Hallo!

Momenteel ben ik aan ‘t oriënteren naar een 1.0 2016 (2017-2018) Audi A3. Heb vanochtend een proefrit gedaan en hoe hij rijdt bevalt mij (ik rij nu een Golf 5 uit 2005, 1.6 FSI).
De 116 PK is voor mij in principe prima, maar ik ben van plan hem te tunen naar 140 ish PK. Is dit oké voor de motor? Tips/ suggesties voor tunen?
Zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens aankoop? GO / NO GO’s?

Bedankt voor het advies! :)

Waarom zoek je dan niet meteen een 1.4 of 1.5?
Het kan wel denk ik maar als je nu al weet dat je meer vermogen wil kan je beter eentje met een ander blok kiezen.

Ik heb de 1.0 gehad en laten chippen
Ging prima en scheelde merkbaar veel in power.
Ik trok er ook een redelijke zware caravan mee zonder een centje pijn.

Heb nu de 1.5. Die loopt wel mooier, maar de 1.0 is veel zuiniger dan de 1.5

Kijk gewoon of de Audi A3 op tijd zijn beurten heeft gehad, en dat er netjes mee om is gegaan.
Let bij import op de historie, heeft de auto geen flinke schade gehad, en klopt de kilometerstand.

Als je de auto koopt dan zou ik eerst kijken of je het huidige vermogen in de praktijk ruim voldoende vindt. Chippen zou ik alleen doen als het vermogen in de praktijk tegen valt.
Of als je toch meer vermogen wil hebben.

Voor de 1.5 vragen ze aanzienlijk stevigere prijzen
Verschil is ongeveer 2000 á € 2500,- Chippen is ook niet gratis (heb geen idee wat dat kost).
Ben benieuwd wat voor prijsverschil je dan onderaan de streep overhoud, en of dat het waard is om het risico te nemen om de auto te laten chippen.

Zou ook een leuk autoweek artikel / onderzoek kunnen zijn: gechipte auto's over een periode van 5 jaar of langer volgen en kijken wat de effecten op de lange termijn zijn.

Verschil is ongeveer 2000 á € 2500,- Chippen is ook niet gratis (heb geen idee wat dat kost).
Ben benieuwd wat voor prijsverschil je dan onderaan de streep overhoud, en of dat het waard is om het risico te nemen om de auto te laten chippen.

Zou ook een leuk autoweek artikel / onderzoek kunnen zijn: gechipte auto's over een periode van 5 jaar of langer volgen en kijken wat de effecten op de lange termijn zijn.
FYI chippen kost voor dit model ongeveer 350-500,-. Inderdaad groot verschil tussen 1.0 en de rest. Als ik zou chippen scheelt én geld én zuiniger rijden.

De 1.0 staat als prima blok bekend.
Alleen de waterpomp gaat nog weleens stuk.

Gechipt is het echt een fijne motor. Ik was iets van 400-500 euro kwijt voor chippen.

Mijn huidige 1.5 is wel sterker wat met de caravan fijn is, maar als ik dat niet nodig zou ik zo weer de 1.0 nemen

Chippen is geen probleem maar wel rustig warm rijden zodat de motorolie op temperatuur is.

Terug
Bovenaan