AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025)

Mijn zoon van ongeveer 1.75m ging achter mij (1.92m) zitten in Brussel. Was niet super, maar ging (volgens hem).
Ascona heeft kleinere kinderen, dus voorlopig zal het te doen zijn.

Ik zag van de week exact dezelfde in Apeldoorn. Weet het kenteken niet meer precies (was wel ook een H-kenteken).
Ik vind dat blauw wel sjiek, naast alle felgroene en gele exemplaren

Afgelopen zaterdag was ik de hele dag in apeldoorn met de 5. Mijn broer woont daar en heeft een klushuis gekocht waar ik help , dus daar is hij regelmatig te vinden de komende tijden
Met het hele gezin in de 5 dus? Dat beviel de kinderen achterin ook? Het is inderdaad een heel volwassen auto maar achterin toch wel krap.

ze zijn hier 6 en 8, en ze zitten helemaal prima achterin en hebben alle ruimte. Ja de BMW is iets ruimer maar ze komen in de renault ook nergens 'klem' te zitten. Ik vind sowieso de ruimte wel mee vallen achter. Hoor en lees wel vaker dat hij zo krap is. Misschien is onze standaard gewoon wat lager. :p Voor langere volwassenen is de renault wel krap voor een lange rit maar zelfs daar is een ritje van 30 minuten prima vol te houden.

voor weekendjes weg en vakanties pakken we wel de BMW uiteraard, maar dat heeft met name met de veel grotere kofferbak te maken

Afgelopen zaterdag was ik de hele dag in apeldoorn met de 5. Mijn broer woont daar en heeft een klushuis gekocht waar ik help , dus daar is hij regelmatig te vinden de komende tijden
[...]Slaat kenteken op in geheugen[...] :p

Degene die ik zag had een vrouw achter het stuur. Maar ik houd 't in de gaten.....;)

Heb je nog een 'verhuis'bericht ontvangen van je leverancier van de 5?

Ik reed vanmiddag over de Bosdrift en het hele pand is leeg :oops:

Mócht je hun nog nodig hebben voor een garantiezaak.. dien je dus een andere vestiging te kiezen.

(wat is dat toch met autodealers die vestigingen sluiten -opdoeken- en dit dan als een verhuizing presenteren?
In mijn beleving is een verhuizing dat op een andere plek, in dezelfde stad/dorp, de vestiging weer wordt geopend).

Nee geen enkel bericht gehad, dat is wel gek eigenlijk

Maar de auto in de fabrieksgarantie, ik ga geen 100km rijden om daar naar toe te gaan als er iets is en zal dan eerder naar de dealer in hengelo gaan.

ik heb wel gezien vorige week dat de twingo on-line stond, maar niet bij die vestiging inderdaad. Stond voor best wat geld te koop (had ik wel verwacht gezien de inruilwaarde) maar binnen een week dus ook al verkocht.

Laatst bewerkt:
BMW heeft ook 2 nieuwe voorbandjes, wát een verschil! met name in geluid. zoveel stiller nu. Was een actie met continental met cashback dus die maar gekozen. heb niet het idee dat je echt een slechte keuze kunt maken bij die A merken. Misschien bij heel specifiek gebruik dat er nuance verschillen zijn, maar voor mij niet aan de orde. Klaar voor de vakantie volgende maand

De 5 heeft een dashcam gekregen, mooi alles netjes aangesloten via de zekeringkast, alles mooi weggewerkt. geen super duur ding, maar wel eentje met 4K, zonder schermpje zodat deze subtiel achter de binnenspiegel zit en niet op valt.

Volgende week de nieuwe laadpaal waarmee ik ook met ERE certificaten kan werken en die beter samenwerkt met mijn zonnepanelen

Als ik een paar dagen met de Renault heb gereden. Snel, wendbaar, modern is het net een jonge hond die je aan het uitlaten ben als je dan vervolgens in de BMW stap is het , ondanks hij nog maar 6,5 jaar oud is wel een beetje een oude vertrouwde labrador. rustiger, minder fel op het gas, lange wielbasis en heel traditioneel interieur nog in de pre-LCI.
niet zozeer slechter, maar gewoon anders. waarbij ik steeds meer realiseer dat dit interieur over niet al te lange tijd echt als 'oud' gezien gaat worden.
moest gisteren even 10 minuten op iemand wachten die ik moest ophalen, stuurde hem een foto waar ik stond. en zat het even op mij in te laten werken. :cool: is nog steeds een erg fijne werkplek. ondanks hij steeds meer als een dinosaurus begint te voelen

55328028188_dd0c68f365_b.jpg

Doe mij die Labrador dan maar. Moderner is wat mij betreft zeker niet beter!

zeker niet beter inderdaad! Het heeft beide wel wat, totaal andere beleving, maar met beide rij ik met net zoveel plezier in. het contrast is alleen groot ondanks er tussen de 5 en de 5 maar 5,5 jaar verschil zit

Wat zijn die galvanische knoppen toch een mooie toevoeging. Zoveel chiquer dan de standaard donkergrijs-plastieke.

zeker! je ziet het ook niet zo veel. was dacht ik na verhouding ook een vrij dure optie maar het ziet er erg mooi uit en het voelt ook 'premium'.

heel zeldzaam inderdaad. Ook heel erg mooi! zal bij mijn auto ook mooi staan. Maar laat het nog wel even voor wat het is.

wil nog wel een keer de ZF8 bak onderhoud willen doen. carrec is natuurlijk hét meest bekende adres waar ik veel vertrouwen in heb. Maar het is niet om de hoek voor mij en om nou speciaal daarvoor die kant op te rijden en daar wachten heb ik de tijd ook niet voor. Maar er zijn ook genoeg prutsers, even zien nog.

De ZF-bak is toch gewoon een automaat? Zolang je garage zich aan de onderhoudsvoorschriften houdt zal daar niet veel mis gaan.

Probleem is dat bmw niets aan die bak gaat doen omdat dit niet in hun voorschriften staat. De maker is inderdaad ZF en zegt dat die wel degelijk onderhoud nodig heeft bij 150.000 km.

Oooh, je gaat nog naar de dealer. Ja, dan zul je inderdaad een andere garage moeten vinden. Maar afgezien daarvan is het gewoon een automaatbak die onderhoud krijgt. Niks moeilijks aan.

^^ dan kan je net zo goed doorrijden naar Soesterberg.

om nou speciaal daarvoor die kant op te rijden en daar wachten heb ik de tijd ook niet voor.

Plan het in de herfstvakantie en neem de kinderen mee, je wandelt zó vanaf Carrec naar het Nationaal Luchtvaartmuseum, via de voormalige start-landingsbaan. Dán kom je die paar uurtjes wel door hoor.
Tegenwoordig is het in oktober vaak best nog goed (droog) weer, dan wordt het ook geen drama met strubbelend kroost. ;)

Ik vind dat interieur van een 5 juist nog heel mooi en genieten. Ik ben niet zo van allerlei schermpjes en touchscreens enzo.
En anders kun je altijd nog op z'n minst een eind 2019-model kopen, dat heeft al iDrive 7 en daarmee iets meer fancy schermpjes.

Al snap ik wel dat een 5-serie na een R5 wel voelt als een lobbes. Heel ander soort auto natuurlijk. Ik weet wel in welke ik lange afstanden zou willen afleggen :)

Plan het in de herfstvakantie en neem de kinderen mee, je wandelt zó vanaf Carrec naar het Nationaal Luchtvaartmuseum, via de voormalige start-landingsbaan. Dán kom je die paar uurtjes wel door hoor.
Tegenwoordig is het in oktober vaak best nog goed (droog) weer, dan wordt het ook geen drama met strubbelend kroost

top tip! zie inderdaad dat het vlakbij is. ga dat zeker hier in de groep gooien

Al snap ik wel dat een 5-serie na een R5 wel voelt als een lobbes. Heel ander soort auto natuurlijk. Ik weet wel in welke ik lange afstanden zou willen afleggen

zeker! Daarom is het ook mooi dat we 2 verschillende auto's op de stoep hebben staan. De renault kun je prima langere afstanden mee rijden en met de 5-serie kun je prima korte ritjes rijden.

Maar beide hebben hun sterke punten op ander gebruik en precies zo zetten we ze dus ook in. Maar moet wel zeggen nu de renault 5 er staat ipv de Twingo word de renault ook voor middellange afstanden word gebruikt als er 1 persoon in zit. zo was de renault deze week in hartje Utrecht omdat mijn vrouw hem mee had naar een concert en deze week ook naar biddinghuizen. iets wat met de twingo EV absoluut niet mogelijk zou zijn en anders dus de BMW was gepakt

De 5 is echt een plaatje om naar te kijken en te rijden. Over 4 weken gaan er flink wat kilometers mee gemaakt worden, rondje denemarken, zweden en met de boot via gotenburg terug naar duitsland en weer naar huis.

55342337448_73a34fe08f_c.jpg

De renault 5 heeft helaas een flinke steen gekopt op de snelweg. enorme barst dwars over de ruit. Niet gelijk in het zichtveld, maar de renault heeft al geen grote ruit en je ziet hem wel elke keer. Dus maar een afspraak gemaakt voor vervanging. De originele ruit heeft een 'easter-egg' in de voorruit in de vorm van een haantje die die overal in de auto terug ziet. ze zullen wel geen originele ruit monteren en dus verdwijnt die dan ook. En kost weer het eigen risico. Maar niets aan te doen

55341259122_acc336e242_c.jpg

De originele ruit heeft een 'easter-egg' in de voorruit in de vorm van een haantje die die overal in de auto terug ziet. ze zullen wel geen originele ruit monteren en dus verdwijnt die dan ook
Mwah, als het bij BYD lukt om dat te regelen dan moet het Renault toch ook wel lukken zou je zeggen.

Ik ben soort van gebonden aan carglas of autotaalglas. Die laatste gaat de auto naar toe. Geen idee of ze originele ruiten monteren maar volgens mij halen ze dit doorgaans elders.

. waarbij ik steeds meer realiseer dat dit interieur over niet al te lange tijd echt als 'oud' gezien gaat worden.
omdat die tablet dashboard zo gepushed worden, lekker goedkoop, nul knoppen, enkel een schermpje waar achteraf de fouten, bugs etc gerepareerd kunnen worden.

balen van de voorruit. Hebben ze daar als 'easter egg' niet zo'n leuke Gallische Haan in gedrukt? Ik zou absoluut een originele ruit willen hebben waar die weer in zit.

Doorgaans gaat er een niet-originele ruit in. Zelfde kwaliteit, maar zonder merklogo's. Wil je er een originele ruit in zou je even bij je verzekeraar moeten navragen of ze die vergoeden. Niet alle verzekeraars doen dat nl.
Vergoeden ze het niet en wil je er wel een originele ruit in, kan je er nog voor kiezen die paar tientjes zelf te dokken. Is maar net hoeveel waarde je er aan hecht.

Met een beetje geluk zijn er nog geen "immitatie" ruiten op de markt....

ja dat was mijn hoop ook. ach; ik vraag gewoon na wat mogelijk is. en anders dan een imitatie.

Hebben ze daar als 'easter egg' niet zo'n leuke Gallische Haan in gedrukt? Ik zou absoluut een originele ruit willen hebben waar die weer in zit.

ja idd, dat eigenlijk de voornaamste reden waarom ik een voorkeur heb voor een originele ruit

Ook afgelopen weekend weer een karretje achter de 5 gehangen. moest even een paar grote platen MDF ophalen bij de bouwmarkt. Uiteraard top. Ergens wel jammer dat er maar 500kg achter mag, qua vermogen merk je amper dat er wat achter hangt. Ding heeft fatsoenlijke remmen rondom. zal wel met de koeling te maken hebben met het accupakket of motor als je dit ook zomerdag de Großglockner op laat gaan, dan moet het ook allemaal heel blijven.

55351239679_20eb1fbbd7_c.jpg

Haha die kar ziet er wel groot uit zo. Maar leuk dat het kan!
Het maakt een R5 voor mij erg interessant. Helaas blijven ze nog stevig aan de prijs (30k voor een 52kWh versie).

Is geen hele grote aanhanger maar groot genoeg voor grote platen. Aanhanger weegt 290kg volgens kenteken dus je zou er theoretisch maar 210kg in kunnen leggen.

Prijzen van de 5 in goede uitvoering zijn inderdaad fors. Eigenlijk wil je een techno (of hoger) . die van ons was overigens iets van 27K en een beetje. En mede door de hoge inruilwaarde van de Twingo nog te doen voor ons.
Ik begrijp wel waarom ze duur zijn, ze hebben echt wel geld in goede stoelen gestoken , perfect werkende multimedia maar ook een multilink achteras wat je niet veel in het B segment ziet waardoor die super goed maar toch ook comfortabel rijd. Perfect is hij zeker niet, rationeel gezien is het een duur ding inderdaad. Maar we zijn er nog steeds heel erg gek mee

Ik rijd er deze week ook eentje, een lekker gele 150 pk Comfort Range. Ik begrijp precies waarom jullie ervoor gevallen zijn, het is echt een fijn ding en wat mij betreft een veel beter totaalpakket dan de Alpine A290. Alleen over de stoelen ben ik nog niet uit. Ze zijn op zich prima, totdat ik de lendensteun aanpas. In plaats van een comfortabele bolling is het net of er een stok tussen mijn ruggenwervels wordt geduwd. Hoe ervaar jij dat?

Heerlijk om de R5 zo te kunnen gebruiken Ascona. Je was ook op tijd met de elektraset voor de trekhaak.

Ik heb de afneembare haak voor Meggie al weken klaarliggen, maar er zijn forse leveringsproblemen met de ECS-stekkersets omdat een leverancier in Frankrijk is afgevallen. De 13 polige is vanaf december leverbaar, de 7 polige wordt nog uitgezocht... Voorlopig nog geen werkende treksjaak op Meggie hier dus.

Ik rijd er deze week ook eentje, een lekker gele 150 pk Comfort Range. Ik begrijp precies waarom jullie ervoor gevallen zijn, het is echt een fijn ding en wat mij betreft een veel beter totaalpakket dan de Alpine A290. Alleen over de stoelen ben ik nog niet uit. Ze zijn op zich prima, totdat ik de lendensteun aanpas. In plaats van een comfortabele bolling is het net of er een stok tussen mijn ruggenwervels wordt geduwd. Hoe ervaar jij dat?

Spotte ik je dan vandaag op de weg tussen Ellecom en Rheden? Dacht bij de rotonde een Elco te herkennen, naast dat ik sowieso elke lekker opvallende 5 een oog waardig gun ;-)

Ik heb de afneembare haak voor Meggie al weken klaarliggen, maar er zijn forse leveringsproblemen met de ECS-stekkersets omdat een leverancier in Frankrijk is afgevallen. De 13 polige is vanaf december leverbaar, de 7 polige wordt nog uitgezocht... Voorlopig nog geen werkende treksjaak op Meggie hier dus.

ook nergens nog iets van voorraad? Blij dat ik hem heb inderdaad. ook niet bij GDW ? SET1249 ? wat feitelijk een ECS setje is

Nieuwe ruit zit er in, helaas geen originele ruit, dus 1 easter-egg minder. Mijn vrouw had de afspraak gemaakt en die zelfde dag was de ruit al besteld. ik was te laat. Verder prima. kreeg van de ruitenmonteur nog wel complimenten over dat hij het zo'n gave auto vond. Ondanks de 5 al redelijk in het straatbeeld te vinden is krijg ik sowieso vaak aanspaak met de renault 5 van onbekenden.

Met de ruitvervanging een mini electric mee gekregen (wel oudere model) Wel leuk omdat vaak vergelijking word gedaan met de renault 5, dus mooi om eens zo na elkaar te rijden.

- Het sturen is heel vergelijkbaar, behoorlijk direct en go-kart gevoel
- mini is nog iets stugger / sportiever geveerd
- mini heeft net wat meer zicht rondom maar komt ook deels door het getinte glas in de 5
- bij de mini zit je lager, wat zeker bij draagt aan het gevoel. geen idee waar de accu zit maar bij de 5 is niet zozeer de zit zelf hoog, maar wel de hele auto in zijn geheel. Bij de mini voelt je niet dat er ergens een accu in de bodem zit.
- geen idee over het vermogen, beide zijn ronduit vlot. maar de mini in normale stand is bij de 5 in de sport. De mini is dus in de standaard modus wat gretiger
- ergonomie van de mini is wel minder ondanks het er allemaal wel geinig uit ziet
- sowieso is de algehele afwerking in de 5 wat mooier gedaan, maar kan ook aan de uitvoering liggen
- ruimte is ook een stuk minder in de mini en natuurlijk 3-deurs
- accu in de mini is echt heel erg klein. geen idee wat de grootte is maar ik had de accu op 100% mee, met nog net geen 200km bereik. Dat is wel echt heel weinig

55370929514_29b536ae73_c.jpg

Op Rameder geeft ie aan dat de 13 polige set vanaf halverwege deze maand weer leverbaar wordt. Ik heb even een herinnering ingesteld op die website. Ik vind een gele of blauwe toch wel heel interessant namelijk. Eentje met de kop er af is 29 (staan er nu drie bij ABD) en dat scheelt dan toch 7k met een nieuwe ID.Polo style first edition.

Wij gaan over precies een week weg. twijfelen nog steeds of de dakkoffer mee gaat of niet. dakdrager en koffer hebben we wel liggen toen nog van de C-klasse icm de kinderwagen. Maar nu is het overdreven met maar 2 kinderen en een 5-serie. ik reis veel voor mijn werk en ben dus sowieso van het licht bepakken. Maar mijn vrouw sleept altijd te veel dingen mee. En elk jaar nadat ik mijn mening over het mee nemen van te veel spullen heb gedeeld zitten de kinderen alsnog helemaal klem op de achterbank.

We hebben een XXL Thule dakkoffer en dakdragers specifiek voor de 5 serie, dus nu is het weer de discussie aan gaan met als risico dat de kinderen wederom klem zitten of gewoon een dakkoffer er op met de nadelen die daar bij komen (geluid, verbruik?) en als risico dat mijn vrouw nóg meer spullen denkt te willen gaan meenemen

Zou toch moeten kunnen... wij gaan dit jaar niet kamperen, maar zitten in huisjes. Dus geen dakkoffer of iets op de trekhaak. En als het in de Capri past, moet dat toch ook in de 5 kunnen...

Zou toch moeten kunnen... wij gaan dit jaar niet kamperen, maar zitten in huisjes. Dus geen dakkoffer of iets op de trekhaak. En als het in de Capri past, moet dat toch ook in de 5 kunnen...

Puur qua liters even groot, maar eens hoor, dat moet gewoon prima passen. Aan de auto ligt het ook niet ...

KenmerkBMW 5 Series Touring (G31)Ford Capri
Lengteca. 4,94 mca. 4,63 m
Wielbasis2,98 m2,77 m
Bagageruimte570–1.700 liter572–1.510 liter
ZitpositieLager (stationwagon)Hoger (SUV/crossover)

Is dit niet gemeten tot de afdekhoes? Of doen ze dat niet (meer). Ik denk dat ik hoger kan stapelen, jij meer naast elkaar. En ook praktischer. Ik vind (auto)tetris wel leuk, maar bij ons ging er met kamperen ook echt veel mee. Afgelopen jaar dakkoffer (ook een flinke) en trekhaakkoffer. Daardoor wel tot de hoedenplank gevuld en dus nog mooi zicht achteruit. En de kinderen niet klem, scheelt ook.
Dit jaar dus heel anders, momenteel de discussie welk speelgoed er mee gaat. Ik ben de oudste aan het uitleggen dat kleine prut van haar collectie paarden (Schleich) kwijt gaat raken, dus beter niet mee...

Ik ga ook volgende week en heb geen dakkoffer. Ook 2 kids, 4 en 6. In mijn ervaring is er echt meer dan genoeg kofferruimte en ook onder de afdekhoes bij ons..

Ik heb nu die op maat gemaakte tassen van CAR-Bags , die kan ik je echt van harte aanraden. Wordt dit jaar voor het eerst met die tassen, maar kwaliteit en maat tassen is heel goed/fijn.

En elk jaar nadat ik mijn mening over het mee nemen van te veel spullen heb gedeeld zitten de kinderen alsnog helemaal klem op de achterbank
Want dit herken ik en tackle ik nu. We hebben zes tassen en daar moet het in :-). Extra tassen lukt niet

Heel veel plezier , de rit wordt al een genot met de funfer

Hier hangt al vier jaar een dakkoffer in de garage, ongebruikt... Nog niet nodig gehad en aangezien de (ex)vrouw niet meer mee gaat voorlopig ook nog geen issue. De beide tiener-dames pakken nog weinig spullen zelf. En tenslotte kan in de caravan natuurlijk genoeg.

En eh, wordt je vrouw wild als je zegt: Dit is de ruimte die je mag vullen, succes... ;-)

Hier moet de vrouw het doen met de ruimte in de kofferbak. Ik ga geen shit op het dak slingeren of iets achter de auto knopen. Plus, we gaan niet naar de rimboe op vakantie, dus er is altijd wel een restaurantje of winkelcentrum in de buurt als je toch nog iets nodig hebt.

Nou heb ik makkelijk praten met alleen mezelf en de hond in een E station maar eens met Pausebreak. Bijna iedereen gaat naar normale bestemmingen, veelal prima op toeristen ingericht. Hoezo moet de complete inboedel dan mee? Je thuisvoer wordt echt niet lekkerder van een uur of 10 slowcooking in de kofferbak..

Terug
Bovenaan