Ha leuk Engineer, dat wist ik niet!
Het museum is echt een aanrader, niet heel groot hoor. Maar wel een mooie collectie.
Anyhow, ik heb mijn verhaaltje van gisteren maar opnieuw gemaakt:
Goed, we zouden zondag weer naar Wroclaw Classic Motor gaan, maar dat was dus niet nodig, want alles zou hetzelfde zijn. De back-up werd dus een rommelmarkt, dit was niet eens ver bij de camping vandaan.
De rommelmarkt was in/bij een soort oude fabriekshal. En was aan de ene kant erg gelijk aan bij ons, maar ook weer niet.
Behalve “rommel” kon je ook (nieuwe) kleren kopen, en eten. Niet alleen eten om nu te eten, maar ook levensmiddelen en wasmiddelen. Dat kwam vooral uit Duitsland begreep ik van Adrian.
En sierraden, maar ook andere antieke dingen.
Uiteindelijk heb ik 2 boeken gekocht, een over de Star Vrachtauto’s en eentje over bussen, trucks en alle andere voertuigen die verkocht zijn in Polen. Heel leuk omdat dit uit de communistische tijd komt. Dus naast onbekende wagens, ook westerse auto’s. Leuk om te zien.
En een modelletje wat wij niet kennen, een Chevrolet Niva.
De twee camera’s heb ik van Adrian gekregen, dat zijn oude Russische camera’s.
Toen we alles gezien hadden, gingen Adrian en ik spotten, we zouden naar een enorme flats gaan aan de andere kant van de stad, we zouden naar de bushalte gaan bij een bedrijventerrein, aan de andere kant van de straat.
Daar stond een Nissan Sentra, Amerikaanse auto’s zie je heel veel, maar dit was volgens Adrian bijzonder. Na het zien van deze reed die 5 minuten later voorbij, nou en wat bleek dat was dus een identieke andere, geen foto #stom!
Deze bosjesman kwam/komt uit België.
Na de busreis, die nog geen euro kostte, stonden we bij de enorme flats.
Die zijn in het communisme gebouwd, als nieuwe stadsdelen. En die werden dan ook per blok gebouwd, ipv. per gebouw. Adrian vertelde dat dit deel wel 50.000 mensen huisvestigde. Hoewel het echt reusachtige gebouwen massaal zijn, is het mooi wonen. De binnenplaatsen zijn allemaal groen (parkjes), de gebouwen zijn allemaal mooi gekleurd, en overal zijn winkels en scholen, maar ook apotheken. Dat is wel het mooie van die tijd, tegenwoordig zijn de gebouwen misschien mooier, en ruimer, maar sowieso niet beter qua kwaliteit, en ook veel groen wordt opgeofferd.
ik zal een paar leuke spots delen, een paar dan!
Als eerste deze 305, in ons land al zeldzaam, nou in Polen helemaal!
En een Renault 11, in niet zo’n mooie staat…
Deze kerk is nog wel bijzonder, nouja vooral voor het volgende. Die stond aan de andere kant van de weg. En maakte deel uit van een woonwijk, en die woonwijk kwam je alleen in als je langs security kwam en die dus het hek open maakte voor je.
Dit gebouw is ook bijzonder, het is gebaseerd op de Titanic… Ehm ja echt waar!
Toen namen we weer de bus richting het centrum, want het werd al wat later, nog even een half uurtje gelopen daar.
Nog een verlaten auto, een Uno 1 dit keer.
En toen werd het langzaam tijd om afscheid te nemen, ik kon dan om het station heen lopen, wat ook redelijk bijzonder was.
Deze Zuk blust denk ik niet veel branden meer.
En dit is geen Polonez, maar het huis van iemand… Echt waar!
Deze kermis is nog bijzonder, die schijnt er vooral te zijn maar nooit open te zijn… Heel bijzonder.
Naast de kermis was een food-festival, met onder andere deze Renault Truck. Geen idee wat het is verder.
Daar was de brug, dat hield in dat het slechts nog 3 kilometer was van de camping, jeej!
Nou die avond begon het te regenen, en hard ook. Zo erg dat pa en ik om 2 uur ’s nachts de stormbanden aan de luifel gingen monteren.. en ook de volgende dag regende het, we gingen dus eerst maar naar de Galleria.
Daar stond deze Amerikaanse Mazda 323, erg bijzonder!
Toen klaarde het op, en gingen we toch maar even het centrum in, met de tram.
Op de camping bleek dat we de Duitse evenknie van “we zijn er bijna” naast ons hadden staan… (helaas geen Martine van Os of camera’s)
Een van de vele prachtige kerken die Wroclaw heeft.
We gingen ook naar de markthal, allerlei verse producten kan je daar kopen, maar ook andere zaken.

Terug op de camping stonden we tussen alle Duitse campers, gelukkig hadden we de auto een beetje ruim gezet, anders waren we bijna ingeparkeerd tussen onze “vrinden” Er kwam nog een camper tussen ons en die camper te staan...
Dit was letterlijk een hoogtepunt, de eigenaar werd boos dat ik een foto maakte van dit ding, uiteraard deed ik net alsof ik geen Duits sprak.
Later stond meneer bij onze buren te briezen dat het een schande was dat hij niet onder elke brug en tunnel door kon, tja je snapt het niet natuurlijk met zo’n groot ding, met uiteraard slechts 2 personen erin…
Na een droge avond en nacht gingen we de volgende dag Wroclaw in,
dit is het stadshuis, met een unieke historie.
Dit is niet zomaar een Matiz, dit is een FSO Matiz. Toen FSO is overgenomen door Daewoo werd de aloude Polonez eerst nog vervangen door de Daewoo-FSO Polonez en later was het gebeurd. Toen viel Daewoo om, en werd besloten om de lokaal gemaakte Matiz en Lanos FSO te dopen, want dat merk had een beter imago en geschiedenis. Een succes werd het niet, want de Matiz was aanzienlijk duurder dan een FIAT Panda 2
De oude markt doet bijna Nederlands aan, met deze oude gebouwen.
In de tram zag ik heel veel boeiende auto’s staan dus ik besloot enkele haltes eerder uit te stappen..
Bij deze unieke flats, gelukkig maar want dit stond bij de ingang:
Een Lada Samara 2 uit Rusland.
Erg fraai deze kerk, mooi niet natuurlijk.
Dit is kunst, een Tico die betere tijd heeft gehad!
Vlakbij de camping hoorde ik eens een gedreun en gebrul, en stond ik oog in oog met deze prachtige Lancia Beta Montecarlo, super vet gaaf!
Na een avondje rummicub spelen, plannen maken voor de volgende dag, werd het tijd om te slapen, Ayo laat nog even zien dat een kat kamperen ook leuk vind: