Aso Parkeren

Die kerkbezoekers vinden natuurlijk dat iedereen rond die tijd net als zij devoot met de aanbidding van de Heer bezig moet zijn...

Op de BBC was kortgeleden een programma over parkeergebeurens. Onder meer een straat bij een station waar de bewoners vaak niet meer konden parkeren of weg konden komen, sinds er voor parkeren bij het station betaald moest worden. Daar hebben ze een keer de hele straat op zondagavond volgezet met hun eigen auto's, zodat er maandag niemand kon parkeren. Zou die man ook eens kunnen doen, de boel zaterdagavond vol zetten met vrienden en dergelijke.

10171639_640444366026571_3288961325546784038_n.jpg

Beetje aparte verkeerssituatie? Zo staat er geen pijl meer bovenop de zwart-witte paal.

Er heeft ooit wel een pijl op gezeten, maar aangezien sommige bewoners van de betreffende buurt niet van het straatmeubilair af kunnen blijven heeft de gemeente geen nieuw bordje laten plaatsen.

Keertje tijdens de kerk binnenlopen tijdens de dienst en keihard roepen "Welke klootzak heeft g*dv*d*mm* zijn auto voor m'n uitrit gezet!?"? :LOL:

Bij mij staat regelmatig de straat vol i.v.m. het voetbalveld hier tegenover, maar nog nooit gezien dat iemand die daar moest zijn z'n auto voor mijn uitrit zet.

Wel een enkele keer een bezoeker van de buren (tot nu toe altijd kortdurend, voor zover ik heb kunnen zien) en één keer nieuwe buren die geen zin hadden om al te ver te lopen met hun zooi. Tja dat kon ik ook niet weten en dat was toevallig net die keer dat m'n ene auto ervoor geparkeerd stond en erachter een plekje vrij was gekomen waar ik m'n andere auto neer kon zetten toen ik thuis kwam. Wat ik dus ook deed (er vlak achter) en de ene auto ook een metertje verplaatst. Die buurauto heeft er iig ook nooit meer gestaan :)

Heb er toen helaas geen foto van gemaakt, maar iets meer dan een jaart geleden werd de parkeerplaats voor de (tijdelijke) AH in Huissen ineens bezet door een grote groep (waarschijnlijk) zigeuners of ander rondtrekkend volk. Eén van die gasten besloot met zijn Mercedes (zonder invalidekaart) twee invalideparkeerplaatsen bezet te houden.

Wederom een zwarte S3 die twee plekken bezette...

Politie gebeld, zij wilden niets doen,
Verbonden met sleepdiensten, geen resultaat.
Gebeld met de parkeerdienst (cition), als hij perkeergeld had betaald was het ok. Ik zei dat hij vast niet voor 2 plekken betaald had, hadden ze niets mee te maken.
Gemeente gebeld, zij vonden me een zeurpiet.

Uiteindelijk de bestuurder toevallig zien instappen en aangesproken. Hij had altijd last van vallende motoren en fietsen tegen zijn auto, ik moest eens weten. Daarom parkeerde hij bewust 'iets' verder van de stoep... Ik heb maar gezegd dat ik het ronduit asociaal vind, dat ie dan maar een Kadett moest kopen. Hij was het wel met me eens, maar ik denk niet dat hij iets gaat veranderen.

Wat is nou een aardige manier om dit tegen te gaan?? Als ik de kans zie zet ik m met mijn auto klem aan de bestuurderszijde, maar daar is natuurlijk vaak precies geen ruimte voor... Mijn buurman plakt vaak enorm veel post-its met verwensingen, ook leuk. Ook zet ik vaak de ruitenwissers omhoog, maar het is maar de vraag of die hint wordt gevat...
Geplastificeerde briefjes met een leuke tekst strak om zijn ruitenwissers tie-wrappen? Dat zal ie niet gelijk loskrijgen :D

Nou ja ... een aardige manier. Leg een bosje bloemen op zijn voorruit en maak die vast met tape. Stop er een mooi kaartje met verwensingen in en het is alsnog aardig :T

Eerlijk gezegd denk ik dat zoiets niet gaat veranderen tenzij je echt radicalere maatregelen neemt. Zoals het verplaatsen van die auto of het af laten slepen van die auto. Eerder dan dat je zoiets doet zal in de meeste gevallen degene die zo parkeert zijn gedrag niet veranderen.

Gewoon een net briefje onder de ruitenwisser:

Beste berijder van deze auto,

We vinden het erg vervelend dat u uw auto steeds zo onhandig parkeert, waardoor u onnodig 2 parkeerplaatsen bezet houdt. Zou u dit in het vervolg niet weer willen doen? We zouden dat zeer op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,

De buurt.

[size=x-small]ps: let er bij het wegrijden even op dat we onder alle vier de banden een kraaienpoot hebben gezet.[/size]

Mja, maar ik snap het ook wel. Want al die beschadigingen op je auto zodat de buurman geen vijftig meter naar huis hoeft te lopen... Dat zijn dure meters.

Zollie zei:

Politie gebeld, zij wilden niets doen

Is er een parkeerverbod of is het een parkeergelegenheid? Dan is er sprake van een overtreding en daarvan kan jij aangifte doen. Daar gaan ze niks mee doen want opsporing naar een mulderfeitje kan zomaar niet. Maar als ze voor de tiende keer aangifte van jouw of je buren moeten opnemen zouden ze wellicht eens met de audi rijder gaan praten.

En anders regel je vier "hondjes" en rol je de auto zelf op de juiste plek.

Sarcast zei:
Zollie zei:

Politie gebeld, zij wilden niets doen

Is er een parkeerverbod of is het een parkeergelegenheid? Dan is er sprake van een overtreding en daarvan kan jij aangifte doen. Daar gaan ze niks mee doen want opsporing naar een mulderfeitje kan zomaar niet. Maar als ze voor de tiende keer aangifte van jouw of je buren moeten opnemen zouden ze wellicht eens met de audi rijder gaan praten.

En anders regel je vier "hondjes" en rol je de auto zelf op de juiste plek.

Gewoon parkeergelegenheid.
Het gekke vind ik dat de halve ambtenarij begint te rennen zodra je belt over stoepparkeren en het parkeren bij een laad/los-plek, maar dubbelparkeren is ineens niemands probleem.

Ik vind de oplossing met hondjes leuk, maar teveel moeite. Daarbij zou ik de auto dan ook omdraaien voor de aardigheid. De briefjes ga ik maar eens maken, op mijn werk een schitterend lamineermachien! Briefjes met gaatjes en tie-wraps klaar in de wagen leggen, hopsa!

Een tip: probeer het op te lossen zonder de auto erbij te betrekken: https://www.youtube.com/watch?v=pC9SIDllpGk

Sarcast zei:
Zollie zei:
Gewoon parkeergelegenheid.
Aangegeven met een P?

Ik vind de oplossing met hondjes leuk, maar teveel moeite.
Je moet er wel wat voor over hebben hoor! Heb je geen foto's?

Oh, geen parkeergelegenheid dan denk ik. Simpelweg de parkeervakken die langs de straat zijn gemaakt. De P staat vast op de borden die aangeven dat je een zone voor betaald parkeren in rijdt, dus wellicht toch wel.
Is het dan niet meer verboden? Niet dat dat het minder asociaal maakt..

Foto waarvan? Hier een foto van hoe je het vaak tegenkomt. Parkeervak langs de stoeprand, en dan lekker ver er vanaf gaan staan. De S3 van de laatste keer had de afstand op onderstaande foto nog even verdubbeld voor het gemak...
photo1.jpg

Zo te zien is daar ook wel een zonaalparkeerverbod. Dan is het wel verboden ja.

Ook mooi!
108321031.jpg

De slecht ter-been-zijnde mevrouw/meneer gaat het je vast niet in dank afnemen. Niet zijn/haar schuld dat de gemeente niet weet welke bordjes ze moeten plaatsen? Voor de meeste mensen is het wel duidelijk wat er moet gebeuren ;)

Degene kan die auto net nieuw hebben waarbij de ambtenaar ruiim de tijd neemt om het bordje aan te passen.

Een slecht ter been zijnde krijgt een E6 niet een E4.

Dit is een P voor een auto van het verzorgingstehuis. En dat kan niet op kenteken onder een E4.

Dat heb ik de gemeente gemeld maar ze houden het zo met de opmerking dat er geen strafbaarheid vanuit gaat. Nou kwam dat goed uit toe ik vanochtend mijn parkeerschijf vergeten had.

P. Klieder zei:
Degene kan die auto net nieuw hebben waarbij de ambtenaar ruiim de tijd neemt om het bordje aan te passen.

Of een vervangende auto van de garage tijdens de jaarlijkse beurt.

Of een vervangende auto van het schadebedrijf na een schadegeval.

Sarcast zei:
You tell me, aso of niet?

108378542.jpg

Misschien is de 'eigenaar' van die parkeerplek een paar weken op vakantie. Dan vind ik het eigenlijk asociaal dat zo'n plek al die tijd niet gebruikt mag worden.

Die plek is nagenoeg altijd bezet.
Vrijdag dus even niet en dat kwam mooi uit omdat ik mijn schijf vergeten was. Dat is de enige plek waar je legaal zonde schijf mag staan.
108380010.jpg

Ai, had je mij 'tuk' Sarcast..

Leuk, zien wij ook eens de buitenkant van één van jouw auto's. (y)

Op zich begrijp ik de redenatie van de gemeente wel.. Kennelijk is het van belang dat een bepaalde (deel)auto dichtbij de ingang geparkeerd wordt..
En ach, zolang in de gemeente slechts één private persoon rondloopt die toevallig dergelijke regelgeving uit zijn hoofd kent.. is het risico op een geblokkeerde parkeerplaats erg klein..;)

Ach, ik ben met een leuk rondje verkeersbordenplaatsingskennis bezig met de gemeente. Bij het station in mijn woonplaats zijn twee parkeerplaatsen in een parkeerhaven die eigenlijk bedoeld zijn als taxistandplaats. Punt is echter dat de scheiding tussen twee straten ook precies tussen die parkeerplaatsen ligt, waardoor de parkeerplaatsen elk in een andere straat liggen. De gemeente heeft echter bezuinigd en 1 bord E5 "taxistandplaats" (zonder onderbord) precies op de grens tussen die straten aangebracht (aan dezelfde paal waar ook de twee straatnaambordjes aan zitten). De bedoeling is duidelijk, maar het klopt zo volgens mij niet.

Maar momenteel is dat niet de kwestie. Enige tijd geleden is het bord namelijk een kwartslag gedraaid. Naar mijn mening geldt het biord daardoor nog alleen voor de parkeerplek waar het bord zichtbaar is. Inmiddels is de gemeente dat met me eens. Benieuwd hoe het nu opgelost gaat worden.

Er staat overigens vrijwel nooit een taxi, maar ik verwacht wel dat ik nog eens een boete krijg van een wat overijverige agent.

Op bezoek bij een maat op zijn woonbootje heb ik me zitten verbazen over dit bord.

Het zal volgens de regels zijn misschien, maar ik vond het een bijzonder ding! Sarcast, klopt dit allemaal?? :)

Kentekens onder een E9 zeggen niks, maar je mag er alleen staan als je die vergunning hebt.
De vraag is wat men met die tijden bedoelt, buiten die tijden is het geen vergunninghoudersplek omdat die kentekens niets zeggen.
Maar ik vrees dat men die tijden wil betrekken bij dat ene kenteken. En dat kan natuurlijk niet.
I

Haha, hoe je met de goede bedoeling het duidelijker te willen maken (neem ik aan) het in feite alleen maar onduidelijker maakt...

Die kentekens doen er toch niet toe? Als je een vergunning hebt, zit die toch achter je raam? En daar kan eventueel een tijdsbeperking ook wel op vermeld worden...

Durashift zei:

Op zich begrijp ik de redenatie van de gemeente wel.. Kennelijk is het van belang dat een bepaalde (deel)auto dichtbij de ingang geparkeerd wordt..
En ach, zolang in de gemeente slechts één private persoon rondloopt die toevallig dergelijke regelgeving uit zijn hoofd kent.. is het risico op een geblokkeerde parkeerplaats erg klein..;)

Aan de andere kant: Dit is publiek terrein en het is een privaat-commerciële instelling. Als zij het noodzakelijk achten dat er altijd minstens één auto dichtbij de ingang van hun pand staat dan kunnen zij ook een eigen parkeerplaats maken bij de ingang voor die auto, in plaats van de parkeergelegenheid voor het publiek te verminderen.

PauseBreak zei:
Durashift zei:

Aan de andere kant: Dit is publiek terrein en het is een privaat-commerciële instelling. Als zij het noodzakelijk achten dat er altijd minstens één auto dichtbij de ingang van hun pand staat dan kunnen zij ook een eigen parkeerplaats maken bij de ingang voor die auto, in plaats van de parkeergelegenheid voor het publiek te verminderen.
Leuk dat je daar over begint, want wie zegt dat dit een parkeerplaats op gemeentegrond is? Ja, door de brief van Geelhoed weten we dat nu. Het is niet ongebruikelijk dat parkeerplaatsen op privégrond worden aangelegd, maar dat ze qua beleving/uitstraling/toegankelijkheid opgaan in het openbaar gebied. Maar goed, dan kom je eigenlijk weer uit op een discussie die op dit forum al eerder is gevoerd: wanneer is iets openbaar? Een gemiddeld oprit in Nederland is niet afgesloten met een hek, je kunt er zo op. Ook geen enkele moeite dus om mijn auto daar neer te zetten. Scheelt toch weer in het parkeergeld. Wettelijk gezien allemaal toegestaan. Maar daarom niet minder asociaal. Zo zie ik die actie van Geelhoed dus ook. Op zich prima dat je daarmee het wetboek aan jouw kant hebt, maar het mag toch duidelijk zijn dat dat bord daar met een reden hangt (er van uitgaande dat die parkeerplaats niet gewoon op een brutale manier geclaimd is trouwens). Andere vergelijking: bij ziekenhuizen zie je wel eens een bord met de tekst 'vrijhouden voor ambulance' of iets in die trant. Heeft geen enkele juridische waarde in de zin van de (wegenverkeers)wet. Wat doen we daar mee dan? Gewoon lekker de auto er neer zetten? Maakt niet uit dat die meneer met z'n hartstilstand 2 minuten later op de operatietafel ligt, hadden ze maar het juiste bord moeten gebruiken?

Het verschil met dat ambulance-voorbeeld is dat dat per definitie op privéterrein gebeurt en vaak staan die borden ook daar waar je met je auto überhaupt niet mag parkeren, slechts 'afleveren' zeg maar. Op privéterrein is de WvW niet per definitie van toepassing, die moet eerst van toepassing worden bepaald. In het geval van zo'n ambulanceplek loop je dan ook de kans dat je auto gewoon wordt afgesleept.
Dat gezegd hebbende (en mijn eerdere post) zou ik zelf mijn auto niet op die parkeerplaats hebben neergezet waar Sarcast dat wel heeft gedaan. Het is inderdaad een kwestie van fatsoen. Je mag aannemen dat er bij zo'n instantie een goede reden is om een gereserveerde plek te hebben.

Klopt, maar dat bedoel ik dus met priveterrein versus openbaar gebied (gemeentegrond). Dat iets op een gemeentelijke parkeerplaats lijkt wil niet zeggen dat dat het ook is. Zo ben ik op dit moment bijvoorbeeld betrokken bij een nieuwbouwcomplex waar op eigen terrein parkeerplaatsen worden aangelegd die niet alleen voor bezoekers van het betreffende complex zijn bedoeld, maar ook (qua aantal, pure theorie dus) voor een deel voor omwonenden. Openbaar? In zekere zin wel, je kunt er zo op. Geen sleutel, pasje of parkeerkaart benodigd. Maar geen eigendom van de gemeente. Terwijl ze dus wel afdwingen dat we daar een aantal parkeerplaatsen voor de buurt realiseren, dat dan weer wel...

Ik zat (weer) eens te streetviewen:
https://www.google.nl/maps/@50.892733,4.543913,3a,70.1y,66.75h,80.52t/data=!3m4!1e1!3m2!1sSPXlbZbNVk7cuk5_hDYl7A!2e0
Fraai.

Leon in z'n SEAT zei:
er van uitgaande dat die parkeerplaats niet gewoon op een brutale manier geclaimd is trouwens
Nou dat is hij dus wel. De gemeente heeft een tegen wettelijk bord opgehangen en daarvoor niet het vereiste verkeersbesluit genomen. Ook niet nadat ik daarom gevraagd heb. Ze weigeren het correct te doen of op een wijze waartegen het publiek bezwaar kan maken. Dat vind ik behoorlijk asociaal en brutaal, niet?

Ach ja, gemeenten en zich aan de regels houden. Het is mede een reden waarom we uit onze vorige woning zijn vertrokken en voor sommige van onze toenmalige buren dé reden. We hadden ineens een schoolplein voor onze neus, nadat via slinkse wijze een plan iets was gewijzigd, zogenaamd in overleg met de buurt (ons is nooit wat gevraagd). Ik heb op het punt gestaan handhavend te laten optreden (als in ik had de gemeente al aan de lijn, omdat men ondanks dat de bezwaarperiode nog liep alvast de bomen genoemd in de aangevraagde kapvergunning was begonnen te rooien), maar we waren toch al aan het rondkijken voor wat anders, dat is toen alleen maar in een stroomversnelling gekomen.

Mee eens, Sarcast, in feite ontneemt de gemeente hier zonder procedure en de mogelijkheid tot bezwaar maken een parkeerplaats aan het openbare gebruik. Nouja, ze proberen het en dat lukt ze deels, omdat de meeste mensen uit fatsoen hun auto er niet zullen parkeren.

the Fox zei:
Sarcast zei:
You tell me, aso of niet?

108378542.jpg

Misschien is de 'eigenaar' van die parkeerplek een paar weken op vakantie. Dan vind ik het eigenlijk asociaal dat zo'n plek al die tijd niet gebruikt mag worden.

Wellicht de "nieuwe" auto van deze persoon. Hier in de straat komt op dit moment hetzelfde voor. De man heeft een nieuwere auto gekocht, maar plaatst deze begrijpelijk op de plek waar zijn oude kenteken nog hangt. De gemeente is hier niet zo snel met het vervangen van de bordjes.

Deze Cuore is iets meer dan 2 maanden geleden overgeschreven op een nieuwe eigenaar....

PascalD zei:
Deze Cuore is iets meer dan 2 maanden geleden overgeschreven op een nieuwe eigenaar....

Ik heb van horen zeggen dat dat een uiterst aimabele persoon is.

2014-06-24+16.51.25.jpg

Hoewel het bovenstaande niet tegen de regels is, denk ik wel dat we hier te maken met een fraai staaltje a-sociaal en/ of egoïstisch parkeergedrag.

Al sinds de oplevering van deze straat in 1982 wordt aan de rechterzijde geparkeerd. Aan de zijde van de Civic dus. Sinds kort is er een nieuwe bewoner in deze straat komen wonen. Deze persoon (ik weet niet of diegene mannelijk of vrouwelijk is) parkeert zijn auto eigenwijs aan de linkerkant. Hierdoor gaan er aan de rechterzijde maar liefst 4 - 5 parkeerplaatsen verloren.

Een andere bijkomstigheid is dat het verkeer dat deze in rijdt, al 32 jaar weet dat je langs de linkerzijde moet rijden. Ik heb al een paar gezien dat het bijna verkeerd ging, omdat deze Vectra daar nu ineens geparkeerd staat.

Voor de goede orde; ik woon niet in deze straat, maar ik woon er wel al 30 jaar vlakbij en nu loop ik er langs als in met de hond op straat ga.

Jullie mening graag...

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben. Erg onlogisch dat je via het gras moet in- en uitstappen.

Inderdaad. Stomme gewoonte. Waarom parkeert niet iedereen aan de kant waar de Vectra staat?

Bovendien, 4 à 5 parkeerplaatsen die verloren gaan lijkt me wat overdreven. Hooguit 2 en het lijkt me daarbij ook nog bevorderlijk voor de verkeersveiligheid als men voortaan stapvoets slalommend om de geparkeerde auto's heen moet rijden.

Nou, leg uit. :) Laten we zeggen maximaal drie: de lengte van de Vectra zelf plus 2 keer één autolengte om de ruimte te hebben er omheen te sturen.

Maar als iedereen nou gewoon aan de logische kant gaat parkeren is er helemaal geen probleem meer. (y)

Waarom is dat logisch? Er wordt al 32 jaar aan die zijde geparkeerd. Dat gebeurt niet als het niet logisch is...

Ik vind dit gewoon dom egoïstisch gedrag. Het levert in deze straat nu al heel veel wrijving op.

Uitleg is geen probleem: Die Civic staat altijd op die plek bij de lantaarnpaal. Tussen die plek en de hoek staan altijd 5 auto's geparkeerd.

der Magistrat zei:
Kan de buurt niet gewoon aan de Vectrazijde parkeren?
Dus de buurt moet zich maar aan de aso aanpassen?

D.E.N.N.I.S. zei:
Dus de buurt moet zich maar aan de aso aanpassen?

Wat een aanmatigend taalgebruik. Ik vind het niet aso. Ik zie enkel iemand die zelf nadenkt (logisch om links te parkeren, omdat je dan niet door het gras hoeft te lopen) en zich niet aanpast aan wat 'de meute' doet. Waarschijnlijk is dat over die 32 jaar simpelweg zo gegroeid om rechts te parkeren, zonder een duidelijke reden.

Terug
Bovenaan