Audi A4 Avant vs. Audi A6 Avant – beste keuze voor gezin? Bouwjaar 2023 vs. 2021? Budget: €30.000–€40.000**

jsay12345

Net ingestapt
Audi A4 Avant vs. Audi A6 Avant – beste keuze voor gezin? Bouwjaar 2023 vs. 2021? Budget: €30.000–€40.000**

Ik ben op zoek naar een ruime en comfortabele gezinsauto voor ons gezin van vier, inclusief twee jonge kinderen. We rijden dagelijks korte ritten en maken af en toe lange vakantietrips door Europa. Vandaag heb ik een Skoda Superb Combi business edition getest – prima qua ruimte, maar het rijgevoel viel tegen. - derhalve de vraag meteen verwijderd van forum. Daarom kijk ik nu naar een premium merk Audi A4 Avant of Audi A6 Avant.

Budget: €30.000–€40.000 → Welke **bouwjaren (2021 vs. 2023)*zijn aan te raden binnen dit budget? Scheelt veel in aanschaf, maar hoe zit het met onderhoud en betrouwbaarheid. Zijn er vanaf bepaalde km standen flinke onderhoudskosten bijvoorbeeld?

is er veel verschil tussen de bouwjaren binnen de B9 en binnen d C8 serie? met andere woorden is een a4 uit 2020 gelijk aan een a4 uit 2023?
PHEV is geen must maar ik vraag me af of je de extra kosten van een plug-in hybride er echt uithaalt in praktijk met de lage actieradius of liever volledig benzine. We hebben een laadpaal aan huis

Welke versie van de A4 avant of A6 avant 35/40/50 etc. raden jullie aan voor een gezin qua motor om genoeg kracht te hebben om lekker op vakantie te kunnen in Europa - we zijn geen sportrijders maar ook wel genoeg power voor het gewicht van de auto? andere dingen waar we aan moeten denken zoals S-line etc?

we zoeken een auto die jarenlang goed meegaat

Zijn er forumleden die deze keuze eerder hebben gemaakt? Alle praktijkervaringen en adviezen zijn welkom!

Vandaag heb ik een Skoda Superb Combi business edition getest – prima qua ruimte, maar het rijgevoel viel tegen. - derhalve de vraag meteen verwijderd van forum.
Daarmee maak je je hier zeer populair.
Veel succes met je keuze!

Ik vond de ruimte achterin bij de A4 erg tegenvallen (en daarom ook niet gekocht), Ligt er natuurlijk ook aan hoelang je zelf bent, ik "moet" de stoel altijd op zijn verst naar achter. Als je zelf iets kleiner bent speelt dat "probleem' natuurlijk niet.

In een A6 verwacht ik wel meer ruimte, maar ook meer verzekeringspremie, wegenbelasting en onderhoudskosten.

Als je zonnepanelen hebt (en ook veel kortere afstanden rijdt) is een PHEV wel heel interessant. Wij hebben er ook 1 en tanken nauwelijks meer :). Mocht de wegenbelasting naar 100% gaan halen wij die extra kosten er makkelijk uit.

dank voor de antwoorden - inmiddels al een proefrit in een a4 gemaakt en inderdaa achter veel te weinig ruimte - Echter, is er een jonge occassion van a6 die binnen het budget valt en opties heeft wij vinden een camera bijvoorbeeld heel prettig of sensoren. Dat had de a4 niet. - bijvoorbeeld a6 uit 2021 met 120.000km op de teller? of gaan dan de onderhoudskosten een te grote rol spelen?

Als je bang bent voor hoge onderhoudskosten moet je geen Audi, BMW of Mercedes gaan kopen.
de vraag is meer - komen bij dat soort km aantallen te grote onderhoudskosten / reparaties normaliter of valt dat mee. Ook minder premium merken hebben op een gegeven moment grotere reparaties nodig - het gaat erom (indien netjes onderhouden een auto dan zeker nog even meekan).

We kunnen niet in je portemonnee kijken, maar een setje remblokken en schijven rondom.... € 1.500 of zoiets? Heb je het over een gewoon slijtageonderdeel. Voor de een veel geld, voor de ander niet. Gelijk een beurtje erbij, met diverse filters, ben je zo maar € 3 k kwijt. De auto's in onderdelen zijn prijzig en het arbeidsloon fors (Ik vermoed snel > € 120,- excl BTW per uur). De ene rijdt probleemloos 4 ton, de ander heeft alleen maar ellende...

de vraag is meer - komen bij dat soort km aantallen te grote onderhoudskosten / reparaties normaliter of valt dat mee. Ook minder premium merken hebben op een gegeven moment grotere reparaties nodig - het gaat erom (indien netjes onderhouden een auto dan zeker nog even meekan).
Bij dit soort kilometerstanden kan slijtage optreden, schokdempers, rubbers, maar leuk een A6 maar heb je wel eens gekeken naar 19 inch banden?

andaag heb ik een Skoda Superb Combi business edition getest – prima qua ruimte, maar het rijgevoel viel tegen.

wat viel er precies aan tegen qua rijgevoel? je kunt nog een versie met adaptieve dempers testen, voor sommigen maakt dat net dat beetje verschil. Zo'n superb rijd op zich dikke prima, en als L&K of sportline met fatsoenlijke motor rijd het gewoon goed. Voor het geld rij je dan een veel jonger exemplaar dan een A6.

Die keren dat ik in een A4 heb gereden viel het mij alle keren tegen. Ik zie echt wel waar het premium sausje overheen is gegoten qua materialen en isolatie. maar qua rijden is het gewoon een prima rijdende voorwielaandrijver. niet sportief, niet comfortabel, maar gewoon lekker er tussenin. Ik werd er niet heel enthousiast van. Ik vraag mij af als je de skoda het rijgevoel tegen vind vallen dan vrees ik dat de A4 dat ook gaat doen. Of je moet een hele dikke sjaak met quattro of zo hebben, dan zal het allicht anders aanvoelen.

In december heb ik, toen in in de markt was voor een E-segment station ook de A6 gereden. C7. Heel mooi model qua uiterlijk maar ook hier viel het tegen. Ook iets te veel gewicht in de neus, voorwielaandrijving. De uitvoering hielp ook niet mee en het S-line onderstel heel bonkig en onprettig. Ik zou dus altijd voor eentje zonder dat onderstel gaan of goed rijden of je het wat vind. Ik vond het niet E-segment waardig.
De E-klasse was eigenlijk de best rijdende auto, niet zo zompig als verwacht maar behoorlijk stevig en communicatief, maar ook lekker comfortabel. heerlijk in balans door achterwielaandrijving. Toch is het uiteindelijk is het een 5 serie geworden. het uiterlijk van de E als stationwagon kon in niet aan wennen en zo'n 5 serie is in de mix (voor mij) het beste er uit gekomen.

De vraag is dus wat je zoekt aan rijgevoel, ik vond de (niet quattro) modellen eigenlijk niet echt uitblinken, zowel de A4 als A6. Maar gewoon goed. Net als een superb dat eigenlijk ook is.

ligt er net aan wat hij al heeft gehad. Mijn 5-serie had bij 131.000 groot onderhoud nodig, nieuwe schrijven en blokken rondom en wat klein geneuzel. Was 2400 euro dacht ik. Heb je dat net gehad dan kun je een hele poos door. Van het voorjaar 2 nieuwe achterbandjes; 600 euro, kunnen ze er wel weer een hele poos weer verder. Koop je een A6 was net groot onderhoud, bandjes, remmen en andere zaken gedaan is dan is de kans op hoge kosten relatief klein. is het al lang geleden dat er groot onderhoud is gedaan en zit de originele remmerij er nog op dat is de kans aanwezig dat er nog wel wat duurs aan komt. Goedkoop word het natuurlijk nooit.

Voor dat budget ... Lexus RX ... premium, zeer betrouwbaar, ook qua onderhoud (toyota-tarieven), ruim en jaaaaren heerlijk rijden

Je zal toch echt zelf aan de bak moeten om zaken door te rekenen. MRB, brandstof, heb je een laadpaal, zonnepanelen of flextarief. Kan je ook laden tijdens die zonneuren. Heb je daar ook zin in.

Ruimte, zoals gezegd: ben je zelf lang? Zijn die vakanties met een tasje zwembroeken naar resorts met handdoeken en bedlinnen of moet er een bungalowtent en 4 fietsen mee?

Betrouwbaar en lage kosten: Nee, deze wagens zijn zéér complex. Een hapering in een koplamp of wat gedoe met injectoren is makkelijk €2000 en ook slijtage delen zoals banden, remmen of een keer een kromme velg is diep in de buidel tasten. Je noemt geen kilometers maar 20.000/jaar heeft dan al een pittig prijskaartje.

Als je nog open staat voor andere opties zou je eens naar een Opel Insignia kunnen kijken, die zijn ook erg ruim. Moet je alleen niet eentje nemen met een diesel motor. Of anders een Volvo V60/90.

Als je bang bent voor hoge onderhoudskosten moet je geen Audi, BMW of Mercedes gaan kopen.
Of een jonge auto rijden, ik heb met mijn (jongere) BMW's nooit onderhoud buiten de beurten om. De eerste heb ik geleased, 130k mee gereden met enkel beurten, de anderen gingen/ gaan eerder weg.

Ik vond de ruimte achterin bij de A4 erg tegenvallen (en daarom ook niet gekocht), Ligt er natuurlijk ook aan hoelang je zelf bent, ik "moet" de stoel altijd op zijn verst naar achter. Als je zelf iets kleiner bent speelt dat "probleem' natuurlijk niet.

In een A6 verwacht ik wel meer ruimte, maar ook meer verzekeringspremie, wegenbelasting en onderhoudskosten.

Als je zonnepanelen hebt (en ook veel kortere afstanden rijdt) is een PHEV wel heel interessant. Wij hebben er ook 1 en tanken nauwelijks meer :). Mocht de wegenbelasting naar 100% gaan halen wij die extra kosten er makkelijk uit.
Kijk even naar de 100.000 km duurtest van de Audi 6 Avant op autobild espana. Daar komt de Avant er uitstekend uit. Vul de woorden Audi Avant A6, 100.000 km in en je kunt artikel simpel vertalen. Succes.

Terug
Bovenaan