Audi A1 kopen of laten staan

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een prachtige Audi gevonden met alles erop wat ik wil. Cruise control, Climate control, Panorama, sensoren etc. Alleen heeft de auto momenteel 196000 km op de teller staan. Hij is altijd dealer onderhouden geweest. Toch twijfel ik erg of ik deze kans moet nemen of de auto toch moet laten staan. Is het verstandig om deze auto te nemen?

Als ik kijk wat een A1 nog moet kosten met zoveel kilometers op de teller vind ik dat een hoop geld en heb je voor dat bedrag een nieuwere auto met minder kilometers voor de deur staan. Ik heb geen idee hoe het zit met de motoren in de A1 maar persoonlijk zou ik geen Audi kopen van voor 2014 door alle problemen met de TSI motoren, maar dat geldt voor alle auto's van het VAG concern.

Vraagje: welk bouwjaar, welke motor ligt er in met hoeveel pk, automaat of handgeschakeld?

Je kunt beter voor een rijk uitgeruste Polo gaan, meerwaarde buiten de 4 nullen om is nihil.
Beter is om naar een ander merk te kijken maar dat terzijde.

Amy zei:
Hallo allemaal,
Ik heb een prachtige Audi gevonden met alles erop wat ik wil. Cruise control, Climate control, Panorama, sensoren etc. Alleen heeft de auto momenteel 196000 km op de teller staan. Hij is altijd dealer onderhouden geweest. Toch twijfel ik erg of ik deze kans moet nemen of de auto toch moet laten staan. Is het verstandig om deze auto te nemen?

Is niet voor een diesel

Als het een benzine Audi A1 is, dan vind ik het wel veel kilometers. De benzine motoren die Audi in die jaren in de A1 gebruikte staan nu niet bepaald bekend om de duurzaamheid. De auto's die er te koop stonden vond ik erg prijzig. Andere B segment auto's koop je voor dit geld uit veel jongere bouwjaren en met veel lagere tellerstanden.

Amy zei:
Hallo allemaal,

Zoals reeds door anderen opgemerkt, is het een diesel- of een benzineuitvoering? En ben je van plan er veel mee te gaan rijden? Mij lijkt bij dit soort kilometerstanden ook erg interessant om te weten niet alleen dát er onderhoud is gedaan, maar ook wát, en hoe recent. Meestal zijn bij dit soort kilometerstanden wel wat duurdere vervangingen nodig (distributie?).

Verder is de A1 een leuke auto wat mij betreft maar het blijft in de basis een VW Polo. Niks mis mee, komt wel vaker voor dat modellen afgeleiden van elkaar zijn, maar concurrent Mini is dat niet en daarmee wel specialer wat mij betreft. Realiseer je ook dat je voor een deel extra betaalt voor een A1 vanwege de merknaam en de schaarste. VW Polo's met dergelijke kilometerstanden worden aanzienlijk meer aangeboden, persoonlijk zou ik bij vergelijkbare specificaties niet méér voor een A1 willen betalen dan voor een Polo.

Als ts voor het zelfde budget een nieuwere generatie polo of ibiza kan kopen ga ik mee in de reacties van mede forumers, maar anders lekker voor een mooie a1 gaan.

Wil je iets met een turbo blok die wel betrouwbaar is. Iets ouder schat ik in. maar staat wel bij een officiële dealer.

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/150-pk-1-5-ralliart-5-drs-33120085/foto.html

MLL zei:
Je kunt beter voor een rijk uitgeruste Polo gaan, meerwaarde buiten de 4 nullen om is nihil.
Beter is om naar een ander merk te kijken maar dat terzijde.

Wij hebben in 2011 zowel een nieuwe A1 (1.2TFSI Ambition Proline Business handgeschakeld met open dak, NAVI, etc.) als een Polo 1.2TSI DSG gekocht (in een redelijk luxe uitvoering); de A1 voor Meeuwin (hebben wij nu nog) en de Polo voor een medewerkster op mijn bedrijf. De Polo is een maandje geleden ingeruild.

Beide auto's waren probleemloos, bij de A1 is na 1-2 jaar de ketting onder garantie vervangen. Moet wel zeggen dat de kilometerstand zeer laag is, nu circa 50.000 voor de A1 en 75.000 voor de Polo.

Onder de motorkap zie je veel gelijke onderdelen, maar de auto's zijn wel behoorlijk verschillend. De A1 slechts 86 pk, de Polo 105 pk. Bij de A1 merk je dat eigenlijk alleen als je even stevig wilt optrekken bij het invoegen op de snelweg. De A1 heeft op de snelweg wel een duidelijk beter rijgedrag dan de Polo (rechtuitstabiliteit+bochtenwerk), maar dat kan ook komen doordat de Ambition-uitvoering min of meer een sportonderstel heeft. Is daardoor wel behoorlijk hard geveerd! De A1 is veel luxer van binnen, mooie materialen en prima stoelen. Bij de Polo is dat allemaal wat basic, maar is verder niets mis mee.

Welke heeft dan de voorkeur? De A1 voor het leuke (kwestie van smaak uiteraard); maar als je voor hetzelfde geld een Polo kunt kopen met veel minder kilometers, dan zou ik dat doen.

Een vriendin van me heeft een A1 1.2 3-deurs uit 2011, een paar jaar geleden geìmporteerd uit Duitsland, met zo´n 120.000 km op de teller, ze is er tot nu toe heel tevreden mee. Ik weet verder niets over het verleden van die auto, maar zij is tevreden en daar gaat het om.

Auto encyclopedie zei:
Wil je iets met een turbo blok die wel betrouwbaar is. Iets ouder schat ik in. maar staat wel bij een officiële dealer.

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/150-pk-1-5-ralliart-5-drs-33120085/foto.html

Met alle respect, voor zo'n Colt, maar ik verwacht niet dat een potentiele A1 koper voor het interieur van een Colt zal vallen. Nu ben ik zeer zeker geen VAG liefhebber, integendeel juist. Ik zou nooit iets kopen wat bij Volkswagen vandaan komt, maar vind een Colt en een A1 niet bepaald een vergelijk. Ze zou bijvoorbeeld voor de iets sobere Polo kunnen gaan, of een Mini, 500 of wellicht een DS3?

Maar goed, ze vroeg om advies over een Audi; realiseer je goed dat onderhoud van een Audi kneitersduur is en dat je bijvoorbeeld (als je perse een VW product wilt) beter af bent bij de Polo qua kosten. Verder moet je goed kijken naar de gekozen motor, ik heb zelf hele slechte ervaringen met de 1.2 TSi deze zoop nogal olie, terwijl dat het een nieuwe auto was.

Auto encyclopedie zei:
Ik denk niet dat er nog een terugkoppeling komt
Ik denk het wel, ze komt straks terug omdat ze hem toch gekocht heeft en problemen krijgt.

@gideon de ds is allen 3 deurs en de mini en 500 meestal ook. Maar ja weet niet hoeveel deurs ze zocht

@epica en ons dan de schuld er van geven

Mijn broer heeft een zeer nette Audi A3, over het rijden zeer tevreden maar even een kleine beurt en schuifkanteldak smeren (woont in Zweden ) kosten, net geen 1000€.
Het is zijn laatste Audi heb ik begrepen.

getlost zei:
Mijn broer heeft een zeer nette Audi A3, over het rijden zeer tevreden maar even een kleine beurt en schuifkanteldak smeren (woont in Zweden ) kosten, net geen 1000€.
Het is zijn laatste Audi heb ik begrepen.

Dan zal er nog wel het eea meer gedaan zijn, in NL is de standaard onderhoudsprijs voor een kleine beurt ~ €250,-

Dat dacht ik ook. Zelfs bij mijn A5 cabrio 3.0 TFSI quattro s-tronic heb ik nog geen beurt gehad die daar maar in de buurt komt.

Nu zijn de landen in Scandinavië ook duur, dus de prijs zou zo maar kunnen. Maar voor de TS is dit niet relevant.

Hallo allemaal,

Het zou niet mijn keus zijn. Qua betrouwbaarheid is het statisisch een ramp. Een objectieve aankoopkeuring is in dit geval je beste vriend.

BMW E38 zei:
Hallo allemaal,

Het zou niet mijn keus zijn. Qua betrouwbaarheid is het statisisch een ramp. Een objectieve aankoopkeuring is in dit geval je beste vriend.
De reactie even lezen zou ook slim zijn, er is al meerdere keren aangegeven dat de TS al gevlogen is.

Terug
Bovenaan