI ook als FWD geleverd was wist ik niet. (y) nog nooit gezien in ieder geval
Dat is de geknepen versie met 204pk, maar voor de prijs hoef je die ook niet te nemen.
 
Voor de prijs niet, maar ikheb liever een multitronic uiit die tijd dan een dsg uit die tijd. En de 2wd heeft multitronic en de 4wd dsg
 
Ik heb liever helemaal geen Audi uit die tijd, Multitronic is bagger, de DSG is bagger, de TFSI is bagger en ook de diesels hebben zo hun problemen.
 
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Ik heb liever helemaal geen Audi uit die tijd, Multitronic is bagger, de DSG is bagger, de TFSI is bagger en ook de diesels hebben zo hun problemen.

Vanmorgen net weer door de apk gekomen op naar de 2 ton
Dabetekent niet dat het geen probleem auto's zijn.
 
Iemand bekend wat het verschil dan is tussen de s line en pro line (niks op het web gevonden)
 
Jazzik zei:
Misschien toch eens even iets verder kijken dan alleen maar Audi, zoals AK2 ook al suggereerde. Ik zou mijn goede geld wat geruster in bijvoorbeeld zoiets (ook "premium" ;)) steken:
https://www.autowereld.nl/aanbieder/anton-van-kakerken-114455/auto.html?mdl=lexus_is
Bijvoorbeeld deze:
lexus-is-250-comfort-line-pro-geweldige-nette-auto.jpg


of deze:

lexus-is-250-geweldige-auto-met-de-juiste-kilometers.jpg


Dit vindt de ANWB van Lexus:
Conclusie
Er is een trouw Lexus-publiek, dat al zweert bij het Japanse topmerk. Toch verdient het nog meer waardering, te weinig mensen lijken te beseffen hoe goed en bijzonder deze auto’s zijn. Oké, het is een keuze die vaak moet worden uitgelegd, maar de Lexus overtuigt steeds opnieuw, zodra iemand achter het stuur plaatsneemt.
[size=x-small].[/size]​

Met je eens, maar sommige mensen willen 'persé' moeilijk doen. Nu is de IS of de GS een sedan, misschien wil TS een coupé. Maar dan is een BMW 3 serie coupé de leukere auto om te rijden en ook veel mooier m.i. En de Mercedes C-coupé ook, met naar mijn weten ook betrouwbare benzine's.
 
volkrak 2550947 zei:
Iemand bekend wat het verschil dan is tussen de s line en pro line (niks op het web gevonden)
S line heeft een verlaagd/sportonderstel, de pro line niet.(als ik het goed heb)
 
Bedankt, ik merk dat de s line dus wat extras heeft.

Laatste vraagje: Bij sommige heb je naast de automaak pook zowat geen knoppen en bij sommige heb je naast de automaat pook heel veel knoppen. Is dit ook een extratje of moet ik dit niet willen. (Volgens mij om de navi te besturen).
 
Knoppen rond de pook zijn volgens mij enkel versies waarbij er navigatie ingebouwd is. En dan heb je volgens mij ook nog twee versies in, de normale navigatie en de navigatie plus.
 
Terug
Bovenaan