AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

Vandaag globale inschatting laten doen: 1500 euro, sterk afhankelijk welke krassen er over blijven na polijsten. Ook bijvoorbeeld in het raam zit een krasje... word vervolgd

aais dat is vervelend zeg, toch nog zo een hoge kost joh :(. Onze ruit is ook gekrast (#*&%*$@krabber) kost je gewoon ene nieuwe ruit :(

AsconaGT zei:
Vandaag globale inschatting laten doen: 1500 euro, sterk afhankelijk welke krassen er over blijven na polijsten. Ook bijvoorbeeld in het raam zit een krasje... word vervolgd

Misschien het moment om hem aan Jimmy over te laten en zelf een recenter exemplaar (dat wel de helling naar de garage af kan) uit het oosten te halen ;)

Jimmy mag hem kopen! (bijna) alles is te hoop hier :p en dan kan ik misschien een auto kopen die wel de hellingbaan af kan

Maarja, A4 all road is te duur (vanaf 2014 of zo)
Skoda scout vind ik echt niet mooi
Alfa 159 Crosswagon is zeldzaam en zwaar
Saab 9-3 estate die opgeruigd is zeldzaam en word er niet wild van.

SUV's komt er niet in

Dus echt een alternatief is er nog niet echt :)

Station en "hoog op de poten":

En gezien de nick....
opel-insignia-country-tourer-286484-medium.jpg

een optie?

British Racing Green zei:

staat in de plaats waar mn werk is. Wel leuk is het familiebankje achterin! (y) maar zo'n volvo vind ik ook niet echt wat...

Station en "hoog op de poten":

En gezien de nick....

ik heb wel wat met het merk opel, maar ben niet merkenblind ;) maar een insignia country tourer vind ik op zich heel aardig, maar de prijzen daarvan niet :)

Nee hoor, gewoon lekker de E46 blijven rijden. Kan wel tegen wat water hoor.

De E46 blijft ook gewoon hoor! ben er gewoon heel zuinig op, hij word binnenkort weer mooi gemaakt. Pas bij een volgende auto over een x aantal jaar zal ik eens kijken of ik rekening met de garage wil houden. ;)

Je kan de rij stenen wij je niet overheen rijdt toch een cm of 2-3 lagar leggen? Wel een beetje passen en meten omdat de Twingo een ander breedte heeft.

Je kan de rij stenen wij je niet overheen rijdt toch een cm of 2-3 lagar leggen? Wel een beetje passen en meten omdat de Twingo een ander breedte heeft.

het probleem daarbij is dat we moeten oppassen dat met zo'n geultje dat in het geval van een enorme stortbui en de straat vol water staat, dat mijn hellingbaan geen afvoerputje van de straat word en ik ineens een inpandig zwembad krijg als de pomp het niet aan kan :) maar we gaan idd wel kijken of daar nog iets aan te doen is
E46 330xi staat wat hoger op de wieltjes grinning smiley
Prachtige wagen, mooi houden deze.

dat vroeg ik mij nog af, staan x-drive modellen hoger op de wielen? Niet dat ik dat van plan ben hoor ;)

AsconaGT zei:
.....een insignia country tourer vind ik op zich heel aardig, maar de prijzen daarvan

......Pas bij een volgende auto over een x aantal jaar zal ik eens kijken of ik rekening met de garage wil houden. ;)

De prijzen van een degelijke hoge Insignia liggen nog wel hoog. (n)

En ik lees in je bericht dat je over een paar jaar gaat verhuizen? :D

Ik woon hier net 10 maand, dus als die berichten enkele jaren geleden waren kan dat kloppen o_O Nee verhuizen ga ik echt niet meer, het is een voor ons belachelijk groot huis al eigenlijk op een top plekje. Alleen jammer dat de helling naar de garage nog niet echt soepel gaat om de auto eens een keer binnen te zetten bocht ik dat willen. :p

AsconaGT zei:

het probleem daarbij is dat we moeten oppassen dat met zo'n geultje dat in het geval van een enorme stortbui en de straat vol water staat, dat mijn hellingbaan geen afvoerputje van de straat word en ik ineens een inpandig zwembad krijg als de pomp het niet aan kan :) maar we gaan idd wel kijken of daar nog iets aan te doen is
Ideetje: rand iets vloeiender laten aflopen en dan op de rand of nét eronder een geul-goot aanbrengen?

Zo, de schadeafhandeling krijg nog een vervolg, lekker die FBTO verzekeraar

de buurman is verzekerd tegen stormschade maar volgens FBTO is er storm geweest en dus valt het er niet onder (!!!) :( ze beroepen zich op overmacht door de nationale aart van de storm van die dag waarbij ook gezonde bomen omver zijn gewaaid, en dus overmacht en dus heb ik pech.

De hoogst gemeten windsnelheid bij ons was echter slechts windkracht 7 en is er dus officieel geeneens sprake van storm bij ons, dat is pas vanaf windkracht 8.
Er was bij ons ook geen code rood afgegeven, maar FBTO wijst het gewoon af omdat het om een storm gaat van nationale aart en word het niet door de stormdekking gedekt. Ze zei letterlijk dat ik gewoon pech had aan de telefoon.

Wie begrijpt dit nu nog? Wat een oplichters, dit krijgt uiteraard nog een staatje want ik laat het er niet bij zitten. Echt zo'n verzekeraar die wel altijd maar geld wil innen maar als er een keer uitgekeerd moet worden dan gaan ze er alles aan doen om er onderuit te komen.

zodra ik op papier de officiele afwijzing heb gekregen ga ik het nog 1x via de normale manier proberen en anders rechtsbijstand.

word vervolgd!

Ai, wat vervelend! Je auto stond er ook nog zo mooi bij, zag ik. Wat flauw van FBTO, maar goed dat je de windkrachtinformatie hebt. Als de zaken, zoals je ze nu laat uitschijnen althans, netjes verlopen zou dit goed af moeten kunnen lopen voor je. Succes!

Nu gelijk de rechtsbijstand al bij schakelen. Hoe eerder hoe beter. Hoeven ze nog niets te doen, maar kunnen ze zich alvast voorbereiden en jou adviseren.

Ik zit momenteel in Azie, dus de communicatie gaat iets lastiger en wil mijn werkgever niet met torenhoge telefoonkosten opzadelen om prive redenen.

Volgende week ben ik terug, dan heb ik waarschijnlijk ook de officiele brief van FBTO, en misschien is het inderdaad een goed idee om gelijk alvast de rechtsbijstand in te schakelen. (y)

Nog steeds geen nieuws mbt de schade :( alles gaat moeilijk en nog niets concreets... Hoop echt dat de BMW snel aangepakt kan worden en ik hem verder ook wat TLC kan geven voor de winter

De Twingo heeft vorige week de 100.000 km grens doorgebroken, overzichtje wat er allemaal is gedaan in die 5 jaar en 100000 km:

4x onderhousdbeurt
4x bandjes
1x setje remblokken voor
kentekenplaatlampje

en thats is! Wel zijn de remschijven en blokkken voor weer aan de beurt bij de volgende beurt in het voorjaar

Gaat prima met de Twingo dus (y)

Wat een stelletje *ikels zijn verzekeraars toch ook. Inderdaad geld vangen waar het kan, maar moeilijk doen als men moet uitkeren. Boeven.
Succes met de afhandeling.

BMW nieuws!

Positief;
de schade is (onofficieel al wel gehoord) goedgekeurd voor vergoeding via mijn eigen verzekering zonder dat het mij noclaim kost of andere dingen. 18 oktober gaat hij naar de schadehersteller, week later kan ik hem weer ophalen. Ik zit dan toch in Azie en ga dit keer wel met de trein naar schiphol voor een keertje. Ook worden een ander plekje meegepakt die er al zat. Eigenlijk gewoon de gehele rechterzijde als nieuw gespoten een deurbuts er uit gehaald en alles mooi strak (y) :D

Negatief;
mijn radio is er mee opgehouden :rolleyes: het scherm gaat gewoon aan en zie de menu structuur gewoon zoals normaal. Maar het staat vast. Welke knop ik ook druk of draai. Er gebeurd niets en ook geen geluid :(

nu heb ik een business navi er in zitten. Ook de boordcomputer zit er in, en wat andere zaken.
e46_navigation.21821524_large.JPG

Maar 2e hands weinig aanbod en relatief heel duur (150 - 200 euro) voor een unit die (in mijn ogen) uit een stenen tijdperk komt. Dat knaagt om zoveel te betalen voor zoiets wat niet eens mooi is. Wel wil ik het OEM houden.

Nu zijn er ook wel hele mooie dubbel din navi schermen, maar dan praat je al snel over een 500 euro, dat wil ik liever niet daar aan besteden op dit moment door andere prioriteiten. Dus daar nog maar eens goed over nadenken

Fijn dat je schade eindelijk hersteld mag worden! en mooi om gelijk die kleine parkeerschade mee te nemen..
Ik heb zelf onlangs hagelschade gehad! gelukkig mocht ook alles hersteld worden. Staat er nu weer helemaal strak bij:):)

Betreft de radio ik heb zelf een professional systeem wat ook een keer vastgelopen is ik kon hem toen resette via de volume knop en bijde eject knoppen van cd/dvd ingedrukt te houden. hierna starte alles weer opnieuw op en nooit meer last gehad. wellicht een tip om te proberen ;)

succes!

Top! ga het morgen gelijk proberen!

Over jou navigatie staat heel veel op het internet en worden veel te koop aangeboden. Helaas is het heel lastig om de grote navi in die van mij de stoppen omdat mijn radio een eigen tuner heeft. Die van jou niet wat ik er van begreep en moet ik er een aparte radio module bij kopen en kabels trekken waardoor het al met al een kostbare gelegenheid word.

mijn navigatie staat vrijwel niets van op het internet, en nog duur ook. en word ook bijna niet over gesproken op fora's.

Ik ga zaterdag eens kijken of ik mijn BMW scanner nog kan vinden, kijken of ik via die weg de boel weer aan de praat krijg :p

Ook de BMW weggebracht na de schadehersteller. Zaterdag a.s. haal ik hem weer op, hopelijk weer helemaal strak in de lak.

Alleen nog steeds problemen met mijn radio angry smily hij doet het gewoon niet meer. Ik denk dat het aan de radio zelf ligt maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

De opties die er zijn:
- een standaard 1 din radio kopen met een frame voor mijn E46 en verloopkabeltje. Onder de 200 euro klaar maar ziet er niet uit
- zelfde radio/navigatie kopen als ik nu heb 2e hands: 150-200 euro. Veel geld voor een oud bakbeest, want de navi is zwaar gedateerd en geluid is niet bovengemiddeld goed, maar wel OEM.
- dubbeldins radio er in van een universeel merk maar wel speciaal voor de E46 zodat het OEM lijkt. Nadeel is dat die kosten zo'n 400 euro zijn. Ook veel geld wat ik eigenlijk niet aan de auto nu wil uit geven voor een radio. Het ziet er wel heel fraai uit maar navi gaat toch via telefoon nu, en als er muziek uit komt ben ik al tevreden op zich.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-e46-business-cd-radio-original/375962620-223-6953

Hoppa niet te moeilijk doen, en prachtig OEM (y)

Ik mis dan wel het schermpie van de BC en zo.

Maar het mogelijke probleem blijkt na enig speurwerk op internet te zitten in het cabbus systeem. Ik kan de radio ook niet benaderen via de uitleescomputer. de radio zegt ook 'disabled' wat duid op een K-bus storing. Oplossingen kan van alles zijn maar aangeraden word om de bedrading eens na te kijken van het syteem door de auto. Omdat de radio hoofdproblemen geeft zal ik daar achter wel eens kijken hoe dat draadje er uit ziet.

Maar deze week zit ik in Zuid-Korea en de BMW bij de schademan die mijn auto weer tiptop in orde te maken

AsconaGT zei:
Nog steeds geen nieuws mbt de schade :( alles gaat moeilijk en nog niets concreets... Hoop echt dat de BMW snel aangepakt kan worden en ik hem verder ook wat TLC kan geven voor de winter

De Twingo heeft vorige week de 100.000 km grens doorgebroken, overzichtje wat er allemaal is gedaan in die 5 jaar en 100000 km:

4x onderhousdbeurt
4x bandjes
1x setje remblokken voor
kentekenplaatlampje

en thats is! Wel zijn de remschijven en blokkken voor weer aan de beurt bij de volgende beurt in het voorjaar

Geen distributieriem laten doen?

Mooi dat de BMW straks weer strak is!

distributieriem is bij de twingo om de 6 jaar of 120.000 km. Beide worden volgend jaar bereikt. In het voorjaar komt er de eerste wat duurdere kosten aan.

Distributieriem, schijven en blokken voor + grote beurt.

Verder doet de twingo het nog steeds fantastisch voor zo'n klein autootje (y)

AsconaGT zei:
distributieriem is bij de twingo om de 6 jaar of 120.000 km. Beide worden volgend jaar bereikt. In het voorjaar komt er de eerste wat duurdere kosten aan.

Distributieriem, schijven en blokken voor + grote beurt.

Verder doet de twingo het nog steeds fantastisch voor zo'n klein autootje (y)

Ik dacht om de 5 jaar. Bij onze 2010 Twingo die we sinds kort hebben is de riem wel vervangen bij aflevering. Nja, is dat maar vast gedaan ;)

Ik dacht om de 5 jaar. Bij onze 2010 Twingo die we sinds kort hebben is de riem wel vervangen bij aflevering. Nja, is dat maar vast gedaan winking smiley

nu maak je mij nog aan het twijfelen :) volgende week gelijk maar eens voor de zekerheid navragen

Renault heeft ergens rond 2008 een wisseling gemaakt in de 5 jaar - 120.000 km of 6 jaar 120.000 km.
Mijn RS R26 destijds van 04-2008 had 5 jaar limiet, de R26 van een kameraad (juli 2008) had 6 jaar.
Weet zo uit het hoofd ook even niet meer hoe het bij onze Twingo II was destijds. Heb wel de distributieriem nog vervangen voor we hem verkochten.

Edit: even opgezocht
10 januari 2008 was ie van, distributie vervangen -> 10 januari 2014. Dus ja, zes jaar ;)

onze twingo is van 2010, en staat inmiddels 105.000.

maar dus toch 6 jaar en 120.000 km (y)

in het voorjaar komt er een beurt aan, remmerij voor en dan gelijk de distributieriem maar mee pakken

Kun je voor de garage niet een klein stukkie straat meepakken? Zelfs met kans dat je een publiek zwembad wordt? Want volgens mij is die altijd aanwezig.

Denk dat als je toestemming kunt krijgen van de gemeente de afwatering op de straat hetzelfde of zelfs beter kunt laten worden door die dan iets om te leggen.

Dan kun je de hellingbaan minder schuin laten zijn, want je hebt 2 knelpunten, de boven en de onderkant. Zelfs voor een bmw een lift system nodig?

Kun je voor de garage niet een klein stukkie straat meepakken? Zelfs met kans dat je een publiek zwembad wordt? Want volgens mij is die altijd aanwezig.

heb ik wel aan zitten denken, echter is dit wel een soort van stoep/straat. De gemeente gaat dat zeker niet goedkeuren.

Ik kan het ook 'gewoon doen', maar als er iemand fietst en niet verwacht dat daar mijn oprit al naar beneden loopt dan ligt die gene daar en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Enige optie wat er wel kan zijn is dat ik de gehele straat gewoon iets op hoog.

Maar ik heb besloten dat ik gewoon pech heb. De meeste 'normale' auto's passen er wel in, de BMW heeft gewoon de pech dat hij een relatief lange wielbasis heeft en ook redelijk dicht bij de grond ligt.

De BMW blijft nog een jaartje of 2 en bij een eventuele opvolger hou ik er zeker rekening mee. Niet dat de auto altijd in de garage moet staan, maar ik ben geregeld voor het werk een weekje in het buitenland (zoals nu) en dan vind ik het wel prettig als mijn auto binnen kan staan. Of een keer wil poetsen of winterbanden wisselen en zo is het wel lekker. Ook omdat de garage verder helemaal leeg staat. Alles super wit en goed in de verlichting.

Wel ben ik benieuwd hoe ik het beste de verhouding wielbasis/minimale bodemvrijheid kan berekenen voor een volgende auto voordat het telkens trial and error word met proefrijden :) iemand hier op het forum goed in zulke sommen?

En anders word het gewoon een opgehoogte stationwagon :p zoals een A4 allroad

Even 2 positieve dingen mbt de BMW

De hele week heeft hij bij de schadehersteller gelogeerd om de boomschade te laten herstellen. Ook een roestplekje onder de motorkap (bekend E46 kwaaltje) hebben ze gelijk meegepakt en een beschadiging op de bumper hebben ze gelijk meegenomen.

De hele zijkant en voorkant zien er weer helemaal top strak en als nieuw uit! En het BMW logo zit er ook weer op die er met hoge snelheid af was gekomen (y)

Daarnaast werkt de radio ook weer! Mijn zoektocht op internet (voordeel is dat op de E46 heel veel word geschreven) bleek dat de stekkerverbinding achter de radio zwak is en met het indrukken van de stekker in de radio kan een pinnetje in de radio los schieten.

Ik check pin nr7 (I-bus draad) die mogelijk deze storing kon veroorzaken; en ja hoor, die zat er niet in! Die lag ergens achter het dashboard. Dus ik het draadje weer in de stekker gestopt en met beleid de stekker weer in de radio gestopt; voilla! Alles werkt weer (y)

heerlijk dat de auto er weer zo strak bij staat!

AsconaGT zei:
Niet dat de auto altijd in de garage moet staan, maar ik ben geregeld voor het werk een weekje in het buitenland (zoals nu) en dan vind ik het wel prettig als mijn auto binnen kan staan.

Die staat dan toch in je beveiligde privégarage op Schiphol? ;)

AsconaGT zei:
heerlijk dat de auto er weer zo strak bij staat!

Ideaal moment om hem te koop te zetten...
Kijken of er interesse voor bestaat,
en vervangen door bijvoorbeeld een X3 als die wel in de garage geraakt ;)

Of een Suzuki Jimny. Of is die dan weer te hoog? :)

Je BMW ziet er weer keurig uit inderdaad. Mooi dat de boomschade uiteindelijk goed hersteld is.

Hij staat er weer top bij! (y)

@radio;
Gelukkig doet die het ook weer...
Je zal maar net een duur vervangend exemplaar hebben gekocht ;)

Staat er idd weer top bij (y)
Mooi dat de radio ook weer werkt, scheelt weer een hoop irritatie.
Een X3 is geen vergelijk met een E46, vind de eerst genoemde dan maar een lelijk hok persoonlijk.

Terug
Bovenaan